A nehézségek sem vették el a külföldi befektetők kedvét Közép-Kelet-Európától

2023. október 11., 18:12 Módosítva: 2023.10.12 05:58
50
Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) adatbázisába feltöltötték a 2022-es évre vonatkozó fontosabb gazdasági mutatókat, így többek között az FDI- (külföldi közvetlentőke-befektetések) értékeket is. A tavalyi év geopolitikai és gazdasági eseményei miatt sokan tarthattak attól, hogy a közép-kelet-európai régió országaiban csökkenhet a befektetői kedv, mindez azonban az elérhető adatokon nem tükröződik.

Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) adatbázisába feltöltötték a 2022-es évre vonatkozó fontosabb gazdasági mutatókat, így többek között az FDI-értékeket is. Amellett, hogy többek között az FDI-áramlás értékeit is átnézhetjük egy-egy évre vonatkozóan, az FDI-állomány változása is nyomon követhető. Az év vége körül megjelenő OECD statisztikai évkönyv mindezt kiegészíti majd az egyes országok részesedésével, így a fontosabb mutatók áttekintése egyszerű, világos és hiteles forrásokból történhet.

Az FDI-áramlásra vonatkozóan az Európai Unió 2019-ben fogadta el a 2019/452-es számú rendeletét, amelyben az EU-ba irányuló közvetlen külföldi befektetések átvilágítási kereteire vonatkozóan hoztak szabályokat. A rendelet célja a befektetések átvilágítása és az EU versenyképességének, közrendjének és közbiztonságának megőrzése mellett a tagállamokba áramló FDI átláthatósága volt. Az átvilágítási folyamat során a tagállamok főként az EU-, EGT- és OECD-országokon kívüli államokból kihelyezett FDI befektetőire vonatkozóan indíthatnak ilyen mechanizmust. A vizsgálat során egyes befektetési területeket is meghatároztak:

  • kritikus infrastruktúrák (energetika, közlekedés, vízgazdálkodás, távközlés, adatkezelés és -tárolás, pénzügyi infrastruktúra, föld és ingatlan);
  • kritikus technológiák (a korábbi, 428/2009/EK-rendelet szerint meghatározott kettős felhasználású termékek, valamint mesterséges intelligenciák, robottechnológiák, félvezetők, kiberbiztonság, űrrepülés technológia, védelmi technológia, energiatárolás, egyéb);
  • kritikus jelentőségű termelési tényezőkkel (energia és nyersanyagok) való ellátottság, valamint élelmezésbiztonság;
  • érzékeny adatokhoz való hozzáférés, valamint az ilyen információk feletti rendelkezés képessége;
  • a média szabadsága és pluralizmusa.

Arra vonatkozóan, hogy a külföldi befektető hatást tud-e gyakorolni az adott tagállam, valamint az EU közrendjére és közbiztonságára, a vizsgálat során figyelembe vehetik, hogy:

  • a külföldi befektető felett közvetlenül vagy közvetetten irányítást gyakorol-e valamely harmadik ország kormánya, tulajdonosi struktúra vagy jelentős finanszírozás révén;
  • a befektető részt vett-e korábban olyan tevékenységben, amely valamely tagállamban a biztonságra vagy a közrendre hatást gyakorolt;
  • fennáll-e annak a komoly kockázata, hogy a befektető illegális tevékenységet végez, vagy bűncselekményt követ el.

Az átvilágítási mechanizmus éves szinten jelentés közlését is megköveteli a tagállamoktól, a területükön megvalósuló FDI-befektetésekről. Emellett egy szakértői csoport létrehozását is előirányozza a rendelet, amely tagjai szakmai tanácsadást biztosítanak a Bizottság számára a témában felmerülő kérdésekkel kapcsolatban.

Tovább

Már látják a fényt az alagút végén a reálbérek

2023. október 10., 20:04 Módosítva: 2023.10.11 06:16
57
Szeptember közepén adta ki az Európai Unió Statisztikai Hivatala, az Eurostat a 2023 második negyedévére vonatkozó munkaerőköltség- és kereseti adatokat. Ezek alapján az EU átlagában 5 százalékkal nőttek a munkaerő költségei, míg Magyarországon 2023 második negyedévében 2022 második negyedévéhez viszonyítva 16,8 százalékkal. Ehhez hasonlóan az európai rangsor élén álltunk az idei második negyedévben a nominális bérnövekedés tekintetében is 17,2 százalékos értékkel.

A KSH definíciója szerint a munkaerőköltség az élőmunka igénybevételéhez kapcsolódó összes költség, a munkavállalót közvetlenül vagy közvetetten érintő javadalmazások legtágabb köre. Beletartozik a munkajövedelem, a szociális költség, továbbá a képzési és más költségelemek. A foglalkoztatást segítő támogatások csökkentik, míg a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adók növelik a munkaerőköltséget.

A munkaerő költségei 2023 második negyedévében Magyarországon nőttek legnagyobb mértékben éves összevetésben az Eurostat által vizsgált európai országok közül. Idehaza 16,8 százalékkal emelkedtek a költségek, hazánkat Horvátország (14,5 százalék), Bulgária (14 százalék) és Szerbia (13,8 százalék) követte. Legkevésbé Máltán (2,1 százalék), Olaszországban (2,5 százalék) és Dániában (2,7 százalék) nőttek a munkaerőköltségek. Ennek legnagyobb részét a bérjellegű költségelemek tették ki.

Tovább

Bár sérülékenységet is magában rejt, páratlan lehetőség előtt állhat Magyarország

2023. október 5., 17:16 Módosítva: 2023.10.06 08:17
24
Az EBRD legfrissebb jelentésében látványosan javította a magyar gazdaság 2024-re vonatkozó kilátásait, ugyanis a jelentés már nem vár gazdasági visszaesést. Leginkább a meglóduló kiskereskedelem és fogyasztás miatt 2,8 százalékos GDP-növekedés várható. A számvetésből az is kitűnik, hogy az autóipar enyhíteni tudta az ipar negatív tendenciáit 2023-ban, és már rendkívül látványos a szerepe a magyar gazdaságban. Németországon kívül hazánk az egyetlen olyan ország a világon, ahol mind a három német autógyártó jelen van, ez pedig páratlan lehetőséget kínál, még akkor is, ha ezen tényező mentén sérülékenység is azonosítható.

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) szeptemberi jelentése Magyarország kapcsán elsősorban arra mutat rá, hogy a 2022-es 4,6 százalékos GDP-növekedést követően, 2023 első felében a gazdasági teljesítmény 1,7 százalékkal zsugorodott. Az előző évi gazdasági teljesítmény alakulását nagyrészt a háztartások fogyasztásának erőteljes növekedése és néhány olyan kormányzati intézkedés mozgatta, amit az infláció megfékezése érdekében hoztak. Később, az ezekhez kapcsolódó bázishatások és a növekvő energia- és élelmiszerárak miatt az infláció gyorsulni kezdett, melynek eredményeként 2022 végétől kezdődően a háztartások vásárlóereje csökkenésnek indult. 2022 utolsó negyedévétől kezdődően a fiskális konszolidáció és a beruházások növekedésének szerényebb üteme mérsékelte a gazdasági teljesítményt. Az éves harmonizált fogyasztói árindex 2023 januárjában 26,2 százalékon tetőzött, de valójában ezt követően is magas maradt, és júliusban is 17,5 százalékot ért el, amely az EU-s országok között a legmagasabb mutató volt.

Mindennek eredményeként, még akkor is, ha a nominális bérek növekedésében kétszámjegyű növekedés volt megfigyelhető, a reálbérek 2022 közepétől kezdődően csökkenek. 2021 nyara óta rendkívül kedvező, 4 százalék alatti a munkanélküliség rátája, és a kormányzat 2023 januárjában azzal a célzattal indította újra a munkahelyteremtő programját, hogy a gazdaság lassulásának közepette is megtartsa a foglalkoztatás szintjét.

Tovább

Így alakulhat át a világ erőegyensúlya 2075-re

2023. október 4., 19:25 Módosítva: 2023.10.05 12:03
15
Időről időre szükséges saját országunk világgazdasági helyzetének áttekintése, amely segíthet, többek között, a jövőbeli lehetőségek feltérképezésében. E helyzetértékelés szükségességére Orbán Viktor miniszterelnök is felhívta a figyelmet 2023. augusztus 25-én a tihanyi Tranzit Fesztiválon, amikor úgy fogalmazott: „Amikor az ember fölmászik egy magaslesre, és onnan ránéz a világpolitikára”, akkor „egy jó látószöget kell keresni, hogy megértsük, milyen lehetőségeket tartogat a jövő”.

A következő cikk a Goldman Sachs 2022 végén kiadott előrejelzésének eredményeit mutatja be. Az amerikai székhelyű befektetési bank elemzése alapján 2050-re, majd 2075-re jelentősen átrendeződik a világgazdaság térképe: korábban kisebb jelentőségű államok tűnnek fel a legnagyobb gazdaságok sorában, míg régi nagyhatalmak kerülnek ki a 15 legerősebb gazdaság rangsorából. A kelet-közép-európai régió, melynek része hazánk is, növekedést és stabilitást mutat, miközben a hagyományosan erős európai országok pozíciója jelentősen romolhat.

A Goldman Sachs, a világ egyik legnagyobb befektetési bankjának előrejelzése alapján a globális gazdaság erőegyensúlya az előrejelzések szerint drámaian megváltozik az elkövetkező évtizedekben. Az első ábra történelmi áttekintést nyújt a világ 15 legnagyobb gazdaságáról több mérföldkőnél: 1980-ban, 2000-ben, 2022-ben, valamint a Goldman Sachs előrejelzése alapján 2050-ben és 2075-ben.

Előrejelzések 2050-re

Az elmúlt évtizedek egyik fő témája Kína és India kiugró léptékű növekedése volt. Így például 2000 és 2022 között India nyolc helyet ugrott, és az ötödik legnagyobb gazdasággá vált, megelőzve az Egyesült Királyságot és Franciaországot. A Goldman Sachs előrejelzése alapján

2050-RE A GLOBÁLIS GDP SÚLYA MÉG INKÁBB ÁZSIA FELÉ TOLÓDIK EL.

Bár ez részben annak köszönhető, hogy Ázsia felülmúlta a korábbi előrejelzéseket, de annak is, hogy a BRICS-országok alulteljesítenek. (A BRICS-csoport 2024-ig a következő tagokból áll: Brazília, Oroszország, India, Kína és a Dél-afrikai Köztársaság.) Utóbbi megállapítás arra utal, hogy a feltörekvő piacok közül Indonézia 2050-re a negyedik legnagyobb gazdasággá válhat, megelőzve két BRICS-országot, Brazíliát és Oroszországot. Indonézia a világ legnagyobb szigetcsoportállama, és már jelenleg is a negyedik legnagyobb népességű ország, 277 millió fős lakossággal.

