A legdugósabb helyek Budapesten

2007.07.11. 09:53
A budapesti dugókat nem csak a rosszul összehangolt lámpák, az átgondolatlan forgalomszervezés, a körgyűrű és a felüljárók hiánya okozza, derül ki olvasóink leveleiből, amelyeket dugós felhívásunkra kaptunk. A közlekedési fennakadások enyhítésére vannak kevésbé költséges megoldások is. Mit kéne csinálni a pofátlan autósokkal, ki küldje el a vészvillogóval a sáv közepén parkolókat, miért nincsenek Budapesten olyan lámpák, amelyek visszaszámolják az időt a következő pirosig? Néhány dugó, térképek és okok.

Bajcsy Zsilinszky út-Andrássy út

Állandó, idegőrlő várakozást okoz, hogy a csomópontba rendszeresen beszorulnak a türelmetlenül tolakodó autósok. Hiába kapnak zöldet például a Bajcsy-Zsilinszky úton haladók, nem tudnak továbbmenni az előttük keresztben álló autók miatt. Egy erősebb délután a sor egészen a Nyugati felüljáróig áll, egymás után araszolnak az autók a József Attila utcában és a Lánchídig eljutni is egy órába kerül ezen a rövid szakaszon.

A megoldás olvasóink szerint a rendőri irányítás: amikor kint állnak a forgalomirányítók, ezek a helyzetek nem fordulnak elő. Egy olvasónk azt is megjegyzi: az Andrássy úton az Oktogon irányába is a jelzőlámpák rettenetes hangolása okozza a torlódást, az Oktogon után érdekes módon simán lehet már menni. Az Oktogonnál az összes jobbra kanyarodásnál akkor kap zöldet a gyalogosforgalom is, így 1 zöld alatt 2-3 autó tud áthaladni.

Budai rakpart

Nagyon sok panasz érkezett a budai rakpartokra. "Újabban hatalmas turista-hajók kötnek ki itt, a hozzájuk csatlakozó turistabuszok forgolódása, a turisták jövés-menése a 10 km-es dugót okoz mindkét irányba. Észrevehetően jobb a közlekedés, ha aznap nem köt ki turistahajó", írja olvasónk.

Kritikus pont a Margit hídnál a budai alsó-rakpartra betorkolló csomópont, ahol főként délután, de esetenként csúcsidőn kivüli időszakban is szinte lehetetlen haladni. Olvasónk szerint ha a Margit-hídnál nem csak le, hanem fel is lehetne menni az északról érkezőknek, akkor legalább lenne nemi esély a tehermentesítésre. „Persze ahol ilyen feljárót lehetne építeni, ott egy teljesen túlzsúfolt parkoló áll jelenleg”, jegyzi meg olvasónk.

Másik dugós hely a reggeli és délutáni csúcsban a Petőfi-híd alatti le- illetve felhajtó a budai rakpartra. A 4-es metró Gellért téri építése miatt a Műszaki Egyetem előtti felső rakpart le van zárva, így a délről északra tartó autósok jelentős része itt akar lemenni a felső rakpartról az alsóra. Erre egy sávból, a külsőből van lehetőség és két lámpán kell áthaladni.

A teljes káoszt két dolog okozza. 1. Sok autós a belső sávban megy előre és a végén próbál bezsúfolódni a külső sávba, hogy lemehessen a rakpartra. 2. A két lámpa nagyon rosszul van beállítva. Amíg az első megfogja a délről érkező forgalmat, addig jöhetnek a Petőfi hídról lekanyarodók. Mire azonban az első lámpa vált és végre elindulhatnának azok, akik délről jöttek a felső rakparton, addigra a Petőfi hídról érkezők teljesen megtöltik a kereszteződést, így a zöld lámpa ellenére általában 1-2 autó tud elindulni. Mire a zsúfoltság megszűnne, mert a kereszteződésben várakozók közül néhányan lemehettek az alsó rakpatra, addigra újra pirosra vált a felső rakparton közlekedőknek a lámpa.

„Nekem 2 alkalommal sikerült kiállnom az amúgy nem túl hosszú, kb. 50 méteres sort, de ez mindkét alkalommal kb. 30 percbe telt. Kb. 1 autó/lámpa volt a külső sáv áteresztő képessége”, olvasható az egyik levélben.
Olvasóink szerint a két lámpa jobb összehangolása és a rendőri segítség javíthatna a helyzeten a kereszteződébe szabálytalanul behajtók ellen.

Szilágyi Erzsébet fasor-Moszkva tér

Ha a Szilágyi Erzsébet fasoron érkezik az ember a Moszkva térhez „az egyik forgalmi sávot buszsávvá festették át, emiatt nagyobb a reggeli dugó, mint valaha volt. A fennakadást leginkább az okozza, hogy az ügyeskedő/pofátlan autósok szépen előremennek az üres buszsávban, majd beállnak az őket bambán beengedő balekok elé. Még egyetlen reggel nem láttam, hogy bárki ellenőrizte volna, hogy ebben a buszsávban kik haladnak az arra jogosultakon kívül”, írta olvasónk.

