Ismét kiírta a milliárdos flottatendert a MÁV
További Magyar cikkek
Másfél évvel azután, hogy lejárt a szerződése, ismét esély nyílik arra, hogy jogszerűen használja személy- és teherautóit az állami vasúttársaság és a tulajdonában álló társaságok egy része. A MÁV ugyanis a Közbeszerzési Értesítő november 2-i számában (pdf) megjelent hirdetmény szerint ismét közbeszerzési eljárást indított autóflottájának beszerzésére.
Az ajánlati felhívásból kiderül: a vasút 350 személyautót és 615 darab 3,5 tonnásnál nem nehezebb kisteherautót, összesen tehát 965 járművet bérelne öt évre. Pontosabban a bérelt autók száma akár 1386 is lehet, miután az ajánlati felhívásban meglehetősen tág határok között mozgó opciók szerepelnek: a személyautók száma akár 50 százalékkal is meghaladhatja a 350-et – vagyis akár 525 is lehet –, de a kisteherautóké is lehet 861 darab, 40 százalékkal több, mint a kiírásban szereplő minimális érték. Az ötéves szerződés kifejezés is rugalmasan értendő: az ajánlati felhívás VI. 3. pontjában lévő felsorolás 13. pontja szerint ugyanis a MÁV a szerződést a 60 hónap letelte után "további 12 hónappal jogosult meghosszabbítani".
A közbeszerzést tárgyalásos eljárási formában valósítja meg a MÁV. A vasúttársasághoz november 29-ig lehet benyújtani az írásos ajánlatokat, ezt követően december 30-ig kérnek a kiválasztott jelentkezőktől végső ajánlatot. A pályázók közül azt választják, aki a legalacsonyabb összes nettó átlagos bérleti díjat ajánlja.
A tenderen csak az indulhat, aki legalább 400 millió forint értékben legalább 250 személyautó, illetve legalább 600 millió forint értékben legalább 600 darab kisteherautó bérbeadásáról referenciát tud felmutatni. A vasúttársaság nem közölt adatot arról, mennyit szánna az üzletre – a közbeszerzési jog elvileg lehetővé tenné a becsült ár nyilvánosságra hozását –, de azt lehet tudni, hogy a mostani, szerződés nélkül használt flottáért nagyjából egy év alatt a vasút másfélmilliárd forintot fizetett.
A MÁV-nak 2009 tavaszán járt le a 2004-ben lefolytatott közbeszerzés nyomán kötött flottaszerződése a LeasePlan Hungária Zrt.-vel. A vasút ennek ellenére továbbra is használta az autókat, és szerződés nélkül fizette a havi bérleti és flottadíjat. Az új flottatendert ugyanis csak az előző szerződés lejártának napjaiban írtak ki – holott a MÁV felügyelőbizottsága már 2008 őszén figyelmeztetette a cég menedzsmentjét arra, hogy törvénysértő helyzetbe kerülhet a vasút –, és a cseppet sem zökkenőmentes eljárást csak idén februárban, akkor is eredmény nélkül zárták le.
Lapunk cikksorozata nyomán a Közbeszerzések Tanácsának elnöke bekérte az ügy valamennyi dokumentumát, majd kezdeményezte az ügyben jogorvoslati eljárás megindítását. A Közbeszerzési Döntőbizottság idén áprilisban határozott úgy, hogy 45 millió forintos bírsággal sújtja a MÁV-ot, ami a közbeszerzési bírságok történetében kirívóan magasnak minősül.