Tovább

Térképre tettük: íme Magyarország hadiipari beruházásai

2023. október 3., 10:06 Módosítva: 2023.10.03 17:33
98
A szocializmus alatt a hazánkban működő, fegyvereket és harcjárműveket gyártó hadiipar a rendszerváltást követő mintegy két évtized alatt fokozatosan elsorvadt. A kormány a Krím 2014-es orosz annexiója után határozott a magyar hadiipar nagyszabású fejlesztéséről, a 2022. februárban kitört orosz–ukrán háború pedig tovább növelte a hadiipari beruházások jelentőségét. Térképünk a hadiipar-fejlesztés keretében a közelmúltban létesült, illetve jelenleg építés alatt álló új hadiüzemeket mutatja be.

Annak érdekében, hogy a hazai hadiipar-fejlesztéshez szükséges szakértelem és tapasztalat rendelkezésre álljon, a kormány 2020-ban vegyesvállalatot hozott létre az egyik vezető európai hadi vállalattal, a német Rheinmetall-lal. A Rheinmetall Hungary Zrt.-ben a német cég tulajdonrésze 51 százalék, a magyar államé 49 százalék. A magyar védelmi ipar fejlesztése kettős célt szolgál: a Magyar Honvédség igényeinek kielégítését a következő évtized elejére, továbbá a külföldi piacokra való belépést versenyképes termékekkel.

Tovább

Bölcsődei és óvodai ellátás Európa országaiban

2023. szeptember 22., 10:51 Módosítva: 2023.09.23 07:01
14
Az iskolába lépés előtti életkorban a gyermekek életük leginkább személyiségformáló éveiket élik, amikor az egész életen át tartó szokások és minták alapjait rakják le. Az ebben az életkorban szerzett tapasztalatok, elsajátított készségek kihatással lesznek tanulmányaikra és későbbi munkaerőpiaci lehetőségeikre is. Mindemellett Európa idősödő társadalmában egyre nagyobb kihívást jelent a munkaerőhiány, így a kisgyermekek mellől a munkaerőpiacra visszatérő szülők támogatása nemzetgazdasági szinten is fontos feladat. Ezt segítik a hivatásos gyermekgondozó, -ellátó és -fejlesztő intézmények, a bölcsődék és az óvodák.

Magyarországon a 3 év alatti gyermekek 62 százalékát kizárólag a szüleik nevelték 2021-ben, míg az Európai Unióban ez az arány közel 50 százalék volt. 2021-ben az EU-ban a hároméves és az iskolaköteles kor közötti gyermekek 87 százaléka részesült hivatalos gyermekgondozásban, miközben Magyarországon az óvodai nevelés 3 éves kortól államilag kötelező. Ha az iskoláskor alatti gyermekek ellátásának családi költségeit nézzük, világszinten az UNICEF jelentése szerint Írországban, Új-Zélandon és Svájcban volt a legkevésbé megfizethető a gyermekgondozás a középosztály számára: két átlagkeresőnek számító házaspár esetében az egyik fizetésének harmadát-felét kellene elköltenie ahhoz, hogy két gyermeket gyermekgondozásban tudjanak elhelyezni. Magyarországon a fizetések 6-9 százalékáig terjednek a gyermekellátási költségek.

Az Európai Unió céljai a kisgyermekkori gondozásban

Már az Európai Unió 2002-es barcelonai célkitűzései között szerepelt, hogy 2010-re a 3 év alatti gyermekek 33 százaléka részesüljön kora gyermekkori gondozásban (hazai kifejezéssel élve bölcsődei ellátásban), illetve a 3 éves kor és a kötelező beiskolázási életkor közti gyermekek 90 százaléka vegyen részt kisgyermekkori ellátásban (óvodai ellátás). Ennek elsődleges célja a szülők, különösen az édesanyák munkaerőpiaci visszatérésének elősegítése volt. Ahogy a későbbiekben bemutatjuk, mindkét célszám teljesült EU-szinten, így a célokat az utóbbi években felülvizsgálták. Egy éve adta ki az Európai Bizottság az Európai Gondozási Stratégiát (angolul: European Care Strategy). Ebben azt a javaslatot tették a tagállamoknak, miszerint 2030-ra a 3 év alatti gyermekek 50 százaléka kora gyermekkori, a 3 éves és iskolaköteles kor közti gyermekek 96 százaléka pedig kisgyermekkori nevelésben és gondozásban részesüljön (utóbbi része az Európai Oktatási Térség céljainak is). Az idősödő társadalom problémája, illetve az ebből is fakadó, utóbbi években Európa-szinten erősödő munkaerőhiány is arra készteti a kormányzatokat, illetve munkaadókat, hogy segítsék a kisgyermeket nevelő édesanyák munkaerőpiaci visszatérést. Ennek egyik fontos eleme a bölcsődei és óvodai ellátás biztosítása.

Tovább

Miért fontos az államnak, hogy meghatározza a repülőtér fejlesztési irányát?

2023. szeptember 21., 09:16 Módosítva: 2023.09.21 12:56
7
Úgy tűnik, hogy még az idei évben többségi tulajdont szerezhet a magyar állam a Budapest Airportban. A kormány szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér „stratégiai eszköz”, ezért fontos, hogy az azt működtető cégben az államnak a fejlesztési irányokat meghatározó súlya legyen. Az alábbi írásban annak néztünk utána, hogy mitől stratégiai jelentőségű egy létesítmény, máshol milyen tulajdonban vannak a repülőterek, illetve mi lehet a kormány hosszú távú célja az akvizícióval.

A szakirodalomban stratégiai ágazatoknak nevezik azokat a szektorokat, amelyek létfontosságúak az adott ország gazdasági, illetve társadalmi fejlődése, kilátásai szempontjából. Azonban, hogy melyik szektor számít stratégiai fontosságúnak, államonként eltérhet, alkalmazkodva az adott entitás adottságaihoz, sajátosságaihoz, akárcsak a kormányok által meghatározott stratégiai fejlesztési irányokhoz.

Léteznek országok, ahol stratégiainak minősülnek olyan ágazatok, mint az élelmiszeripar, a kiskereskedelem, az idegenforgalom, a pénzügyi szektor vagy a kutatás-fejlesztés (k+f), de van kettő, amely tulajdonképpen mindenhol annak minősül. Ezek az energia- és a közlekedési ágazat. Figyelembe véve a stratégiai ágazatok nemzetgazdaságban betöltött kiemelkedő szerepét, az ezekben végbemenő folyamatokat a kormányok törekszenek szigorúan szabályozni, annak érdekében, hogy a változások összhangban legyenek a hosszú távú érdekekkel, célkitűzésekkel, és ne veszélyeztethessék azok megvalósulását. Ugyanakkor a közgazdasági gondolkodás is régen felismerte már, hogy az egyoldalúság: csak piaci, vagy csak állami tulajdon, és az irányítás nem hatékony, jelentős anomáliákhoz vezet. Ezért viszonylag széles konszenzus alakult ki abban a kérdésben, hogy az állam által kézben tartott/menedzselt piaci folyamatok a leghatékonyabbak és legfenntarthatóbbak. Így van ez a stratégiai ágazatokkal is. A repülőtér pedig a közlekedési infrastruktúra talán legkomplexebb eleme, ami a tulajdonviszonnyal kapcsolatos megoldásokban is tükröződik.

A közlekedés mindig is a fejlődési kilátásokat meghatározó történelemformáló szerepet játszott. Elég, ha csupán a kerék feltalálására, mint innovációs vívmányra, a hatalmas kiterjedésű Római Birodalmat behálózó kiépített úthálózat szerepére, a hajózás földrajzi felfedezésekben betöltött jelentőségére, vagy a vasút ipari fejlődést lehetővé tévő funkciójára gondolni. Napjaink globalizált világában a többi közlekedési megoldás mellé felzárkózott a légi közlekedés is és tölt be egyre inkább meghatározó szerepet. Elsősorban a távolsági utasforgalomban, de a légi áruforgalom, az „air cargo” terén is rohamosan felértékelődik. Elég, ha a kínai vagy tengeren túli webáruházakból rövid szállítási határidővel megrendelt termékekre gondolunk. Ma már kizárt dolog egy ország vagy nagyváros bekapcsolódása a világgazdaság „vérkeringésébe” anélkül, hogy ne rendelkezne versenyképes, az utasokat, turistákat és áruforgalmat megfelelő színvonalon kiszolgálni képes légikikötővel.

Tovább

Nagyító alatt Csehország és a magyar–cseh kapcsolatok

2023. szeptember 20., 19:37 Módosítva: 2023.09.21 06:11
11
A régió országai közül a cseh gazdaság helyzete stabil, ígéretes lehetőségeket jelez a következő évtizedekre is a fejlődési pályája. Tagja az Európai Uniónak és a schengeni övezetnek, valamint számos nemzetközi intézménynek. 1993-as függetlenné válása és Szlovákiával való addigi közös politikai-gazdasági rendszerének felbomlása után kedvező helyzetben maradt az EU-s integráció, valamint a gazdasági felzárkózás szempontjából. Magyarországgal hagyományosan jó kapcsolatokat ápol, számos kapcsolódási pont fellelhető a két állam közös történelmi fejezeteiben.

A Visegrádi Négyek országai közül korábbi anyagainkban már foglalkoztunk Szlovákiával és Lengyelországgal, Csehországról pedig ebben a tanulmányban kívánunk rövid áttekintést nyújtani. Elemzésünkben a cseh gazdaság mellett áttekinthetjük a magyar–cseh kapcsolatok mérföldköveit, mélypontjait, valamint azokat a kérdéseket, amelyek a következő években jellemezhetik a felek közötti párbeszédet.

A cseh gazdaság helyzete

Csehország az 1993-as függetlenné válását követően magabiztosan indult el a gazdaság és politika újraszervezésének útján. Az átgondolt gazdaságpolitikai döntéseknek, valamint a jól kihasznált adottságoknak köszönhetően sikerült olyan pályára állítani a cseh gazdaságot, amely a régióban is kedvező helyet foglalhat el. A 2008-as gazdasági válság rávilágított ugyanakkor olyan problémákra, amelyek orvoslása hosszú távon is fontos lehet, így a 2010-ben kezdődő évtized feladatai között a vidéki munkanélküliség csökkentése, az ipari beruházások és korszerűsítések növelése, valamint az euró bevezetése mint középtávlati cél kitűzése szerepelhetett.

Tovább

A változó napelem-szabályozás mögöttes okai

2023. szeptember 19., 21:35 Módosítva: 2023.09.20 11:29
1
Az utóbbi hetekben sok szó esett a hazai napelemek szabályozásáról és az elszámolás kérdéseiről. Azt láthattuk, hogy sokak számára kedvezőtlen irányba haladna a szabályozás az EU-s keretrendszer miatt, majd a kormányzat változtatott a korábbi álláspontján, és csak felmenő rendszerben lesznek érvényesek a szabályok. Jelen bejegyzés azt járja körül, hogy miért és hogyan változott a szabályozói háttér, és ráirányítja a figyelmet arra a tényre, hogy a jövőben sokkal nagyobb tudatosságra és tervezésre lesz szükség a napelemes rendszerek telepítésekor.

