Bukhat a Ferrari, ha átmegy a fellebbezés

2008.09.10. 19:46 Módosítva: 2008.09.11. 09:31
A nyilvános Forma-1-es szabályok alapján nehezen tudná védeni magát a Ferrari, Hamiltont formai indok foszthatja meg végleg belgiumi győzelmétől.

Megfellebbezte a McLaren-Mercedes pilótája, Lewis Hamilton belgiumi büntetését, az istálló állítja, nem vezetett szabálytalanul.

A futamot a pályán megnyerő angolt azért sorolták a leintés után a harmadik helyre, mert két körrel a vége előtt levágott egy s-kanyart, amiből a felügyelők szerint előnyhöz jutott.

000T TRDV421996

A következő kanyarban megelőzte Kimi Raikkönent, bár utána még visszaesett másodiknak, végül ő nyert. A világbajnok kicsúszott, később a harmadik Felipe Massa kapta a győzelmet.

Hamiltont boxutcai áthaladó büntetéssel sújtották, de mivel ezt nem lehetett letölteni, mert a verseny már véget ért, az ennek megfeleltetett 25 másodpercet adták hozzá összidejéhez.

A McLaren azonnal jelezte, fellebbez, és tiltakozását kedden írásban is elküldte a Nemzetközi Autós Szövetségnek (FIA).

A szabályok szerint kérdéses, hogy elfogadják-e, mert áthaladó büntetést nem lehet fellebbezni amiatt, ha egyszer letöltötték, hatásait már nem lehet visszafordítani. Hamilton viszont nem töltötte le, mert nem is volt lehetősége erre, arról, hogy ilyenkor mi a helyzet, nincs írásos dokumentum.

A fellebbviteli bíróság először azt fogja vizsgálni, joga van-e szembeszegülni a felügyelők ítéletével a McLarennek, azaz formailag rendben van-e a dolog.

Tavaly a szezon utolsó futama után hasonló indokkal utasították el a McLaren Kimi Raikkönen világbajnokságát bizonytalanná tevő óvását: az istállónak nem állt jogában annak benyújtása.

Könnyen megtörténhet, idén is így lesz, de a McLaren helyzete kedvezőbb, mert a le nem töltött áthaladó büntetések megfellebbezéséről nem rendelkezik a szabálykönyv, vagyis jogilag támadható a dolog.

Ha meg ezen az első akadályon túljul az ügy, és a bíróság hajlandó vele foglalkozni, a McLarennek esélye lehet, hogy visszaszerezze az elvett győzelmet. Gyengíti őket, hogy az FB még sosem változtatta meg az első fokú ítéletet, erősíti viszont, hogy a Hamilton-Raikkönen-manőver valószínűleg nincs rendesen írásban leszabályozva, illetve, hogy a versenyigazgató és a versenybírák ellentmondtak egymásnak.

000T TRDV422018

Ami létezik, nyilvános és le van írva: pályaelhagyásból adódóan nem szerezhet előnyt a pilóta. Szakértők, a Toyota-versenyző Jarno Trulli és az expilóta Alex Wurz szerint Hamilton egyértelműen előnyt szerzett, mert kedvezőbb íven gyorsíthatott azzal, hogy egyenesebbre vette a kanyart.

A mclarenes visszaengedte az élre Raikkönent, amint az ilyenkor szokás, az, hogy vissza kell engednie, semmilyen nyilvános dokumentumban nincs írásba foglalva. Hogy előnyét visszaadja, az angol nem is gyorsított rendesen, amikor áthaladtak a célvonalon 6,7 kilométer/órával lassabb volt a világbajnoknál, majd besorolt mögéje.

Hamilton maga sem tagadta, Raikkönen szélárnyékába állt vissza, ami jó pozíció. Ő ezt azzal indokolta, hogy amikor elhagyta a pályát, már minimum a Ferrari mellett, de pillanatokra előtte is volt, így nem akart sokkal jobban lemaradni ennél.

