Sokkal lassabb a tempó, mint tavaly, a címvédő az első három hajó között sincsen

Az 56. Kékszalag legfontosabb eseményei egy helyen

2024.07.18. 14:07
új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • A 42. Lidl Balaton-átúszás szervezői csütörtökön bejelentették, hogy a szombatra tervezett versenyt az eredeti időpontban nem lehet megtartani. További részletek itt!

  • Elfogyott a szél Zánkánál, így felértek az üldözők az éllovas Prospex-Deltára, Kaiser Kristóf csapatára. Az RSM így átvette az első helyet. A Process Solutions, tehát Litkey Farkasék 1 km-es távolságban követik a Prospex-Deltát – számolt be a Kékszalag blogján.

    A további sorrend:

    • Team Suzuki
    • Nanushka Forestay
    •  AUDAXDjango
    • Team Kaáli

    A 8. helyen átért a tihanyi csőnél a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-Fifty is.

  • Míg a kenesei pályajelet az egytestűek közül a Raffica érte el elsőként, Siófok után helyet cseréltek, és a Principessa állt vezető helyen, a harmadik egytestű pedig a Lillafüred – írja a Kékszalag blogja a legfrissebb adatok szerint. Az abszolút sorrendben a Principessa a 8., a Raffica a 9. pozícióban tartózkodik, a 75-ös cirkáló pedig a 15. A címvédő Fifty-Fifty Keneséhez képest egy helyet visszaesve a 10. helyen hajózik.

    Tihanyi cső – sorrend:

    1. Prospex
    2. RSM
    3. Process
    4. Team Suzuki
    5. Nanushka
    6. Django
    7. Team Kaáli
  • Életkép a siófoki bójáról. A mezőny majdnem háromnegyede Almádi és Kenese közelében ragadt, az élen továbbra is a Prospex-Delta, a Process Solutions és az RSM hajózik, a többiek tőlük már kilométerekre le vannak maradva. 

  • A Prospex-Delta, tehát Kaiser Kristóf és csapata a nyomkövetés tanúsága szerint a déli part közelében már szerencsésen elkerülte a balatonföldvári kikötőépítés miatt levert cölöpsort, és egyelőre biztosan vezet – számolt be a fejleményekről a Kékszalag blogja.

    Az éllovas nagyon gyenge szélben, gyakorlatilag egy helyben állva vár a kedvező, dél felől várható szélre. Nincsenek jobb helyzetben az üldözők sem: pillanatnyilag második a Process Solutions Litkey Farkasékkal, harmadik az RSM Vándor Róberttel és csapatával. Ők egymás közelében vitorláznak, mintegy másfél kilométerrel lemaradva a vezető katamarántól.

  • Egy ló feltűnése mindig érdeklődést generál, nincs ez másként a Tagore sétányon sem, ahol a kitelepült helyi rendőröket két ló is elkísérte, az érdeklődő gyerekek legnagyobb örömére. Azért a lovakat nem volt mód kipróbálni. Jó, a rendőrmotorral sem lehetett menni egy kört, pedig igény lett volna rá.

  • Egyelőre nem tagja a közvetlen élmezőnynek a Kékszalag címvédője és időrekordere, a Fifty-Fifty. A kétárbócos katamarán a Kenese–Siófok közötti táv első harmadánál tartott még nemrég, pozíciója a 9., szorosan az előtte álló Triniteammel. Mindkét egység totál széltelenségben állt, csak időnként tudtak haladni.

  • Miközben a mezőny sűrűje még mindig a kenesei bója felé közelít. A Prospex-Delta motorosa jelentette, miután a katamarán első helyen hagyta el Siófokot, hogy kb. 3 óra alatt értek el a siófoki bójához. Tavaly ilyenkor már Keszthelyről fordult vissza a mezőny. A versenyzők a szélvadászatban a tihanyi cső után számítanak egy kis frissülésre.

    Az első helyen most a Prospex-Delta áll, második a Process Solutions, harmadik pedig az RSM. Helyszíni beszámolók szerint olyan hajók is egészen biztosan lesznek, amelyek az éjszakai órákig Keszthelyt sem fogják elérni, de estére jóval erősebb szelet várnak a Balatonon. 

  • Üstökösként robbant be a balatoni nagy katamaránozás forgatagába Virág Flóra, de a mai Kékszalagon mégsem hazánk legeredményesebb női kormányosa viszi már a Team Kaálit.