2023 augusztusának végén egy internetre feltöltött videóban jelentette be Lantos Csaba, Magyarország energiaügyi minisztere, hogy lényeges változások várnak a napelemes háztartásokra. Ennek lényege az volt, hogy azok, akik korábban telepítettek napelemet, és éves elszámolást kértek, át kell, hogy térjenek a havi szaldó elszámolásra. Egészen pontosan 2024. január 1-jétől a felépítéstől számítva 10 éven át, nem éves szaldó elszámolás, hanem havi szaldó elszámolás fog megvalósulni. A bruttó elszámolás és az átvételi árakon keresztül történő szabályozás alapvetően nem rossz, Németországban már több mint húsz éve működik, így rengeteg tapasztalat áll azon országok rendelkezésére, amelyek a bevezetést fontolgatják.

A hír azért keltett nagy hullámverést, mert már több mint 215 ezer háztartásban valósult meg a napelemes rendszerre való átállás, és igyekeztek éves szintet lefedő HKME-rendszereket telepíteni, melyeknek a megtérülési ideje az éves elszámolásban rövidebb volt, a havi elszámolásban azonban kitolódna / kitolódott volna. A januártól tervezett havi szaldó elszámolási rendszer azt jelenti, hogy havi bontásban vizsgálják a rendszerből vételezett és oda betáplált energia mennyiségét, és a nettósítás után számolnak el az elosztóhálózat üzemeltetőjével. Abban az esetben pedig, ha a háztartások elérik a 10 éves időkorlátot, automatikusan átkerülnek egy bruttó rendszerbe, melynek a részletei egyelőre nem ismertek. Azoknál pedig, akiknél 2024. január 1-je után valósul meg a beruházás, már eleve a bruttó rendszer lesz a mérvadó, amely voltaképpen a januártól élesedő kötelező uniós szabályoknak való megfelelés.

Tovább

Ez indokolja a változtatásokat a napelemeknél

2023. szeptember 19., 11:20 Módosítva: 2023.09.20 09:06
A közelmúltban több alkalommal is változtak a napelemekre vonatkozó szabályozások. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány most egy írásban foglalta össze, mi indokolta ezen változtatásokat.

Az utóbbi hetekben egymást érték a változások a hazai napelem-szabályozásban. A múlt héten a szaldóelszámolásokra vonatkozóan jött egy nagy változás. Az a szabályozás némi félreértést is eredményezett, így Steiner Attila államtitkár tisztázta a minap a helyzetet.

Az Oeconomus elemzésében most azt írták, a közelmúltbeli változások alapján egyértelművé vált, hogy

a jövőben sokkal nagyobb tudatosságra és tervezésre lesz szükség a napelemes rendszerek telepítésekor, kialakításakor.

A szaldóelszámolás feltételeinek módosításáról azt írták, hogy „az Európai Unió előírása miatt a háztartási méretű kiserőművek (HMKE), így a háztartási napelemes rendszerek esetében a Magyarországon alkalmazott éves szaldóelszámolási rendszer legkésőbb 2023. december 31-ig lehet érvényben. A változtatások tehát nem légből kapottak”, egy uniós előírás miatt van szükség ezekre. 

Mint írták, az EU egy, az eddiginél pontosabb rendszert várna el az elszámolások terén, és azt, hogy a háztartások „piacibb” áron kapjanak áramot. Ezen túl az elszámolásban bevezetett változást az is indokolja, hogy „az egyébként is kihívásokkal szembenéző hálózati infrastruktúra a tárolás miatt még nagyobb terhelést kap”, amivel kapcsolatban a kormány egy napelem-visszatáplálási moratóriumot hirdetett, és ezt csak 2024 januárjától kezdik el feloldani. 

„Az óvatosság egyébként érhető, hiszen a fotovoltaikus teljesítménybővülésben Magyarországon a 2022-es rekordév volt, ugyanis 1100 megawattos volt a bővülés. Ehhez pedig azt is hozzá kell tenni, hogy 2023 első hét hónapjában 12 hónapnyi új kapacitás épült ki, ez pedig egyértelművé teszi, hogy az idei év újabb rekordot hoz majd a napelemek terjedésében” – írta az Oeconomus.

Európában számos szakmára kiterjedő munkaerőhiány van

2023. szeptember 15., 19:26 Módosítva: 2023.09.16 12:14
33
Az európai munkaerőpiac az elmúlt évek megpróbáltatásai ellenére rendkívüli stabilitást mutatott, sőt képes volt még növekedni is. A magyar mutatók az európai átlagnál is kedvezőbbek voltak. E körülmények között nemcsak a sajtóban sokat emlegetett szakmákban alakult ki hiány, hanem Európa-szerte számos ágazatra és foglalkozáscsoportra jellemző volt a szűkösség. Vajon mi az oka annak, hogy az európai munkaerőpiac ilyen feszes?

Az európai foglalkoztatási ráta 2023 első negyedévében már meghaladta a 75 százalékot, vagyis a koronavírus-járvány és az azt követő áruhiányok, az energiaválság és a magas infláció ellenére stabil maradt, és még a bővülésre is képes volt. Ugyanebben az időszakban Magyarországon a foglalkoztatás meghaladta az európai átlagot, 80,6 százalék volt. A munkanélküliség is rendkívül alacsony szinten alakult, 2023 júliusában az unióban 5,9 százalékon állt, míg hazánkban 4,0 százalékot mutatott. Ezek mellett a kedvező, jelentős munkaerőpiaci aktivitást mutató indikátorok mellett a különböző ágazatokban már szakemberhiány is kialakult.

Az Európai Unióban magas volt a foglalkoztatási ráta az elmúlt évek gazdasági nehézségei ellenére, a magyar ráta ennél is kedvezőbben alakult. Szerző: Németh Viktória. Forrás: Eurostat

Az Európai Unióban mérséklődött a munkanélküliség az elmúlt évek gazdasági nehézségei ellenére, miközben a magyarországi munkanélküliség az uniós átlagnál is kisebb volt. Szerző: Németh Viktória. Forrás: Eurostat

Tovább

Bővül a BRICS: van félnivalója a Nyugatnak?

2023. szeptember 14., 20:55 Módosítva: 2023.09.15 11:43
138
A Brazíliát, Oroszországot, Indiát, Kínát és a Dél-afrikai Köztársaságot tömörítő BRICS augusztus második felében lezajlott csúcstalálkozóján bejelentették, hogy a szervezet januártól hat új tagállammal bővül. Ez felveti annak a lehetőségét, hogy a csoport a nyugati világrend markáns kihívójává lépjen elő. Elemzésünkben megvizsgáljuk, hogy milyen esélyei vannak ennek.

A BRICS egy Brazíliát, Oroszországot, Indiát, Kínát és a Dél-afrikai Köztársaságot magában foglaló szervezet (a neve a tagállamok angol nevének kezdőbetűiből álló mozaikszó). A BRIC elnevezést a Goldman Sachs alkotta meg 2001-ben egy Brazília, Oroszország, India és Kína gazdasági potenciáljáról szóló tanulmányban. E négy ország vezetőinek első találkozójára 2006-ban, egy oroszországi G8-csúcs margóján került sor. Még ugyanabban az évben lezajlott az első miniszteri szintű találkozó Vlagyimir Putyin orosz elnök kezdeményezésére, ahol hivatalosan megalakult a BRIC. A 2009-es jekatyerinburgi BRIC-csúcstalálkozó végén kiadott közlemény szerint a szervezet célja a tagállamok közötti párbeszéd és együttműködés elősegítése, ami nemcsak a fejlődő országok érdekeit szolgálja, hanem egy békés és virágzó világ létrehozását is. A csoporthoz 2010-ben csatlakozott a Dél-afrikai Köztársaság, így a neve BRICS-re változott.

Lula da Silva, Hszi Csin-ping, Cyril Ramaphosa, Narendra Modi és Szergej Lavrov (Vlagyimir Putyin-t képviselve) a 15. BRICS-csúcstalálkozón 2023. augusztus 23-án
Lula da Silva, Hszi Csin-ping, Cyril Ramaphosa, Narendra Modi és Szergej Lavrov (Vlagyimir Putyin-t képviselve) a 15. BRICS-csúcstalálkozón 2023. augusztus 23-án
Fotó: BRICS / Anadolu Agency / Getty Images Hungary

A szervezetnek nincs alapokmánya, állandó titkársága és irodája, továbbá nincs hivatalos felvételi folyamat potenciális tagjelöltek számára. Az elnökség évente rotálódik a tagok között. A soros elnökség határozza meg a csoport éves programját és prioritásait a tagállamokkal való konzultációt követően. A tagországok vezetői általában évente kétszer találkoznak: a BRICS-csúcstalálkozó keretében, valamint a G20-csúcstalálkozó margóján. A tagállamok külügyminiszterei szintén jellemzően évente kétszer találkoznak: egy önálló találkozó keretei között és az ENSZ Közgyűlése ülésszakának margóján.

Tovább

Közeledik a földrengés napja az amerikai államkötvényekben

2023. szeptember 13., 16:58 Módosítva: 2023.09.14 09:44
132
Az Egyesült Államok államadóssága minden belföldi és külföldi aggodalom, figyelmeztetés, vagy akár törvényi plafon ellenére folytatta szárnyalását, és idén eléri a korábban elképzelhetetlen 33 ezermilliárd dollárt. Az eltelt nyugodt évtizedekkel ellentétben azonban a geopolitikai feszültségek és a Fed infláció elleni harca is növelik egy súlyos adósságválság valószínűségét.

Az állampapírpiacok sajátossága, hogy viselkedésükben sokban hasonlítanak a mélyben lezajló tektonikus folyamatokhoz: a valóban lényeges mozgások rendkívül lassúak és a hétköznapi élet tempójában nem, vagy alig követhetőek. A feszültségek fokozatosan, hosszú időn át halmozódnak fel, majd egyszer csak – akkor váratlannak tűnő – kitörésben, azaz földrengésben törnek a felszínre.

A külső megfigyelők – a dollár összeomlásához hasonlóan – már évtizedek óta jósolgatják az amerikai állampapírpiac ítéletnapját, mind ez idáig nem sok sikerrel. Sem a 2008-as pénzügyi válság, sem a Covid-19 miatti leállások miatt felgyorsuló eladósodás nem okozott valós zavart a rendszerben. Mi több, a sokak által emlegetett drámai forgatókönyv, melyben Kína fegyverként használja a tulajdonában lévő hatalmas mennyiségű amerikai állampapírt, az sem vált valóra.

A hosszú távú folyamatok – a tektonikus lemezek gyűrődése – azonban zajlanak tovább, és egyik sem kedvező az amerikai állampapírokra nézve.

