Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMFekete leves: a körút farkasa derékig gázol a kokóban
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Vágvölgyi B. András még Herczeg Zoltánnál is jobb színész, forgatókönyvre és pénzre pedig az ég világon semmi szükség nincs a filmezésben - ez derült ki a péntek este a Titanic Filmfesztiválon bemutatott új magyar film, a Fekete leves premierjén. Az őszinte akciófilmben az Index is kapott egy kicsi, ám annál fontosabb szerepet, és bármennyire is összeférhetetlennek hangzik, nem csak ezért dicsérjük a Fekete levest.
Az állami támogatási rendszeren kívül, kétmillió forintból forgatott Fekete levest az éppen futó Titanic filmfesztivál karolta fel: teltház előtt tartották a premiert, őrjöngő tapsvihar fogadta a filmet. Az mondjuk igaz, hogy a közönség jelentős részét a stáb tette ki, alig fértek az Uránia mozi színpadán meghajláskor, ez a sok ember dobta össze kizárólag szivességek mentén, haveri alapon a filmet. Az a Novák Erik rendezte a Fekete levest, aki a Zuhanórepülést is, a Nyóckerben is tevékenyen részt vett.
A Fekete leves is ezen a nyomvonalon halad tovább: van egy négy oldalon összefoglalható, elég szövevényes története, amit Novák több szerzővel közösen (Nagy Viktor, Perjés Zoltán, Luca Bercovici, Baráth Gyula) jegyez, de a magyar filmek ősbűnét, a borzasztó és mesterkélt párbeszédeket azzal az ügyes trükkel kerülte ki, hogy egyszerűen nem írta meg őket. Mindenki improvizált a filmben, ami azért lehetett baromi könnyű, mert az összes szereplő saját magát, saját nevén játszotta. Még a rendező is szerepel a filmben, mert másképp nem tudta volna megoldani, hogy irányított legyen az improvizáció.
Márpedig a Fekete leves a kokszos alvilágban játszódik, begináztatott lánnyal és 10 milliós pókerveszteséggel indulunk, lerabolt páncélautóval folytatjuk - ha A Wall Street farkasáról azt írtuk, hogy szügyig gázolt a kokóban, akkor a Fekete leves úgy kábé derékig: még a főcím is fehér csíkokból van kirakva. A film egy gigantikus afterbe torkollik, és igazság szerint nem is tudom eldönteni, hogy az a jelenet, amikor az egyik szereplő kiakad azon, hogy a kamerafüggő Novák folyamatosan rögzíti a kokózást, azt vajon tényleg a film kedvéért játszották-e el, vagy ez egyike azoknak a homályos átfedéseknek, amivel a film folyamatosan játszik. Novák a bemutató után mindenkit megnyugtatott: a forgatáson csak porcukrot használtak kellékként.
Novák végig kamerázgat, mert egy lecsúszott és diliházba zárt filmrendezőt alakít, Nagy Zsolt pedig egy tolószékbe került színészt - az ő karakterében a tavaly elhunyt Nagy Viktornak, Novák állandó alkotótársának állítanak emléket. Az alvilági életben ismert figura részegen kiesett az ablakon és tolószékbe került - az ő élményeit dolgozta fel a már említett Zuhanórepülés című film, és a Fekete leves alapötlete is tőle származik. Fátyol Hermina egy bekattant csajt alakít, Szabó Simon pedig egy amnéziás futballhuligánt játszik - így négyen ők alkotják azt az ön- és közveszélyes csapatot, akit Perjés Zoltán, azaz Feaky D felkér, hogy vigyék el helyette a piszkos munkát. Feaky D apját, Vágvölgyi B. András újságíró játssza megdöbbentően jól - én még ilyen kegyetlen és vicces gengszterfigurát nem láttam magyar filmben, Vágvölgyinek sürgősen pályát kell váltani, eszméletlen jó színész. (És azt most hagyjuk, hogy Perjés és Vágvölgyi között jó, ha 10 év korkülönbség van, mégis apa-fia párost alakítanak.)
És aki még eszméletlen jó alakítást nyújt a filmben, az az Index. Az alvilági leszámolást egy füles alapján kiszagolja a sajtó is, úgyhogy az egyik jelenetben begurul a helyszínre az Indexes stábautó, és máris pattan ki belőle a két kollégánk: Szász Barna és Gőzsy Kati. Mivel őket személyesen is ismerem, elmondhatom, hogy semmiféle megjátszottság nem volt a jelenlétükben, pontosan ugyanolyan természetesen viselkedtek a filmben, mint a való életben.