    Az ok: gyermekáldás van kilátásban, ráadásul elsőre mindjárt ikrek érkezése várható.

    A Kékszalagon a Team Kaáli kormányosa így Sallai Gábor, a csapat korábbi taktikusa lett – már múlt hét végén is ő volt kormánynál a Fehér Szalagon, amelyen harmadikként ért célba az egység –, míg a keszthelyi születésű vitorlázó helyét a hajóban egy nagyon fiatal versenyző, Ormai Koppány vette át. A 17 éves Ormai Koppány nem ismeretlenül került a hajóba, hiszen egyrészt a Fehér Szalagon már bizonyította rátermettségét, míg nevelőedzője Virág Flóra, Sallai Gábor, valamint a Racing Django taktikusa, Lovas Zsolt.

    Virág Flóra ikreire való tekintettel a Team Kaáli hajójának orrán, ikreket reptető gólyás matricával vesz részt a Kékszalagon. És hogy hol van a verseny alatt csapat kormányosa? Természetesen a vízen!

    Nem a versenyhajóban vagyok, hanem a kísérő két motoros egyikében, innen szurkolok a többieknek. Most leginkább azért, hogy legyen szelünk, mert nehézkesen haladunk, de nemcsak mi, hanem a mezőnyben mindenki

    – mondta az Indexnek Virág Flóra, akinek kormányzása mellett a Team Kaáli 2022-ben második helyen végzett.

  • A Raiffeisen Bank a Kékszalag névadó főszponzoraként gondolt a füredi sétányon korzózó érdeklődőkre is, akiknek ingyenes fagyival kedveskedik. Amíg a készlet tart…

    A csütörtöki hőfokot és a verseny tempóját látva nagy valószínűséggel már a győzteseknek sem marad.

  • Pillanatnyilag Process Solutions, RSM és Prospex Delta a sorrend, mindhárom modifikált AC45-ös katamarán, a szélcsendben pillanatnyilag a Prospex talált – Kaiser Kristóffal a kormánynál – a többiektől valamennyire északabbra kedvezőbb szelet, és kis sebességi fölénnyel támadja az előtte állókat – számol be a legfrissebb eredményekről tudósításában a Kékszalag blogja. 

    Hozzáteszik, a friss mért adatok szerint szép északnyugati szél fúj Keszthelyen és Szigligeten, 26-29 km/h lökésekkel tarkítva. Kérdés, mire odaér a mezőny eleje, mi marad belőle.

  • Emiatt pedig lényegében áll a mezőny. A rajt után több mint két órával a vezető helyen álló két katamarán – az RSM és a Process Solutions – idegtépő, szélcsendes zónába került. A legénység tagjai néha felállnak, hogy szelet nézzenek, félig betekert orrvitorlákkal próbálnak egyensúlyt találni a hajtóerő és a légellenállás között. 

    Áll az élmezőny, és mindenki némi frissülésre vár. 

  • A Kékszalag mezőnyének döntő többségét kitevő egytestű túrahajók – ahogy már rajtnál is látszott – az északi partnál próbálkoznak haladni a gyenge szélben. A nyomkövetőn is látható masszív tömeget képeznek a hajók Csopak és Almádi között a part alatt – írja a Kékszalag tudósításában.

    A hőmérséklet egyre magasabb, már stabilan 30 Celsius-fok körüli értéket mutat a hőmérő higanyszála, ami a legénységek számára is embert próbáló feladat a tavon. Ezt továbbá azt sem könnyíti, hogy rendkívül lassú a tempó, lassan 2 és fél órája volt a rajt, de az élmezőny még mindig nem jár Siófoknál.

  • Az élen vitorlázó katamaránok nagyon gyenge délkeleti, keleti szélben próbálnak haladni, de lényegesen vesztettek tempójukból. Jelenleg Balatonkenese és Siófok között haladnak pár csomós szélben. 

    Eközben a Prospex-Delta utolérte az éllovasokat, a csapat helyzetjelentése szerint Siófok felé nagyjából egyharmad távon óriási a csata a három AC-45 katamarán között (RSM, Process Solutions, Prospex).

    Az egytestű hajók nagy része ebben az időben éri el Balatonalmádi vonalát. A Raffica és a Principessa libera Balatonkenesénél verseng egymással.