Geopolitikai átrendeződések

Az Egyesült Államokkal szemben álló országok fokozatosan szállnak ki az amerikai állampapírpiacból, egyre kevesebb államkötvényt vesznek, leépítik kitettségüket. Ez a tendencia felgyorsult, amióta az USA 2022-ben fegyverként használta a dolláralapú globális pénzügyi rendszert Oroszország megbüntetésére:

Tovább

„Csúcsra tör” a napenergia Magyarországon

Horváth Péter
2023. szeptember 12., 15:59 Módosítva: 2023.09.13 09:31
163
Amíg a pandémia előtt a fenntarthatóság volt a legfőbb energiapolitikai szempont, a háború okozta energiaválsággal az ellátás biztonsága került a fókuszba. Magyarország energiapolitikája az utóbbi évtizedben – a geopolitikai adottságainkhoz mérten – a külföldi kitettség csökkentésén és az energiamix diverzifikálásán alapult. Ez mind a fenntarthatóság, mind az ellátás biztonsága miatt a megújuló energiahasználat ösztönzését indokolta. A megújuló energiaforrások növekedésének fő mozgatórugója jelenleg a napenergia. A legfrissebb adatok szerint immáron 5100 megawatt beépített fotovoltaikus kapacitással rendelkezünk, a trendvonal pedig továbbra is exponenciális növekedést mutat. Milyen mértékben tudjuk ebből fedezni a villamosenergia-fogyasztásunkat? Továbbra is hasonlóan monumentális beruházások várhatóak az iparágban? Hol van a csúcs, mi a napenergia hasznosításának legnagyobb korlátja? A cikkben ezeknek a kérdéseknek jártunk utána.

Magyarország teljesítette az EU által kitűzött célt

Az uniós energiapolitika három fő szempontot vesz figyelembe: az ellátásbiztonságot, a versenyképességet és a fenntarthatóságot. Célja a fosszilis energiahordozóktól való függés, valamint az emisszió – különösen az üvegházhatású gázok kibocsátásának – csökkentése. E célok megvalósítását szolgálja a 2009/28/EK (RED I) uniós irányelv, miszerint 2020-ig a megújuló energiaforrások felhasználásának arányát 20 százalékra kell növelni a közösségi energiafogyasztásban. Az irányelv tagországi szinten is meghatározza az elérendő célértékeket, Magyarország esetében 13 százalékot ír elő a teljes végső energiafelhasználáson belül.

Magyarország 2020-ban megalkotta a Nemzeti Energia- és Klímatervet, amiben a villamos energia „zöldítésének” központi elemét a napelemes kapacitások bővítése jelentette.

A megújuló energiaforrások közül a napenergia áll legnagyobb bőséggel rendelkezésre. Összehasonlítva a többi megújulóval, a sugárzási energia területi eloszlása a legegyenletesebb, így a legtöbb országban jól hasznosítható.

2020-ban a megújuló energiaforrásokból előállított energia felhasználásának részaránya a bruttó végső energiafogyasztásban 13,9 százalékra emelkedett, így Magyarország teljesítette az EU által kitűzött célt. 2021-ben ez az érték 14,1 százalékra nőtt.

A háborús változások a napenergia térnyerését hozták

A váratlanul kirobbant háború alapjaiban rajzolta át az európai energiapiac térképét. Noha az EU klíma- és energiapolitikájában addig is fontos szerepet játszottak a megújuló energiaforrások, főként a közép-kelet-európai tagországok a piaci nehézségek és a nagy költségigényű beruházások miatt az uniós elvárások alatt teljesítettek e téren. A háború következtében az energiafüggőség csökkentését szorgalmazó politikai szándék erősödött. A tavaly megjelent REPowerEU-terv, valamint az azt kísérő EU Solar Energy Strategy ennek jegyében került megalkotásra. Ebben a napenergiát nyilvánították az egyik legfontosabb olyan energiaforrásnak, ami lehetővé teszi az Európai Uniónak az orosz gáztól való függetlenedést.

Magyarország energiapolitikával kapcsolatos előrelátása ekkorra már „meghozta gyümölcsét”. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2022 éves adatai alapján a villamosenergia-termelést nézve 21,3 százalék a megújuló energiaforrások részesedése, aminek 61,5 százalékkal a legnagyobb részét a napenergia teszi ki.

Ennél is többet árulhat el az energiaforrások dinamikájáról a megelőző év márciusának (háború kitörése utáni első hónap) és a tárgyév március hónapjának összehasonlítása. A bruttó villamosenergia-termelés energiaforrás-csoportonként eltérően változott: a nukleáris forrásból származó 11,2 százalékkal, a fosszilis alapú 20,2 százalékkal esett vissza. A földgázból termelt villamos energia mennyisége 24,8 százalékkal, míg a szénből és széntermékekből termelt 4,6 százalékkal csökkent. Ezzel szemben a megújuló energiaforrásból származó villamos energia termelése 5,8 százalékkal, az egyéb forrásból származó pedig 2,1 százalékkal bővült. A megújulók piaca tehát – a kihívásokhoz alkalmazkodva – újfent bizonyította válságállóságát és rugalmasságát.

Hatalmas iparági beruházások, növekvő tendencia

A beruházásokat górcső alá véve nagy eredményként könyvelhető el, hogy idén nyár elején Mezőcsáton átadásra került a 250 MW beépített kapacitású naperőmű, ami az új csúcstartónak számít Magyarországon. A gigantikus napelempark 440 hektáron terül el, összesen 466 ezer napelemtáblából áll és – szemléltetésképp – annyi energiát képes termelni, amennyi elég lenne a kétszázezer fős lakossággal bíró Debrecen félévnyi energiafogyasztásának fedezésére. A második legnagyobb hazai napelempark a két éve átadott, 36 milliárdból épült, 100 MW-os kaposvári egység, míg a harmadik a Kiskunhalas mellett felépült Naboo Solar Park 48 megawatt teljesítményű naperőműve. Impozáns beruházási tervek vannak a jövőre nézvést is, a spanyol hátterű ID Energy Group fejlesztési hitelkeretet nyert magyarországi projektjének befejezéséhez, így egy 250 MW névleges kapacitású naperőművet állíthatnak üzembe a következő években. Az osztrák tulajdonban lévő Green Source beruházásnak finanszírozása is megvalósult, a tervek szerint 2024-re hálózatra csatlakoztatható naperőmű 63 MW kapacitással fogja növelni a megújuló energiatermelést.

Az idei év az abszolút rekorder, sorra dőlnek a csúcsok

A gigantikus napelemparkok létesítése mellett ugyancsak töretlen a napelemes háztartási kiserőművek (HMKE-k) terjedése. Az átviteli rendszerirányító MAVIR adatai alapján 2023. augusztus 1-jei adatok szerint már több mint 222 ezer darab háztartási méretű naperőmű termelt villamosenergiát, összesen 1994 megawatt beépített teljesítménnyel. Háztartási méretű kiserőműnek az 50 kW beépített teljesítőképességet nem meghaladó napelemes rendszereket nevezzük. Ezek túlnyomó hányadát a háztartások működtetik, míg egy részük vállalkozások és intézmények energiaigényének részleges kiszolgálását segíti.

Mindent egybevetve így 5100 megawatt fölött van az ország teljes telepített naperőmű-kapacitása.

Ezzel a 2022-es évi korábbi rekordot, a mintegy 1100 MW bővülést idén már hét hónap alatt sikerült elérni. 2023. augusztus 1-i MAVIR-adatok szerint a teljes villamosenergia-termelésünk 47,1 százalékát fedezte a megújulók termelése (a háztartási méretű kiserőműveket is beleszámolva), aminek mintegy 87 százalékát a napenergia szolgáltatta. 2023. április 22-én megdőlt az eddigi napenergia-termelési rekord Magyarországon, a korábbi tetőpontot 169 MW-tal múlta felül az új, 2541 MW-os csúcs. A rekorddöntés napján a negyedórás átlagos villamosenergia-rendszer terhelésének 71,5 százalékát az időjárásfüggő megújulók előállítása fedezte. A hazai támogatási rendszer sikereinek is köszönhetően a naperőműves fejlesztések olyan mértékben felgyorsultak, hogy a 2030-ra tervezett naperőműves kapacitást már várhatóan 2025-2026-ra elérjük, ennek következtében minden bizonnyal a korábbi célkitűzések is felül lesznek vizsgálva. Az energiaunió irányításáról szóló 2018/1999/EU rendelet is előírja a Nemzeti Energia- és Klímaterv (NEKT) aktualizálását, amit Magyarország jövő év nyarán fog benyújtani az Európai Bizottságnak. Az ágazati szereplők és társadalmi egyeztetésre hívott szervezetek véleményének becsatornázásával kialakított NEKT előzetes tervezet szerint az eredeti célkitűzést a duplájára, 12 gigawattra fogják emelni.

Legnagyobb kihívás a hálózatrendszer korszerűsítése

Az energiaszuverenitást és ellátásbiztonságot erősítő gyarapodás árnyoldala, hogy fokozza a villamosenergia-elosztó rendszer kiegyensúlyozatlanságát. Épp ezért jelenleg az elektromos ellátórendszer korszerűsítése és digitalizálása van az energetikai fejlesztések célkeresztjében, ami a szükséges stabilitás mellett a maximális kapacitás kihasználásához és a hatékonyság növeléséhez egyaránt szükséges. A villamosenergia-vezetékrendszer átalakítására több tervezet is készült, a becslések szerint nagyjából 16 ezer milliárd forint beruházásra van szükség, hogy egy olyan hálózatrendszer jöhessen létre, ahova az alternatív energiaforrásokat be lehet táplálni. A gigaberuházás finanszírozásában döntő szerepet játszanak a visszatartott EU-s források, jóllehet a fejlesztés kardinális jelleggel bír, hogy – az uniós terveknek megfelelve – megvalósulhasson a villamoshálózatok országok közötti összeköttetése, így a stabilizáció, az ellátásbiztonság és az energiakereskedelem is magasabb szintre léphessen.

Összegzés és következtetések

A háború okozta energiaválság a megújuló energiaforrások, ezen belül is a napenergia gyors térnyerését segítette elő. A háztartási méretű és ipari naperőművekkel közösen 5100 MW beépített kapacitással rendelkezik Magyarország. Ma már klímatudatos állampolgárként kijelenthetjük, hogy a napos órákban – Pakssal együtt – az ország energiatermelése karbonsemleges. A folyamat továbbra is exponenciális növekedést mutat, az állami beruházások mellett jelentős külföldi tőkeimporttal is számolhat a napelempiac. Összességében a megújuló napenergia irányába történő energiaátmenet sikereket ért el, viszont éppen emiatt a sürgősen megoldandó kihívások is hamarabb a felszínre kerültek. A napenergia – és az egyéb megújulók – megbízható és megfelelő hatásfokú használatához az ország hálózatrendszerének mielőbbi megújítására és stabilizálására van szükség. Az energiadeficit mellett számos más veszély is leshet a kiegyensúlyozatlanul használt villamosenergia-elosztó rendszerekre. Jó megoldás lehet az energiatárolók kiépítése és az alternatív megoldások (például a szivattyús-tározós vízerőművek) felé történő nyitás is. Az elektromos hálózatrendszer korszerűsítésének egy későbbi cikkben adunk majd keretet.

A szerző az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány munkatársa.

Ez a támogatott tartalom az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány közreműködésével készült.

Megéri nyugdíj mellett dolgozni?