Vörösvári útról az Árpád hídra

„Míg a Szentendrei útról vígan fel lehet hajtani a két sávos kanyarodó felüljárón a 3 sávos hídra, addig a Vörösvári út kilométereken keresztül dugul vissza amiatt, hogy a hídra vezető kettő sáv egyre szűkül”, írja olvasónk.
A problémát súlyosbítja, hogy a Pacsirtamező út felöl az egyébként is torlódott kocsisorra kettő sávnyi kanyarodó érkezik. „Itt számos összeszorítós balesetet láttam már az egyenesen várakozók, és a kanyarodók között”, áll az egyik levélben.

Olvasónk szerint két dologgal lehetne orvosolni problémát: vagy csak egy sáv kanyarodjon a Pacsirtamező utca felől az Árpád hídra, vagy hosszabb piros lámpa váltási szünetekkel kellene adni elegendő időt arra, hogy az utolsó 6-8 autó a Vörösvári út felől még feljebb tudjon kúszni a felhajtón, mielőtt beindul az oldalirányú áramlás a Pacsirtamező utca felől.

Váci útról az Árpád hídra

Pokoli körülmények között autóznak nap mint nap azok, akik a Nyugati felől érkezve a Váci útról próbálnának az Árpád hídra feljutni. A három piros lámpa itt tökéletesen egymás ellen dolgozik, véli olvasónk. Mikor elindul a leghátsó zöld, legelől még két percig piros marad, így csak pontosan annyi autó jut át egy zöldhullámon, amennyi hely a kereszteződés terében van.

Olvasónk megjegyzi, kikerülhető ugyanez az útvonal egyrészt a Pesti rakpart legfelső szakasza felől, másrészt pedig a Váci út Róbert Károly krt felüljáróján továbbhajtva, a rendőrpalotánál visszakanyarodva.

Egy másik olvasónk szerint az Árpád hídon a Dagály utcai felhajtónál üzembehelyezett forgalmi jelzőlámpa, a Hungária kőrút forgalmát a Kacsóh Pongrácz felüljáróig duzzasztja vissza. „Szerintem ha kikapcsolnák a lámpákat, sokkal gyorsabb lenne.”

Olvasónk még azt is hozzáteszik: „ha megfigyelik a Hungária körút kamionforgalmát, és képzeletben eltüntetik azokat, akkor a forgalom rögtön a felére apad.” Szerinte ezért érdemes lenne a súlykorlátozó táblákat kihelyezni, s hasznos lehetne a határállomásokon a kamionsofőrök között idegennyelvű Budapest térképeket osztogatni, amin be vannak jelölve az elkerülő M0-ás szakaszok is. Ezzel a megoldással viszonylag kevés ráfordítással tovább lehetne tehermentesíteni a fővárosi utakat.”

Átjutni az Alagúton

A probléma az Alagútnál tetőzik, de előbb keletkezik. A Mészáros utca felől a lejtőn lefelé vezető út nagyon nagyon nehezen járható a piros lámpák ésszerűtlen váltakozásai miatt. „Alig 3 autó tud átérni egy zöld-piros szakaszon, mert mindig egy hátsó lámpa vált zöldre előbb, és így csak egy kereszteződésnyi autó tud áthernyózni a következő piros sor végéig, mert mire azok elindulnának, az eredeti leghátsó lámpa már rég újra piros”, mormog olvasónk.

Olvasónk azt javasolja, hogy itt is át kellene ütemezni a lámpák zöldre váltásának ritmusát, méghozzá az alagúttól a MOM Parkig visszafelé sorrendileg. „Jelenleg úgy veszem észre, hogy a MOM parktól váltanak zöldre az alagút felé, így pedig bizony csak 3 autó tud egyszerre áthernyózni egy kereszteződésen, mert az előtte álló sor még mindig a saját pirosát nézi.”

Nagykörút a Nyugatinál és a Margit körút Budán

A délutáni csúcsban a Váci útról a körútra jutni szinte mindig macerás. A Váci útról egy szűk sáv próbálja beterelni ide az autósokat, közben ebben az egy sávban is meg-megáll valaki a megállásjelzővel. Aki nem várja ki a hosszú sort, az a Váci úti felüljáró lábánál próbál bepofátlankodni a sorba, s ezzel megakasztja a felüljáróra vezető sávot is. Mindezek után a körúton a Margit hídig fél óra az út, s ez így folytatódik egészen a Moszkva térig.

Olvasónk szerint a Moszkva tér felé azért van dugó, mert „a Mammut parkolójából kihajtó, illetve oda behajtó sávok egy zöld ritmusban tudnak csak rámozdulni a Margit körútra vagy lemozdulni róla, de ott egy gyalogos zölddel találkoznak, akiket ki kell várniuk, ami az egyenesen haladó jobb sávban állókat nagyon akadályozza.

Olvasónk szerint a Mammut bevásárlóközpontok előtti ki és behajtósávnak több helyet kellene adni, akár a járda lefaragásával is, hiszen erre ott lenne hely bőven.

A Kossuth Lajos utca az Erzsébet hídról levezető szakasz után

„Ezen a szakaszon az első 4 piros lámpa tökéletesen ésszerűtlenül van beállítva, sokkal hosszabb, és összehangoltabb zöldfázisokra lenne szükség ahhoz, hogy ne 15 percbe teljen ennek a nevetséges 500 méternek a megtétele”, írja olvasónk. Mire két lámpa között a sor eleje egyesbe bír váltani, a sor vége már a pirosat látja újra. Olvasónk nem érti, milyen gyalogosforgalom indokolja ezeket a hihetetlen rövid zöldfázisokat.