Hamilton irtó kemény fába vágta a fejszéjét

2013.01.26. 14:40
25 év, 10 bajnok, 2 sikeres: másik istállóval is vb-t nyerni csak véres verejtékkel lehet.

Hat szezon és egy vb-cím után vált csapatot idén Lewis Hamilton, leginkább azért, mert úgy érzi, a McLarennel nem sikerült volna megszereznie második világbajnokságát. Van benne valami, élete második szezonjában bajnok lett, aztán négyszer próbálkozott újra, mindig kudarcot vallott. Átigazolt, csakhogy egy gyengébb csapathoz, ráadásul ha visszanézünk pár évtizedet, a váltás önmagában sem biztos lépés az újabb sikerhez, sőt.

Ne menjünk túl messzire vissza, az utóbbi 25 évet érdemes tekinteni, vagyis a modern éra kezdetét, mióta a körülmények nagyjából olyanok, mint ma. Ebben az időszakban 10 világbajnok próbálkozott, illetve próbálkozik jelenleg is, de eddig csak kettőnek sikerült egy másik istállóval is nyernie.

Egyikük, Alain Prost kivételes eset. Háromszor nyert McLarennel, átment a Ferrarihoz, de az olaszokkal kevéssel lemaradt a címről. 1992-t inkább kihagyta, nem is kísérletezett legyőzni a legjobb Williamset, hogy aztán 1993-ban pontosan abba, a legeslegjobb autóba ülhessen be. Simán bajnok lett negyedszer is, könnyedén.

A másik duplacsapatos duplázó, Michael Schumacher a másik véglet. 1995-ben két egymás utáni bajnokság után kiszállt a Benettonból, átült a gyengébb Ferrariba, de négy szezonon át csak kergette az újabb sikert. 2000-ben ért megint a csúcsra, vért izzadt, mire befutott vele. (Igaz, akkor rendesen, zsinórban nyert aztán ötször a Ferrarival.)

   schuprost

Kettejükön kívül viszont van 8 világklasszis, aki hiába próbálkozott máshol, nem jött vagy nem jön neki össze újra. (A képen Schumacher és Prost gokartozik, 1994 decemberéből.)

Ott van Ayrton Senna, bár az ő története különös és tragikus. 88-ban, 90-ben és 91-ben bajnok lett a McLarennel, Prost távozása után 1994-re a Williamshez igazolt. Szuperfavorit volt, de az első két futamon kiesett, a harmadikon meg balesetet szenvedett, és meghalt.

Nigel Mansell 1992-ben a Williamsszel nyert, de meg sem próbálta védeni a címét, átigazolt az Indycarba, ahol 1993-ban elsőre megnyerte a bajnokságot. 1994-ben két futamra visszatért a Williamshez, a másodikat, az idényzáró Ausztrál GP-t meg is nyerte, majd aláírt a McLarenhez 95-re. A kocsi pocsék volt az ő elvárásainak, pár futam után otthagyta a csapatot, és nem indult többé a Forma-1-ben.

Damon Hill éve 1996, és az ő sorsa sem mindennapi. Győzött a Williamsszel, aztán átült a versenyképtelen Arrowsba, amivel futamot sem nyert. Emlékezetes viszont a 97-es hungaroringi versenye, amikor rengeteg előzéssel az élre jött fel, és vezetett egészen az utolsó körig, amikor a kocsija lelassult, és Jacques Villeneuve megelőzte, ő meg második lett. Az Arrowstól a Jordanhez vezetett az útja, ahol 98-ban megnyerte a tömegkarambolos Belga GP-t. Utolsó sikere volt ez, 99 végén a Jordanből vonult vissza.

Szintén egyszeres bajnok Villeneuve, 1997-ből, szintén Williamsszel. Ő 1999-ben távozott a BAR-Hondához, vezetett még a Renault-nál, a Saubernél és a BMW-nél, ám sosem nyert újra versenyt sem.

Tíz évet ugrunk, 2007-re, illetve napjainkra. Fernando Alonso duplázás után ekkor hagyta el a Renault-t a McLaren kedvéért, négy futamot nyert, hadakozott Hamiltonnal, koronatanúja lett a kémbotránynak, és alig egy év múlva a Renault-nál volt újra. Itt két GP-győzelemig jutott 2008-ban, 2010 óta a Ferrarinál üldözi harmadik vb-jét, egyelőre sikertelenül.

Egyszeres világbajnok a mai mezőnyben Kimi Raikkönen is, 2007-ben ferrarisként lett első. Tavaly óta, két év kihagyás után Lotusszal kergeti az ismétlést.

Jenson Button világbajnokként váltott 2009 végén, amikor váratlanul aláírt a Brawn GP-től a McLarenhez. Három év alatt nem tudott duplázni, nyolc futamon viszont elsőként intették le.

És van ugye most már Hamilton, aki a McLaren stagnálását megunva új kalandba kezdett, hogy újra világbajnok legyen - mint látjuk, nem lesz könnyű.