Albert, Lipót
2 °C
12 °C

Kevesebb éjszakai röpködést ígérnek

2007.10.28. 11:47
A Ferihegyről felszálló gépeket május óta részben Csepelen át, majd az M0-s mentén vezetik ki Budapest légteréből, ami a dél-budai XXII. kerületben lakók számára is egyre zavaróbb. A kormányzat az éjszakai repülések korlátozására, illetve nagyobb zajbírságok bevezetésére készül, és nem elleneznék egy "fapados" repülőtér kialakítását sem. Az átfogó zajvédelmi szabályozás is megváltozhat talán, de ezt hevesen ellenzi a Ferihegyet üzemeltető Budapest Airport.

Nemrégiben beszámoltunk arról, hogy a csepeli főépítész tiltakozik a ferihegyi repülőtérről le- és felszálló gépek XXI. kerület fölé terelése miatt. Közben az is kiderült, hogy a légiforgalmat irányító hatóság elnöke, Lotz Károly volt közlekedési miniszter eladta csepeli házát.

Lotz elmondta azonban az Indexnek, hogy nem az újonnan kijelölt repülési útvonalak miatt költözött a XI. kerületbe, és azt ígérte, hogy jövőre felülvizsgáljáka sokat bírált intézkedéseket.

A Belvároson és Észak-Budán akartak segíteni

A repülőgépek Csepel és Budafok fölé terelését a Ferihegyet üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. környezetvédelmi okokkal magyarázta. Azzal, hogy az amúgy is nagy forgalmú belvárost tehermentesíteni akarják a zajtól. Az Indexen korábban Szollár Domokos szóvivő elmondta, hogy az új ferihegyi forgalmi renddel a BA Zrt. Budapest I., II., XII., XIII. és XIV. kerületén akart segíteni, hiszen a gépek dél felé terelésével csökken az e kerületek fölött elhaladó repülők száma.

Lakossági panaszok

"Én Budakeszin lakom, mikor legutóbb variáltak, akkor azt mi szívtuk meg, drasztikusan megnőtt a zaj - a gépek sokkal alacsonyabban és sűrűbben járkálnak azóta, mostanság pedig marhára nem történt változás, vagy legalábbis csekély mértékben, mert nem tűnt fel" - írja egy budakeszi olvasónk, miután azt hallotta, hogy elterelték a feje fölül az ott sem lévő gépeket. "Anno feltűnt a változás, és csak aztán lett belőle hír. Márpedig a térképen szereplő légifolyosók igencsak elkerülik Budakeszit. Repülő mégis van, nem is kevés. Van, hogy kétpercenként jön valami, olykor pedig annyira alacsonyan, hogy szépen kivehetőek a gép alján a részletek."

Egy XII. kerületben élő újságíró is beírt az Indexhez, szerinte nem csökkent a repülőgépek zaja náluk, bár az illetékesek erre hivatkoznak. "Én a XII. kerületben, a hegy teteje közelében, a Városkúti úton lakom és sajnos egyáltalán nem azt tapasztalom, amit az illetékesek mondanak. Lehet, hogy kevesebb - éppen valamivel - a XII. kerület felett elrepülő gépek száma, de hogy egy-két hete visszatért az a roppant bosszantó gyakorlat, ami pár hónapig szünetelt a légi folyosók ezt megelőző átszabásával. Ez pedig a gépeknek az a szokása, hogy a Svábhegy felett zuhanásszerűen csökkentik magasságukat, amit mi a földön úgy érzékelünk, hogy a csendes semmiből váratlanul alárobajlik egy repülőgép mintha éppenséggel zuhanóbombázni akarna, vagy rosszabb esetben mintha a föld színéig meg sem akarna állni."

Egy szigetszentmiklósi polgár arról írt az Indexnek, hogy éppen a házuk felett fordulnak a gépek, innen haladnak tovább nyugati, keleti, illetve déli irányba. Szerinte éppen a reggeli, esti, illetve hétvégi időszakban zavaróan nagy a forgalom (erre panaszkodnak egyébként a XXII. kerületi olvasóink is, különösen a Gádor utca környékén lakók).

Egy ferencvárosi lakó a csepeliekhez és a budafokiakhoz hasonlóan a májusi környezetvédelmi intézkedések károsultja lett: "Mi a IX. kerületben vettünk lakást (Klinikák magasságában - Tűzoltó és Márton utcák környékén) éppen azért, mert a terület már távol van a belváros zajától, viszont nincs messze tőle. At felszállási útvonal módosítása után megváltozott a helyzet. A gépek néhány száz méter magasan húznak el a fejünk felett, éppen a forduló alatt lakunk. Iszonyatos hangzavart okoz ezzel éjszaka is, különösen amikor egy négymotoros cargo gép száll fel éjfél körül (szinte minden este)."