Herczeg Zoltán divattervezőt viszont (sajnos) nem ismerem személyesen, de évek óta nagy rajongója vagyok az intézményének, úgyhogy nagyon boldog voltam, hogy ebben a filmben méltó szerepléssel zárhatta le a magyarországi pályafutását (a divattervező Amerikában kezdett új életet): nemcsak ő alakít csodálatos kokaindílert, de még a legendás oldtimer Mercije is fontos szerepet kap a filmben. A díler városi krúzolásának forgatása még a rendőrség figyelmét is felkeltette, a filmben is bennehagyták a jelenet, amikor a motoros rendőrök levillogták őket. De nem ez volt az egyetlen eset, amikor rendőrök szakították félbe a forgatást: az egyik jelenetben egy egészen apró kamerával, egy GoPróval dolgoztak, a gengszterek telepakolták az autót fegyverekkel, majd a hangmérnök beült a csomagtartóba, hogy rögzíteni tudja a hangot. A külső szemlélők viszont csak annyit láttak, hogy rosszarcú, felfegyverkezett emberek csomagtartóba vágnak valakit, a rendőrség pedig a lakossági bejelentés nyomán kiszállt a forgatás helyszínére.
A Titanicon most egy 100 perces vágott verizót vetítettek Blurayról, tehát nem a legjobb képminőségben, ráadásul az utolsó pillanatban szedtek ki 25 percet, hogy fogyaszthatóbbá tegyék, Novák is az Urániában látta ezt a verziót először. Azt már most is érezni, hogy még 15-öt egészen nyugodtan kihagyhattak volna, a tempós jelenetek nagyon jól működnek, de időről időre tök béna és felesleges jelenetek szakítják meg a sodrást. Hibátlan alakítások ide, pöpec sztori oda, a no-budget miatt néhol annyira bántóan amatőr kivitelezésű és low-key a film, hogy már-már elfogadhatatlan. A legbénábban megcsinált jelenet ráadásul pont a legelső, utána már tényleg minden jobb lesz, de egyszerűen annyira szar a kép és a hang ebben az elég fontos jelenetben, hogy talán megérné az egészet újraforgatni, vagy valahova későbbre elrejteni flashbacknek. Novák nem zárkózott el a módosítástól: sok visszajelzést kaptak a vetítés után, hiszen tényleg rohamtempóban készült ez a barkácsolt fesztiválverzió. Most kicsit rápihennek, aztán letisztázzák, hogy a mozikba már egy feszesebb, hangkevert és újrafényelt verzió kerüljön.
Nekem a kórházas jelenetekkel volt bajom, ahol a négy közveszélyes őrültet kéne megismernünk: bántóan hosszúak és olyan szarul vannak képben és hangban is megcsinálva, hogy mindenki jobban járna, ha a DVD-extrákhoz sorolnánk ezeket a részeket. És az a baj, hogy ezektől volt a Fekete leves nézése, pláne mozivásznon, néha kifejezetten kellemetlen élmény, miközben olyan szupervicces és önironikus akciójelenet van benne, amire azt hittem, hogy a magyar film sosem lesz képes. Csak a páncélautórablós jelenetért már volt értelme megcsinálni a Fekete levest.
A forgatáson a rendező azt mondta nekünk, egy őszinte akciófilmet szeretett volna csinálni: a Fekete leves ennek a célnak tökéletesen meg is felelt, és ez nekünk, adófizetőknek, egy vasunkba sem került. A Fekete levesre ugyanis nem is kértek pénzt se a Filmalaptól, se senkitől, tizennégy nap alatt két millió forintból összehozták az egészet. Mindenki ingyen és örömmel dolgozott és most tulajdonosa a filmnek, ha egy vas is bejön, azt szétdobják majd egymás között a résztvételi arányuknak megfelelően. És ez a jó, hogy ez a laza bulizós hangulat a kész filmből is átjön.
Az Urániában forgalmazók is látták a filmet, Novák pozitív visszajelzéseket kapott, a rendező reméli, hogy hamarosan mozikba kerülhet a Fekete leves. Ezt a fesztiválverziót nevezgetik majd külföldre is, Novák szívesen látná például Szarajevóban a Fekete levest. De a legfontosabb, hogy a film a magyar közönség számára működjön, és tudjon úgy bevételt termelni, hogy ezzel a modellel a továbbiakban is lehessen filmet készíteni. "Nincs semmi bajom a Filmalappal, de tény, hogy öt tervemet dobták vissza. Én viszont szeretnék filmet csinálni, úgyhogy kitaláltam ezt a közösségi finanszírozós modellt, ehhez viszont az kell, hogy a film bevételt termeljen. Mindenki nagyon jól érezte magát a forgatáson, de ezt egyszer lehet eljátszani mindenkivel, márpedig én ebből szeretnék rendszert csinálni."
A Fekete levest április 10-én még vetítik a Toldi moziban.
Rovataink a Facebookon