Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Forgolódnak a tőkés birodalmak,
csattog világot szaggató foguk.
Lágy Ázsiát, borzolt Afrikát falnak
s mint fészket ütik le a kis falut.
Egy nyál a tenger! Termelő zabálás, -
kis, búvó országokra rálehel
a tátott tőke sárga szája. Párás
büdösség-felhő lep bennünket el.
József Attila: Munkások
Közhely, hogy a reality show, mint minden provokatív médiatermék, a sajtószabadság határait feszegeti, előcsalogatja a cenzori vénát az arra hajlamosokból, politikusok tűréshatárát próbálgatja, szárnyat igéz a malacra. Pedig a valóságshow-k egy másik fronton a sajtószabadság, illetve a sajtó függetlenségének elszánt ellenségei, mint mindjárt látni fogjuk.
"Meg sem kell venni a becsületüket: az repi-ajándékként megkapható" |
Ha elfogadjuk műsornak a teljesen értéktelen, ám sok embert szórakoztató produkciókat, akkor némi grimasszal a róluk szóló anyagokat is el kell fogadnunk újságtölteléknek. Csak a deskriptív szemlélődésnek van értelme, márpedig úgy áll a helyzet, hogy a polgárok bizony megveszik a kizárólag tévésorozatokra specializálódott újságokat is, és jelen realitynaplót is olyan nekikeseredetten kattintgatják, mintha nyerni lehetne vele.
És ekkor kerülünk szembe a sajtószabadságot fenyegető médiával, pontosabban a sokmilliárdos média-invesztíciókkal.
Olyan újság ma már nem mer megjelenni - legfeljebb kampányidőszakban, ingyenesen -, amely szégyentelenül, címlapon köti magát egyik vagy másik párthoz, s csak az ő politikusairól közöl híreket, csak velük készít interjúkat, csak az ő nyilatkozataikat hozza napról napra. Ugyanakkor alig jelenik meg ma Magyarországon olyan bulvárlap, amely ne lenne elkötelezve egyik vagy másik nagy kereskedelmi tévének: a Blikk csak a Való világ és a Barátok közt eseményeit, míg a Színes Mai Lap kizárólag a Big Brother történéseit közli; az ingyenes Metro szintén a BB és A Farm hivatalos lapjaként reklámozza magát. Az internetes lapoknál még egyszerűbb a felállás. Ha tehát ezek a kis színesek hírnek számítanak, akkor viszont nem hírként kezelik őket; akkor ezek az újságok gyalázatos rongylapokként, gyarmati sorban működnek, hiszen nem elfogulatlanul tájékoztatnak ezekről a közügyekről. Valóság nem csak egy van - csak úgy tesznek; állandó kacsintásba görcsült félszeműséggel írják, írják az újságot, és a legkevésbé sem zavarja őket, hogy csak a fele valóságot teszik bele.
Ennyit ér a sajtószabadság: néhány barterezett reklám, néhány milliócska, és már el is felejtette mindenki a szerkesztőségben, mi is a hír, mi is a függetlenség, milyen is lenne egy újság. Most a tévébirodalmak csavarják szemérmetlenül ujjaik köré a sajtót, faxolják át a szó szerint lehozandó cikkeket, amelyeket a szerkesztő minden megkülönböztetés nélkül tördel a többi anyag közé, fel sem merül benne, hogy kihajtogatható méretű X-et kellene a végére ragasztania. Ugyan miért ne tennék meg ezt a politikusok is? Miért ne tenné meg a többi ipari nagyhatalom? Miért ne tenné meg bármely hatalmi góc?
Ugye-ugye, nem is a hír definiálódik újra az eladásra szánt realitás menetszelétől, hanem a reklám. A reality show sajtószabadságra gyakorolt hatása valami olyasmi, hogy mostantól több pucér nőt lehet főműsoridőben mutatni, de csak egyről lehet írni. Mindegy, hogy merre repül ki a kutyaszar a show ketrecéből, de ha a nyilvánosság hősei megverekednek érte és szájukban viszik haza - az figyelmeztetés: nézzünk fel az újságból, hogy legalább a tévéig ellássunk.