Forma-1 2013: Még tippelni is képtelenség

2013.03.14. 16:49
Vasárnap itt az első futam, kezdődik a szezon. Szorosabb és kiszámíthatatlanabb lehet, mint eddig bármelyik. Ennyi tűnik biztosnak, minden más kétséges. Wéber Gáborral elemeztük a szituációt.

Minden idők talán legkiszámíthatatlanabb előszezonja után péntektől Ausztráliában elindul az idei Forma-1-es szezon. A tesztekből a szokásosnál is kevesebb megbízható információnk van: az első, jerezi gyakorlás hagyományosan bemelegítés, a másodikról annyi derült ki, a mezőny szoros, a harmadik ezt ugyan megerősítette, de több támpontot nem adott. Egyrészt, mert az utolsó barcelonai teszt felét elmosta az eső, másrészt mert volt topcsapat, a Red Bull, ami szándékosan eltitkolta, mit tud, és volt, ami igyekezett többet mutatni annál, amit tud. Gondolunk itt a Mercedesre és a Ferrarira, aminek pilótái 1-1,5 másodperccel végeztek a McLaren, illetve bő kettővel a Red Bull pilótái előtt - ami ugye nonszensz. Úgynevezett dicsőségköröket futottak, leengedték a benzint, időmérőre állították be a gépet, aztán Rosberg, Hamilton és Alonso nyomta, ami kifér.

„Olyan önbizalom-növelés féle volt ez, egyrészt a külvilág felé, másrészt befelé a csapatnak, a szerelőknek akarták mutatni, hogy minden rendben a kocsival. Nem véletlen, hogy az a két istálló tette ezt, aminek mindenképp virítania kell valamit. A Ferrari a tavaly év eleji szenvedést, a Merci az utóbbi három év kínlódását próbálja feledtetni idén. Időmérőszimulációt végeztek, alig megtankolva futottak. Akinek van önbizalma, nincs szüksége ilyesmire" - magyarázza szakértőnk, Wéber Gábor, az MTVA F1-es közvetítéseinek szakkommentátora, a Zengő Motorsport túraautó-versenyzője.

Ő is úgy gondolja, mindemiatt nagyon nehéz megmondani, hol lesz ez a két gárda a mezőnyben, az viszont biztosnak látszik, hogy mindkét autó kedveli a hűvösebb körülményeket - ami pedig Melbourne-ben is várható a hétvégére.

Wéber szerint is igen nehéz megtippelni, mi lehet az első futamon, sőt, szerinte igazából Ausztrália lesz a negyedik F1-teszt, csak már élesben, pontokért. Mindenki ismerkedik még az autójával, az új keverékű Pirelli-gumikkal, amik Barcelonában igen hamar elhasználódtak, és az istállók várakozása, hogy újra összekavarhatják a mezőnyt, ugyanúgy, mint tavaly, amikor az első hét futamon öt csapat hét pilótája győzött.

Talán a Red Bull a legnagyobb talány, ami Barcelonában idők alapján a középmezőnyben végzett, ám az összes külföldi szaklap egyhangúan állítja, a legjobb formában van. Már csak azért is, mert idénre alig változott valami a technikai szabályzatban, az előző évi géppel is rajthoz lehetne állni, és az RBR-nek az a modellje is kiválóan ment, főleg a múlt év második felében - vagyis nem felejthettek annyit, hogy nagyon visszaessenek.

„Nem mutattak nagy tempót, de nem hiszem, hogy lassultak volna tavalyhoz képest - erősíti meg Wéber. - Ha az előző évi gépet tolnák ki, azzal sem lehetnének rosszak. Jelöletlen gumikkal köröztek szinte végig, ezt is azért, hogy elbizonytalanítsák a többieket. Azt hiszem, a gyors kör helyett egész évre előre dolgoztak, állandó körülményeket próbáltak szimulálni. Stabil alapokat fektettek le, amire lehet építeni, a fejlesztésre koncentráltak, például rengeteget dolgoztak a passzív légcsatornán, amit a Lotus most már fél éve, de a Merci és a Sauber is próbál kifejleszteni. Úgy gondolhatják a Red Bullnál, hogy kell valamilyen kulcstartalék a kezükbe, és ez lehet az.  Összegezve azt mondanám, elöl vannak, de hogy biztosan elsők-e, nem tudni. A futamon tutira versenyben lesznek a győzelemért."

