![](https://kep.index.hu/1/0/5733/57338/573387/57338701_4240879_086c58e05b907ec29491c9e487a1795b_wm.jpg)
Hamarosan elrajtol az 56. Kékszalag Balatonfüredről, amely Európa leghosszabb tókerülő versenye.
A hivatalos rajt reggel 9 órakor lesz,
a pontos kezdést pedig ezúttal semmi sem akadályozza meg, az idő versenyzéshez ideális. Tartsanak egész nap percről percre frissülő közvetítésünkkel, és nem maradnak le a legfontosabb eseményekről.
Így pedig még a vártnál is sokkal jobban elhúzódhat a befutó. Gyakorlatilag beragadtak, és szinte egy helyben állnak az élmenő katamaránok, a Prospex-Delta legfrissebb sebessége 4 kilométer/óra volt, amely katamaránhoz képest nagyon lassú. Az élmezőny még mindig Badacsony környékén jár, és a széltelenségen túl a rendkívüli hőséggel is meg kell küzdenie a csapatoknak. Már több mint 9 órája tart a verseny.
Videóban örökítette meg a csapat az előzés pillanatait, amely jelenleg is vezeti a Kékszalagot. Közben pedig 17:47:57-kor fordult a keszthelyi bójánál a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-fifty. Józsa Márton csapata jelenleg a 6. helyen halad.
Szigliget és Badacsony között az addig élen haladó Prospex-Delta és az RSM a leálló szélben jelentősen lelassult, szinte megállt, ezt kihasználva az északi parthoz közelebbi útvonalat választó Process Solutions megelőzte mindkettőt, mivel 7-8 csomós sebességgel tudott haladni.
Mindhárom vezető hajó az északi part mentén jön vissza, a keszthelyi jelet még stabil elsőként kerülő RSM-et utolérte, sőt meg is előzte a Prospex-Delta, és a Process Solutions is megérkezett az RSM nyakára. A tempó viszont jelentősen visszaesett, szélkeresés zajlik, így az élmezőnyt jelenleg már inkább este 9 óra után várják Balatonfüreden.
Az egész Balatonon ritkán tapasztalt a szélcsend, a mezőny többsége pedig egy helyben áll, alig tudnak 1-2 kilométer/órás sebességgel haladni.
Először a Brenta 38 – aki már ki is kötött Balatonfüreden – adta fel az 56. Kékszalagot, majd a Lelkész és a Loupiot elégelte meg a széltelenséget és fordított hátat a kenesei bójának – adta hírül blogján a Kékszalag. Hozzátették, a nyomkövető rendszer adatai szerint a verseny első hét és fél órájában mindössze 39 hajó jutott túl a Tihanyi-szoroson. Legutóbb a Sleepwalker, az Irokéz és a 100%, mögöttük a Prestige, az Obsession és a Szélvész.
A Kékszalag mezőnye beteríti a Balaton teljes hosszát, a mezőny Kenesétől Keszthelyig húzódik. A mezőny vége még nem kerülte a kenesei pályajelet, a mezőny eleje pedig már vette a keszthelyi bóját.
Az RSM vette az első helyen a keszthelyi pályajelet 15 óra 59 perc 52 másodperckor. Több mint 6 perces hátránnyal fordult a második helyen a Prospex-Delta. A második helyezettől szűk 3 perccel elmaradva a harmadik helyen fordult Keszthelynél a Process Solutions, tehát Litkey Farkasék.
A keszthelyi jel előtt az RSM jelentős előnnyel vezet, mintegy 2 kilométerrel előzi meg a második Prospex-Delta egységet. Az öbölbe még ennél is nagyobb különbséggel lépett be a vezető hajó, ám riválisai sokat hoztak rajta – számolt be a fejleményekről a Kékszalag blogja.
A Kékszalag blogja alapján a pillanatnyilag karakteres északnyugati szélben már elhagyta Balatöngyörököt, és vezet az RSM, most Code 0-val haladnak, de korábban kisebb orrvitorlát is kellett használniuk a megerősödött szélben. Mögöttük körülbelül 600 méterrel pillanatnyilag második a Prospex-Delta, ők is Code 0-val jönnek, tőlük további 800 méterrel lemaradva harmadik a Process Solutions.
