További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Könnyen lehet, hogy ismét dupla sztrájkkal kell megküzdeniük a főváros lakóinak holnap. A BKV-s szakszervezetek biztosan megtartják tervezett munkabeszüntetésüket, és a Népszabadság értesülése szerint elképzelhető, hogy ismét lesz vasutassztrájk is.
Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének alelnöke a napilapnak azt mondta: célszerű, ha minél többen vesznek részt egy sztrájkban, ezért nem elképzelhetetlen, hogy holnap ők is beszüntetik a munkát. Ma, legkésőbb koradélután döntenek az ügyben.
Ha ez így lesz, a VDSZSZ megszegi egy korábbi ígéretét. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke korábban a Klub rádióban azt ígérte, nem fognak a BKV-val együtt sztrájkolni. Gaskó most helyettesénél némileg óvatosabban nyilatkozott a Magyar Hírlapnak, de ő se zárta ki a dupla sztrájk lehetőségét, vagyis korábbi ígéretének megszegését. A BKV-s szakszervezetek korábban jelezték: nem tartják túlzottan szerencsésnek, ha a VDSZSZ "rájuk szervez", azaz velük együtt szünteti be a munkát.
Megtartják pénteken egész napos munkabeszüntetésüket a BKV-szakszervezetek, miután szerdán sem sikerült megegyezni a közlekedési társaság vezetőségével.
Napközben felmerült, hogy a korábban bejelentett 24 órás munkabeszüntetés esetleg elmarad, mert a főváros városüzemeltetési bizottsága elutasította a paraméterkönyvet, de visszavonni nem vonta vissza, csupán újabb egy hónapot adott a kidolgozásra. A sztrájk egyik fő követelése a paraméterkönyv visszavonása.
Nemes Gábor a szakszervezeteket tömörítő sztrájkbizottság tagja az Indexnek elmondta, a BKV által eléjük terjesztett 6 pontos megállapodás-tervezet csupán általánosságokat fogalmaz meg, és nem tud garanciát vállalni a szakszervezetek követeléseinek teljesítésére.
A szakszervezetek azt követelik, vonják vissza a paraméterkönyv tervezetét, hosszú távon garantálják, hogy nem terveznek további csoportos létszámleépítést a cégnél; rendezzék a BKV-dolgozók munkakörülményeit, illetve találjanak megoldást a rossz műszaki állapotú járműpark feljavítására; végül pedig találjanak hosszú távú megoldást a BKV finanszírozására, ugyanis a létszámleépítés és a járatritkítás kérdése alapvetően ettől függ.
A BKV-menedzsmentjével "kompetencia hiányában" a tárgyalásokban nem tudtak előbbre lépni, a fővárosi önkormányzat és a kormányzat beavatkozására, együttműködésére van szükség, amire Nemes szerint a munka törvénykönyve kötelezettséget is ró a felekre.
A szakszervezető elmondta, továbbra sem biztosított közép- és hosszútávon a BKV finanaszírozásának megoldása. Erre a BKV vezetése nem tudott garanciát vállalni, és ahogy a kormány, úgy a fővárosi önkormányzat sem tudott előállni hasonló garanciával.
Demszky Gábor korábbi közlései szerint a fővárosi önkormányzat mindent megtett a BKV finanszírozásának rendbetétele érdekében, ezért végül többlettámogatást kért a kormnányzattól, amely azonban ezt visszautasította.
Ehhez képest a szerda estébe nyúló tárgyalásokon a főváros egyetlen vezetője sem volt jelen: sem a BKV működéséért felelős polgármester-helyettes, Hagyó Miklós, sem a gazdálkodásért felelős Ikvai-Szabó Imre. A szakszervezetekkel csak a BKV-menedzsmentje, konkrétan Balogh Zsolt (ideiglenes vezérig.), Tóth Norbert (gazdasági), Regőczi Miklós (értékesítési) és Somodi László (közlekedési) vezérigazgató-helyettesek tárgyaltak.
A BKV vezetői 2008. elején ismerték be, járatritkításra és -megszüntetésekre készülnek, aminek mértéke akár a 10 százalékot is elérheti. A BKV szeptembertől mindent megtett, hogy a járatritkítás tényét és mértékét elfogadtassa a közvéleménnyel, ám ebben kudarcot vallottak.
Nemes Gábor elmondta, a 2007-es decemberi figyelmeztető sztrájk idején Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és az akkor még Antal Attila vezette menedzsment megállapodott velük, hogy nem lesz létszámleépítés és járatritkítás, ám ezt a megállapodást egyoldalúan felrúgták.