A passzív légcsatorna lehet a szezon találmánya

  „A passzív DRS vagy passzív légcsatorna egy olyan, versenyzőtől független, önműködő rendszer, ami csökkenti az autó légellenállását, így növelve a sebességét. A külön légbeömlő-füleken érkező levegő egy többfelé ágazó légkamrába tódul a karosszéria alatt, és pusztán a beáramló levegő mennyiségétől függően egy neutrális csatornán távozik, vagy a szárny alá is fúj, csökkentve ezzel a légellenállást. Passzív rendszerről lévén szó a nehézséget a sebességtől függő hangolás okozza, azaz hogy csak akkor irányuljon a levegő a hátsó szárny alá, amikor az autó már egyenesben halad" - ismertette a megoldást röviden a szakértő.

A Ferrari tavaly gyengén indult, most egyértelműen dobogóesélyes, hangoztatják a mérnökök. Fernando Alonso visszafogott, annyit mond, jobbak, mint egy éve ilyenkor. Az elnök Montezemolo szerint a Ferrari rendben van, és valószínűsíthető dobogós kezdéssel ő sem lenne elégedetlen.

„Jobbak, mint tavaly, rámentek a gumikra, és úgy tűnik, most már jól használják azokat. Biztosan közelebb vannak a legelejéhez, erős versenyben lesznek a dobogóért, de egy Ferrari első sortól azért leesne az állam. Úgy látszik, a hűvösebb időt jobban kedveli az autó, ez jött le Barcelonából, és a jelenlegi melbourne-i előrejelzés kedvez is nekik. Húsz fok körül jobbak lesznek, mint 30-as hőségben" - ez Wéber álláspontja.

  drspass
A Lotus passzív DRS-e az Autosport-szakértő Craig Scarborough rajzán

Jenson Button a McLarentől annyit tudott mondani, szoros lesz a küzdelem, ám arra sem vállalkozott, hogy saját esélyeit megtippelje. Főnökei elégedettek lennének a pontszerzéssel, legalábbis ezt mondják.

A teljes 2013-as F1-pilótafelállás

Infiniti Red Bull Racing

1. S. Vettel
2. M. Webber

Scuderia Ferrari

3. F. Alonso
4. F. Massa

Vodafone McLaren Mercedes

5. J. Button
6. S. Perez

Lotus F1 Team

7. K. Raikkonen
8. R. Grosjean

Mercedes AMG Petronas

9. N. Rosberg
10. L. Hamilton

Sauber F1 Team

11. N. Hülkenberg
12. E. Gutiérrez

Sahara Force India

14. P. di Resta
15. A. Sutil

Williams F1 Team

16. P. Maldonado
17. V. Bottas

Scuderia Toro Rosso

18. J. Vergne
19. D. Ricciardo

Caterham F1 Team

20. C. Pic
21. G. van der Garde

Marussia Racing

22. J. Bianchi
23. M. Chilton

„A McLaren a legsebezhetőbb a nagyok közül, sokat veszíthettek múlt évvégi előnyükből. Kiszámíthatatlanok, azért is, mert a két finomkezű pilótával a gumik jobban befolyásolhatják őket. Buttonról már kiderült, hogy egy bizonyos gumitartományban szenzációs, de ő hajlamos a leghamarabb kicsúszni abból, és elgyengülni. Sergio Perez ebből a szempontból még lutri, kíváncsi vagyok, hogy hogyan reagál a gumikra. A Saubernél láttuk, hogy ő is nagyon finoman vezet, vagyis talán hasonló Buttonhoz, ám majd csak most derül ki, milyen pontosan. Ha melegebb lesz az idő, az kedvezhet nekik, ott lehetnek elöl, de ha nem, ők éghetnek be legelőbb. Tudjuk viszont, hogy a szezon közbeni fejlesztésben a McLaren az egyik legerősebb, ha, ahogy tervezik, képesek fejleszteni az autót, az idényben előre haladva nyerők lehetnek. Most még tippelni sem mernék az esélyeikre" - csatlakozott Buttonhoz Wéber.

A Lotus tavaly leginkább Kimi Raikkönen klasszisára épített, harmadik is lett a világbajnokságban a finnel, ám tudják, az előrelépéshez több kell. Ha világbajnokok akarnak lenni, gyorsabb kocsi kell az időmérőre, hogy pilótáik ne csak a harmadik vagy gyengébb sorokból indulhassanak. Az egykörös sebességet volt a legnehezebb leszűrni a tesztekből, szóval náluk is hatványozottan nehéz jósolni.

Kemény versenytempót képesek diktálni, Grosjeané volt a legjobb versenyszimuláció a teszteken. A futamon valószínűleg őket kellene majd megverni, ha az időmérős képességük nem lenne továbbra is rejtély. Lehet, hogy az RBR-hez hasonlóan ők is hosszabb távra dolgoztak, a passzív DRS-en biztosan sokat ügyködtek."

