A Jaguar a saját tapasztalataiban bízik

2004.01.18. 15:40
Az angol középcsapat nem Ferrari-másolatot épített, hanem egyedi autót, amellyel Webber a dobogót sem tartja elérhetetlennek.
A Forma-1 élcsapatai, a négy éve legyőzhetetlen Ferrari közvetlen ellenfelei, a McLaren és a Williams egyedi megoldások kialakításával próbálja legyőzni a nagy olasz riválist, ellenben a középcsapatokkal - Sauber , Toyota - amelyek úgy akarják utolérni a legjobbakat, hogy megpróbálják lemásolni a vörös szupergépet.

Az R5-ös az eddigi legjobb Jaguar lehet

E két trenddel ellentétben a Jaguar egy harmadik utat választott: lehetőségeihez mérten egy új, sok helyen a saját tapasztalataira hagyatkozó, Ferrari-független autót épített.

Az R5-öst, amelyet vasárnap délelőtt mutattak be a Barcelonai F-1-es pálya mellett, a két pilóta, a tavaly remeklő Mark Webber, és az újonnan igazolt Kristian Klien leplezték le.

A szokásos metálzöld-fehér-piros színeket megőrizte a kocsi, és a tervezőknek sikerült egyedi karosszériát kialakítaniuk. A új Jaguarban talán csak az orr emlékeztet a Ferrarira, az oldalsó levegőbeömlők, a hátsó kerekek előtt hosszan felkunkorodó, szépen ívelt légterelők az alkotók fantáziáját dicsérik.

David Pitchworth menedzser-igazgató szerint az R5-ös az első olyan Jaguar, amelynek szinte minden elemét tudatosan, már meglévő tapasztalatokra támaszkodva alkothattak.

"Nem kellett kockáztatnunk"

"Az R5-ös tervezését sokkal korábban elkezdtük, mint eddig bármelyik F-1-es Jaguarét. A kocsi a tavalyi gép továbbfejlesztett változata, hiszen azt már nagyon jól ismertük, és rengeteg erőssége volt. Azt persze nem mondanám, hogy az előző autónk összes hibáját sikerült kijavítanunk, de rengeteg alkatrészt megváltoztattunk, csupán azért, mert túl bonyolultnak találtuk. Lehet tehát, hogy néhány régi probléma ismét előjön majd, de még mindig jobb abban a tudatban neki indulni a szezonnak, hogy tudjuk, képesek vagyunk kijavítani a hibákat, mint teljesen új, ismeretlen megoldásokat kockáztatni" - elemezte az új gépet Pitchworth.

A már említett hosszú, elnyújtott, kifejezetten szép vonalak az aerodinamikai részleget dicsérik, melynek vezetője, Ben Agathangelou szintén a tudatosságot emelte ki.

"Rengeteg tapasztalatot szereztünk az R4-es kocsinak köszönhetően. Azon a gépen már szinte minden megoldást tudatosan alkalmaztunk, az első igazán megbízható autónk volt, olyan, amelyre lehetett alapozni a következő modellt. Mindez azt jelentette, hogy inkább megpróbáltuk finomítani és fejleszteni, és nem kellet új, még kipróbálatlan megoldásokat alkalmaznunk. Az eddigi négy évben kockáztattunk, idén viszont már ismert alapokra építünk" - nyilatkozta a szakember.

Webber már a dobogóról álmodik

A csapat pilótái idén a második jaguaros szezonját kezdő Mark Webber és a rettentően fiatal újonc, Kristian Klien lesznek.

Az ausztrál pilóta tavaly az edzéseken rendre a legjobbak között volt, a futamokon viszont legtöbbször nem tudta fölvenni a versenyt az ellenfelekkel. Idén abban reménykedik, hogy a versenyeken is olyan gyors lesz, a tréningeken.

"Már néhány nappal a hivatalos bemutató előtt lehetőségem volt kipróbálni az autót Lommelben, igaz csak egyenesen száguldhattam vele. Az első tapasztalataim nagyon pozitívak. Idén az elsődleges feladatunk, hogy a versenyeken jobban szerepeljünk, mint tavaly, több pontot kell szereznünk. - fogalmazta meg az istálló célját Webber. - Az edzésekkel már 2003-ban sem volt gond, mindig gyorsak voltunk, és remek pozíciókból kezdhettük a futamot, amelyek viszont sokszor nem az elképzeléseink szerint alakultak. Az új, egy motor-egy autó szabály miatt a szezon elején valószínűleg sok istálló bajlódik majd megbízhatósági gondokkal, így arra törekszünk, hogy a hibáikat maximálisan kihasználjuk. Reménykedem a jó kezdésben, néhány pont az első futamokon nagy lökést adna az istállónknak. Bevallom, egyszer a dobogóra is fel szeretnék állni, bár ebben csak titkon bízom, és nem lennék csalódott akkor sem, ha még nem jönne össze"

Webber csapattársa, Christian Klien mindössze húsz éves, tavaly még az európai Forma-3-as sorozatban futott - második lett - így a szokásosnál is nagyobbat ugrik előre, hiszen a F-3000-et kihagyta.

Klien szponzora öt millió eurót fizet

"Tökéletes lehetőséget kaptam a Jaguártól, hogy elkezdjem az F-1-es karrierem. Hosszú tanulóút áll előttem, de az istálló támogat, a társam, Mark Webber pedig nem csak nagyon gyors, de remek csapatjátékos is. Már alig várom, hogy beülhessek az új autóba, és elkezdhessem a tesztelést. Igaz, már csak hat hét van a szezon első futamáig, ezért feszített tempóban kell dolgoznunk, de nem bánom, mert egész életemben erről álmodtam. A különbség óriási a Forma-3 és a Forma-1 között, persze erre számítottam, és célom, hogy tökéletesen felkészüljek az idényre" - lelkendezett Klien, aki a tehetsége mellett a szponzorainak is köszönheti a Jaguar-szerződést.

Az osztrák energiaital-gyártó ugyanis ötmillió eurót fizet a csapatnak, hogy az ifjú versenyezhessen.

A tavalyi szponzorok sem hagyták el viszont az istállót, a már megszokott HSBC, a Beck's, a Pioneer feliratai 2004-ben is láthatóak lesznek a kasztnin.