További Magyar cikkek
Ha anonimitásunkat megőrizve, mailben szeretnénk érdeklődni, rögtön több bank is kiejti magát a (kétmilliárdos betétnél legalábbis feltételezhető) versenyből: nem találtunk mailcímet a Hanwa Bank és a Citibank honlapján sem. Végül 11 banknál jelentkeztünk be, ugyanazzal a levével, közülük kilencnek úgy, hogy láthatták, több bankot is megkerestünk.
Túl sokat kértünk volna?
A pénzintézetektől arra vártunk választ, milyen pluszszolgáltatásokat tudnak kínálni nekünk, ha ekkora összeget helyezünk el náluk, azaz vip-ügyfelek leszünk-e, s ha igen, ez mivel is jár. A levélben az állt: a két milliárdból "1,5 milliárd forintot szeretnék egyelőre bizonytalan hosszúságú időre lekötni - elképzelhető, hogy akár évekre, de lehet, hogy egy éven belül az összeg egy jelentős részéhez, akár egészéhez hozzányúlnék". Jeleztük azt is, szinte azonnal beleugranánk egy kisebb értékű, 50-100 millió forint körüli ingatlanba, illetve némi nézelődés után egy nagyobbat is vennénk, így több százmilliós folyószámlát kértünk.
És ami a legfontosabb: mivel a Szerencsejáték Rt. a sorsolásokat követő óvási határidőkre tekintettel legkorábban a számhúzást követő harmadik kedden utal, (a kétmilliárdos szelvényt november 5-én húzták ki), hogy előre is élvezhessük a gazdagságot, november 22-ig gyorshitelt kértünk. Néhány millióért fedezetként egy tehermentes, 10-15 milliós piaci értékű lakást jelöltünk meg, illetve - burkoltan utalva a kétmilliárd forrására - egy százszázalékos állami tulajdonban levő vállalat igazolását arról, hogy az összegre jogosultak vagyunk, és azt a megadott időpontban utalják. Egy másik extraigénnyel is előállítunk, ami már végképp nem tűnt nehezen teljesíthetőnek: még az utalás napján kézbe szerettünk volna kapni egy hitelkártyát, hogy megkezdhessük a költekezést.
Nem kaptak az üzleten a bankok
Ez utóbbi két kérés teljesítésére, úgy tűnik, még azoknál sem lett volna esélyünk, akik válaszra méltatták levelünket. A bankok többsége ugyanis egész egyszerűen nem reagált: lehet, hogy gyanították az átverést, lehet, hogy eleve nem szeretik az ügyfélszolgálati mailboxban az "anonim ügyfél" névről érkező leveleket.
A KDB Bank bankműveleti osztályának ügyvezető igazgatója, Szabó Tamás azonban egy másik magyarázattal is szolgált: mint mondta, a levél alapján ugyan kiderült nekik, hogy a nemrég kihúzott öttalálatos nyerteseként akarunk feltűnni, de ezzel együtt szinte biztosra vették, hogy a megkeresés valamilyen átverés. "Még mindig jobb, hogy az Index, mintha egy másik bank lett volna, alapvetően ugyanis erre gyanakodtunk, és ezért nem is akartunk részletekbe menő ajánlatot tenni" - árulta el a bankár, aki szerint egyszerűen nem akarták a konkurencia előtt feltárni minden ütőkártyájukat. A KDB-t egyébként azért hívtuk fel, mert a válaszadók közül egyedüliként kitértek speciális igényeinkre: a kártyával kapcsolatban jelezték, hogy technikai okok miatt - a kártyát le kell gyártani - nem tudják kérésünket teljesíteni. A hitelről annyit jeleztek: "hitelfelvételre jelzálogfedezet mellett van lehetőség". Érdeklődésünkre Szabó Tamás később azt mondta, ha tényleg semmi probléma nincs a fedezetként felkínált ingatlannal, az adott körülmények között akár néhány napon belül folyósítanának hitelt, "ha hétfőn bejön, péntekig biztos megkapja a pénzt".
A KDB gyorsaságban más vonatkozásban is élen járt: mindössze 16 perccel ugyan második lett, de így is azon két bank egyike volt, mely még a levél elküldése napján, néhány órán belül válaszolt. A november 11-én elküldött levélre elsőként a K&H reagált, de pusztán egy általános ismertetőt küldtek a privát banki szolgáltatásukról. A bankok tapasztalatai szerint a gazdagok nyilván imádják, ha kicsit körülhízelgik őket. A K&H levele legalábbis így kezdődik " A jelentős magánvagyon egy sikeres életpálya eredménye. Álmok, vágyak célok elérésének bizonyítéka és fokmérője. A jelentős magánvagyon érték, értékének megőrzése pedig felelősség. Felelősség az egyén számára önmagával családjával és utódaival szemben. A jelentős magánvagyon kötelezettség. Kezelése, gyarapítása folyamatos törődést, speciális szakértelmet igényel. Nagyobb vagyonok gondozása olyan kérdéseket vet fel, amelyre a kereskedelmi bankok szokványos termékei és szolgáltatásai nem adnak választ. A vagyon gondozására a K&H Prémium Banki szolgáltatások a válasz". Kaptunk egy nevet és egy telefonszámot is, melyen a részletekről érdeklődhetünk, de nem tettük, mert már a levélben is jeleztük: több bankot is megkerestünk, így az első körben a konkrét válaszok alapján válogatunk.