Korábbi cikkünkre Vecsésről is kaptunk észrevételt. "Ha valaki a repülőtérről ír cikket, miért hanyagolja Vecsést? Javaslom, ha zajt akar hallani, üljön ki bármelyik vecsési sörözőbe, hárompercenként hallhatja és nézheti a kb. 100-200 méteres magasságban leszálló gépeket. Persze Vecsés nem Buda, és nem is gazdag" - írja olvasónk.

Az említett kerületekben százezrek feje fölött haladtak el a repülőgépek, míg Budapest déli része kevésbé sűrűn lakott, és a repülőgépek az úgynevezett barna övezetek, illetve közutak felett repülnek.

A budafoki polgármester a miniszterhez fordult

Budafok-Tétény polgármestere, Szabolcs Attila az Indexnek elmondta, a sok zajpanasz miatt Fodor Gábor környezetvédelmi miniszterhez fordult. A polgármester célja az, hogy a minisztérium változtassa meg a zajvédelmi előírásokat, mert lehetetlen állapotok uralkodnak Budapest déli részén.

Szabolcs Attila szerint ugyanis a jelenlegi zajvédelmi rendeleteket úgy konstruálták meg, hogy a repülőgépek dübörgését ne lehessen határérték fölöttinek minősíteni. A zajvédelmi rendeletek alapján ugyanis hosszú órákra számított átlagokat mérnek a hatóságok, és így egy-egy rövid ideig tartó átrepülés hiába lépi túl a határértéket percekig, mindez nem számít szabálysértésnek, mert "nem elég hosszú ideig" tart a csendháborítás.

Csak egy-két perc, éjjelente

Egy repülőgép éjszakai átrepülése például csak egy-két percig tart, mégis nagyon sok embernek okoz álmatlan éjszakát, magyarázta Szabolcs Attila. Különösen a zajos szállító-repülőgépek járnak éjjel.

A polgármester korábban tárgyalt a Nemzeti Közlekedési Hatóság Polgári Légiforgalmi Igazgatóságával is, de ott azt a tájékoztatást kapta, hogy a XXII. kerületi mérések alapján nem történt határérték-túllépés, és a repülőgépek irányát nem fogják megváltoztatni. Ezért tartja fontosnak az önkormányzati vezető, hogy a környezetvédelmi miniszter lépjen az ügyben.

A zöldtárca szerint Budafok-Tétény Önkormányzatától valóban érkezett a közelmúltban egy levél Fodor Gáborhoz, a miniszterhez, "ebben azonban Szabolcs Attila nem a tárca rendeletében megállapított zajterhelési határértékeket kifogásolta, hanem az útirányok megválasztására irányuló eljárási rend módosításának kezdeményezését kérte. A válaszlevél elkészítése folyamatban van".

Emelik a zajbírságot

A környezetvédelmi tárca (KvVM) sajtóirodája részletes háttéranyagokat juttatott el a budafoki polgármester felvetései alapján az Indexhez. Ezekből kiderült, hogy "jelentős javulás remélhető az éjszakai forgalom kapcsán attól a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) jelenleg előkészítés alatt álló új rendelettől, ami a repülőterek által kivetett zajvédelmi díj megállapításának szabályait tartalmazza".

A tervezet értelmében a díj mértékét - többek között - a repülőtér használatának időpontjától függően differenciáltan kell megállapítani, éjszaka nagyobb mértékű díjat kell kiróni.

Emellett a KvVM javaslatot tett a repülőterek éjszakai használatának a jelenleginél nagyobb mértékű korlátozására. Megállapodás született a GKM-mel, így a 2006-os szabályozáshoz képest mintegy harmadára csökken az éjszakai repülőforgalom Budapest légterében. Ez azt jelenti, hogy 0-5 óráig legfeljebb négy engedély adható ki éjjeli repülésre, 22 órától reggel hatig pedig összesen legfeljebb negyven gép repülhet a légtérben. (A parlament többször is elutasította az idén tavasszal benyújtott fideszes javaslat tárgyalását, amely az éjszakai repülések korlátozását írta volna elő.)

Változhatnak a zajvédelmi szabályok?

A jelenleg hatályos jogszabályok egyrészt a repülőtér által generált forgalom úgynevezett egyenértékű zajterhelését, a teljes nappali illetve éjszakai időszakra leátlagolt értékeket szabályozzák, másrészt magának a repülőgépeknek a zajkibocsátását limitálják, hangsúlyozza a minisztérium.

Ám most a tárca meg fogja vizsgálni az egy-egy repülőgép elhaladásakor észlelhető zajt, pontosabban azt, hogy miként lehetne szabályozni az egyedi zajterhelést.

