Kocsis: Eltöröltük a titoktartási pénzt
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Szeptember 30-ig készül el az a jelentés a BKV-nál, amiben 2003-ig visszamenőleg megvizsgálják melyik munka- vagy menedzserszerződés volt előnytelen a társaság számára, nyilatkozta az Indexnek adott interjújában Kocsis István vezérigazgató. A titoktartási pénzeket már most törölték a legtöbb BKV-vezető szerződéséből. A vezérigazgató elmondta azt is, hogy a BKV-nak tanácsot adó offshore cégeket Olti Ferenc korábbi DBR igazgatóhelyettes hozta, de referenciáikat ő maga is megfelelőnek találta. Megtudtuk, hogy a BKV uniós támogatást szeretne a 3-as metró Ferihegyi és káposztásmegyeri meghosszabbításához, valamint elindítana a Főgázzal közösen egy kísérleti gázüzemű buszjáratot.
Demszky Gábor bejelentette, hogy kezdeményezi az igazgatóság és a felügyelőbizottság felmentését. Mikor távozik a két testület?
Sem nekem, sem a menedzsmentnek nincs ebben illetékessége.
Több vizsgálat indult a botrányos végkielégítések miatt, hogy állnak ezek a vizsgálatok?
Az első vizsgálat, ami Szalainé Szilágyi Eleonóra volt humánpolitikai igazgató és Bosnyák Gyula volt stratégiai igazgató végkielégítését vizsgálja, elkészült. Hangsúlyoznom kell ebben az ügyben, hogy a százmilliós végkielégítés kifizetése érkezésem előtt fél évvel történt, ezért engem nyilvánvalóan nem terhelhet felelősség. Egyébként a Kollektív Szerződést – amely a Munka Törvénykönyvében foglaltaktól előnyösebb feltételeket tartalmaz, Szalainé esetében például 14 havi átlagkereset kifizetését –, 2004. január 1-jén írták alá. A titoktartásért járó ellentételezés bevezetése pedig 2005-től van érvényben.
Csakhogy Szalainé nyugdíjasként az ön idejében is itt dolgozott. Erre mondják azt, ha nem tudott róla az a baj, ha igen, akkor az meg még nagyobb baj. Hogy lehet, hogy egy vezérigazgató ennyire nem tudja, mi történik a cégénél?
Az esemény, a kifizetés, a szerződés meghosszabbítása nem az én időmben történt. Ez egy örökség volt. Tizenkétezer dolgozó szerződését egyenként nem nézhetem végig. Ráadásul ez egy érvényes munkaszerződés volt, amit ha felrúgunk, úgy járhatunk, mint Szalai László vagy Somodi László volt igazgatók esetében, akiknek akár egyenként százmilliós összeget fizethet a BKV, mert nem volt megalapozott a menesztésük.
Somodi azt nyilatkozta, inkább visszamenne a BKV-hoz, nem a pénz érdekli elsősorban.
Nem vagyok ellene.
Akkor megint ott tartunk, hogy olyan ember képviselte a BKV-t, aki nem a cég érdekét nézte. Szalainé szerződéshosszabbítását Balogh Zsolt írta alá, Somodi ügyében is az ő utasítására jártak el a BKV jogászai. Miért hagyta meg vezető pozícióban, ha tudni lehetett, hogy egyrészt Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes embere, másrészt kontroll nélküli döntéseket hozott, amiről kiderült, hogy rosszak?
Úgy gondolom, hogy ez egy kompromisszum volt, a távozása pedig nem volt elkerülhető.
Térjünk vissza a vizsgálatokra, hiszen azok végét várja mind Demszky Gábor főpolgármester, mind Tarlós István, az ellenzék vezetője, hogy dönthessenek önről.
Augusztus 28-ig meglesz a menedzserszerződésekre vonatkozó kimutatás 2003-tól máig. A következő, a 10 millió feletti összegek kifizetését tartalmazó kimutatás szeptember 10-ig készül el. Szeptember 30-ig pedig készen lesz a komplett jelentés, mindarról, hogy melyik szerződés volt előnytelen a BKV-nak, melyik nem.
Benne lesz az ön szerződése, végkielégítése is?
Benne.
Ne várjunk odáig, most itt helyben elmondhatja, milyen végkielégítést tartalmaz az ön szerződése.
Nem is tudom pontosan. Engem az foglalkoztat, hogy miképpen tudok javítani a BKV helyzetén.