Az első kanyarba érve innét előzött, amit a Ferrari, másik pilótájuk, Felipe Massa és Trulli szerint csak azért tudott megtenni, mert nem vette be az előző kanyart, és jobb íven gyorsíthatott.

Lehetséges, hogy így van, viszont bebizonyítani igen nehéz lenne, mert korábbi telemetriai adatokat nem lehet alapul venni: a pálya nedves volt, nem sokkal előtte kezdett cseperegni, így állapota pillanatról pillanatra változott. Képtelenség egy vagy 10 vagy 20 körrel korábbihoz, esetleg másik versenynaphoz hasonlítani.

Ami tény, mert adat van róla: Hamilton 6 kilométerrel lassabb volt az egyenes közepén.

Tovább bizonytalanítja a felügyelők helyzetét, hogy a McLaren állítja, rögtön az előzés után kétszer megkérdezték a rádión a versenyigazgató Charlie Whitingot, hogy ”rendben volt-e, amit Hamilton tett”. Közleményben állítják, a válasz mindkétszer ”oké” volt.

Ron Dennis McLaren-főnök a leintés után, amikor még tanácskoztak a felügyelők, el is mondta, Whiting rábólintott a Hamilton-manőverre, ezért nem számít büntetésre.

A McLaren fellebbezésében azt mondja, ha Whiting mást válaszol, szóltak volna Hamiltonnak, adja vissza az első helyet. (Természetes, senki nem tudja, mit tettek volna, de az ellenkezőjét soha senki nem fogja bebizonyítani.)

Valószínű, hogy Whitingnek nincs joga ítélkezni az ilyen esetekben, ő csak jelentheti ezt a felügyelőknek. Nem tudni, megtette-e vagy a felügyelőknek maguktól lett gyanús, és kezdtek vizsgálódni. Joguk van felülbírálni a versenyigazgatót, az viszont biztos, a futam előtti versenyzői eligazítást, ahol szóban közlik a pilótákkal, mit szabad és mit nem szabad a pályán, az igazgató tartja.

Az itt elhangzottak is szabályértékűek, viszont vagy nincsenek leírva, vagy nem nyilvánosak. Azt viszont nehéz lenne elképzelni, hogy Whiting mond valamit, majd másfél óra múlva annak ellenkezőjét mondja a McLarennek, ami – tegyük fel, h az eligazításon jegyzőkönyvet készítenek, csak nem publikálják – az előtte leírtakkal is ellenkezik.

Nem tudni, a bíróság véleménye mi lesz, de az ilyen hivatalos szervezeteket nem könnyű írásban nem lefektetett információkkal meggyőzni.

Az eddig nem merült föl, miért került Hamilton le a pályáról. Szerinte, mert Raikkönen kiszorította, és ezzel nehéz lenne vitatkozni. A ferrarisnak a szokások szerint joga volt használnia a jobb ívet, de írásban a vezetési szabályokról végképp nem rendelkeznek.

Raikkönennek nincs szerepe, mert kiesett, senki nem foglalkozott azzal, ő szabályosan vezetett-e, de a bíróságot akár ez is érdekelheti, hiszen ha Hamilton nem hagyja el a pályát, nincs ügy. Ő pedig Raikkönen kényszere miatt választotta a menekülőutat a vizes fű és a kerékvető helyett, amit azt szintén elismerte.

Az ügy láthatóan borzasztóan bonyolult, és ha a fellebbezés átmegy, igen hosszú vitára lehet számítani, ami nagyon függ attól, milyen nem nyilvános dokumentumokra hagyatkozhat a bíróság az ítélkezéshez, mert az valószínűnek látszik, hogy az alapján, ami írásba van foglalva és nyilvános, a ferrari nem képes százszázalékosan megvédeni az álláspontját.

Egy ideig még gondolkozhatunk a bírói döntésen, mert az FIA a vasárnapi Olasz GP előtt biztosan nem foglalkozik az üggyel, a gazzetta.it szerint csak a szeptember 28-i, szingapúri futam után nyúlnak hozzá, két nagydíj múlva, a vb-tabella nem öt, hanem három futammal a befejezés előtti állásánál.