Nem kaptak az üzleten a bankok
Harmadikként - 14-én, hétfőn délben - az ING válaszolt: ajánlatot nem tettek, a hitelkérelmet elutasították a rövid határidő miatt, és személyes megkeresést kértek. A kártyával kapcsolatos kérdésre érdemben nem reagáltak, bár a hitel elutasítása mellett jelezték: "a többi kérdésekben szívesen állunk rendelkezésére".
Ezután érkezett egy viccesebb sorozat első elemeként a HVB Bank első válasza: az anyag a legkonkrétabb volt az összes közül, és bár némi hízelgést ez is becsempészet, teljes portfolióbontást tartalmazott a másfél milliárd forintra. A private banking csoport általános ismertetőjét, bemutatkozását azért itt sem kerülhettük el, és kicsit nevettünk, kicsit bántva éreztük magunkat, amikor a következő szöveggel akartak dicsérni minket: "tudjuk, hogy ügyfeleink jellemzően nem szerencsejátékon szerezték vagyonukat, és abban hiszünk, hogy nem is szeretnék úgy elveszíteni". Akkor viszont már csak nevettünk, amikor a konkrét ajánlatban a word korrektúra programjának nyomait fedeztük fel, a milliárdos ügyfélnek küldött anyag hemzsegett a beszúr-töröl buborékoktól. A hibát ők is észlelték, a kedd késő délután érkezett levél után még aznap este egy újabbat küldtek, ezúttal már maga az üzletág-igazgató: "Tisztelt Leendő Ügyfelünk! Hibánkból egy munkaanyagot küldtünk ki Önnek emailen. Kérem, azt tekintse tárgytalannak, a helyes ajánlatot holnap délelőtt 10.00 óráig küldjük Önnek." A helyes ajánlat valóban meg is érkezett egy személyi bankártól, két nappal rá pedig újra az igazgatótól kaptunk levelet, melyben udvariasan érdeklődött, van-e további kérdésünk, illetve ismét felajánlották a személyes konzultációt. Arról persze a HVB is hallgatott, adnának-e hitelt és kártyát azonnal.
Akiknek nem kellettünk
A Merkantil Bank öt nap után, de reagált, igaz, elutasítóan. Mint írták a cég "legnagyobb sajnálatára nem tud Önnek megfelelő termékeket kínálni". Az MKB-nak egy hétbe telt, mire megírták, köszönik bizalmunkat, "levelét továbbítottuk az illetékes terület felé, hogy felvegyék Önnel a kapcsolatot". Már éppen leírtuk volna, hogy erre nem került sor, amikor 21-án hétfőn délután egyik privát bankáruk válaszolt, azonban csak annyit írt, a befektetni kívánt összeg nagyságára tekintettel személyes megkeresést kér.
Több mint egy hét elteltével a megkeresett bankok közül egyáltalán nem reagált az OTP, az Inter-Európa, az IC Bank, a Porsche Bank és a Volksbank. (A Raiffeisen saját oldalán küldhető levelezése hibaüzenetet küldött a levelek szétküldése időpontjában, az Erste, a CIB és a Budapest Bank egy saját technikai malőr miatt maradt ki a megkeresésekből.)
Nem lennénk lottómilliárdosok
Összességében az a szomorú kép adódik, hogy távolról sem lenne könnyű dolgunk, ha valóban a miénk lett volna a telitalátos szelvény, és egyszerűen csak minél előbb élvezni akarnánk a gazdagságot, vagy akár komolyan gondolkodnánk, hova és hogyan is fektessük be a pénzünket. Bár a bankok szinte mindegyike rendelkezik a kifejezetten nagypénzű ügyfeleknek szánt vip-szolgáltatásokkal, a K&H-nál például a bank levele szerint "ügyfeleink számára különleges szolgáltatási környezetet biztosítunk, Budapesten külön épület áll a rendelkezésükre, mely a zártkörű klubok atmoszféráját idézi és körülményeivel minden igényt képes kielégíteni", a részletekről személyesen akarnak meggyőzni a levelezés helyett.