A KvVM szerint a problémán elsősorban a repülőtér megközelítési és elhagyási útvonalainak és eljárásainak optimalizálása segíthet. Ugyancsak fontosnak tartják az így kialakított útvonalak betartásának számonkérését a légi forgalmi irányítókon és pilótákon. Emellett kívánatos lenne a légiforgalmi hatóság megerősítése és az általuk végzett ellenőrzések gyakoribbá tétele is.

A Budapest Airport nemzetközi szabványokról beszél

Szollár Domokos, a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője a budafoki polgármester felvetéseiről az Indexnek elmondta, a közlekedési zaj mérését nemzetközi szabványok rögzítik. A világon mindenhol egyenértékben, tehát átlagolva mérik a repülési zajt. A magyar jogszabályoknak ezekhez a nemzetközi sztenderdekhez kell alkalmazkodniuk.

"Fura helyzet lenne, ha Európában, sőt a világon egyedül Magyarország megpróbálna eltérni ettől, sőt, hogy erre alapulva valamifajta zajbírságot is bevezetnénk, messze ívben elkerülnék az országot a repülőgépek, és nem lenne többet olyan, hogy magyar légiközlekedés" - közölte Szollár.

Nőtt a légiforgalom Budafok felett

Szollár elismerte, hogy a május elején bevezetett légtér-változtatások miatt nőtt meg a légiforgalom Budafok-Nagytétény felett. Korábban is voltak repülőgépek, most azonban jóval nagyobb számban repülnek el a városrész felett. Amíg a légijárművek a kijelölt útvonalon vannak, csak a közvetlenül ez alatt élők számára okozhat ez gondot. Több embert akkor zavar, amikor a repülőgépek letérnek ezekről az utakról.

"Tudni kell, hogy 2100 méteres magasság alatt nem lehet eltérni a kijelölt útvonalakról, de afölött már igen. Egyébként a BA javaslatára emelkedett meg 900 méterről 2100 méterre ez a szabály, pont azért, hogy minél kevésbé szóródjon szét a repülési zaj, és ezáltal kevesebb embert érintsen a fővárosban. Ezt a szintet elméletileg tovább lehet emelni, de a BA ezt nem támogatja, mert az jelentős kapacitáscsökkenéssel járhat" - magyarázta a szóvivő.

Nem lehet megszüntetni a zajt

"Világosan látni kell: nem lehet megszüntetni a repülési zajt Budapest felett, az mindig lesz" - szögezte le Szollár.

"A cél csak az lehet, hogy csökkentsük azok számát, akit ez érint. A BA zajvédelmi programja is erre épül, hogy koncentráljuk a zajt, lehetőség szerint az útvonalak alá - ezt a célt szolgálta a minimális repülési magasság megemelése is. Ha repülési zajról beszélünk, nem csak Budafokról és Csepelről, hanem az egész képről kell beszélni. Intézkedéseink értékét az adja meg, hogy a főváros egészéről nézve vizsgáljuk meg a kérdést. És a májusi változtatások jelentősen javítottak több százezer ember életminőségén" - hangsúlyozta.

Zajvédő falat építenek

A földi zaj kiszűrésére a BA most épít egy zajvédő falat a repülőtéren, és meg fog épülni egy új hajtóműpróbázó hely is, ahol a repülőgépek karbantartása után sokkal csendesebben lehet majd tesztelni a hajtóműveket.

A BA elindította a passzív akusztikai védelmi programot, így a következő években majd 200 millió forint értékben a zaj által leginkább sújtott ingatlanok nyílászáróit, tetőit hangszigeteli a BA.

"Amit eddig tettünk az csak a kezdet, de a BA legalább elindította a zajvédelmi programot. Nyilván még sokat kell és lehet tenni, és a BA nyitott minden észrevételre, és véleményre, mely közelebb visz a megoldáshoz" - fogalmazott Szollár.

Fapados repülőtér kéne?

A csepeliek különösen sokat szenvednek a repülők májusi elterelése miatt. Az egyik lakossági tiltakozó eljuttatta az Indexhez is azt a levelét, amelyet panaszként írt az illetékeseknek. Szerinte többszörösére nőtt a légiforgalom felettük a nyári hónapok óta. A gépek egymást érik, csúcsidőben gyakran négypercenként követik egymást. Hétköznaponként (augusztus végén) 100-200 gép süvöltött el Csepel fölött. A levélíró szerint a "fapados" gépeknek ezentúl nem Ferihegyre kéne engedélyt adni, hanem a vidéki repterekre.

"A Ferihegyi repülőtér tehermentesítése érdekében környezetvédelmi szempontból valóban kívánatos lenne egy "fapados repülőtér" létrejötte, erre azonban nem kijelöléssel kerülhet sor, hanem üzleti alapon" - hangsúlyozta a környezetvédelmi tárca az Indexnek. A diszkont légitársaságok számára azok a repülőterek válhatnak célponttá, ahol a repülőtér használatáért fizetendő díjak alacsonyak - folytatódik a dokumentum.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?