Peter A. Gloor svájci kutatóról írtunk már 7 éve, a tudós szakterülete a webes kollektívák működése, azon belül is az úgynevezett kreatív rajok. Ezek működése kívülről kaotikusnak tűnhet, viszont a raj egy-egy tagja tudja, mi a dolga a rajban, így a közösség működik – jó példa erre egy hangyaboly. Az ilyen közösségek viselkedéséből pedig jósolni is lehet, és 2007-ben Gloor és kollégái az MIT Sloan School of Management intézetében ezt az akkori Oscar-díjakkal bizonyították. Az IMDB fórumozóinak hozzászólásait vizsgálva megjósolták előbb azt, hogy A tégla című Scorsese-filmet felölik majd Legjobb film kategóriájában, aztán azt is, hogy a film meg is nyeri ezt a kategóriát.
Gloor szerint az online fórumok sokkal inkább szakértőnek tekinthetők, mint a magukat szakértőnek nevező filmes újságírók és egyéb kenyérpusztítók – ez utóbbiak ugyanis igyekeznek nagyot mondani, szeretnek sarkítani, sokszor fekete-fehérben látják a dolgokat. „Nem azt akarják, hogy igazuk legyen, hanem azt, hogy olvassák őket” – fogalmazott a kutató a Vanity Fairnek. Az IMDB-n sokszor álnéven észt osztó fórumozóknak más a motivációjuk. Gloor és kollégái megfigyelték, kik a leggyakoribb hozzászólók, és e sorrend alapján súlyozták a kommenteket, illetve azok tartalmát – nagyjából ahhoz hasonlóan, ahogy a Google ad page rankot a weboldalaknak. Így kapták a meglepően pontos eredményt.
Sajnos azóta Gloor nem nézett bele a kristálygömbjébe, mert a 2007-es Oscart igazából csak a módszere finomítására, kalibrálására használta. A módszer egyébként is időigényes, nagyjából négy hétbe telne kiokoskodni az Oscar-jóslatot, erre pedig Gloornak nincs ideje – a kutatásait mostanában tőzsdei folyamatok megjósolásában kamatoztatja (valószínűleg ez jobban fizet).
Ez lett a legjobb doku, éljen!
Biztos befutó a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában, és csak ezért néztem meg, mert egyébként nem bírom az ilyen filmeket, nekem a mozi az eszképizmusról szól. A Szerelem viszont a legrohadtabb valóságról, könyörtelen és nagyon-nagyon szomorú. Persze megérdemli a jelöléseket (főleg a női főszereplőét), de miután megnéztem, fél napig rajzfilmekkel és Starcraft-pályákkal kellett gyógyítanom az agyamat. Szóval egy remek film, amiről minden ismerősöm igyekszem lebeszélni.
Állítólag joggal, még nem láttuk.
Nagyjából ez volt a legbiztosabb díj, papírforma, nincs itt semmi látnivaló.
Szinte hihetetlen, de az Oacar-gálán nem m3-számokat játszanak, hanem egy zenekar élőben nyomja. A moziba ugyan nem fértek el, de egy mérfölddel arrébb a legendás Capital Records legendás székházából nyomják, gondolom 5.1-ben, szélessávon.
Musicalekekből. És hogy állunk a minekkel?
És azt hittem, hogy a 2003-as Oscar-gála ismétlését látom, ahol 6 díjat nyert a Chicago.
Aztán kiderült, hogy el sem aludtam, ez ilyen retrógála, öreg Enterprise-kapitánnyal és botoxolt énekesnőkkel.
Pár napja megírtuk az Oscar-gálák legnagyobb veszteseit, de csak a fontos díjakra koncentráltunk. Így maradhatott ki minden idők legnagyobb Oscar-lúzere, Kevin O'Connell, akinek a foglalkozása sound re-recording mixer – ami magyarul nem tudjuk, pontosan mi lehet (talán hang újra-újrakeverő?). Mindenesetre O'Connellt 1983 és 2007 között hússzor(!) jelölték a legjobb hang kategóriájában, és egyszer sem kapta meg. O'Connell 55 éves, tehát még bőven aktív, összejöhet még az a díj.
Ha valaki ezek utén meg akarja nézni a Nyomorultakat, az mazochista vagy süket. Russell Crowe-t mikrofonhoz engedni emberiség elleni bűncselekmény.
Amire csak ennyit tudok mondani: Л. (Muzsik el.)
És élőben is hallgathatjuk, mennyire repedtfazék hangja van Russel Crowe-nak és Rozsomáknak.
Főleg az Oscar-gálán éneklő Hugh Jackman:
Elég meglepő, de Michael Haneke, a Szerelem Oscar-díjas rendezője ugyan 71 éves, mégis úgy nyomja Twitteren, mint egy tini: három percenként nyom 142 karaktert és bármiről is van szó, nem felejti el hozzátenni, hogy lol.
Kár, hogy ez csak egy paródia, de legalább a szeretetteljes fajtából: best foreign film bitches!
Legjobb hangkeverés: Az Argo-akció, A nyomorultak, Pi élete, Lincoln, Skyfall
Legjobb hangvágás: Az Argo-akció, Django elszabadul, Pi élete, Skyfall, Zero Dark Thirty
Mi a Skyfallra tippeltünk mindkét kategóriában, meglátjuk.
Itt van!
Nahát, hogy ezt miért, nem is értjük.
Már csak 3 Oscart kaphat a Skyfall...
Ezek után meghallgatnám, milyen volt Crowe és Jackman éneke a hangkeverés előtt.
A zsidó medve nem ő, hanem Eli Roth a Brigantykban!
A Zero Dark Thirty kapta ez elsőt, a Skyfall a másodikat. Még nyernek egyet Adele betétdalával.
A legjobb operatőr, és a két hangkategória nyertesei úgy néznek ki, mint akiket egy kaliforniai virágevő kolóniáról zavart volna el Hancu kolléga egy kibelezett Atarival.
1969-ben két színésznő kapott díjat legjobb női főszereplőként: Barbra Streisand a Funny Girlért, Katharine Hepburn pedig a The Lion In Winterért.
A legjobb női mellékszereplő díját úgysem merik odaadmni másnak, mint Hathaway-nek.
Anne Hathawayról jegyezzük meg, hogy ugyanígy hívták Shakespeare feleségét.
Még jó.
Ebben a kategóriában szerintem elég gyenge volt a felhozatal, Sally Fieldnek és Anne Hathawaynak drukkoltam. Utóbbi bejött, mert bár a Nyomorultakkal engem vallatni lehetne Guantanamón, Hathaway nagyon jó Fantine volt.
Legjobb vágás: Argo-akció (William Goldenberg) Pi élete (Tim Squyres) Lincoln (Michael Kahn) Napos oldal (Jay Cassidy, Crispin Struthers), Zero Dark Thirty (William Goldenberg, Dylan Tichenor).
Egy szimpatikus fickó köszöni meg a családnak és mindenkinek, akinek ilyenkor kell.
Spielberg kedvenc munkatársa korábban Indiana Jonesszal, Schindlerrel és Ryan közlegénnyel is nyert, úgy látszik, most nem jött be a névmágia.
A refrén alatt a zenekar elnyomja, de ettől még hatalmas nóta ez a Skyfall.
Nem vagyok Adele-rajongó, de ez nagyon ott van Bond-film betétdalnak.
Egyik biztos nyertes, még a híressé vált névtelen suttyó rendező is azt írta, hogy "This is No-Brainer City: Skyfall is one of the best songs that has ever been in the best song category and Adele is f---ing brilliant."