Na de mégis. Nekem első dolgom lenne a végkielégítési botrány után megnézni, mennyi valójában az én végkielégítésem, nehogy meglepetés érjen.
Mivel határozott idejű szerződésem van, a Munka Törvénykönyve szerint is járó 12 havi átlagkereset illet meg, amennyiben hamarabb kell távoznom. Ha pedig kevesebb mint egy év lenne hátra a szerződésem lejártáig, akkor a hátralévő időre (kevesebb mint egy évre járó) átlagkereset.
Titoktartási pénz van benne?
A titoktartás a BKV-nál teljesen felesleges kategória.
Tehát nincs?
Már nincs. Én a saját titoktartási összegemről néhány hete egyoldalúan lemondtam, sőt a menedzsmentnél elértem, hogy ezt mindenki magára nézve szintén elfogadta. Ezeket a kétoldalú módosításokat már végrehajtottuk.
Hány felső vezetőt érintett ez a lépés?
18 vezetőnek volt titoktartási kötelezettség megtartása ellentételeként 2-4 havi átlagkereset megállapítva, e személyek közül a mai napig 15-en aláírták a szerződésmódosítást, amely alapján a kötelezettség egyidejű megtartása mellett az ellentételezések törlésre kerültek.
A felügyelőbizottság egyik tagja, Vitézy Dávid szerint vissza lehetne követelni a jogtalanul kifizetett összegeket. Tettek valamilyen lépést, vagy a vizsgálat lezárult, az ügy meg van oldva?
A vizsgált két személlyel (Szalainé és Bosnyák Gyula) felvesszük a kapcsolatot a pénz visszafizetése érdekében. Minden további esetben, ahol megállapítható, hogy a kifizetések jogszerűtlenek vagy súlyosan előnytelenek voltak a BKV számára, a pénzt visszaköveteljük.
Itt vannak azonban még a nagy port kavart tanácsadói szerződések, amelyekre legalább annyi pénz kiment, mint a végkielégítésekre. Ezeket nem vizsgálják felül?
Minden olyan vizsgálatot elvégzünk, amit a felügyelőbizottság vagy az Igazgatóság kér annak érdekében, hogy a megfelelő lépéseket megtehessük, ha a BKV-t hátrány érte.
Miért nem húznak egy határt, és mondjuk felülvizsgálják az összes 50 millió feletti szerződést?
Ehhez valóban külső szakértő céget kellene alkalmazni. Figyelembe véve az irdatlan nagy irattömeget, nem úsznánk meg körülbelül egymilliárd forintos költségszint alatt. Tehát a kritikus esetekre koncentrálunk.
Egy-két szerződést azonban ön is jól ismerhet. A felügyelőbizottság ülésen a napokban azt mondta az offshore céges tanácsadói szerződésekkel kapcsolatban, hogy Olti Ferenc, korábbi DBR-igazgató-helyettes (Demszky Gábor budakeszi szomszédja - a szerk.) volt a kapcsolattartó. Ez azt jelenti, hogy ő hozta be ezt a két ominózus offshore céget?
Olti Ferencnek nagyon széleskörű kapcsolatrendszere van. Nagyon nehéz évünk volt tavaly. Láttam, hogy nem rendelkezünk kellő szaktudással, ami alapján bátrabban változtathattam volna a meglévő pénzügyi tervezési gyakorlaton a válság közepén. Ehhez kellett segítség. Olti hozott ilyen kapcsolatot, ennek eredménye lett a két nagy analízis, amit fel is használtunk, meg is térült.
Tehát Olti Ferenc hozott két névtelen offshore céget, és ön ezt minden referencia nélkül elfogadta?
Nem referencia nélkül. Kértem, hogy kapjak olyan pénzügyi analízist, ami alapján változtatni tudok a korábbi sablonos tervezési gyakorlaton.
De nem kérdezte meg, hogy mégis kik ezek a cégek és mit csináltak eddig?
De megkérdeztem, és megfelelőnek találtam.
De mit mondott, mégis mit csináltak?
Pénzügyi elemzéseket. Nem mondhatom el, mert ezek már bankokat érintő döntés előkészítő anyagok.
Akkor váltsunk. Mi van BKV buszaival? A régi Ikarusok kettétörnek, az új Van Hool buszok alvázai pedig sajtóhírek szerint repednek.