Nagyon izgalmas az első helyért folyó küzdelem, folyamatosan változik a szél, és a táv nagy része még hátravan.
A következő órák szélelőrejelzését nézve izgalmas visszaútra készülhetnek a vezető hajók. A friss északnyugati szél odarepíti őket Keszthelyig, aztán a bójavétel után megint repülhetnek körülbelül Badacsonyig. Utána pedig bizonytalan a helyzet, ez a gyengeszeles zóna a mezőny Keszthely felé tartó legnépesebb részét is alaposan lelassíthatja majd.
A vezető hajók a szigligeti öbölben friss, „egytalpazós” szélben haladnak Keszthely felé. A vezető RSM, a második Prospect-Delta és a harmadik Process Solutions a 12 csomó körüli észak-északnyugati szélben kissé ellépett a mezőnytől, és egyelőre külön meccset játszanak.
Becslések szerint, bízva a délutáni jobb szélben, nagyjából arra számítanak a helyszínen, hogy az első katamaránok este 8-9 körül érhetnek vissza Balatonfüredre.
....a hajók jelentős része még Kenese és Siófok között, az élmezőny a középső medencében tartózkodik, elsőként pedig az RSM érte el Badacsonyt.
Az RSM párharcot vív a Prospex Deltával: az RSM kicsit gyorsabb jelenleg, bejött, hogy északabbra húzott, számítva az északiasodásra. Picit hátrébb a Process Solutions jön, valamivel lassabb tempóval – számolt be a fejleményekről a Kékszalag blogja.
És már Keszthely felé tart az első három helyezett. A Process Solutions fedélzetéről adott videós helyzetjelentést. Az éllovas még mindig az RSM, második a Prospex-Delta, harmadik pedig a Process.
A szokásoknak megfelelően a Tagore sétány kikötői részén ezúttal is színes programok és tevékenységek várják az érdeklődőket. A fiatalabb korosztály egy kis vitorlásélményhez is juthat, és ki tudja: hátha itt kap majd ihletet a jövő Berecz Zsombora vagy Józsa Mártonja.
Tavaly 5 óra 3 perc 56 másodperces idővel ért célba a jelenleg még élmezőnyhöz sem tartozó Fifty-Fifty, és mivel már több ideje vannak a hajók vízen, eldőlt, idén biztosan nem lesz rekorddöntés. Jelenleg élen a RSM, két üldözője pedig lőtávon belül a Prospex és Process Solutions.
Az eredmények pedig folyamatosan frissülnek, jelenleg 60 hajó átfutási ideje érhető el a kenesei bójánál. És ki tudja, hol van még a vége...
A 42. Lidl Balaton-átúszás szervezői csütörtökön bejelentették, hogy a szombatra tervezett versenyt az eredeti időpontban nem lehet megtartani. További részletek itt!
Elfogyott a szél Zánkánál, így felértek az üldözők az éllovas Prospex-Deltára, Kaiser Kristóf csapatára. Az RSM így átvette az első helyet. A Process Solutions, tehát Litkey Farkasék 1 km-es távolságban követik a Prospex-Deltát – számolt be a Kékszalag blogján.
A további sorrend:
A 8. helyen átért a tihanyi csőnél a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-Fifty is.
Míg a kenesei pályajelet az egytestűek közül a Raffica érte el elsőként, Siófok után helyet cseréltek, és a Principessa állt vezető helyen, a harmadik egytestű pedig a Lillafüred – írja a Kékszalag blogja a legfrissebb adatok szerint. Az abszolút sorrendben a Principessa a 8., a Raffica a 9. pozícióban tartózkodik, a 75-ös cirkáló pedig a 15. A címvédő Fifty-Fifty Keneséhez képest egy helyet visszaesve a 10. helyen hajózik.