  • Az egy évvel korábbi tempótól lényegesen elmaradnak a vezető hajók. A múlt évben a – mint később kiderült, győztes – Fifty-Fifty kerülte elsőként a kenesei pályajelet. A kétárbócos katamaránnak akkor alig több mint 36 perc kellett a Füred–Kenese szakasz megtételéhez, szemben a mostani több mint egyórás idővel – írja tudósításában a Kékszalag blogja.

    Jelenleg még mindig az RSM az éllovas, őt követi a Process Solutions, a harmadik a Prospex, negyedik pedig a címvédő Fifty-Fifty.

  • A rajt helyszínén, Balatonfüreden programokkal várják az érdeklődőket, így amíg zajlik a verseny, különböző programokkal is lehet tölteni az időt Balatonfüreden. A hőség ellenére több százan már kilátogattak a partra, a rajt pillanatában nagyjából 850 néző volt a helyszínen, az érdeklődőknek pedig azt ajánlják, hogy  nagyjából délután 2 órakor már jöjjenek ki a füredi mólóra, ha biztosan szeretnék látni a befutót. 

    450797830 1225635665460924 8382135778917738582 n
    Fotó: Krasz Emil/Index
  • A Prospex-Delta Sailing Team a kenesei bójánál harmadikként fordult, és sokkal élesebben vette azt, mint az előtte haladók, így nagyjából 100-150 métert faragott le hátrányából.

    Egyébként hozzávetőleges – azaz nem hivatalos – számítások szerint a vezető katamarán, az RSM egy óra és tíz perc alatt tette meg az első szakaszt, azaz a rajt és a kenesei pályajel közötti távot.

  • A kenesei bójánál. Az első katamaránok elérték a kenesei pályajelet, az első helyen az RSM vette a bóját, szorosan követte őt a Process Solutions, majd a Prospex Delta fordult a harmadik pozícióban.

    Az abszolútban első helyeken vitorlázó katamaránok nagyjából egyforma sebességgel ugyanabban a szélben vitorláznak.

    A vezető ötös mindegyike csökkentette a vitorlafelületet, kisebb orrvitorlára váltottak a nagyjából 10 csomó környékére frissülő észak–északnyugati szélben – olvasható a Kékszalag blog tudósításában.

    A rekord viszont, egyre inkább úgy tűnik, nem fog megdőlni idén, de nyugodt versenyre van kilátás. 

    A balatonkenesei pályajelnél: 

    1. RSM (1 óra 8 perc 22 másodperc)
    2. Process Solutions (1 óra 9 perc 54 másodperc)
    3. Prospex
    4. Team Kaáli (1 óra 21 perc 46 másodperc)
    5. Team Suzuki ( 1 óra 28 perc 56 másodperc)
  • Balatonalmádi magasságában halad az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty, megelőzte a Nanushkát és a Team Kaálit, és közeledik az élmezőnyhöz. Az élen még mindig a Process Solutions és az RSM. 

    Az egytestűek mezőnyében a két nagy Libera csatázik majd elsőségéért. Almádi felé tartva a Raffica Király Zsolttal és csapatával egy kicsit távolabb halad az északi parttól, 16.8 km/h sebességgel a nyomkövetés szerint. Picit mögöttük, de felettük, közelebb a parthoz jobb tempóval közelít a Principessa Oroszlán Péterrel és legénységével. Mint az ismert, tavaly a Raffica nagyot borult a kenesei bójánál. Idén vajon lesz borulás?

  • Még mindig a Process Solutions és az RSM vezeti a versenyt, de felzárkózott a harmadik helyre a Prospex Delta Sailing Team is – erről számolt be a csapat kísérő motorosa. 

    A negyedik helyen még mindig a Team Kaáli, a címvédő Fifty-fifty egyelőre nem tudja megközelíteni az éllovasokat.

    Az időjárásban nem történt jelentős változás, nagyjából 7-8 csomós szélben haladnak a versenyzők, és ha minden a tervek szerint alakul, akkor nagyjából fél óra múlva elérhetik a kenesei bóját. A Process Solutions és az RSM körülbelül négy kilométerre van a kenesei bójától. 

  • A hagyományos hajók mezőnyében a NAU 370-es Revolution, a 75-ös cirkáló Lillafüred és a 70-es cirkáló Pannónia felváltva állnak a vezető pozícióban. A három hajó nagyon szorosan halad, hol ez, hol az vezeti az egytestűek mezőnyét.

