Így lehet megúszni a reklámadót

2014.06.12. 15:11 Módosítva: 2014.06.12. 15:17

A reklámadóról szóló jogszabály jelenlegi formájában nem fogja tudni megadóztatni a Magyarországon nem letelepedett szolgáltatókat – mondja Barta Péter, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.

A reklámadó alapja ugyanis

  • a számviteli törvény hatálya alá tartozó adóalanyok esetén a számviteli törvény szerinti értékesítés nettó árbevétele,
  • míg az szja-törvény hatálya alá tartozó magánszemélyeknél ezen magánszemélyek áfa nélküli bevétele.

Ebből következően,

amennyiben a reklámadó alanya nem tartozik a számviteli törvény vagy az szja hatálya alá, úgy sem megállapítható adóalapja, sem pedig adófizetési kötelezettsége nincs. 

Egyébként arra is van lehetőség, hogy a reklámozók külföldi cégen keresztül dolgozzanak. Tehát tv műsor sugározható külföldi cégen keresztül, illetve egy magyar nyelvű internetes portál működtetéséhez sem szükséges magyar vállalkozás.

Mit jelent ez? Hogy az adóalap fenti meghatározása miatt ilyen külföldi szolgáltatók mind megúszhatják a reklámadó-fizetési kötelezettséget. Még akkor is, ha társasági adó szempontjából esetlegesen Magyarországon telephelyük van – hiszen nem tartoznak sem a számviteli törvény, sem az szja hatálya alá. 

Nem tudni, mennyire volt a jogszabályalkotó tudatos célja az, hogy ezt a rést meghagyja az szabályozásban. Viszont nem elképzelhetetlen, hogy erre reagálva több itthon működő szolgáltató  külföldi cégekbe telepíti a médiatartalom-szolgáltatását és a reklámozási tevékenységét.