Albert, Lipót
2 °C
12 °C

Akár ingyenes is lehetne a vasút

2009.11.16. 07:21
A MÁV majdnem annyit költ a jegyeladásra és az ellenőrzésre, mint amennyi ebből a bevétele. Át kell alakítani a kedvezmények rendszerét, és drágítani kell a jegyeket - mondta Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításának kormánybiztosa a Népszabadságnak adott interjúban. Csak az infláció és az áfaemelés 16,6 százalékos tarifaemelést indokolna a vasúton, szerinte azonban a politika legfeljebb 10 százalékos emelést fogad majd el.

Pusztán ahhoz, hogy a 2007 májusa óta regisztrált infláció és az általános forgalmi adó emelésének hatását ellentételezzük, 16,6 százalékkal kellene emelni a helyközi közlekedés díjait. A gyakorlatban azonban ekkora emelésre nem számítok. Politikailag elfogadható talán egy tízszázalékos tarifaemelés lenne - ezt nyilatkozta a Népszabadságnak Antali Károly.

A közösségi közlekedés kormánybiztosa azt mondta, ezzel és az utazási kedvezményrendszer átalakításával kitermelhető lenne egy év alatt az IMF felé vállalt 40 milliárd forint megtakarítás. A mostani rendszerben akár ingyen is utazhatnk a vonaton, derült ki az interjúból, mivel "a jegyértékesítéssel és ellenőrzéssel foglalkozó vasutasok foglalkoztatásának költsége és a kapcsoló ráfordítások nagyságrendje hasonló, mint a tényleges jegyárbevétel".

Az állam jelenleg évi 330 milliárd forintot szán a helyközi közösségi közlekedésre, Antali szerint ezt 270 milliárd forintra, a GDP 1 százalékára le lehet szállítani. Igaz, az ennek érdekében tett eddigi lépésekkel nem elégedett: "Eredetileg 59 vonalon nem kívántunk közszolgáltatást rendelni. Lett belőle 27 és fél vonalon személyszállítási üzemszünet" - mondta. A vonalmegszüntetés szerinte azért is kevés, mert "Magyarország lényegesen kisebb vasúti személyszállítás mellett is gond nélkül eleget tudna tenni ellátási kötelezettségének".

Annak érzékeltetésére, hogy felpuhultak a törekvéseik, elmondta: míg Európában ott közlekedtetnek vonatokat, ahol csúcsidőben, egy irányba kétezren utaznak, Magyarországon mindenhol megmaradt a vasút, "ahol ezer ember, egész nap - tehát nem csúcsidőben -, bármelyik irányba utazik". Antali arról is beszélt az interjúban, hogy a MÁV- és a Volán-társaságok működésének hatékonyabbá tételével évi 15-16 milliárd forintot lehetne megspórolni a költségvetési kiadásokból.

Arról, hogy a vasút átszervezésének milyen foglalkoztatási kihatásai lennének, azt mondta: "a választásokig létszámcsökkentés nem szerepel a tervekben. Három éven belül azonban egy racionális forgatókönyvben néhány ezer vasutas elbocsátásának szerepelnie kell. Az élőmunka hatékonyságának javítása nélkül ugyanis nem lesz olyan üzleti terv, amely finanszírozhatóvá tenné a tevékenységet".

Arra a kérdésre, támogatja-e hogy a GYSEV több mint 600 kilométer vasútvonal üzemeltetését vegye át a MÁV-tól, azt válaszolta, ezt ugyan nem támogatja, ám megjegyezte: "nem szabad azt gondolni, hogy vasútvonalat csak a MÁV üzemeltethet". Elismerte ugyanakkor azt, hogy jelenleg is tagja a GYSEV felügyelőbizottságának, bár azt mondta, szerinte ez összeegyeztethető kormánybiztosi szerepvállalásával.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?