További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem állnak forgalomba a 2-es metró vonalán az új Alstom metrókocsik az év elején, mint ahogy azt a BKV legutóbb ígérte, márciusig mindenképpen, de inkább áprilisig még várni kell rájuk. A Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis nem akarja kiadni a végleges típusengedélyt, legutóbb is hiánypótlást és további 1500 kilométer próbafutást rendelt el.
Több vizsgálatot meg kell még ismételni a közlekedési hatóság szerint az új Alstom metrókocsikkal kapcsolatban, ezért legkorábban februárra várható a végleges típusengedély, márciusra, de inkább áprilisra pedig a szerelvények forgalomba állása, mondta az Indexnek Héri József, a BKV műszaki üzemeltetési igazgatója.
Héri József hozzátette, hogy több, a végleges típusengedély kiadásához szükséges vizsgálatot meg kell ismételni, valamint további 1500 kilométer próbafutást rendelt el a közlekedési hatóság. Az Alstom kocsik műszaki dokumentációjával kapcsolatban is hiánypótlást rendeltek el. Héri közölte: a BKV a csúszás miatt fenntartja kötbérigényét az Alstommal szemben, ennek mértékéről tárgyalások folynak.
Legutóbb azt ígérte a BKV, hogy a metrókocsik az év elején, január környékén forgalomba állhatnak. Nem ez volt az első be nem vált jóslat, az első metrókocsiknak ugyanis már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest pedig csak nyolc hónappal később, 2009 január végén érkeztek meg. Lassan egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött. 2009 végén még mi is leteszteltük az új kocsikat.
Többször beszámoltunk róla, aggályok merültek fel az új metrókocsi méretével kapcsolatban is. Mint megírtuk, az új kocsik vizsgáztatásánál szembe kellett nézni azzal a problémával is, hogy ki kellett cserélni a metrókocsik elejében és végében a beépített létrákat automatikus menekülőkijáratokra.
Az Alstom nagyon sok pénzt, több mint egymilliárd forintot kért az átszerelésért. A BKV viszont a metrókocsik üzembehelyezésének csúszása miatt követel kötbért. A ki kinek tartozik és mennyivel vita legalább egy éve folyik az Alstom és a BKV között.
Az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint értékben.
Az Alstom részéről a következőket mondták az üggyel kapcsolatban: az Alstom Transport szakemberei a prototípus szerelvényen az elmúlt hónapokban és tesztek során számos olyan műszaki és technikai módosítást és beállítást végrehajtottak, melyet a megrendelő kért vagy a hatóság előírt számára.
Az NKH azonban elrendelt egy újabb 1500 km-es próbafutást, amelynek jelentős részét a metrószerelvény már a 2-es metróvonalon fogja teljesíteni. A futáspróbák alatt végzett mérések jegyzőkönyveit az Alstom Transport szakembereinek a tesztek végén újra be kell nyújtaniuk a hatósághoz.
Ezen kívül a hatóság elrendelte az új szerelvény fedélzeti szoftvereinek független szakcég általi validálását is annak érdekében, hogy az új szerelvények minden tekintetben maximálisan alkalmasak legyenek a 2-es vonalon történő közlekedésre.
Az újabb tesztet a prototípus szerelvény februárban kezdheti meg és az várhatóan március közepén vagy végén ér majd véget, így az utazóközönség várhatóan áprilisban utazhat majd először az új Metropolis szerelvényekkel.