1,2 milliárdos büntetést kapott a Facebook a magyar államtól

2019.12.06. 16:54 Módosítva: 2019.12.06. 17:57

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a Facebookra, ez az eddigi legnagyobb összegű, fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírság a versenyhivatal történetében – írja az MTI.

A hivatal pénteki tájékoztatása szerint a GVH megállapította, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és súgóközpontjában. A fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért – fejtette ki a versenyhivatal.

Arról már korábban is felröppentek sajtóhírek, hogy a kormány nekimegy a Facebooknak.

Persze a GVH nem egyenlő a kormánnyal, de nem ez lenne az első alkalom, hogy a GVH a kormányzati politikának megfelelően döntsön bizonyos kérdésekben. 2016-ban például néhány nap alatt rábólintottak arra, hogy Mészáros Lőrinc cége  felvásárolja a Népszabadságot és a megyei lapokat birtokló Mediaworks médiavállalatot – ezt akkor a hivatal a bürokráciacsökkentéssel, a szabályozási környezet változásával magyarázta.

Ezen kívül a GVH – annak ellenére, hogy többször kimondta, hogy a magyarországi "közbeszerzések kartellfertőzöttsége magasnak mondható" – nem igazán szokta vizsgálni azokat a kormányközeli cégeket, akik tarolni szoktak a közbeszerzéseken.

GVH: A Facebook félrevezette a felhasználókat

A Facebook üzleti modelljének lényege, hogy az oldalon megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Az adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfeleinek, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz.

A GVH álláspontja szerint a regisztrációs oldalon megjelenített "ingyenes és bárki csatlakozhat", "ingyenes és az is marad" üzenetek elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről, azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről. A megtévesztőnek talált állítások a nyitóoldalon 2010 januárjától 2019. augusztus 12-ig, a súgóközpontban 2019. október 23-ig voltak láthatók.

A GVH úgy ítélte meg, hogy az ingyenesség üzenete zavart kelthet a fogyasztókban, mert kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben több szintű, ráadásul a kezelt és a felhasznált adatok összetettsége miatt nem is egészen átlátható felhasználói elköteleződés áll mögötte.

A közlemény szerint számos fogyasztó nincs tisztában az általa átadott adatok kiterjedésével vagy értékével, és jellemzően az online platformok általános szerződési feltételeit sem olvassa. A versenyhatóság hangsúlyozta: rövidebb és hosszabb távon is káros az ügyleti döntésekre, és így egyes gazdasági reálfolyamatokra nézve is, ha a fogyasztók azt hiszik, hogy egy szolgáltatást ellentételezés nélkül, kockázatmentesen használhatnak.

A hatóság a közlemény szerint a bírság meghatározásakor a Facebook Ireland Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részéből indult ki, és figyelemmel volt arra is, hogy a vállalkozás a versenyfelügyeleti eljárás során globálisan módosította a vizsgált nyitóoldali, ingyenességre vonatkozó szlogenjeit, továbbá a súgóközpont kifogásolt tartalmát.

Reagált a Facebook

Péntek este rövid sajtóközleményt adott ki a Facebook a bírsággal kapcsolatban:

Az embereknek tisztában kell lenniük a termékeink, szolgáltatásaink működésével. Nemrégiben frissítettük felhasználási szerződésünket, hogy átláthatóbb legyen az üzleti modellünk, és örömmel tölt el minket, hogy ezt a magyarországi Gazdasági és Versenyhivatal is a Magyar Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hatóság is elismeri.

Össztűz az óriási techcégekre

A bírálóik szerint túl nagyra nőttek és veszélyesen nagy hatalmúak lettek a techóriások. A Facebook és a Google, valamint a többi hasonló céggel szemben a kritikák az elmúlt néhány évben nagyon megszaporodtak, és egyre nagyobb lett a nyomás nemcsak rajtuk, hanem a törvényhozókon és a kormányon is, hogy kezdjenek velük valamit. Egyesek szerint túl sok információval rendelkeznek ezek a magáncégek a felhasználóikról.

A közleményében azt a GVH is megjegyezte, hogy az Egyesült Államokban és Európában is születtek már a magyarhoz hasonló bírságok. Idén áprilisban az Európai Bizottság és tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására a Facebook frissítette felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. Erre utalt a cég a bírság után kiadott rövid közleményében is.

De sokak szerint ez nem elég, az óriáscégek túl nagyra növő hatalmára egyes vélemények szerint a cégek feldarabolása lenne a megoldás, vagy akár az államosításuk. Hiszen a Google és a Facebook szolgáltatásai ma már gyakorlatilag megkerülhetetlenek, ezért úgy kellene tekinteni ezekre, kimondjuk, mint a közművekre, és eszerint kellene szabályozni őket.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM

Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

JEGYVÁSÁRLÁS

Szerezze be
jegyét most!