Az új Van Hool buszokkal semmi baj sincs, hamarosan forgalomba állnak. Koruknak megfelelő, vagy jobb műszaki állapotban vannak. Hibák előfordulnak, de ezek a járművek karbantartása során javíthatók. Utas- és forgalombiztonsági szempontból a járművek rendben vannak. A régi buszok közül körülbelül ezret kellene leselejtezni, amelyek kétszer idősebbek a Van Hool buszoknál.
Mindig felvetődik, miért nem vesz a BKV gázüzemű buszokat?
Gázüzemű buszt akkor vehetnénk, ha lennének töltő állomások Budapesten. Nincs pénzünk arra, hogy darabonként százmillióért gázkutakat építsünk. Aláírtunk viszont egy együttműködési megállapodást a Főgázzal. Bízom benne, hogy megépül legalább egy vagy két ilyen gáztöltő állomás a Főgáz finanszírozásában, és akkor elindítunk egy pilot projektet néhány gázüzemű busszal.
És az elektromos hajtású buszokkal mi a helyzet?
Egy-két elektromos buszt tapasztalatszerzés miatt próbálunk beállítani, de a szükséges infrastruktúra vonzata ezeknek is jelentős. A gázüzemű buszokat tartom közelebbinek.
A 3-as metrót is fel kell újítani hamarosan, nemrég egy órát álltak üzemidőben a szerelvények úgynevezett sínkivetődés miatt. Erre még lehetne nyerni uniós támogatást is, de úgy tudni, a BKV nem készíti a pályázatot.
Folyamatosan vizsgáljuk az EU-s pályázati lehetőségeket és a legfrissebb információim szerint van mód a 3-as metróra - nem felújítására, hanem meghosszabbítására - uniós támogatást szerezni.
Merre hosszabbítanák meg mégis?
Az észak-déli metróvonal mindkét irányban történő meghosszabbítását vizsgáljuk, annak érdekében, hogy a vonalak nagyobb részt vállalhassanak a város külső területéről és a városkörnyékről érkező utazásokban, illetve az eszközváltásban. A Ferihegyi meghosszabbítás mintegy 9 kilométer új pálya építését jelentené. Vizsgáljuk a Káposztásmegyeri lakótelep felé történő meghosszabbítás lehetőségét is, ez egy burkolat alatti és négy felszíni állomás megépítését tartalmazza.
És az elaggott fogaskerekűről még nem is esett szó.
A fogaskerekűt nemcsak felújítani kell, hanem meghosszabbítani is. Ha a fogaskerekű leányvállalat lenne és Fogaskerekű Zrt., azonnal jönne két vagy három vállalkozó, aki beszállna és belekezdene a hosszú távú fejlesztésbe. Konkrétan a Stadlerrel folytak tárgyalások a Moszkva tértől a Normafáig történő meghosszabbításról.
Akkor viszont az lenne a probléma, hogy a BKV privatizálja a fogaskerekűt.
Az még távol van.
Ünnepélyes iratátadás
Kocsis István az interjú után átadta azokat az iratokat, közhiteles dokumentumokat, amelyek álláspontja szerint bizonyítják, hogy az Indexen korábban megjelent állítás, miszerint egy, a brit cégnyilvántartásból letölthető nyilvános cégdokumentum szerint „Mrs Istvan Kocsis” a valódi tulajdonosa annak a brit bejegyzésű, offshore hátterű cégnek (Jadran Ltd), amely nagyjából egymilliárd forintért adott bérbe egy horvátországi szállodát az MVM leányvállalatának, de a szerződésbontás után nem fizette vissza a bérleti díjat nem igaz, és ami miatt beperelte az Indexet.
Az irat Ian Scobbie, a Jadran Investments Ltd igazgatója levelének a fordítása, amelyben Scobbie kijelenti, hogy ő a Jadran egyedüli igazgatója. Hozzáteszi, hogy a 2009. március 28-i állapotok szerint a Jadran titkára az EPS Secretaries Ltd, a Jadran teljes kibocsájtott részvénytőkéjének a haszonélvezeti tulajdonosa a Spearpoint Ltd., és sem Kocsis István, sem egyetlen családtagja nem rendelkezik a cégben igazgatói, részvényesi, vagy titkári érdekeltséggel. Az irat arról viszont nem szól, hogy ki az EPS vagy a Spearpoint tulajdonosa.