Tihanyi cső – sorrend:
Életkép a siófoki bójáról. A mezőny majdnem háromnegyede Almádi és Kenese közelében ragadt, az élen továbbra is a Prospex-Delta, a Process Solutions és az RSM hajózik, a többiek tőlük már kilométerekre le vannak maradva.
A Prospex-Delta, tehát Kaiser Kristóf és csapata a nyomkövetés tanúsága szerint a déli part közelében már szerencsésen elkerülte a balatonföldvári kikötőépítés miatt levert cölöpsort, és egyelőre biztosan vezet – számolt be a fejleményekről a Kékszalag blogja.
Az éllovas nagyon gyenge szélben, gyakorlatilag egy helyben állva vár a kedvező, dél felől várható szélre. Nincsenek jobb helyzetben az üldözők sem: pillanatnyilag második a Process Solutions Litkey Farkasékkal, harmadik az RSM Vándor Róberttel és csapatával. Ők egymás közelében vitorláznak, mintegy másfél kilométerrel lemaradva a vezető katamarántól.
Egy ló feltűnése mindig érdeklődést generál, nincs ez másként a Tagore sétányon sem, ahol a kitelepült helyi rendőröket két ló is elkísérte, az érdeklődő gyerekek legnagyobb örömére. Azért a lovakat nem volt mód kipróbálni. Jó, a rendőrmotorral sem lehetett menni egy kört, pedig igény lett volna rá.
Egyelőre nem tagja a közvetlen élmezőnynek a Kékszalag címvédője és időrekordere, a Fifty-Fifty. A kétárbócos katamarán a Kenese–Siófok közötti táv első harmadánál tartott még nemrég, pozíciója a 9., szorosan az előtte álló Triniteammel. Mindkét egység totál széltelenségben állt, csak időnként tudtak haladni.
Miközben a mezőny sűrűje még mindig a kenesei bója felé közelít. A Prospex-Delta motorosa jelentette, miután a katamarán első helyen hagyta el Siófokot, hogy kb. 3 óra alatt értek el a siófoki bójához. Tavaly ilyenkor már Keszthelyről fordult vissza a mezőny. A versenyzők a szélvadászatban a tihanyi cső után számítanak egy kis frissülésre.
Az első helyen most a Prospex-Delta áll, második a Process Solutions, harmadik pedig az RSM. Helyszíni beszámolók szerint olyan hajók is egészen biztosan lesznek, amelyek az éjszakai órákig Keszthelyt sem fogják elérni, de estére jóval erősebb szelet várnak a Balatonon.
Üstökösként robbant be a balatoni nagy katamaránozás forgatagába Virág Flóra, de a mai Kékszalagon mégsem hazánk legeredményesebb női kormányosa viszi már a Team Kaálit.
Az ok: gyermekáldás van kilátásban, ráadásul elsőre mindjárt ikrek érkezése várható.
A Kékszalagon a Team Kaáli kormányosa így Sallai Gábor, a csapat korábbi taktikusa lett – már múlt hét végén is ő volt kormánynál a Fehér Szalagon, amelyen harmadikként ért célba az egység –, míg a keszthelyi születésű vitorlázó helyét a hajóban egy nagyon fiatal versenyző, Ormai Koppány vette át. A 17 éves Ormai Koppány nem ismeretlenül került a hajóba, hiszen egyrészt a Fehér Szalagon már bizonyította rátermettségét, míg nevelőedzője Virág Flóra, Sallai Gábor, valamint a Racing Django taktikusa, Lovas Zsolt.
Virág Flóra ikreire való tekintettel a Team Kaáli hajójának orrán, ikreket reptető gólyás matricával vesz részt a Kékszalagon. És hogy hol van a verseny alatt csapat kormányosa? Természetesen a vízen!
Nem a versenyhajóban vagyok, hanem a kísérő két motoros egyikében, innen szurkolok a többieknek. Most leginkább azért, hogy legyen szelünk, mert nehézkesen haladunk, de nemcsak mi, hanem a mezőnyben mindenki
– mondta az Indexnek Virág Flóra, akinek kormányzása mellett a Team Kaáli 2022-ben második helyen végzett.
