További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
100 millió dollár pénzbírságot szabott a McLarenre a Motorsport Világtanács a kémügybeli vétkessége miatt, és kizárta a 2007-es konstruktőr-világbajnokságból, megfosztva eddig szerzett pontjaitól. A versenyzőket nem büntette.
"A legfontosabb, hogy versenyezni fogunk a hétvégén, a szezon további részében, minden idényben. A pilótáink folytathatják a harcot a világbajnokságért. Nem tudom viszont elfogadni, hogy ilyen büntetést érdemeltünk volna" - mondta a határozat utáni sajtótájékoztatóján Ron Dennis McLaren-főnök.
Az FIA csütörtök késő este, négyórás tanakodás után hirdetett ítéletet, pontosabban szankciókat, azt, hogy miért és mi alapján büntettek, péntek délután közölték.
"A pilótáink e-mailjei és sms-üzenetei álltak a középpontban, de a tanács mindhármuktól nyilatkozatot kapott, amiben kijelentik, nem juttattak a Ferrari bizalmas adataiból semmit az istállóhoz" - magyarázta Dennis. Szerinte a tárgyalás egy téma körül zajlott: "A kérdés az, a McLaren használta-e az információkat? Nem, és nem is bizonyították be."
Szavaiból úgy hangzik, különválasztja az istállót és a pilótákat, de hogy miért, nem tudni. Az FIA közleményéből egyértelmű, az exferraris Nigel Stepney, a mclarenes Mike Coughlan, illetve két McLaren-pilóta, Pedro de la Rosa és Fernando Alonso között folyamatos volt a titkos Ferrari-információk átadása.
A másik oldalon álló Ferrari, aminek szigorúan bizalmas adatai a McLarenhez jutottak, örül a határozatnak. "A Ferrari elégedett, nyilvánosságra került az igazság" - adott ki kommünikét a gárda.
Az ügybe belekeveredett Renault csapatvezetője, Flavio Briatore szerint szigorú volt a Világtanács.
"Nagyon kemény büntetés, mi többet kaphattak volna? Nagy csapás elvenni az összes pontot, sok pénzt veszítenek vele. A tanács döntése elrettentő, de ismernünk kell a határozat motivációt. Szerintem sokkal több minden derült ki, mint hisszük. Persze a legfontosabb, hogy felszínre került az igazság és büntetést szabtak ki" - nyilatkozta Briatore a Gazzetta dello Sport-nak.
A főszereplők közül egyedül a McLaren-motorszállító Mercedes érzi csapásnak a döntést. "Az ítélet szörnyű sokk a csapatnak. A pályán akarunk rá válaszolni és a bíróságon" - fakadt ki Norbert Haug, a cég sportigazgatója.
Ő az egyetlen a gárdából, aki azonnali perről beszélt, Denniséktől fel sem merült ilyesmi. A Mclaren fellebbezhet a csütörtöki ítélet ellen, de csak a hétvégén dönt, él-e a lehetőséggel. Dennis reakcióiból következtetve meglepetés lenne, ha továbbvinnék az ügyet, főleg, hogy az a 100 millió nem is 100 millió, hanem csak harminc, jóindulattal.
A Formula Money című lap kiszámolta, idén a McLaren nagyjából 70 millió dollárt keresett volna a konstruktőr-vb megnyerésével, ezt elveszíti, ám ez része az FIA százmilliójának. A 70 csak az idény befejezése után került volna a McLaren-kasszába, így befizetni nem kell, csupán nem kapják meg.
A furcsaság, hogy a McLaren pontjait valószínűleg a vb-n kívül tovább számolják: ki kell derülnie, mennyit kaszálna évvégi jutalomként, ami a megszerzett pontok fölött jár. Nem mindegy ugyanis, hogy a 100 millió és az 1. helyezettnek vagy a 100 millió és a 2. helyezettnek járó pénzdíj különbségét kell befizetnie.
Így még a jövő szerdára kiírt, a McLarennek a hungaroringi győzelméért meg nem adott 15 egység megszerzéséről döntő tárgyalást is megtarthatják, ugyancsak Párizsban. Erről hivatalos döntés még nincs, sőt, a kérdés még fel sem merült sem Denniséknél, sem az FIA-nél.
Maga Dennis azt mondta, a 100 millió szerinte nagyjából feleződik, és először árulta el, évi 450-500 millió dolláros költségvetéssel dolgoznak. Nincsenek továbbá adósságaik, vagyis valójában meg sem ingatja őket a büntetés.