2023. szeptember 11., 17:54 Módosítva: 2023.09.12 13:45
14
A feszes munkaerőpiac enyhítése érdekében nemcsak a fiatal munkavállalók kapnak több figyelmet és foglalkoztatásukat ösztönző támogatásokat, hanem a nyugdíjasok foglalkoztatását is ösztönzik Magyarországon és Európában is, mely számos előnnyel jár. Miért van szükség a nyugdíjasokra a munkaerőpiacon? Hogyan lehet egy nyugdíjast foglalkoztatni Magyarországon? E kérdések megválaszolása mellett az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzésében bemutatja a nyugdíjasok foglalkoztatásának magyarországi és európai tendenciáit is. Mindezt azért is fontos, mert egy átlagos bevásárlás során is feltűnhet, hogy mind idehaza, mind pedig külföldön gyakori, hogy vagy diákmunkás, vagy nyugdíjas visszafoglalkoztatott szolgálja ki a vevőket.

Magyarországon az utóbbi években meghatározóvá vált a munkaerőhiány a piaci kereslet-kínálati viszonyok terén. Ezért egyre több munkáltató fedezi fel mind a verseny-, mind a közszférában a nyugdíjkorhatárt átlépő, de még dolgozni szándékozó idős korosztályban lévő lehetőséget. Azért is válik egyre inkább szükségessé a nyugdíjasok ösztönzése további munkavállalásra, mivel egyre kevesebb fiatal lép be a munkaerőpiacra, idősödik az európai, azon belül a magyar társadalom is.

Az idősebb korosztály számos tagja érheti úgy el az öregségi nyugdíjkorhatárt, hogy közben jó fizikai és mentális állapotnak örvend. Így tovább tud dolgozni, mint a korábbi generációk tagjai. Ennek egyéni, vállalati, társadalmi és gazdasági szinten is több előnye van. Egyebek mellett a nyugdíj mellett dolgozók a munkájuk révén tovább megőrizhetik fizikai és mentális egészségüket, a munkáltatók lojális, kevésbé mobilis szakembereket tarthatnak meg, akik tudásuk és tapasztalatuk átadásával a humántőke felhalmozásához, gyarapításához is hozzájárulnak mind vállalati, mind nemzetgazdasági szinten. További gazdasági előnyökhöz tartozik a munkaerőhiány és az idősödő társadalom által okozott problémák enyhítése, a GDP-termeléshez való hozzájárulásuk.

Tovább

A modern kori NINJA-k: fiatalok, akik nem tanulnak és nem dolgoznak

2023. szeptember 9., 16:35 Módosítva: 2023.09.10 10:03
273
Minden tizedik fiatal (15–24 év közötti) nem tanul és nem is dolgozik Európában. Az Európai Unióban elterjedt elnevezés szerint ők azok, akik sem foglalkoztatásban, sem oktatásban, sem képzésben nem vesznek részt: angolul neither in employment nor in education and training (röviden NEET). Magyarországon – hasonlóan az Európai Unió átlagához – a fiatalok közel 10 százaléka nem tanul és nem is dolgozik. Ugyanakkor pozitív tendencia, hogy mind az EU átlagát nézve, mind hazánkban 2021–2022-ben javult e mutatószám, és csökkenésnek indult a nem dolgozó, nem tanuló fiatalok aránya a járványt követően. Ebben a hazai gazdaságpolitika fiatalok foglalkoztatását ösztönző támogatásai is közrejátszhattak, elsősorban a 25 év alattiak szja-mentessége.

Mit is jelent a NINJA?

Használhatjuk továbbá a NINJA kifejezést is e fiatalokra, bár ez egy tágabb kört ölel fel: mindazokat jelenti, akiknek sem jövedelmük, sem állásuk, sem egyéb anyagi fedezetük nincs (angolul: no income, no job or assets). A NINJA kifejezés a 2008-as globális pénzügyi és gazdasági válságban vált elterjedtté, mivel olyan hitelfelvevőket takart, akik mindenféle anyagi fedezet nélkül kaptak hitelt, ami magas visszafizetési kockázatot hordozott. A válság után e hitelek többnyire megszűntek új banki szabályozások következtében, így a kifejezést át lehet ültetni más társadalmi csoportok megnevezésére is: mindazokra, akiknek nincs jövedelmük, állásuk vagy egyéb anyagi javuk. Mivel az európai módszertanban (így az Eurostatnál is) a korábban bemutatott NEET kifejezést alkalmazzák elsődlegesen, ezért a cikk további részében mi is ezt használjuk.

Minden nem tanuló, nem dolgozó fiatal helyzete egyéni, az okok és körülmények személyenként eltérőek lehetnek. Azonban általánosságban magyarázatot adhat a jelenségre például a nagyobb lemorzsolódás (korai iskolaelhagyás), a (hátrányos) családi helyzet, a mentális egészséggel adódó problémák vagy az, hogy a munkahelyi felvételi eljárások egyre hosszabbak és bonyolultabbak lettek (emögött a munkaerőhiány, a megbízhatóság iránti igény, a nagy fluktuáció stb. állhat). Ahogy korábbi elemzésünkben kitértünk rá, „nagy a veszélye a családi »örökségnek«, vagyis azoknál a fiataloknál nagyobb az esély a hosszú távú munkanélküliségre, ahol a szülők voltak munkanélküliek korábbi gazdasági válságok idején” (Martin, 2012).

Számos egyéni és társadalmi szintű kockázattal jár a NEET-nek minősülő fiatalok magas aránya. Kiszorulva a munka és oktatás világából, nagyobb a kitettségük a szegénység, a társadalmi kirekesztés irányába, növekszik a létbizonytalanságuk, szélsőséges esetben a bűnözés és az egészségügyi problémák is. Ahogy korábbi elemzésünkben bemutattuk: „a hosszú távú fiatalkori munkanélküliség csökkenti az élethosszig tartó keresetet, növeli a jövőbeli munkanélküliség kockázatát, növeli a bizonytalan foglalkoztatás valószínűségét, és több mint 20 évvel később rosszabb egészségi állapotot, jólétet, valamint munkával való csökkent elégedettséget eredményez” (Bell, 2011).

Tovább

A magyar cukoripar múltja és jelene – húzóágazatból importkényszer

2023. szeptember 8., 17:01 Módosítva: 2023.09.08 20:41
13
A magyar élelmiszeripari ágazatok közül a cukoripar vészelte át a legtöbb válságot 1849 óta. Míg a XIX. században több tucatnyi cukorüzem működött az akkori ország területén, a XX. századra előbb a háborúk és cukorválságok, majd az államosítás, végül pedig a privatizációs hullám miatt kerültek mindezek bezárásra. Ma egyetlen cukorgyár működik itthon, Kaposváron, ez látja el a hazai keresletet és termel exportra. Korábbi anyagainkban már foglalkoztunk a magyar ipar főbb ágazatai mellett az édesiparral, alábbi elemzésünkben ezt a szektort tekinthetjük át.

Történelmi előzmények

A cukorrépa elterjedését megelőzően is alkalmaztak a korabeli édesiparban cukrot, amelyet ekkor még cukornádból nyertek ki, édes íze miatt pedig cukorméznek neveztek. Az első feljegyzések szerint Orseolo Péter udvarában az 1040-es években már alkalmazták ezt az édesítőszert, amelyet velencei kalmárok szállítottak Európába. Szintén megemlékezik a nádcukor használatáról az 1419-es pozsonyi királylátogatásról készült dokumentumok egy része, amelyben a cukor konyhai felhasználását is rögzítették. Hunyadi Mátyás uralkodása idején az olasz kultúra felesége, Beatrix hatására indult terjedésnek itthon, az ő kérésére hozatott ide a király Nápolyból cukrászt is, aki havonta akár 10 kilogramm cukrot is képes volt felhasználni.

A török hódítások következtében megváltoztak a kereskedelmi útvonalak, valamint Velence az addigi ciprusi és krétai cukornádtermesztő és -finomító egységeit is elveszítette. Ezzel párhuzamosan növekedésnek indult a gyarmatokról beáramló cukorrépa-alapú termék importjának mennyisége Európában. Az 1700-as évek végére vált itthon is a társadalom legtöbb rétegében népszerűvé a cukor mint édesítőszer, ekkorra azonban már nem a nádból, hanem a répából előállított termék váltotta fel elődjét.

Érdekes látni azt is, hogy mind az újkorig tartó időszakban, mind ma főként importból fedezzük a szükségleteket.

A cukorkészítésnek közvetlen hatása volt az addigi italfogyasztási szokások megváltozására is. A cukorfinomítás mellékterméke a melasz, amelyből szeszt főztek és értékesítettek, ezzel pedig elkezdődött az addigi borfogyasztás háttérbe szorulása, és egyre többen kezdtek el pálinkát, égetett szeszeket fogyasztani itthon.

Tovább

Messze az európai átlagnál jobban szerepel Magyarország az egy főre jutó tanárok számában

2023. szeptember 7., 18:13 Módosítva: 2023.09.08 10:08
683
A magyar oktatási rendszerrel kapcsolatban a tanárok számának és utánpótlásának kérdése évtizedek óta szerves része a közbeszédnek, az utóbbi két évben még inkább fókuszba került. A tanárhiány nemzetközi összehasonlításának érdekében elkészítettük az egy általános és középiskolai pedagógusra jutó diákok arányának uniós rangsorát. Eszerint Magyarországon nemcsak az EU-s átlagnál, de még a sokszor mintaként emlegetett Finnországnál is alacsonyabb az egy pedagógusra jutó tanulók száma.

Az oktatási rendszer fenntarthatóságának vizsgálatakor a pedagógusok számánál relevánsabb kérdés az egy oktatóra jutó tanulók száma. Ha kevesebb diákot kell oktatni az iskolákban, kevesebb tanárra is lesz szükség, így a tanárhiány megítéléséhez és a nemzetközi összehasonlításhoz alkalmasabb mutatószám az egy pedagógusra jutó tanulók száma. Az egy tanárra jutó diákok számának csökkenésével a pedagógusok leterheltsége is csökken, és a diákok is minőségibb, koncentráltabb oktatásban részesülnek.

Az Európai Unió Statisztikai Hivatala (Eurostat) által készített felmérés szerint Magyarországon 10,6 diák jutott egy tanárra, míg az uniós átlag 12,1.

Az integrációs szervezet tagállamai közül Görögországban, Máltán és Horvátországban a leginkább kedvező a tanárok leterheltségét jelző mutató értéke, rendre 8,2, 8,7 és 9,1 fő. A V4 országok közül hazánk teljesít a legjobban, majd a szintén az uniós átlag alatti Lengyelország (10,9 diák/tanár). Ezzel szemben Csehországban és Szlovákiában az EU-s átlagnál magasabb az egy tanárra jutó diákok aránya; 13,2, illetve 14,3 fő. Az Európai Unió tagállamai közül Hollandiában és Franciaországban a legrosszabb a mutatószám értéke; 16,4, illetve 14,9.

Tovább

Lassul a kínai gazdaság, és egyelőre nem találják az ellenszerét

2023. szeptember 6., 17:17 Módosítva: 2023.09.06 19:15
Napjainkban a Kínai Népköztársaság rendelkezik a világ második legtekintélyesebb gazdaságával, amelynek méretét (a megtermelt GDP tekintetében) kizárólag az Egyesült Államoké múlja felül. A kelet-ázsiai országra már jó ideje mint az amerikai hegemóniai fő kihívójára tekintünk; nem is ok nélkül. Kína az elmúlt évtizedekben sikerrel terjesztette ki diplomáciai kapcsolatrendszerét, ezáltal pedig befolyását is szerte a világban, így például Közép-Európában, valamint Afrikában; miközben technológiai fejlettsége is folyamatosan emelkedett. Ám dacára erőfeszítéseinek, Kína – ez idáig – képtelen volt maga mögé utasítani legfőbb riválisát.

