Visszajöhet a Brabham és a March az F1-be
További Forma-1 cikkek
- Csapatot vált a Formula–1 népszerű pilótája, később a gyári Audi versenyzője lesz
- A Red Bull Racing kulcsfigurája mégis távozhat a csapatfőnök szexuális zaklatási ügye miatt
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
Legalább tíz új istálló jelentkezett a Forma-1-be jövőre, amelyek közül valószínűleg három indulhat a vb-sorozatban. A múlt pénteki határidőig mind a tíz jelenlegi csapat nevezet, igaz, feltételekkel, így elméletileg három poszt marad újoncoknak.
Az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) nem közölte a teljes listát, de az autosport.com kilenc, a német Motorsport Aktuell ezeken kívül még egy projektről tud: March, Lola, Prodrive, USF1, Litespeed, Campos Meta1, Team Superfund, Epsilon Euskadi, N.Technology, Brabham.
Az elsőnek, de főleg az utolsónak komoly F1-es történelme van. A Brabhamet Sir Jack Brabham alapította, 1962 és 1992 között négy pilóta- és két gyártó-vb-címet nyert. 1972-től 1987-ig a jelenlegi F1-főnök Bernie Ecclestone volt a tulajdonosa, 83-ban Nelson Piquet-vel világbajnok volt. A mostani gárdának semmi köze hozzá, de a név ugyanaz, vezetője a német Formtech főnöke, Franz Himler.
A March is 1992-ben szállt ki – 22 év után – a Forma-1-ből, azóta csak papíron létezett, de ez ugyanaz a vállalkozás, amelyet 1970-ben néhány társával a jelenlegi FIA-elnök, Max Mosley alapított. Három versenyt nyert, a 80-as évek végén, a 90-es évek elején indított világoskék, Leytone House-feliratos autójára még sokan emlékezhetnek.
Ismerős név a Lola is, amely önállóan is próbálkozott, és évtizedeken keresztül autót gyártott istállóknak. Gépei nem nyertek semmit, de komoly F1-es múltja van. A cég az új költséghatáros szabály miatt gondol a visszatérésre.
Szintén híres vállalkozás a Prodrive, David Richards ex-Benetton- és BAR-Honda-főnök cége, amely a raliban háromszoros pilóta- és ugyanannyiszoros konstruktőrbajnok a Subaru partnereként. Colin McRae-vel, Richard Burnsszel és Petter Solberggel nyert, legutóbb a norvéggal, 2003-ban. A rali-vb-t idén hagyta el, amikor a Subaru a gazdasági válság miatt kiszállt.
A Prodrive-nak már tavaly indulnia kellett volna az F1-ben, ám a szabályok változtak, nem vehetett autót a McLarentől, így mégsem nevezett. 2010-re viszont jönne, mert a 45 millió eurós limitet tudja garantálni.
Komoly projekt a Team USF1 is, amelyet Ken Anderson és Peter Windsor – többek között az F1Racing magazin újságírója – vezet. Amerikai tőkét hoznának a sorozatba, és népszerűsítenék a sportágat az Egyesült Államokban.
A négy további jelentkezőről kevesebbet tudni, de mindegyiknek van Forma-1-es kapcsolata régebbről.
A Litespeed egy angol Forma-3-as csapat, de az autóját az MGI, a korábbi Jordan-, Renault-, Toyota- és Force India-mérnök Mike Gascoyne cége építené.
A Campos Meta1 2005, a sorozat létre jötte óta indul a GP2-ben, főnöke Adrian Campos, aki a 80-as évek közepén néhány szezont versenyzett a Forma-1-ben.
Az osztrák Team Superfund szintén expilótára, a Camposnál sokkal ismertebb Alex Wurzra épít. A névadó befektetési cég F1-vállalkozását vezeti a volt Benetton- és McLaren-tehetség.
Az Epsilon Euskadi baszk projekt Joan Villadelprattal, aki a Benettonnál és a Renault-nál dolgozott éveken át. Alakulata jelenleg sportkocsibajnokságban és a Renault-világsorozatban indul.
Az N.Technology a túraautó-világbajnokságban indult Alfa Rómeókkal, majd létrehozta annak betétfutamaként a Formula Master-szériát. Semmiféle F1-es tapasztalata vagy kötődése nincs.
Legtöbbjük valószínűleg lemarad a Forma-1-ről, a bekerülésre favorit a Prodrive és a USF1, az utolsó hely megszerzésére reális esélye a Marchnak, a Brabhamnek és a Lolának lehet. Döntés június 12-én, jövő pénteken lesz.
Mosley újra keményít
Legutóbbi nyilatkozatában ismét kritizálta a jelenlegi Forma-1-es istállókat Max Mosley FIA-elnök. Állítja, szabályváltoztatással kapcsolatos követeléseik nem reálisak, ha nem tetszenek az új előírások, nem indulhatnak jövőre. Az f1-live.com jelezte, van 10 újonc jelentkező, így a szükséges 20 autó összejöhet 2010-re egyetlen mostani istálló nélkül is.