Milliárdos bírságot kaphat a MÁV

2010.03.09. 07:26
A Közbeszerzések Tanácsának elnöke jogorvoslati eljárást kezdeményezett a Közbeszerzési Döntőbizottságnál a MÁV milliárdos flottatenderének ügyében. Lapunk adott hírt arról még januárban, hogy a vasút nagyjából ezer autót használ tavaly április óta szerződés nélkül. Bár cikksorozatunk első része után, visszadátumozva, aláírtak egy bérleti szerződést, az ügy több ponton sérti a közbeszerzési törvényt.

A közbeszerzési törvényt sértheti az, ahogyan a MÁV egy éve használja a nagyjából ezer autóból álló flottáját – láthatóan erre a következtetésre jutott a Közbeszerzések Tanácsának elnöke. Bakonyi József jogorvoslati eljárást kezdeményezett ugyanis az ügyben, és a Közbeszerzési Döntőbizottság – mint az a honlapján olvasható is – az eljárást megindította.

Havi százmillió, papír nélkül

Az eljárás alapja az Indexen január közepétől megjelent cikksorozat (utolsó része itt olvasható). Mint csaknem két hónapja megírtuk, a MÁV tavaly április óta szabálytalanul, lejárt szerződés alapján használta nagyjából ezer személy- és teherautóból álló gépjárműflottáját. Habár a társaság felügyelőbizottsága már 2008 őszén jelezte, hogy súlyos jogi problémát okozhat, ha lejár a szerződés és addig nem gondoskodik a vasút új autókról, mégis ez történt: az előző, 2004 végén, közbeszerzési eljárás nyomán kötött szerződés ugyanis lejárt 2009 áprilisának elején, ám az új közbeszerzést csak a lejárat előtt egy nappal indította el a MÁV.

Cikkünk nyomán a közlekedési tárca a vasútra hárította a felelősséget, mondván, a közbeszerzés, illetve a szerződés meghosszabbításának ügye a MÁV felelőssége. Ez azonban, mint később kiderült, nem volt igaz. Egyfelől már Molnár Csaba akkori közlekedési miniszter is adott ki 2009 elején és márciusában a beszerzéssel kapcsolatos tulajdonosi határozatokat. Másfelől lapunk birtokába került annak a 2009. augusztusi igazgatósági ülésnek a jegyzőkönyve, ahol egyebek mellett a gépjárműbeszerzésről is tárgyaltak. Ezen az ülésen Heinczinger István akkori vezérigazgató – korábbi elnök-vezérigazgató – azt mondta, hogy a szerződésmódosítás nem társasági, hanem tulajdonosi, tehát miniszteri hatáskör.

Szép kis bírság lehet

Az ülésen – amelyen április után először tárgyaltak a kialakult helyzetről, így négy hónapig senki sem foglalkozott a lejárt szerződés ügyével – Hónig Péter miniszter is részt vett. Vagyis a miniszter fél éve tud a MÁV-nál kialakult törvénysértő helyzetről, azt ott „jogszerűtlen, de mindkét félnek megfelelő állapotnak” nevezte. Az erről szóló cikkünk megjelenése után a tárca módosított a korábbi álláspontján – miszerint ez nem az ő ügyük –, és azt közölte, hogy csak az augusztusi 14-i igazgatósági előterjesztésből vált ismerté, hogy „a késedelem miatt a működéshez szükséges gépjármű flotta  fenntartására egy áthidaló megoldást kell találni”.

Ez az áthidaló megoldás még hosszú hónapokig eltarthat, míg ugyanis korábban abban lehetett reménykedni, hogy a MÁV a tavaly márciusban indított, az érintettek és szakértők szerint szintén számos törvénysértő elemmel lefolytatott tendert eredménnyel zárja le, és új szerződése lesz, február 19-én eldőlt, hogy még hónapokig szerződés nélkül használja autóit a MÁV. A minisztérium által korábban már megelőlegezett végeredménye lett ugyanis az eljárásnak: eredménytelennek nyilvánították azzal az indoklással, hogy megfelelő ajánlat „az ajánlatkérő rendelkezésére álló anyagi fedezet mértékére tekintettel nem érkezett”.

A tavaly augusztusi igazgatósági ülés jegyzőkönyvéből kiderül, hogy csaknem egy évvel a felügyelőbizottságtól kapott figyelmeztetés után a MÁV vezérkarának ülésén is elhangzott: „a Közbeszerzési Döntőbizottság szép kis bírságot rakhat a társaság nyakába”. Azt is megbecsülték, hogy mekkorát. Mivel a bírság a beszerzés értékének harminc százaléka is lehet, a büntetés elérheti a milliárdos nagyságrendet. A MÁV jogi osztályának vezetője ráadásul megjegyezte, hogy „elég magas a kockázat [hogy megbírságolják őket – a szerk.], de minél tovább várunk, annál jobban nő ez a kockázat”. Márpedig vártak, idén januárig, amíg meg nem kerestük a MÁV-ot ezzel az üggyel, nem történt semmi.

Szóval a bírság milliárdos nagyságrendű is lehet, hogy lesz-e, azt még nem tudni. Az biztos, hogy miután a Közbeszerzések Tanácsa bekérte és megkapta a MÁV-tól az üggyel kapcsolatos dokumentumokat, Bakonyi József elnök kezdeményezte a jogorvoslati eljárást. Ez arra utal, hogy a vasút által beszolgáltatott adatok nem győzték meg arról, hogy a közbeszerzési törvénynek megfelelően használja a MÁV az autókat. A döntőbizottság naptárában azt még nem láttuk, hogy mikor tárgyalnak az ügyről, de várhatóan még ebben a hónapban sor kerül az ülésre (feltéve, hogy tárgyalás megtartásával hoznak határozatot a jogorvoslati ügyben).

Drágábbra váltottak

Tudomásunk szerint egyébként a vasút beadott a dokumentumok között egy szerződést is, amelyet információink szerint 2010. január 21-i dátummal, de 2009. április 1-jéig visszamenőlegesen írtak alá. Ez azt jelenti, hogy a MÁV végül – miután érdemi lépések a tavaly augusztusi igazgatósági ülés után sem történtek – csak az Index ezzel kapcsolatos első kérdései után tett kísérletet a jogszerűtlen állapot megváltoztatására (az ügyben január 18-án kerestük meg a MÁV-ot, első cikkünk január 19-én jelent meg).

A MÁV január 20-án már leírta, hogy korábbi szóbeli megállapodás alapján egy visszadátumozott megállapodást írnak alá a szolgáltatást nyújtó LeasePlan Hungáriával, de közbeszerzési szakértők már akkor felhívták a figyelmet arra, hogy sem a visszadátumozás, sem a korábbi szóbeli megállapodás nem felel meg a közbeszerzési törvénynek. Ezt a szerződést ráadásul úgy kötötte meg a MÁV, hogy bár összesítve kevesebbet, fajlagosan többet fizet most, mint az eredeti megállapodás szerint fizetett: most az ötéves járművek költsége évi 1 446 809 forint autónként, az eredeti szerződés az új járművekért évi 1 421 188 forintos díjat tartalmazott.