Nem ez lesz a kedvenc metrómegállónk
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Izgatottan vágtam át az illegális cigarettaárusok sorfalán, átléptem a kartondobozból zöldséget kínálókon, majd kicseleztem az olcsó zoknikat tukmálókat is, hogy a szexshop mellett végül eltűnhessek a föld alatt. Mielőbb látni akartam, mi az, ami miatt a Keleti pályaudvar környéke évek óta olyan, mint egy nagy költségvetésű posztatomháborús mozi díszlete, ahol a túlélők gátlást, félelmet és erkölcsöket nem ismerve küzdenek a túlélésért.
![](https://kep.index.hu/1/0/482/4823/48234/4823490_d7fe76fc9fb83337c9903e51f14bb970_wm.jpg)
Nyilvánvaló volt ugyanis, hogy a Keleti pályaudvari állomás lesz a teljes metrómegállós körtúránk fénypontja. Végül is itt van a város egyik legfontosabb közlekedési csomópontja. Villamos- és buszvonalak keresztezik egymást, vonatok százai futnak be, és ugye a 2-es metró. Már csak a felszínen látható munkálatok léptéke akkora, hogy többek szerint valójában meglepetés stadion épül a pályaudvar elé.
A tervezők hollywoodi profizmussal aknázták ki a túlfeszített érdeklődést. Ekkora elvárások esetén nyilvánvaló, hogy még egy föld alá épített Colosseum is csak kiábrándító lehet, ezért meghökkenést azzal váltanak ki, ha az állomás, igen, szürke, mint egy egér.
![](https://kep.index.hu/1/0/482/4823/48234/4823496_1b853fb00f1cbee167c52cafeca26e7f_wm.jpg)
Emlékeznek még, hogy a pályaudvar előtt valamikor amfiteátrum méretű, felszín alatti, de nyitott tér volt? Ez a hatalmas placc az új verzióban is megmarad, innen lépünk be a metró előszobájába. A mozgólépcső előtti tér az előjáték után szerénynek tűnik, de mintha csak azért lenne így, hogy egyből a lényegre térhessünk. Alig pár lépést tettem a világos kis folyosón, és máris ereszkedhettem a mélybe.
A lefelé vezető út felső harmada még igazolta elvárásaimat. A trapéz keresztmetszetű tér a tágasság érzetét keltette, köszönhetően a fehéres falaknak és a mennyezet alatt húzódó üvegezett sávnak, amely természetes fénnyel töltötte fel a betondobozt.
A peronszinten aztán mellbe vágott a valóság. Családias méretű megállóban álltam, szó sem volt érzékeket megzavaró tágasságról. Kellett pár perc, amíg hozzászoktattam magam a látványhoz, hogy megállapíthassam, nem a méret a lényeg.
Az állomás nélkülözött mindenfajta kellemkedést (leszámítva azokat a nagymama vitrinjébe való órákat, amiket minden egyes megállóba felszereltek). Az alapjegyek megegyeztek a többi állomásnál látottakkal:
- A jelentős belmagasságot betonpillérek osztották fel vízszintes síkban.
- A világítást ezekbe a távtartókba süllyesztették.
- A megálló falai enyhén dőltek befelé.
Az állomás egyedisége abban rejlett, hogy az alapjegyekhez a felső bevilágítón kívül nem raktak hozzá semmit. A Keleti ezen puritán hozzáállás miatt lett jó. Semmi irónia.
![](https://kep.index.hu/1/0/482/4823/48235/4823500_2ed7ab7f60ce1d077eef52bb70df70a8_wm.jpg)
A tér minden eleme betonszínű volt, semmi burkolat, még a színes világításokat is elhagyták. A felszínről beáramló, szűrt fény ugyanakkor elvette az építmény metrós jellegét. A puritán építmény megnyugtató módon ellenpontozta a felszínen tomboló posztapokaliptikus piacot. Egy svájci vonatállomást képzeltem ilyennek, valami jelentéktelenebb vonalon, az Alpokban. Egyértelmű volt tehát, hogy nem ez lesz a budapestiek kedvenc metróállomása.