Mai bejegyzésünkben azokat a gazdasági tényezőket mutatjuk be, amelyek a jövőben gátat szabhatnak Kína nagyszabású célkitűzéseinek. Idesorolandó a kínai fiatalok nehézkes munkaerőpiaci integrációja, valamint a defláció reális veszélye is.

Defláció és pesszimizmus

Ahogyan a The Economist elemzéséből kiderül, Kínában a fogyasztói árak növekedése 0 százalékos volt 2023 júniusában. Elképzelhető tehát, hogy a kínai gazdaság hamarosan deflációba süllyed. A defláció tulajdonképpen negatív inflációt, vagyis az általános árak csökkenését jelenti, egy meghatározott időszakon belül. Mindez első hallásra akár kedvező fordulatnak is tűnhet, ám hosszabb távon súlyosan károsíthatja a gazdaság teljesítőképességét. Mivel a fogyasztók egyes csoportjai – újabb árcsökkenések reményében – hajlamosak lehetnek elhalasztani vásárlásaik egy részét, a kínálati oldal bevételei is mérséklődnek. Ennek következtében a cégek és vállalkozások leépítéseket hajtanak végre, hiszen kénytelenek visszafogni kiadásaikat.

A növekvő munkanélküliség okán tovább csökkenhet a fogyasztás, valamint a részvények árfolyama. Ezzel párhuzamosan a csekélyebb állami adóbevételek visszafogják a kormányzat befektetési hajlandóságát. A defláció pusztító következményeit hűen szemléltetik a nagy gazdasági világválság (The Great Depression; 1929–1939) eseményei. A recesszió során számos vállalat lett a keresletcsökkenés áldozata az Egyesült Államokban, miközben a munkanélküliség csúcspontját 20 százalék fölött érte el.

Ami Kína esetét illeti, elsőként érdemes lehet áttekintenünk az elmúlt hónapok inflációs rátáit, ezeket pedig az alábbi ábra szemlélteti.

Tovább

Nem a véletlen műve, hogy Szaúd-Arábia a labdarúgásba fektet be

2023. szeptember 1., 14:28 Módosítva: 2023.09.02 10:16
Egyre többször olvashatunk olyan híreket, amelyek szerint a legnagyobb értékű labdarúgók csillagászati összegekért Szaúd-Arábiába igazolnak az európai élcsapatok helyett. 2023 nyarán az a meglepő ötlet is felmerült, hogy egy szaúdi csapat szabadkártyával indulhasson az európai csapatokat felsorakoztató Bajnokok Ligájában, Izrael példáját követve. A Transfermarkt (nemzetközi labdarúgó-statisztikai portál) adatai alapján a szaúdi liga 2023-ra már a 10. legértékesebb lesz a világon. Az egyre drágább és eredményesebb szaúdi nemzeti bajnokság klubvezetőinek kérelme alapján az egyik arab csapat a jövőben akár az európai Bajnokok Ligájában is indulhat. Eközben az európai labdarúgásban is megjelent a szaúdi tőke, így például 2021-ben a Premier League-ben (az angol labdarúgás első osztályában) szereplő Newcastle is a tulajdonukba került. Az Öböl menti országok közül Katar is felkerült a nemzetközi sport térképére, különösen azután, hogy házigazdája volt a 2022-es labdarúgó világbajnokságnak, ami mellett egyre több nagy sportesemény rendezője lett.

A következő cikk arra a kérdésre keresi a választ, hogy mi az oka a közel-keleti államok egyre erősödő jelenlétének a nemzetközi sportéletben? Magyarország szemszögéből nézve a gazdag olajkitermelő államok gazdaságstratégiája új perspektívába helyezheti országunk saját sporttámogatási rendszerét is: érdemes látni, hogy hazánk már a közel-keleti országokat megelőzve indult el a sport minél szélesebb körű támogatása irányába. Országunk hatékonyabb utat járt be a Perzsa-öböl menti államoknál, és előkelőbb helyet foglal el a nemzetközi sporteseményeket rendező helyszínek rangsorában.

2016 volt a mérföldkő, amikor Szaúd-Arábia stratégiába foglalta a gazdasága átalakítását. Az úgynevezett Saudi Vision 2030 című dokumentum több más cél mellett hangsúlyozza azt a szándékot, hogy az ország a kőolaj- és gáztermelés alapvető pillérén túl további gazdasági ágazatokba is igyekszik befektetni. E törekvés hatására az elmúlt három évtizedben csökkent az olajjövedelem aránya Szaúd-Arábia GDP-jében: az 1991-es 65 százalékról 2019-re 42 százalékra mérséklődött. A nem kőolajterméshez kapcsolódó export pedig a 2016-os 16 százalékról 50 százalékra emelkedhet 2030-ig. Ennek a változásnak különösen az előző, 2010-es évtized adott lendületet. Összességében a gazdaság diverzifikációja és az új szektorok felé történő nyitás következtében Szaúd-Arábia 2030-ra a világ 15. legnagyobb gazdasága lehet a világon. A közel-keleti állam nagy léptekben halad célja felé, a stratégia kiadásakor, 2016-ban a 20. volt, míg 2022-ben már a 17. Az elmúlt időszakban megelőzte Hollandiát, Törökországot és Svájcot.

Tovább

Összeomlik-e a dolláralapú globális pénzügyi rendszer?

2023. augusztus 31., 16:56 Módosítva: 2023.09.01 10:21
A napokban lezajlott 15. BRICS- (Brazília, Oroszország, India, Kína, Dél-afrikai Köztársaság) csúcstalálkozóval ismét előtérbe kerültek a dollár jövőjével kapcsolatos találgatások. Fennmaradhat-e a dolláralapú pénzügyi rendszer az Egyesült Államok ilyen fokú eladósodottsága, az amerikai–orosz és főleg az amerikai–kínai konfliktus mellett? Végtére is a BRICS, ez a tíz éve még egzotikus érdekességként kezelt, felszínes gazdasági-politikai szövetség mára a Föld lakosságának majdnem felét, a világ gazdasági teljesítményének pedig egyharmadát képviseli. A tervezett bővüléssel – köztük az olajpiacon meghatározó Szaúd-Arábiával – a szervezet súlya még tovább növekszik, márpedig a tagok fő célkitűzése a Nyugat és az amerikai dollár dominanciájának megszüntetése.

A hatalmasra duzzadt amerikai államadósság válsága, a dollár bezuhanása és a nyomában érkező pénzügyi apokalipszis örökzöld téma világszerte, ami sohasem megy ki a divatból. A '80-as években már neves oxfordi tanulmányok figyelmeztettek a küszöbön álló krízisre, sokan a japán jenben vagy a „világkreditben” látták a jövő tranzakciós pénznemét. 2004-ben a tekintélyes Economist hetilap minősítette fenntarthatatlannak az USA pénzügyi felelőtlenségét és a dollár hegemóniáját. A 2008-as pénzügyi válságot övező pánikhangulatban a német Spiegel jelentette be címlapon a dollár bukását. 2020-ban pedig – amikor a Fed ismét, addig példátlan léptékű pénznyomtatásba kezdett a Covid-lezárások sújtotta gazdaság védelme érdekében – szinte konszenzus alakult ki a drámai következményekről: A kínai sajtótól a dollárral szembeni ellenszenvvel nehezen vádolható és világszerte követett amerikai befektetési alapkezelő Ray Dalióig.

A „következmények” azonban újra és újra elmaradtak. Mi több, a dolláralapú globális pénzügyi rendszer különösebb megrázkódtatás nélkül teljesen változatlan azóta is, azaz:

  • A nemzetközi devizatartalékok 60 százalékát dollárban tartják a jegybankok és befektetési alapjaik. Az alternatívának szánt euró aránya inkább csökkent, mint növekedett, 20 százalék körül, míg a kínai jüan aránya mindössze 3 százalék.
  • A globális megtakarítások első számú célállomásai továbbra is az amerikai pénzügyi eszközök, államkötvényből 8 ezer milliárd (!) dollárt tartanak külföldiek, az amerikai részvények mintegy felét külföldi befektetők tulajdonolják.
  • Világszerte az összes kötvény több mint fele is dollárban van kibocsátva, tehát a dollár a „hagyományos” választás a hitelt felvevő államok és vállalatok esetében is.
  • A BIS (a „bankok bankja”) 2022-es statisztikái alapján a napi 7,5 ezer milliárd dollár forgalmú globális devizapiacon a tranzakciók 88 százalékban dollár van a konverzió egyik oldalán (ez 20 éve nagyjából változatlan), euró 31 százalékban, és a kínai jüan 7 százalékban. (Utóbbi aránya majdnem megduplázódott 3 év alatt). A nemzetközi kereskedelem mintegy felét dollárban számlázzák egymásnak az üzletkötő felek.
  • Kritikus fontosságú, és kevésbé ismert, hogy az áruforgalom mellett a nemzetközi kereskedelmi finanszírozás (például a tengeri olajszállításokhoz kiállított bankgaranciák) döntő része is dollárban történik. Mindez a nemzetközi gazdasági szereplőktől azt követeli meg, hogy mintegy 16 ezer milliárd (!) dollárt tartsanak folyamatosan bankszámláikon fedezet céljából, akkor is, ha a dollár nem a saját pénznemük.
Tovább

Szorzás-osztás a családi kasszákban: az iskolakezdés idei matematikája

2023. augusztus 30., 18:13 Módosítva: 2023.08.31 06:49
Szeptember 1-jén, pénteken kezdődik a 2023–2024-es tanév, mely csaknem 2 millió iskoláskorú gyermeket és családjukat érinti Magyarországon. A legfrissebb adatok alapján Magyarország a középmezőnyben van a gyermekruhák és -cipők drágulása tekintetében – Csehország és Észtország van ebben az élen –, a kormányzati étkezési, tankönyvi és egyéb támogatásoknak köszönhetően az iskolakezdés pénzügyileg kevésbé megterhelő a szülők számára.

A következő infografikán mutatjuk be, mekkora inflációval kell szembenézniük a magyar családoknak az iskolakezdés tekintetében: mennyivel drágultak a tanszerek, a gyermekruhák és -cipők, hogyan alakul az iskolai étkezés, illetve az iskolába járás ára. Emellett azt is bemutatjuk, milyen támogatásokban részesülnek az iskolakezdő családok idehaza.

Tovább

Volt már olyan érzése, mintha a termék „összement” volna, pedig a csomagolás mit sem változott?

