További Sport cikkek
- Milák Kristófot és Kós Hubertet egy lapon említették
- Pályafutása legkeményebb küzdelmét nyerte 40 évesen, harmadszor is megkoronázták érte
- A magyar válogatott nem bírt az Európa-bajnoki sereghajtóval
- Magyarországon is hódít az új sportőrület
- A megjavított vitorlák ellenére is nőtt Weöres hátránya a földkerülő versenyen
Még el sem kezdődött a sávolyi MotoGP-pálya építése, a területet máris milliárdos fedezetként használja a tulajdonos, a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. Egy 2011 februári bejegyző határozat szerint a Sávolyi Termálcentrum Kft. 9 701 251 euró, azaz csaknem hárommilliárd forint értékben önálló zálogjogot jegyeztetett be a csaknem 196 hektáros területre.
A cégjegyzék adatai szerint a Termálcentrum Kft. közös budapesti székhelyen van a motorpálya építésének kivitelezőjével, a Share Real Estate Kft.-vel. 2011. május 26. óta a cégeket a mindkettőben ügyvezető Víg Anikó jegyzi, aki kérdéseinkre a Share nevében – a részvényesekkel egyeztetettek szerint – írásban annyit válaszolt: „Cégünk a sávolyi motorversenypálya kivitelezője, nem tulajdonosa, ezért bizonyos információk nem állnak rendelkezésünkre. A projekttel kapcsolatosan a stratégia az, hogy kedvezőbb időre várunk a továbblépéshez gazdasági szempontból."
Az Index írásban feltett újabb kérdésére, miszerint nem hihető, nem életszerű, hogy a Share Capital ne tudna arról, hogy a vele közös székhelyű és közös ügyvezetésű Termálcentrum többmilliárdos jelzálogjogot jegyeztetett be a pályára, az ügyvezető nem válaszolt, telefonban sem kívánt többet mondani.
A csaknem 3 milliárdos teher a tulajdoni lapon azt jelenti, hogy a belterületbe vont telek értéke nagyjából 15 millió forint hektáronként (egy hektár 10 ezer négyzetméter, ebből tíz, hatalmas építési telek kijön). A faluból kapott információk szerint Sávoly külterületén alig van eladó föld, szinte lehetetlen vásárolni, inkább már a környező települések felé lehet még venni. A szántóföld - mely külterületi besorolású - hektáronként nagyjából 700 ezer forintba kerül, ha belterületté sorolják át, ára hozzávetőlegesen megtízszereződik (mindeközben a faluban lévő ingatlanok értéke meredeken zuhant).
A helyben ismerős szakember szerint a hektáronkénti 15 millió nincs túlértékelve, sőt inkább nyomott ár, hiszen a meg nem épült motorpálya nem egy üres telek: területén a földmunkák készen állnak, odavitték az áramot és a csatornát, a keszthelyi kőbányából rengeteg követ szállítottak a pálya és a parkolók alapjába.
A motorpálya telkeinek tulajdonosa a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft., a cég a tudakozótól kapott telefonszámokon nem elérhető. A két cég, a Motorcentrum és a Termálcentrum egy kézben fonódik össze, Vicente Cotino Escribá, a Sedesa (ez a spanyol konzorcium lett volna a Balatonring kivitelezője) elnöke a Motorcentrumnak most is ügyvezetője, a Termálcentrumnak tavaly májusig volt az.
Az Index meg nem válaszolt kérdései
- miért keletkezett ez a nagy összegű zálogjog, mi áll a hátterében?- marad a zálogjog, vagy a Motorcentrum Fejlesztő kifizeti a pénzt?
- mi a kapcsolat a Motorcentrum Fejlesztő és a Termálcentrum között, ez a két cég milyen viszonyban van a Share Capitallel?
- a spanyol befektetők mindegyik cégben tulajdonosok?
A megkérdezett ingatlan-, és adószakértők szerint több oka is lehet, hogy a gyakorlatilag egy kézben lévő cégek egymás rovására jegyeztetnek be jelzálogot. A legvalószínűbb az, hogy az egyik kölcsönt adott, vagy egyéb ok miatt tartozik a másiknak, és ez egy keretjelzálog lehet, mely nagyobb összegre szól, mint az ismeretlen nagyságú tartozás. A jelzálog jogosultjának ez komoly anyagi biztosíték, egy esetleges csődeljárásnál neki nem kell beállnia a hitelezők sorába, anyagi követeléseit a jelzálog terhére kiegyenlítheti.
Az is lehet, hogy amikor a terület gazdát cserélt, a vevő nem tudott fizteni, az eladó pedig késleltetett fizetési határidővel, jogfenntartással adta el a földet. Hasonló motivációt jelenthet, hogy egy ekkora jelzálog értékteleníti a telket, a forgalomképességét erősen korlátozza, mely a jogosult - és az esetleges kölcsönt adó - pozícióját erősíti, és valószínűbbé teszi, hogy a cég visszakapja a pénzét.
A Balatonring rövid története
A magyar állam összesen 35 milliárd forintot (20 milliárd forint állami támogatást és 15 milliárd forint állami hitelgaranciát) adott volna a gyorsasági motorpályára, melynek alapkövét 2008 őszén tették le, földmunkáit pedig 2009 nyarán kezdték. A pénzügyminisztérium szakértői azonban kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek tartották a Balatonring megépítését, így az építkezés 2010 tavaszán félbeszakadt. A motorpálya egyébként 2008 óta kiemelt beruházásnak számít, ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a kormány biztosítja a gyorsított, szinte egyablakos ügyintézést az egyébként bonyolult közigazgatási hatósági engedélyeztetési eljárásban, de semmilyen anyagi segítséget nem nyújt. A kormánynak jelenleg nincsenek tervei Sávollyal, a kormányszóvivő képviselője, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium két hét alatt sem tudott válaszolni az Index Sávollyal kapcsolatos kérdéseire, a témának nincs is felelőse.A Magyar Turizmus Zrt. nevében Horváth Gergely vezérigazgató azt írta, "az MT Zrt. sem most, sem korábban nem volt kompetens akár a sávolyi földterület megvásárlása akár az ott megvalósuló beruházás tekintetében. A társaság számára kizárólag a már megvalósult beruházás üzemeltetési feladataiban szántak volna szerepet. A fejlesztés illetve a beruházás megvalósítása tehát sem most, sem később nem tartozott az MT Zrt. kompetenciájába."
Sávoly község önkormányzatának képviselő-testülete még 2010 végén telekadót vetett ki a település területén lévő belterületi földrészletekre, és a rendelet tavaly január elsején érvénybe lépett. A kivetett adó érinti a 2009-ben belterületbe vont sávolyi MotoGP-pályát is, amely után csaknem 200 millió forint az éves adóteher.
A pálya tulajdoni lapján 2011 szeptember 22-i dátummal szereplő bejegyző határozat szerint Sávoly Önkormányzata 195 122 100 forintnyi főkövetelés és járulékai erejéig végrehajtási jogot jegyeztetett be az ingatlanra. Bobek József, a település polgármestere elmondta, hogy valóban kivetették a telekadót – a terület nagysága miatt lett ekkora a követelés, amit a tulajdonos azóta már rendezett. A határozat törlése folyamatban van.