További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Bár nem vallja be a főváros, de nagyon úgy tűnik, hogy nem volt betervezve a Bajcsy-Zsilinszky úti felújításba a bicikliút megépítése, amiről csütörtökön számolt be első alkalommal Demszky Gábor főpolgármester.
A budapesti Nyugati és Deák tér között húzódó Bajcsy Zsilinszky út felújítása október 25-én fejeződik be. Az utat faltól falig felújítják, új járdát és közművet kap, a beruházás 334 millió forintba kerül.
Alig épülnek kerékpárutak
A Bajcsy felújításáról is szóló tervekben nem szerepelt, hogy - egyébként nagyon helyesen - bicikliutat is kiépítenek. Még azt sem tudni egyelőre, hogy az út melyik oldalán fut a kerékpárút, a legvalószínűbb, hogy a bazilika oldalán lévő járdára vezetik.
Demszky Gábor közölte: ezen a héten egyeztetnek a kerékpáros szervezetek képviselőivel arról, hogy a Bazilika felőli úttesten, vagy a járdán vezessék a kerékpárút nyomvonalát.
Információink szerint csütörtökig még nem keresték meg sem a Magyar Kerékpáros Klubot, sem a fővárosi utakat legtöbbet koptató Hajtás Pajtás futárcéget.
Ismeretes, hogy a főváros mennyire fukarkodik a kerékpártutakkal. 2005-ben a budapesti kerékpárút-hálózat mindössze 140 kilométer, aminek hetven százaléka gyalogosjárdán elkülönített biciklisáv.
A főváros évente 10 kilométer új utat ad át, a régieket sem a főváros, sem az önkormányzatok nem újítják fel kellő rendszerességgel. A főváros 320 kilométeres hálózatot tervez 2015-re. Bécsben már most 1000 kilométer kerékpárút van.
Közös platformon a biciklisták
Eközben viszont egyre nagyobb visszhangot kap a sajtóban a veszélyes budapesti kerékpáros közlekedés, a biciklis rendezvényeken, mint például az évi nagy felonuláson több tízezren vesznek részt.
A főpolgármesterrel folytatott háttérbeszélgetésekből közben kiderült, Budapest vezetése nem tartja fontosnak a kerékpárutak fejlesztését, mert kevesen (1 százalék) használják őket rendszeresen. Más kérdés, hogy főleg azért, mert nincsenek.
Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás vezetője az Indexnek elmondta, egész nyáron folytak a tárgyalások a főváros és a különböző szervezetek között. A lobbizás azonban nehézkesen ment, mert a biciklisek nem egyszerre, egy helyen léptek fel.
Ezért nemrégiben megalakult az új ernyőszervezet, a Magyar Kerékpárosok Szövetsége, amely egyben utóda a feloszlott KEROSZ-nak is.
A szervezet elnöke, Környei Balázs elmondta, most már van egységes platformja a budapesti kerékpárosoknak, akik eddig is hozzájárultak a főváros bicikliút-hálózatának tervezéséhez.