Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Szabálytalanul költ havi százmilliókat a MÁV

2010.01.19. 10:56 Módosítva: 2010-01-19 12:14:44
A lapunk birtokába került dokumentumok szerint csaknem egy éve szerződés nélkül használja személy- és tehergépjármű-flottáját a MÁV. Számításaink szerint mostanra több mint egymilliárd forintot fizettek ki szerződés nélkül. A vasúttársaság csak akkor írt ki közbeszerzési eljárást az új flottabeszerzésre, amikor az előző szerződés lejárt, ráadásul ez a tender csúszik is.

Még 2004-ben írt ki közbeszerzési eljárást a MÁV a vasúttársaság személy- és 3,5 tonnát meg nem haladó összsúlyú kisteherautóinak bérletére és flottarendszerű üzemeltetésére. A vasúttársaság az akkori tenderkiírás szerint összesen 1161 darab +/- 30 százalék személy- és teherautót igényelt. A győztessel, a LeasePlan Hungária Zrt.-vel 2004 decemberében kötöttek határozott időre szóló szerződést, ami 2009. április 1-jén lejárt.

Ennek ellenére lapunk információi szerint az azóta eltelt lassan tíz hónapban is a LeasePlan nyújtja a flottaszolgáltatásokat a MÁV-nak. Ez önmagában nem lenne tilos, a közbeszerzési törvény szerint ugyanis lehetőség van a közbeszerzési eljárások nyomán kötött szerződések módosítására, így időtartamának meghosszabbítására is. Azonban a szerződésmódosítás tényét a MÁV-nak közzé kellett volna tennie, mivel a közbeszerzési eljárások eredményeként megkötött szerződések közérdekű adatnak minősülnek. Ilyen hirdetmény tavaly április óta nem jelent meg. (Megnéztük a LeasePlan honlapján szerepel-e a referenciák között a MÁV, ám az üres oldal "fejlesztés alatt áll".)

Lejárt négy hónapja, módosítsuk?

Képünk illusztráció
Képünk illusztráció

Ha csak ennyit tudnánk, azt mondhatnánk: lehet, hogy a MÁV csak a közbeszerzési törvényt sértő módon, a tájékoztatási kötelezettsége figyelmen kívül hagyásával változtatta meg a szerződés határidejét. Azonban a lapunk birtokába került egy, a MÁV Zrt. igazgatóságának tavaly augusztus 13-i ülésére benyújtott előterjesztés, aminek a tárgya az ominózus flottabérleti és üzemeltetési szerződés meghosszabbítása (az előterjesztő a néhány héttel korábban kinevezett Andrási Miklós elnök-vezérigazgató volt).

Ez már önmagában azt jelenti, hogy áprilistól júliusig, tehát négy hónapon át szerződés nélkül használta a járműparkot a MÁV. Csakhogy lapunk több helyről megerősített információi szerint ezt az előterjesztést végül a vasúttársaság vezetősége nem fogadta el, ahogyan az egyik forrásunk fogalmazott, „bár tárgyaltak róla, végül, főleg a jogi igazgatóság állásfoglalása miatt se igent, se nemet nem mondtak”.

Az a fránya média

Ez az állásfoglalás szintén a birtokunkba került, és roppant sajátságos érvelést tartalmaz. A MÁV jogászai azt írták: „a szerződés módosítását jogilag több okból is aggályosnak tartjuk”. Emellett, furcsa módon nem a közbeszerzési törvény paragrafusainak citálásával kezdik érveik kifejtését, hanem azzal, hogy „a szerződés, így annak módosítása is várhatóan előtérbe került a média különböző formáiban”. Ez később az előterjesztésben is megjelenik, hozzátéve: felmerülhet az, hogy MÁV szándékosan törekszik a LeasePlan Zrt.-vel kötött szerződés meghosszabbítására.

A Lease Plan egyik külföldi telephelye
A Lease Plan egyik külföldi telephelye

Az állásfoglalás második részében egyébként kitérnek arra is – és ez szerepel az igazgatóság elé került előterjesztésben is –, hogy „a szerződés módosítása jogi szempontból aggályos a módosítás időpontja, valamint a szerződésmódosításról szóló tájékoztató közzétételének időpontja miatt” (vagyis az, hogy augusztusban foglalkoznak egy áprilisban lejárt szerződés átírásával). Az előterjesztő megjegyezte, hogy a módosítást megtámadhatják az eredeti tenderben vesztesek vagy a közbeszerzési döntőbizottság.

Óvatos utalást tett arra is az előterjesztés, hogy próbálják áthárítani a felelősséget a minisztériumra: „a szerződésmódosítás indokaként megjelölhető, hogy a világgazdasági válságra tekintettel a KHEM késedelmesen engedélyezte a közbeszerzési eljárás indítását”. Ez utóbbi magyarázata az lehet, hogy a MÁV az új flottabeszerzésre csak tavaly március 31-én, tehát az előző szerződés lejárta előtt egy nappal jelentette meg a TED-en – az uniós közbeszerzési portálon – az új beszerzési igényét; ez a Közbeszerzési Értesítőben (pdf-ben) április 8-án, tehát már az előző szerződés érvénytelenné válása után jelent meg.

Nem módosítottak

Az óvatosan lavírozgató érvek mindenesetre nem győzték meg az igazgatóságot, amely nem döntött arról: módosítsák-e a szerződés vagy sem. Információink ez a döntés azóta sem született meg. Így a dolgok jelenlegi állása szerint nem abban hibás a MÁV, hogy nem hozta nyilvánosságra a szerződés határidejének meghosszabbítását, hanem abban: tizedik hónapja úgy használja a flottát és fizeti annak havi bérleti, üzemeltetési díját, hogy arra semmilyen szerződése nincsen.

Ez a díj, a még 2004-ben kötött szerződés értelmében jelenleg évi 1,65 milliárd forint (hogy áfával vagy áfa nélkül, az sajnos a birtokunkba került dokumentumokból nem derült ki). Vagyis a MÁV havonta több mint 130 millió forintot szán az autóparkjára, tehát tavaly április óta, szerződés nélkül 1,3 milliárd forintot meghaladó összeget fizettek ki erre.

Az igazgatóság tavaly augusztusi döntése – hogy nem dönt – nemcsak jogi értelemben teremtett visszás helyzetet, hanem vélhetően anyagi kárt is okozott a MÁV-nak. Az előterjesztés szerint ugyanis „a szerződésmódosítás révén kalkulált érték 1,138 milliárd forint/2009” összegre, vagyis havi értéken 95 millió forintra mérséklődött volna (mivel, a közbeszerzésben szereplő 30 százalékos tólig határt kihasználva 275 autóval csökkentették volna a bérelt autók mennyiségét).

Válaszra várva

Természetesen a lapunk birtokába jutott információkról megkérdeztük a MÁV-ot is. A vasúttársaságtól egyebek mellett arra szerettünk volna választ kapni: jól tudjuk-e, hogy jelenleg sincs érvényes szerződés a MÁV és a LeasePlan között, hogy ha van, akkor arról mikor döntött az igazgatóság és a szerződésmódosítás tényét miért nem tették közzé, továbbá azt is, hogy jelenleg konkrétan hány járművet használnak a LeasePlan-flottából és azért havonta mennyit fizetnek. Ha megkapjuk a vasúttársaság válaszait, visszatérünk az ügyre.

Cikkünket itt kommentálhatja >>

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?