Jól járt a titkolózó trafikos egyesület
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
Fejenként több koncessziót is elnyert a Magyar Dohány Kiskereskedők Egyesületének (MDKE) több vezetője. A nyilvánosan közzétett állásfoglalásaik szerint nagy várakozásokkal figyelték a trafiktörvény születését, örömmel nyugtázták a nemzeti dohányboltok profiljának bővülését, de azt is az egyesület titkára, Adorjánné Dr. Pordán Éva tette szóvá a trafiktörvény kapcsán, hogy fejenként egy trafikból nem lehet majd megélni. Mázlija volt: ő személy szerint két budapesti koncessziót is elnyert.
Rajta kívül a szervezet három fős etikai bizottságának mindhárom tagja, Lengyel Klára, Kerényi Tünde és Juhász Kálmánné is fejenként több koncessziót nyert el: a kocsi Lengyel Klára Komáromban és Esztergomban egyet-egyet, a szintén kocsi Juhász Kálmánné Tatán, Tatabányán és Győrben összesen ötöt nyert, a tatai Kerényi Tünde pedig két budapesti koncessziót szerzett. Bár a nyertesek listája csak neveket tartalmaz, az érintettek neve vagy a lakhelyük közelsége alapján, illetve a Fővárosi Törvényszék egyesületekről vezetett adatbázisából mindannyian beazonosíthatók. A szervezet korábbi vezetői közül Kiss Károly neve tűnik még fel a koncesszió-nyertesek listáján, ő két budapesti koncessziót nyert el.
Mindent bevetettek
Így, hacsak nem valószínűtlenül sok az azonos nevű trafikos, az egyesület hat vezetőjéből csak ketten maradtak koncesszió nélkül – legalábbis ők a saját nevükön nem nyertek. A nyilvántartás sajátosságai miatt nehezen ellenőrizhető, hogy strómanokon keresztül nem szereztek-e a vezetők is több dohányárusítási jogot, mivel a pályáztató csak a nyertes pályázók nevét és a településneveket hozta nyilvánosságra.
Az MDKE Facebook-oldala alapján országszerte rendezett tájékoztatókat a törvényről a Kereskedelmi és Iparkamarával közösen. A sajtóban többször is kiálltak a trafiktörvény mellett, ráadásul már hónapokkal azelőtt, hogy együttműködési megállapodást kötött a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetségével (DBMSz) áprilisban. A DBMSz akkor lett országszerte ismert, amikor kiderült, hogy a szervezet elnökeként Sánta János védte elvileg a dohánygyártók érdekeit a saját gépén megfogalmazott, és a saját cégét helyzetbe hozó trafiktörvény körüli vitákban.
A kiskereskedők egyesületét telefonon és emailben is próbáltuk megszólaltatni, de nem válaszoltak az Index kérdéseire: arra hivatkoztak, hogy nem tartozik a nyilvánosságra sem a tagok száma, sem az, hogy hány tagjuk és vezetőjük nyert el dohánykoncessziót.
Körön kívül
Az egyesület Facebook-oldaláról úgy tűnik, a szervezet mezei tagjai nem voltak annyira szerencsések, mint a vezetői. A legutóbbi külsős poszt például így szól: „Miképp képviseli [az MDKE] azokat, akik nem csókosak és nem kaptak koncessziót a haveroktól? Miképp lehet az, hogy az 5-10-15 vagy több éve ezzel foglalkozó vállalkozók elbuktak, míg a tapasztalatlan, trafikkal sem rendelkezők kaptak?″
Mások azt teszik szóvá, hogy az egyesület csak a tagdíj beszedéséhez ért, az érdekképviselethez nem. Az Index által megkeresett tagok közül egyébként a jelenlegi és volt vezetőkön kívül senki sem nyert a pályázaton.