Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Eldőlt: lesz BKV-sztrájk pénteken

2008.04.17. 07:09
Nem teljesítette, nem teljesíthette a BKV a szakszervezetek követeléseit, ezért a dolgozók megtartják az egész napos munkabeszüntetést pénteken. Hajnaltól éjszakáig nem járnak a BKV-járművei, de az éjszakai járatok éjszaka fognak közlekedni. Lehet, hogy a MÁV is leáll, noha ez Gaskó egy korábbi ígéretének megszegése lenne, elképzelhető, hogy szakszervezete újrakezdi a munkabeszüntetést.

Könnyen lehet, hogy ismét dupla sztrájkkal kell megküzdeniük a főváros lakóinak holnap. A BKV-s szakszervezetek biztosan megtartják tervezett munkabeszüntetésüket, és a Népszabadság értesülése szerint elképzelhető, hogy ismét lesz vasutassztrájk is.

Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének alelnöke a napilapnak azt mondta: célszerű, ha minél többen vesznek részt egy sztrájkban, ezért nem elképzelhetetlen, hogy holnap ők is beszüntetik a munkát. Ma, legkésőbb koradélután döntenek az ügyben.

Ha ez így lesz, a VDSZSZ megszegi egy korábbi ígéretét. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke korábban a Klub rádióban azt ígérte, nem fognak a BKV-val együtt sztrájkolni. Gaskó most helyettesénél némileg óvatosabban nyilatkozott a Magyar Hírlapnak, de ő se zárta ki a dupla sztrájk lehetőségét, vagyis korábbi ígéretének megszegését. A BKV-s szakszervezetek korábban jelezték: nem tartják túlzottan szerencsésnek, ha a VDSZSZ "rájuk szervez", azaz velük együtt szünteti be a munkát.

Megtartják pénteken egész napos munkabeszüntetésüket a BKV-szakszervezetek, miután szerdán sem sikerült megegyezni a közlekedési társaság vezetőségével.

Napközben felmerült, hogy a korábban bejelentett 24 órás munkabeszüntetés esetleg elmarad, mert a főváros városüzemeltetési bizottsága elutasította a paraméterkönyvet, de visszavonni nem vonta vissza, csupán újabb egy hónapot adott a kidolgozásra. A sztrájk egyik fő követelése a paraméterkönyv visszavonása.

Nemes Gábor a szakszervezeteket tömörítő sztrájkbizottság tagja az Indexnek elmondta, a BKV által eléjük terjesztett 6 pontos megállapodás-tervezet csupán általánosságokat fogalmaz meg, és nem tud garanciát vállalni a szakszervezetek követeléseinek teljesítésére.

A szakszervezetek azt követelik, vonják vissza a paraméterkönyv tervezetét, hosszú távon garantálják, hogy nem terveznek további csoportos létszámleépítést a cégnél; rendezzék a BKV-dolgozók munkakörülményeit, illetve találjanak megoldást a rossz műszaki állapotú járműpark feljavítására; végül pedig találjanak hosszú távú megoldást a BKV finanszírozására, ugyanis a létszámleépítés és a járatritkítás kérdése alapvetően ettől függ.

A BKV-menedzsmentjével "kompetencia hiányában" a tárgyalásokban nem tudtak előbbre lépni, a fővárosi önkormányzat és a kormányzat beavatkozására, együttműködésére van szükség, amire Nemes szerint a munka törvénykönyve kötelezettséget is ró a felekre.

A szakszervezető elmondta, továbbra sem biztosított közép- és hosszútávon a BKV finanaszírozásának megoldása. Erre a BKV vezetése nem tudott garanciát vállalni, és ahogy a kormány, úgy a fővárosi önkormányzat sem tudott előállni hasonló garanciával.

Demszky Gábor korábbi közlései szerint a fővárosi önkormányzat mindent megtett a BKV finanszírozásának rendbetétele érdekében, ezért végül többlettámogatást kért a kormnányzattól, amely azonban ezt visszautasította.

Ehhez képest a szerda estébe nyúló tárgyalásokon a főváros egyetlen vezetője sem volt jelen: sem a BKV működéséért felelős polgármester-helyettes, Hagyó Miklós, sem a gazdálkodásért felelős Ikvai-Szabó Imre. A szakszervezetekkel csak a BKV-menedzsmentje, konkrétan Balogh Zsolt (ideiglenes vezérig.), Tóth Norbert (gazdasági), Regőczi Miklós (értékesítési) és Somodi László (közlekedési) vezérigazgató-helyettesek tárgyaltak.

A BKV vezetői 2008. elején ismerték be, járatritkításra és -megszüntetésekre készülnek, aminek mértéke akár a 10 százalékot is elérheti. A BKV szeptembertől mindent megtett, hogy a járatritkítás tényét és mértékét elfogadtassa a közvéleménnyel, ám ebben kudarcot vallottak.

Nemes Gábor elmondta, a 2007-es decemberi figyelmeztető sztrájk idején Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és az akkor még Antal Attila vezette menedzsment megállapodott velük, hogy nem lesz létszámleépítés és járatritkítás, ám ezt a megállapodást egyoldalúan felrúgták.