2023. augusztus 29., 18:54 Módosítva: 2023.08.30 09:05
141
Az elmúlt másfél-két évben tapasztalható áremelkedési periódust számos tényező generálta, például a nemzetközi szállítási láncokon tapasztalható zavarok, az energiaválság, az aszály, illetve az orosz–ukrán háború. Az infláció hatására a fogyasztók vásárlási kedve a korrigáló reálbérek miatt egyre inkább alábbhagy. Az áremelés elkerülésére a vállalatok kreatív eszközhöz, a „legrammozáshoz” nyúltak. Rövid írásunkban bemutatjuk, hogy mit is jelent a rejtett áremelésnek, illetve zsugorflációnak nevezett kifejezés, és hogyan küzd ellene a magyar kormány.

A zsugorfláció (angolul shrinkflation) a zsugorodás és az infláció szavakból képzett kifejezés, amely egy új inflációs jelenség. A rejtett áremelésnek vagy „legrammozásnak” is nevezett módszerrel a vállalatok nem a termékeik drágításával érnek el nagyobb haszonrátát, hanem a kínált árucikk mennyiségének csökkentésével, mérsékelve így az előállítási vagy beszerzési költséget.

A kifejezést először az 1970-es években használták, akkor még makrogazdasági értelemben, szinonimaként a korszak stagflációjára. Ekkor a gazdasági teljesítmény zsugorodását az árak emelkedése kísérte. A kifejezésnek a 2010-es években Pippa Malmgrem, George W. Bush volt közgazdasági tanácsadója adott új, jelenleg is használt jelentéstartalmat. Az eszköz mögötti logika azon alapul, hogy a fogyasztók vásárlási kedve az áremeléssel összehasonlítva kevésbé érzékeny a termékméret változására, mivel a fizetett összeggel a kasszánál mindenki szembesül, míg mérleget vagy mérőedényt viszonylag kevesen hordanak maguknál. Sok esetben a vizuális hatás miatt a gyártók az eredeti csomagméretet megőrzik, és levegővel vagy műanyaggal töltik fel a hiányzó teret.

Az Egyesült Államokban végzett felmérés szerint a zsugorflációt a vásárlók tizede érzékeli, azonban ezt követően ötödük nem változtat vásárlási szokásain.

A figyelmetlenséget a megszokott árucikkek vásárlása okozhatja, így a tudatosság és körültekintés fokozásával, majd alternatív termékekre váltással kivédhető a zsugorfláció. Magyarországon a módszer ellen szabályozói szinten is küzdenek, például bizonyos termékek esetében a nettó töltősúly jól látható feltüntetésére kötelezéssel vagy például a cigaretták esetében a dobozonkénti darabszám előírásával.

A zsugorflációra legismertebb példa a svájci édesség, a Toblerone formájának megváltoztatása. A csokoládéra jellemző fogazatos alak ritkításával az eredeti, 200 grammos kiszerelését 2010-ben csökkentették 170 grammra, majd 2016-ban tovább gyérítéssel 150 grammra. A jelenségre a leggyakoribb példa a különböző tejtermékek és pékáruk legrammozása, illetve számos üdítőital esetében az üveges kiszerelés térfogata már nem félliteres, hanem az angolszász területeken elterjedt pintes (0,473 liter).

Tovább

Meddig bírja még az EU-s költségvetés Ukrajna támogatását?

2023. augusztus 28., 19:32 Módosítva: 2023.08.29 12:08
Az Európai Unió azzal a kihívással szembesül, hogy a növekvő ukrajnai támogatás és az energiaellátás problémái közepette egyre szűkebb mozgástérrel rendelkezik a költségvetésében. Az Európai Bizottság félidős felülvizsgálata újratárgyalja az uniós kiadási prioritásokat, mivel az energiaválság és az új iparágak támogatása további forrásokat igényel, miközben az olyan uniós programok, mint az Erasmus+ és az EU4Health is költségvetési megszorításokkal nézhetnek szembe.

Az Európai Unió költségvetésére egyre nagyobb súly nehezedik, mivel az unió egyszerre igyekszik támogatni Ukrajnát háborús tevékenységének folytatásában és az ország újjáépítésében, valamint próbálja megőrizni saját húzóágazatainak vonzerejét.

Ezt tovább nehezíti a háború következtében kialakult energiaválság, ami Európa-szerte megnövekedett inflációs környezetet okozott. Egyre kisebb a mozgástér, aminek következében az Európai Bizottság az unió hosszú távú költségvetésének megerősítését javasolta, annak érdekében, hogy a legsürgetőbb kihívásokat képesek legyenek kezelni. Ugyanakkor a módszertan és a prioritások megosztják a tagállamok véleményét.

A jelenlegi költségvetés problémája

Az Európai Unió éves költségvetését három évvel ezelőtt állapították meg, azonban a magas infláció, valamint Ukrajna támogatásának szükségessége arra késztette az Európai Bizottságot, hogy a költségvetés félidős felülvizsgálata során újratárgyalja az uniós kiadási prioritásokat, hogy az 2027-ig elegendő mozgásteret biztosítson.

A többéves pénzügyi keret, röviden MFF az Európai Unió hosszú távú költségvetése, amely hétéves időszakot ölel fel az Európai Bizottság által javasolt, valamint a tagállamok, továbbá az Európai Parlament által tárgyalt hosszú távú kiadásokkal.

A pénz két fő forrásból származik: a nemzeti hozzájárulásokból, amelyeket a tagállamok közvetlenül az uniós költségvetésbe utalnak, valamint a saját forrásokból, például a beszedett vámokból. A költségvetés nagysága azért fontos, mert ez korlátozza, hogy az EU mennyi pénzt költhet a 2021 és 2027 közötti hét év során.

A jelenlegi ciklusra az uniós intézmények 1100 milliárd euró és 750 milliárd euró elkülönítéséről állapodtak meg, az előbbi az uniós költségvetés többéves pénzügyi keretét, az utóbbi pedig a NextGenerationEU költségvetését jelenti, amely a koronavírus-járványból való kilábalást segíti elő.

A költségvetés nagynak tűnhet, de az 1100 milliárd euró hét év alatt az európai GDP-nek mindössze egy százalékát teszi ki évente, mégis általában elegendő az Európai Unió hétéves szükségleteinek fedezésére.

Tovább

130 milliárd forintos bevételt hozhat Budapestnek az atlétikai világbajnokság

2023. augusztus 25., 20:26 Módosítva: 2023.08.26 13:36
396
Az atlétika a sportok királynője, így az atlétikai világbajnokságokat a harmadik legnagyobb sporteseményként tartják számon az olimpia és a labdarúgó-világbajnokság után. A hasonló, nagy volumenű rendezvények számos pozitív gazdasági következménnyel járnak. A következő cikk arra a kérdésre keresi a választ, milyen kedvező hatásai lehetnek a világbajnokság megrendezésének. Vajon a budapesti atlétikai vb szervezői milyen előremutató lépéseket tettek az idei rendezvény körültekintő megrendezése során?

Az előzetes becslések azt mutatják, hogy a budapesti atlétikai vb a mintegy bruttó hetvenmilliárd forintos összköltsége mellett

a kiadásokat kétszeresen meghaladó, 130 milliárd forint feletti bevétellel teljesíthet.

A költség oldalon szereplő számok pedig a szervezők törekvéseinek megfelelően nem a semmibe hullanak, hanem gazdaságélénkítő hatásúak lehetnek. A hazai kis- és középvállalkozásoknál hasznosulnak, azaz a szervezők minden eszközt, szolgáltatást, amit csak lehet, magyar eladóktól és beszállítóktól szereznek be. Ez több ezer magyar családnak jelent bevételt a vb előtt és alatt. Érdemes azonban figyelembe venni a hosszú és rövid távú hatásokat is.

Hosszú távon javítják a rendező ország ismertségét a világban, ami többek között turistákat vonz, de javítja az ország kultúrájának elfogadottságát is. A rendezvény miatt hazánkba érkező külföldi látogatók a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai szerint már augusztus közepén közel 340 ezer, a verseny időtartamára szóló vendégéjszaka-foglalást regisztráltak a fővárosi szálláshely-szolgáltatók, ebből 70 százaléka köthető a külföldi látogatókhoz. A sportesemények szurkolói körében nagy az arányuk azoknak, akik visszatérnének. Például a 2017-es londoni vb látogatóinak több mint 90 százaléka ajánlaná ismerősének a helyszínt, és 70 százalékuk vissza akar térni oda egy következő nyaralás alkalmával. A televíziós közvetítésen keresztül egymilliárdan követhetik szorosan az eseményeket, de a közvetítések összesen 3 milliárd emberhez juthatnak el. Ez legalább hatvanmilliárdos reklámérték Magyarországnak a londoni atlétikai világbajnokság számaiból kiindulva.

Tovább

Égető a probléma, a kulcs az adóztatás lehet

2023. augusztus 24., 12:44 Módosítva: 2023.08.25 10:35
18
Az adott gazdasági tevékenységen, piaci ügyleten kívül álló szereplőket vagy a környezetet befolyásoló, nem szándékolt hatásokat nevezi a közgazdaságtan externáliáknak, vagyis külső (gazdasági) hatásoknak. A hatás lehet pozitív, hasznot hajtó, de lehet negatív is, vagyis kárt okozó. Ezek kezelésére a megoldás a hasznok és költségek pénzre váltása, illetve beépítése a gazdasági tevékenységbe (általánosságban: adóztatás és támogatások). A teljesség igénye nélkül az externáliák kezelésére irányuló magyarországi intézkedések közé tartozik: környezetvédelmi adók, ezen belül a leginkább fajsúlyos energiaadók (pl. üzemanyagokra kivetett jövedéki adó); szabályozás tekintetében például a nemdohányzók védelméről szóló törvény (2012); oktatás és egészségügy fenntartása, kutatások támogatása. Globális szinten még érdemes szót ejteni a szén-dioxid-kvóták rendszeréről mint fontos intézményről a környezetszennyezés visszaszorítása érdekében.

Az externáliában az angol „external”, azaz „külső” szó bújik meg, mely a jelentését is adja a kifejezésnek: olyan gazdasági hatást kell alatta érteni, amely külső, azaz kívülről hathatott a gazdasági szereplőre (személyre, csoportra, vállalatra stb.). A „külső” ebben az esetben azt jelenti, hogy a hatást kiváltó gazdasági tevékenységben az adott szereplő nem vesz részt közvetlenül, de az őt pozitívan vagy negatívan érinti. Ez a külső gazdasági tevékenység általában nem szándékosan fejti ki az externális hatást, úgymond, csak a tevékenység (általában termelés vagy fogyasztás) „mellékterméke”; így pedig alapjáraton nincs is ellentételezés, miközben befolyásolja egy másik gazdasági szereplő helyzetét.

Milyen típusú externáliák léteznek?

A közgazdaságtanban kétféle csoportosítása létezik az externáliáknak. Az egyik esetben megkülönböztetjük egymástól a fogyasztói és a termelői externáliákat. Ha egy fogyasztói tevékenység okoz külső, nem szándékolt hatást, akkor fogyasztói externáliáról beszélünk (pl. autóhasználat légszennyezése vagy forgalmi dugók). Amikor pedig egy termelő tevékenysége idéz elő környezeti hatást, akkor termelői externáliáról van szó (pl. termelés miatti környezetszennyezés).