A Raiffeisen Bank a Kékszalag névadó főszponzoraként gondolt a füredi sétányon korzózó érdeklődőkre is, akiknek ingyenes fagyival kedveskedik. Amíg a készlet tart…
A csütörtöki hőfokot és a verseny tempóját látva nagy valószínűséggel már a győzteseknek sem marad.
Pillanatnyilag Process Solutions, RSM és Prospex Delta a sorrend, mindhárom modifikált AC45-ös katamarán, a szélcsendben pillanatnyilag a Prospex talált – Kaiser Kristóffal a kormánynál – a többiektől valamennyire északabbra kedvezőbb szelet, és kis sebességi fölénnyel támadja az előtte állókat – számol be a legfrissebb eredményekről tudósításában a Kékszalag blogja.
Hozzáteszik, a friss mért adatok szerint szép északnyugati szél fúj Keszthelyen és Szigligeten, 26-29 km/h lökésekkel tarkítva. Kérdés, mire odaér a mezőny eleje, mi marad belőle.
Emiatt pedig lényegében áll a mezőny. A rajt után több mint két órával a vezető helyen álló két katamarán – az RSM és a Process Solutions – idegtépő, szélcsendes zónába került. A legénység tagjai néha felállnak, hogy szelet nézzenek, félig betekert orrvitorlákkal próbálnak egyensúlyt találni a hajtóerő és a légellenállás között.
Áll az élmezőny, és mindenki némi frissülésre vár.
A Kékszalag mezőnyének döntő többségét kitevő egytestű túrahajók – ahogy már rajtnál is látszott – az északi partnál próbálkoznak haladni a gyenge szélben. A nyomkövetőn is látható masszív tömeget képeznek a hajók Csopak és Almádi között a part alatt – írja a Kékszalag tudósításában.
A hőmérséklet egyre magasabb, már stabilan 30 Celsius-fok körüli értéket mutat a hőmérő higanyszála, ami a legénységek számára is embert próbáló feladat a tavon. Ezt továbbá azt sem könnyíti, hogy rendkívül lassú a tempó, lassan 2 és fél órája volt a rajt, de az élmezőny még mindig nem jár Siófoknál.
Az élen vitorlázó katamaránok nagyon gyenge délkeleti, keleti szélben próbálnak haladni, de lényegesen vesztettek tempójukból. Jelenleg Balatonkenese és Siófok között haladnak pár csomós szélben.
Eközben a Prospex-Delta utolérte az éllovasokat, a csapat helyzetjelentése szerint Siófok felé nagyjából egyharmad távon óriási a csata a három AC-45 katamarán között (RSM, Process Solutions, Prospex).
Az egytestű hajók nagy része ebben az időben éri el Balatonalmádi vonalát. A Raffica és a Principessa libera Balatonkenesénél verseng egymással.
Az egy évvel korábbi tempótól lényegesen elmaradnak a vezető hajók. A múlt évben a – mint később kiderült, győztes – Fifty-Fifty kerülte elsőként a kenesei pályajelet. A kétárbócos katamaránnak akkor alig több mint 36 perc kellett a Füred–Kenese szakasz megtételéhez, szemben a mostani több mint egyórás idővel – írja tudósításában a Kékszalag blogja.
Jelenleg még mindig az RSM az éllovas, őt követi a Process Solutions, a harmadik a Prospex, negyedik pedig a címvédő Fifty-Fifty.
A rajt helyszínén, Balatonfüreden programokkal várják az érdeklődőket, így amíg zajlik a verseny, különböző programokkal is lehet tölteni az időt Balatonfüreden. A hőség ellenére több százan már kilátogattak a partra, a rajt pillanatában nagyjából 850 néző volt a helyszínen, az érdeklődőknek pedig azt ajánlják, hogy nagyjából délután 2 órakor már jöjjenek ki a füredi mólóra, ha biztosan szeretnék látni a befutót.