További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Politikától mntes döntés
Demszky Gábor a döntés utáni sajtótájékoztatóján is azt emelte ki, hogy a legfontosabb stratégiai ügyekben az ellenzék és a koalíció együtt tud működni, gyakorlatilag politikától mentesen, a város érdekében. Demszky a mostani döntés sietségét azzal indokolta, hogy a brüsszeli határozatokat olyan későn ismerhették meg a magyarországi önkormányzatok, hogy mindössze két hét állt rendelkezésükre az előterjesztés előkészítésére.
Ugyanakkor az ellenzék számos javaslatát leszavazta a szocialista-szabad demokrata többség, mondta Tarlós. Így többek között nincs esély a 3-as metró meghosszabbítására Káposztásmegyerig.
Egyelőre nem lesz Aquincumi híd
Tarlós kifogásolta viszont, hogy elmarad a Heim Pál Gyermekkórház rekonstrukciója és a Bajcsy-Zsilinszky kórház beruházása is.
Szintén nincs a 2007-2008-as akciótervben az Aquincumi híd és a tervezett Körvasúti körút 10-es út és M3-as közötti megépítése.
Mi lesz a Moszkva térrel?
Kimaradt a 2007-2008-as programból a Moszkva tér átépítése is. Pedig a Moszkva tér átépítését nemcsak Kóka János gazdasági miniszter ígérte korábban, hanem Horváth Csaba II. kerületi polgármester is egy évvel ezelőtt. Azóta Kókát nem választották meg egyéni körzetben Budán, Horváth pedig elveszítette a II. kerületi polgármesteri posztot. A Moszkva térre tervezett 15-30 milliárd pedig eltűnt a fővárosi és állami tervekből.
Horváth Csaba az ellenzéki vádakra elmondta, hogy a Moszkva tér nem került ki a fejlesztési programokból, de egyelőre a tér felújítására nincsenek kidolgozva a tervek. Többek között két (fideszes irányítású) kerület nem küldte a szükséges dokumentumokat, tette hozzá Demszkyvel közös sajtótájékoztatóján. Horváth elmondta, hogy 2009-től megkezdődhet a Moszkva téri beruházások előkészítése, erre 15,5 milliárd forintot irányoznak majd elő.
Elmaradó villamosvonal-fejlesztések
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, Vitézy Dávid az Indexnek elmondta: hiányzik a mostani akciótervből a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaállítása, a a 19-es villamos meghosszabbítása a budai rakparton északra a Margit híd felé, illetve délre az Infopark felé és ő is megemlítette az Aquicumi híd elmaradását, amely Újpestet és Óbudát kötné össze.
Az Aquincumi hídról a városházi előterjesztésből kiderült, hogy a MÁV már megkezdte az Északi-vasúti összekötő híd felújításának előkészítését, és a kivitelezési szerződést már megkötötte a Hídépítő Zrt.-vel. Ezért a főváros már nem pályázhat európai forrásokra, mert így nem lesz kötöttpályás közlekedés a fennmaradó szűkebb helyre szoruló közúti hídon. (Márpedig az EU akkor támogatja az ilyen beruházást, ha villamos vagy vasút, esetleg elővárosi vasút megy át a hídon.)
A MÁV beelőzött
Demszky Gábor főpolgármester csütörtökön meg is jegyezte egy sajtótájékoztatón: a "MÁV beelőzött minket, előbb újítja fel a saját hídját, és mindenre azért az EU pénze sem elég".
Üdvözli viszont a VEKE a mostani unió pályázatok között három konkrét javaslatuk befogadását. Így például tervezik, hogy a 2-es villamos vonalát összekapcsolják a 30-as villamoséval. Így például a 2Ajelzésű villamosok egészen Pesterzsébetig juthatnának el a Haller utcára bekanyarodva.
Meghosszabbítják a 42-es villamost
Szintén vekés javaslat volt a 42-es villamos meghosszabbítása a Havanna lakótelep felé és a Rákoskeresztúr és Örs vezér tere közötti buszsávok kialakítása. A VEKE-től megtudtuk, hogy szerepel a tervek között viszont a 17-es villamos villamos meghosszabbítása a Moszkva térig, ehhez előbb a Török utcai vágányokat kell átépíteni.
A fővárosi tervekben ezen kívül szerepel számos más buszsáv létesítése, az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbítása. Az 1-es villamos várhatóan csak a Budafoki útig hosszabbodik meg, a 3-as még rövidebb szakasszal bővül, viszont felújítják a pályák egy részét, és talán a járműállományt is.
Csak nyerhet Budapest
A fővárosi vezetők, így Demszky Gábor főpolgármester és helyettesei, Ikvai-Szabó Imre és Hagyó Miklós, illetve Horváth Csaba hangsúlyozták: a mostani projektekkel csak nyerhet Budapest. Bármilyen támogatást is nyernek el, a főbb, már rendezett(ebb) finanszírozású projektek (4-es metró, szentendrei HÉV, Szabadság híd, Csepeli gerincút első szakasza, Margit híd felújítása) azokkal más, anyagilag még nem fedezett beruházásokra szabadul fel pénz.
Budapest a 4-es metróra Budapest 260 milliárdot kér Brüsszeltől, a szentendrei HÉV-re csaknem 53 milliárdot (itt főleg a külső szakasz újulna meg), Budapest szinte teljes csatornázására 47 milliárdot, a Dél-Budai Regionális csatornázási és szennnvíztisztítási projketre pedig 77 milliárdot.
A Szabadság híd ügye jól áll
Hagyó Miklós elmondta, hogy két esetben, a Csepeli gerincút megépítésekor és a Szabadság felújításakor már szinte biztos, hogy felszabadul legalább 7,6 milliárd forint, amit az EU ad majd olyan célokra, amelyekre a főváros már korábban előteremtett pénzt. Ilyennek számít egyébkén a 4-es metró is Demszky szerint, de itt nem lehet egyelőre tudni, mennyit ad majd Brüsszel.
Horváth Csaba 13 milliárdos támogatásra számít az Uzsoki utcai és a Szent Imre Kórház esetében.