Más besorolás szerint létezik pozitív és negatív externália attól függően, hogy a harmadik, külső fél számára kedvező vagy kedvezőtlen hatással bír az adott gazdasági tevékenység, vagyis hasznot hajt vagy veszteséget okoz. Természetesen nemcsak a gazdasági jellegű tevékenységeknek van externális hatása, hanem a nem gazdaságiaknak is (pl. társadalmi, mindennapi élet tevékenységei). Nézzünk mindkettőre egy-két tipikus példát, hogy megértsük az externáliák mibenlétét!

Pozitív externáliák

Alapvető példa a pozitív externáliára, amikor két termelő területe egymás mellett fekszik, és egymástól függetlenül működtetik, művelik azokat: az egyik egy méhészet, a másik egy gyümölcsös gazdaság. Mindkét fél jól jár, bár nem hangolták össze tevékenységüket, köztük nem zajlik le csere. A méhek beporozzák a gyümölcsfákat, miközben nektárt gyűjtenek és mézet termelnek. Mindketten úgy jutottak haszonhoz, hogy nem kellett fizetniük a másik tevékenységéért, ez egy kölcsönösen nyerő (win-win) szituáció.

Nemcsak gazdasági példákat lehet hozni pozitív externáliára, hanem társadalmi szintű, mindennapi példákat is, melyeknek kisugárzó, nem szándékolt hatása van egyéb területeken is: például az oktatás, tudományos kutatások támogatása, oltások, gyógyszerek fejlesztése számos jövőbeli pozitív társadalmi (és egyéni) hatással bír.

Tovább

Mit keres a Wagner-csoport Afrikában?

2023. augusztus 23., 20:35 Módosítva: 2023.08.24 14:59
62
A Wagner-csoport az orosz külföldi befolyásszerzés egyik fő eszközének számít. A júniusi, kérészéletű lázadás óta a csoport ugyan gyakorlatilag nem vesz részt az Ukrajna elleni háborúban, és a jövője is kérdéses, az mindazonáltal szinte biztosra vehető, hogy a mintegy tucatnyi afrikai országban aktív szervezet tevékenysége valamilyen formában folytatódni fog Afrikában. Elemzésünkben áttekintjük a Wagner-csoport afrikai jelenlétét, tevékenységének különböző formáit, valamint azt, hogy az érintett feleknek milyen előnyeik származnak belőle.

A Wagner-csoport Jevgenyij Prigozsin vezetésével júniusban fellázadt az orosz hadvezetés ellen. A nagy nemzetközi visszhangot kiváltó esemény váratlanul, kevesebb mint 24 óra alatt gyors véget ért, a szervezet katonái pedig a jelek szerint azóta folyamatosan települnek át Belaruszba, ahol a hadsereg kiképzésében vállalnak szerepet. Jóllehet a harcosai már nem vesznek részt érdemben az Ukrajnában zajló harcokban, a csoport továbbra is aktív Afrikában és a Közel-Keleten, és ebben nem is várható változás az oroszországi lázadást követően sem.

Az orosz államhoz kötődő (jóllehet ezt a kapcsolatot Moszkva tagadta a közelmúltbeli lázadásig), vállalatok és zsoldoscsoportok komplex hálózatából álló Wagner-csoport 2014-ben tűnt fel, amikor vélhetően szerepet játszott a Krím Oroszország általi annektálásában, valamint támogatni kezdte a kelet-ukrajnai szakadár csoportokat.

A csoport 2014 óta mindemellett körülbelül egytucatnyi afrikai országban fejtett ki tevékenységet.

Afrikában becslések szerint jelenleg összesen mintegy ötezer Wagner-zsoldos szolgál, a legtöbben Maliban és a Közép-afrikai Köztársaságban. A szervezet a kontinensen azt követően jelent meg, hogy a Krím annektálása következtében bevezetett nyugati szankciók miatt Oroszország kénytelen volt új régiókkal erősíteni a kapcsolatait.

Tovább

Európai Unió – Kína: Növekvő globális rivalizálás

2023. augusztus 22., 16:26 Módosítva: 2023.08.23 07:15
27
Az orosz–ukrán háború nyomán az Oroszország és Kína közötti erősödő gazdasági partnerség az Európai Unió szemszögéből nemkívánatos fejlemény. Az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi forgalom ugyanakkor növekszik, de az unió igyekszik megerősíteni gazdaságbiztonsági stratégiáját azáltal, hogy csökkenti a kritikus árucikkektől való függőséget, miközben az európai vállalkozások üdvözlik a kínai befektetéseket. A vitát az átalakulásban lévő európai járműipar hajtja, mivel az európai döntéshozók úgy vélik, hogy az olcsó kínai elektromos járművek veszélyeztetik a „hazai” autógyártók piaci részesedését. A kínai piac helyettesítésére létezhetnek alternatívák, azonban ezek mindegyike jelentősen megnehezítené a már jelenleg is viharvert helyzetben lévő európai gazdaság működését és az európai lakosok jólétét. Magyarország a gazdasági együttműködés megerősítésére törekszik, kihasználva a két nagyhatalom közötti kedvező földrajzi elhelyezkedését.

Az orosz–ukrán háború kitörése óta Kína és Oroszország gazdasági köteléke megerősödött, amely nyugati szemszögből egy nemkívánatos együttműködésnek tudható be. A gazdasági kapcsolatok intenzitásának növekedése főként annak köszönhető, hogy Oroszország az európai elzártságot követően az új piacok és a meglévők bővítése felé fordult, amelyben Kína megfelelő partnernek bizonyult. Kína a tavalyi évben rekordösszegben, 190 milliárd dollár értékben folytatott kereskedelmet Oroszországgal, szemben a 2021-es 140 milliárd dollárral. A kiszolgáltatott gazdasági helyzetnek köszönhetően Kína könnyedén tudta érvényesíteni saját érdekeit, amellett, hogy piaci áron alul szerezte be a gazdasági működéséhez szükséges energiahordozókat. Ez azonban szembemegy az Európai Unió azon törekvésével, hogy megfossza Moszkvát ezektől a bevételektől. Ennek köszönhetően a kialakult helyzet könnyedén rányomhatja a bélyegét a kínai–európai kereskedelmi kapcsolatokra, amelyek az elmúlt években jócskán kibővültek.

Kína mint az unió partnere

Az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi forgalom az utóbbi években tovább bővült, azonban ez leginkább a kínai import növekedésének köszönhető. Tavaly Kína volt a legkiemelkedőbb partner az európai import tekintetében, a beszerzett javak közel 21 százaléka onnan származott, míg az európai kivitel 9 százaléka került az ázsiai országba. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy míg az árukereskedelem volumenének változása is Kína javát szolgálta, az egyenleg drasztikus csökkenését a szénhidrogének árának emelkedése hajtotta. A tavaly kialakult energiaválság az olaj- és gázimport költségeinek emelkedését hozta magával, ami párosult egyes európai gyártók (különösen a vegyiparban) Kínába történő gyors áttelepülésével, valamint az európai termékek versenyképességének csökkenésével.

Tovább

Mi az a sportturizmus és mi a jelentősége?

2023. augusztus 18., 17:54 Módosítva: 2023.08.19 06:29
12
A 2023 augusztusában kerül sor Magyarország történetének eddigi legnagyobb sporteseményére, a budapesti atlétikai világbajnokságra. Felmerülhet a kérdés, mi a jelentősége annak, hogy hazánk számos sportrendezvények ad otthont? Hogyan áll Magyarország nemzetközi összehasonlításban a sportturizmus terén?

Az elmúlt években számos példa mutatta a sport hazai turizmusra gyakorolt pozitív hatását. Az olyan események, mint a Hungaroringen zajló Forma-1-es futam kiemelkedő jelentőséggel bírnak a hazai idegenforgalom szempontjából. Az idén 2032-ig meghosszabbított magyar nagydíjon rekordszámú, 150 ezer vendégéjszakát regisztráltak.

2022-ben Budapest az utolsó pillanatban mentette meg az évi vizes világbajnokságot, mivel a japán város, Fukuoka a koronavírus-járvány elhúzódása miatt visszakozott annak megrendezésétől.

Budapest képes volt gyorsan átvenni a szervezéssel járó feladatokat. Ebben a 2017-es sikeres budapesti világbajnokság és annak infrastruktúrája is fontos megfontolási szempont volt a Nemzetközi Úszószövetség részéről. A 2022-es rendezvény félmillióval növelte a vendégéjszakák számát Budapesten, de a vidéki helyszíneken is jelentős bővülést tapasztaltak. Emellett a koronavírus-járvány után a 2022-es férfi kézilabda Európa-bajnokság csábította vissza a külföldi turistákat Magyarországra.

Tovább

Mennyire jelentős Európában az agrárium?

2023. augusztus 17., 19:05 Módosítva: 2023.08.18 06:09
3
Az Európai Unió összes tagállamának kormányzata kijelölt nemzetstratégiai szempontból kiemelt ágazatokat. Ebben az írásunkban részletezzük az egyik legjelentősebb iparág, az agrárium gazdasági súlyát az Európai Unió, Norvégia és az Egyesült Királyság esetében. Ehhez a természetben közvetlenül megtalálható javak kitermelésével, előállításával és hasznosításával foglalkozó, úgynevezett primer szektor bruttó hazai össztermékhez való hozzájárulását és exportteljesítményét, a foglalkoztatottsági részesedését és az országonként megművelhető földterület arányát vizsgáltuk.

Az agrárium tavaly az Európai Unió gazdasági teljesítményének átlagosan 1,7 százalékát adta, és 2021-ben a munkavállalók 4 százalékát foglalkoztatta. Magyarországon a – a régiós folyamatokkal összhangban – a rendszerváltozást követően egyre jobban csökkent a mezőgazdaság súlya. Elemzésünk végén bemutatjuk, hogy miért fedezhető fel a megművelhető földterületi arány és a primer szektor gazdasági súlya között ellentétes statisztikai kapcsolat.

A nemzetgazdasági ágazatok közül az elsődleges – úgynevezett primer – szektor a természetben közvetlenül megtalálható javak előállításával, kitermelésével, hasznosításával foglalkozik.

Két alkategóriára bontható: mezőgazdaságra és bányászatra. Az alábbi ábrán az agrárium alkategória teljes éves GDP-hez viszonyított gazdasági súlyának kimutatása látható az Európai Unió tagállamai mellett az Egyesült Királyság és Norvégia esetében, 2022-ben. Ebbe a kategóriába tartozik a földművelés és állattenyésztés mellett az erdőgazdálkodás, a halászat-halgazdaság és a vadgazdálkodás. Ahogyan a térképen is szembetűnő, az agrárium jelentősége nyugatról keletre, illetve északról délre haladva növekszik. Két kiemelt régió a Baltikum és a Balkán-félsziget.

captures chrome-capture-2023-7-16.png

A Világbank módszertani dokumentumai alapján a mezőgazdaság gazdasági hozzájárulását a teljes ágazati kibocsátás és a termeléshez felhasznált javak értékének különbségével mérik. A mutató hátrányai közé tartozik, hogy az informális, nem követhető gazdasági tevékenységet (csere, szívesség, ajándék) nem képes mérni, így erre csak becslések érhetők el.

Tovább