Vissza kéne vonni Varga nagynak szánt dobását

2015.01.21. 16:30

Az lenne az egyetlen megoldás az ekáer okozta seregnyi problémára, ha visszavonnák az egészet, mondja a szakmailag legfajsúlyosabb logisztikai szakmai szövetség, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT). 

Visszafelé sült el a nagy durranás

Az ekáer-rendszert még az internetadó bejelentésével együtt Varga Mihály úgy harangozta be, mint amitől „el fognak lehetetlenülni” az áfacsalók. Egyelőre úgy tűnik, hogy tisztességes fuvarozókat lehetetleníti el, az eleve csalásra építőket nem különösebben.

A szakmai szervezetek már tavaly is jelezték, hogy megint gigantikus szerencsétlenkedés jöhet, ha az NGM saját magának és a cégeknek is irreális határidőt szab a bevezetéssel. Már azon túl, hogy elképesztően drága lesz az új rendszer, kétséges hatékonysággal. 

A bénázás is összejött, például az indításkor a versenytársak adataihoz is hozzáfértek a rendszerbe belépő cégek. Mondjuk az NGM szerint ez nem volt nagy gond, gyermekbetegség volt mindössze.

Az áfacsalások megakadályozásával továbbra is komolyan kell foglalkozni, de a megoldás kidolgozásához nélkülözhetetlen az alapos szakmai előkészítés és a gazdaság szereplőivel való együttműködés – mondják az MTI szerint.

Szerintük az is látszik, hogy a tisztességes gyártókat, kereskedőket, fuvarozókat lehetetlen helyzetekbe sodorja a január elseje óta működő ekáer, miközben az utaztatásos áfacsalásokat nem akadályozza meg.

A jogszabály számos ponton betarthatatlan, a legnagyobb jóindulattal is. Olyan adatok szolgáltatására kötelezi ugyanis a vállalkozásokat, amelyeket képtelenség időben beszerezni a nemzetközi partnerektől. Ha a tesztidőszak élesbe fordul, az EU más tagállamaiban működő cégekkel való üzletkötés rendkívül sok egyeztetést és körültekintést igényel majd, amely kihat a gazdaság fejlődésére is – írják.

Cserébe az adókerülőknek számos kiskaput hagyott a törvényalkotó. Már most látható, hogy az áfacsalásban gyanúsnak nyilvánított, kockázatos termékek az ekáer indulása után 21 nappal sem tűntek el a forgalomból – próbálja magyarázni az MLBKT.