  • Nem kellett sokat várni az első taktikai küzdelemre az élmezőnyben, a szél leállt, és keleties irányt vett, nem lehetett egy takkal venni a kenesei bóját. Az élen haladó két katamarán, a Process Solutions és az RSM vitorlát cserélt, és szinte fordulócsatát vívtak, egymás közvetlen közelében.

    200 méteren belül 3-4 szélváltozás volt

    – írta Facebook-oldalán az RSM. Itt most rengeteg múlik a manőverek begyakorlottságán és a kormányosok széltaktikai elképzelésein – olvasható a Kékszalag blogján. 

  • Amennyiben a tavalyi versenyhez hasonló időjárási körülmények lesznek, akár az sem elképzelhetetlen, hogy újabb rekord születik a Kékszalagon – számoltak be a helyszínről.

    Az első kilométereket követően a Process Solutions és RSM vezetik a mezőnyt, de már zárkózik hozzájuk a Prospex-Delta és a Team Kaáli is. A címvédő Fifty-fifty és a Nanushka szintén az élmezőnyben, egy kisebb hátrányban.

    A rajt időpontjában egyébként 5-7 csomós északias szél fújt, és a hagyományos hajók jelentős része is a rajtvonal északi vonala felé haladt. 

  • Reggel 9 órakor elrajtolt az 56. Kékszalag, Európa legnagyobb tókerülő versenye. A rajttal nem volt probléma, nem történt baleset. A katamaránok közül a Fifty-Fifty csípte el jó időben a rajtot, de a kicsit északabbra induló RSM és a Litkey Farkas által kormányzott Process Solutions kedvezőbb pozícióba került. 

  • Percekkel a rajt előtt már helyezkedik a mezőny, a gyorsjárású katamaránok a parthoz közel helyezkednek és keresik a rajtpozíciót. Kezdés 9 órakor. 

  • A jelenlegi időjárási körülmények alapján a verseny legnagyobb részén közel optimális szélviszonyok várhatók, így a leggyorsabb hajók, a katamaránok majd várhatóan néhány órán belül célba érhetnek. Az égbolt tiszta, napsütéses az időjárás. A rajt pillanatában 30-35 km/h-s északnyugati szél várható, de a verseny későbbi szakaszában gyengül majd a szél.

    A helyszínen közepes erősségű szélre számítanak a verseny jelentős idejére. 

  • Szerda késő estére megérkeztek a részletes adatok, mindent nevezést leadtak a Kékszalagra, így már pontosan tudjuk, hány hajóval és versenyzővel rajtolhat a tókerülő verseny. 

    • 2493 vitorlázó adta le a nevezését. Ők 510 hajóval (ezen belül 8 külföldi) vágnak neki a több mint 150 kilométeres távnak.
    • 2346 felnőtt, 140 ifjúsági, 7 serdülő korosztályba tartozó sportoló nevezett.
    • Összesen 38 hajóosztályban és értékelési csoportban lesz értékelés.

    Ezen kívül még összesen hat rendezvényhajó (Jókai és Talizmán II és III.) rajtol a versennyel egy időben, amelyek közül egyik az úgynevezett médiahajó a sajtó munkatársaival. 

  • Minden adott ahhoz, hogy remek, versenyzéshez ideális időben rajtoljon el reggel 9 órakor az 56. Kékszalag, a szervezők előrejelzései szerint pedig ennek köszönhetően az utóbbi évek leglátványosabb rajtját láthatjuk majd Balatonfüreden. De mi mindent kell még tudni a versenyről rajt előtt? Beharangozónkat itt találja. 

  • Minden bizonnyal idén is egy száguldó katamarán lesz a végső győztes, így leginkább az alábbi hajókra kell majd a figyelni a verseny alatt.

    • Fifty-Fifty 
    • Nanushka
    • Team Kaáli
    • Prospex-Delta Sailing Team
    • Racing Django
    • Process Solutions
    • RSM
  • Közel 600 hajóval és 3 ezer versenyzővel indul csütörtökön a Kékszalag, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye.

    57322149 6b99cbd08a755e513fbc286b803f7728 x
    Fotó: MVSZ/Cserta Gábor

    Csúcstechnikával felszerelt, száguldó katamaránok, a múlt század első felét megidéző, klasszikus cirkálók és a Balatonra jellemző sportos és családi vitorlások százai lepik majd el a tó felszínét reggel 9-től, a rajt pillanatától. A verseny egészen július 20-án, szombat reggel 9-ig tart, amikor lejár a 48 órás limitidő.