Ödön
2 °C
11 °C

Két és félszeresére növelné Lázár János a trafikok hasznát

2013.04.25. 21:32 Módosítva: 2013-04-25 21:39:18

Egy csütörtökön benyújtott törvénymódosító javaslattal több ponton átírná a trafiktörvényt Lázár János. A parlament honlapjára feltöltött 11 oldalas egyéni képviselői indítvány (pdf) tucatnyi ponton írná át a jelenlegi dohányforgalmazási szabályokat (emellett módosítaná a koncessziós szabályozást is).

A törvénymódosítás egyik legmarkánsabb pontja az, hogy jelentősen, 250 százalékkal megnövelné a dohánytermékek értékesítésének haszonkulcsát. A tervezet szerint a „legkisebb kereskedelmi árrés mértéke a dohánytermék – adókkal nem csökkentett – kiskereskedelmi eladási árának tíz százaléka” lenne. Ez az árrés most mindössze 3-4 százalék körül van, vagyis a különbség a mostani és a tervezett haszonkulcs között igen jelentős.

A változtatást Lázár ezzel indokolja: „egy megfelelő – tíz százalékos mértékű – kereskedelmi árrés
biztosításával azok a dohánytermék-kiskereskedők is biztosíthassák a dohánybolt szerény jövedelmezőségét, akik elsősorban (vagy kizárólag) a dohánytermékek forgalmazásából
kívánják bevételeiket biztosítani”.

A törvénymódosítás szándéka azért is figyelemre méltó, mert mindössze két napja hirdettek eredményt a még a mostani szabályok szerint kiírt trafiktenderen, amelyen több fideszes politikushoz köthető személy, stróman, szürkülő celeb, illetve CBA-val kapcsolatba hozható pályázó nyert dohánykereskedelmi jogot. Vagyis a módosításból kirajzolódhat egy olyan kép, hogy miután eldőlt, hogy kik lesznek a hazai dohánykereskedelem új erős emberei – és köztük kellően magas a „baráti” és „családi” pályázók aránya –, Lázár megkönnyítené az életüket a két és félszeresére emelt árréssel.

De van a történetnek egy másik olvasata is. A trafikpályázatok elbírálása során az értékelés legjelentősebb tétele a pályázó által készített üzleti terv volt. Ha valaki az aktuális 4 százalékos árréssel készítette üzleti tervét, akkor értelemszerűen hátrányba kerülhetett azzal szemben, akik megkockáztatta azt a feltevést, hogy talán 10 százalék is lehet ez az árrés (amire Lázár már februárban utalt egyébként), és így kedvezőbb üzleti tervet nyújtott be. Hogy ez így történt-e, vagy sem, azt nem tudhatjuk, a pályázatok értékelését ugyanis úgy titkosították, hogy még a vesztes pályázók sem nézhetnek bele a bírálatba, vagyis nem tudhatják meg, miért buktak el.

Azt ugyanakkor tudni lehet, hiszen már korábban kiderült: a hazai dohánypolitika alakításában nagyon komoly szerepe van a Lázárhoz hasonlóan hódmezővásárhelyi kötődésű Sánta Jánosnak, akinek az érdekeltségébe tartozik Continental dohánycég. Mint azt Index megírta, a trafiktörvény eredeti javaslatának egy EU-hoz elküldött verzióját egyenesen egy „Sánta János” névvel regisztrált gépen hozták létre. Lázár később ennek nyomán el is ismerte, hogy a törvényjavaslat megalkotásában szerepe volt a Continental Dohányipari Zrt.-nek (amely elügyelőbizottsági tagja Dancsó József, aki szintén fideszes parlamenti képviselő). A cég és Sánta ráadásul a dohánytender nagy nyertese is volt: a trafikok egy részét is ellenőrzése alatt tarthatja, számos győztes ugyanis, mint megírtuk, az ő közvetlen környezetéből került ki – ezek után nehéz legalább nem gondolni arra, hogy az árrés emelésének ötlete nem független Sántáék üzleti érdekeltségeitől.

A törvénymódosításban Lázár emellett újraszabályozná bizonyos pontokon a mozgóboltos árusítást is. A javaslata szerint ott, ahol a dohánykereskedelem „megszűnt, illetve még nem folyik, a dohánytermékek kiskereskedelmére vonatkozó jogosultságot az állam a részvénytársaság, vagy a részvénytársaság által erre külön feljogosított személy útján is gyakorolhatja az új, eredményes pályázat alapján megkötendő koncessziós szerződés aláírásáig”, és a tervezete pontosítaná azt a szabályozást is, hogy ahol két pályázat eredménytelen, ott 36 hónapig nem kellene újra pályáztatni.

A javaslat egyik pontja szerint a trafikos akár rendőrt is hívhat, ha egy kiskorú bemegy egy dohányboltba, és onnan felszólításra nem megy ki. A törvény emellett előrehozné a tiltott szponzoráció szabályait, mert „egyes dohányipari szereplők még a dohánytörvény lényegi rendelkezéseinek hatálybalépését megelőző időszakban igyekeznek olyan előnyöket, támogatásokat (szponzorációkat) nyújtani a reménybeli dohánytermék-kiskereskedőknek, amelyek
a dohánytörvény alapján tiltottak lesznek”.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?