További Forma-1 cikkek
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
Kulcsfigurája lehet a Hamilton-ügynek a Forma-1-es versenyigazgató, Charlie Whiting: több angol weboldal szerint ez derült ki az eset hétfői bírósági tárgyalásán.
A vita legfontosabb része, hogy a McLaren egyáltalán beadhatta-e fellebbezését: Hamilton hivatalosan áthaladó büntetést kapott, de mivel nem volt már ideje letölteni, mert a futam után büntették, ezt 25 másodperces időhozzáadásra váltották.
Az áthaladó büntetés ellen nem lehet fellebbezni, de a McLaren-jogász Mark Phillips azzal védekezett, ez gyakorlatilag nem áthaladó büntetés, hanem sima időbüntetés.
Véleményét alátámasztotta: tavaly a Japán GP-n Vitantonio Liuzzi sárga zászló alatt előzte Adrian Sutilt a futam hajrájában, amiért később 25 másodperccel sújtották. Csapata, a Toro Rosso fellebbezett, és az FIA valamilyen fórumon megvitta a tiltakozást, és elutasította.
Az f1-live.com, a pitpass.com és a grandprix.com állítja, Charlie Whiting hétfőn azt vallotta, telefonon beszélt a japán büntetést kiosztó akkori FIA-ellenőrrel, Tony Scott-Andrewszal, aki azt mondta, helytelenül döntött, nem kellett volna Liuzzit büntetni, illetve ha már büntették, a megfellebbezhetetlen áthaladó büntetést kellett volna megkapnia.
A szakoldalak úgy tudják, a McLaren bemutatott egy emailt, amit az FIA-tól kapott a múlt héten: ismerteti a szövetség nekik a Whiting említette telefonbeszélgetést, illetve Scott-Andrews beismerését. Azt sugallta a levél, a fellebbezésük értelmetlen, mert a felügyelő hibázott, magára vállalta a felelősséget, a hibát újra nem lehet elkövetni, azaz ne fáradjanak, nem lehet megtárgyalni másodfokon a Hamilton-előzést.
Csakhogy a McLaren ezután elment, és megkérdezte Scott Andrewst, aki – állítják – tagadta, hogy beszélt Whitinggal, de elmondta, ha beszélt volna, azt közli vele, a Liuzzi-ügyben minden lépését helyesnek tartja, újra ugyanazt tenné, mint egy évvel ezelőtt.
A McLaren a bíróságon még idézte is Scott-Andrewst, akivel a hét végén egy autós fesztiválon találkozott. Az exfelügyelő ”nagyon meglepődött”, amikor meglátta az FIA McLarennek küldött e-mailjét, amiben az ő nevében nyilatkoznak. A dokumentum szerinte ”súlyosan pontatlan és félrevezető”.
Ebből egyértelműnek tűnik, az FIA azon dolgozik, hogy a bíróság ne tárgyalja meg az ügyet, formai okokra hivatkozva utasítsa el a fellebbezést.
A McLaren a bíróságnak bemutatott egy felvételt, ami Whitingot igen kínosan érinti. A felügyelők Hamiltont kizáró döntését könnyedén támadhatóvá teszi: a versenyigazgató a spái futamon, közvetlenül a mclarenes előzése után rádión kétszer is megerősítette az istálló emberének, hogy Hamilton előzése Raikkönen ellen rendben volt.
”Oké volt” – hangzott va álasza mindkétszer, miután Dave Ryan nekiszögezte a kérdést.
Charlie Whiting évtizedek óta az FIA embere, ő tartja a pilótáknak a hétvégék és a futamok előtti eligazítást, ő mondja el nekik, mi helyes és mi helytelen a futamon, mit szabad és mit nem, bő tíz éve ő vezényli le a nagydíjakat. Hivatalosan nincs joga büntetések kiosztásához, azt csak a felügyelők tehetik meg. A felügyelők viszont csak azzal foglalkozhatnak, amit a versenyigazgató, illetve valamelyik csapat vagy pilóta jelent nekik. A Ferrari közleményben állította Spa után, nem ők panaszolták be a McLarent, a felügyelet magától kezdett vizsgálódni.
Ha ez igaz, és az olaszok igazat mondanak, Whitingnak kellett jelentenie. De miért szólt egy olyan eset miatt, amit kétszer is rendben lévőnek talált? A bíróság feladata, hogy megtalálja a válaszokat, és döntsön az ügy fellebbezhetőségéről, illetve ha kell, helyben hagyja vagy felülbírálja Hamilton visszasorolását.
A grandprix.com, az f1-live.com és a pitpass.com állítja, a bírák visszadobják a fellebbezést, marad a büntetés, az angol harmadik, a helyére került ferraris Felipe Massa a Belga GP győztese. A legtájékozottabb autosport.com közel egy napja nem adott ki új F1-es hírt, valójában szinte minden elképzelhető.
Hivatalos határozat kedd este várható.