A Mercedes az a csapat a mezőnyben, ami idén leginkább eredménykényszerben van, ugyanis első három éve után szinte semmit, pontosabban egy futamgyőzelmet tud csupán felmutatni. Győzni kell, nyakukon a kés, és ezt ők mondták magukról, ráaádsul a tesztek előtt. Azóta megnyerték a tesztnapok felét, Lewis Hamilton mégis maximum egy futam megnyerésére tartja esélyesnek a kocsit. Nem tudni, óvatos-e vagy tényleg őszinte.

„A Mercedest nevezhetjük sötét lónak a csapatok közül, mert a jerezi bizonytalan kezdés után Barcelonában szárnyaltak, ám kérdés, lehet-e két hét alatt ekkorát fejlődni? Látszólag a kezdeti nehézségek után elkezdett működni a gép, a barcelonai hűvös feküdt nekik, és mivel Melbourne-re is ilyesmi időt várnak, kedvezően alakulhat nekik a hétvége. Ausztráliában a pole-t is látom bennük, a továbbiakban viszont kulcskérdés lesz náluk a gumikezelés, mert Hamilton főleg nem, de Rosberg sem a gumikímélő pilóták egyike" - értékelte őket szakértőnk.

Mostantól kezdve talán a következő kasztba lépünk, azok közé a csapatok közé, amik meglennének idén futamgyőzelem nélkül is, azaz nem ülne össze a válságstáb, ha novemberben pár dobogós helyezéssel, és sok pontszerzéssel végeznének.

A Sauber jelenti elméletileg a középmezőny legelejét, ám ha úgy fejlődik, mint tavaly, ebből könnyen az élmezőny hátulja lehet. Főleg, hogy övék lett napjaink talán legnagyobb ígérete, Nico Hülkenberg, akit a Force Indiától szereztek meg, és a tesztelőből előléptetett Esteban Gutierrez sem tehetségtelen.

„Lesz futam, ami fekszik majd nekik, de folyamatos jó teljesítmény váratlan lenne tőlük. Ha a csapatok közül a Merci, akkor a pilóták közül Nico Hülkenberg lehet a meglepetés. Egyéniség, nyert vele az istálló, ha jól ki tudja használni az autót, dobogóra érhet. A gép korrekt, a megfelelő pilóta képes lehet belőle valami nagyot kihozni. A Sauber keskeny oldalszekrényes koncepciójában bízom, az effajta úttörő újításokat mindenki kedveli, ettől függetlenül nem mindig hozzák a kellő eredményt. Időmérőn akár a legjobbak közé is keveredhetnek, főleg, ha bejön ez a megoldás. Esteban Gutierrezt is említsük meg, még nagyon fiatal, nem lehet ellenfél Hülkenbergnek, de ez nem is baj, a németet első számúnak szerződtették, az újonc még elvárások nélkül vezethet."

Hülkenberg a Force Indiát hagyta ott, ami a helyére régi pilótáját, Adrian Sutilt vette vissza, nem pedig fiatal tesztelőjének, Jules Bianchinak adott versenyzési lehetőséget. Wéber szerint is nagyon helyesen, ugyanis az indiai kézben lévő istálló idén sem akarja megváltani a világot, inkább megszokott, ésszerű, középen elvárható iparosmunkára törekszik.

Így alakulhat a rajtfelállás Ausztráliában

Wéber Gábor konkrét erősorrend felállítására nem vállalkozott - ki is tenné komolyan -, de egy bizonyos csoportsorrendet azért sejt. Az időmérőt tekitve eszerint Ausztráliában a Red Bullt és a Mercedest várja az élre, őket a Ferrari és a Lotus követheti. A Mclaren-Sauber-Williams-trió alkothatja a következő egységet, majd jöhet a Force India, a Toro Rosso, és végül a biztos sereghajtó Marussia-Caterham-páros.

A verseny aztán megint egy külön történetnek ígérkezik.

„Kevés új van az autójukban, fejlődési potenciált sem sokat látok benne, mintha már a 2014-es koncepcióra koncentráltak volna. Versenytempójuk a téli tesztek alapján így is jó lehet, és pilótaszinten pozitívum Adrian Sutil visszaültetése. Ő és Paul di Resta ki tudják hozni a kocsiból a maximumot."

A Williams viszont tavaly nyert egy nagydíjat, így elméletileg megindult felfelé, vagyis a futamsikertelen év nekik visszalépés lenne. Elméletileg, ugyanis dobogójuk is csak az az egy győzelem volt.

„Kihagytak egy tesztet (az autó csak a másodikra készült el), és nagyon sok újítással kezdik a szezont, nem látom, hogy minden összállhatott volna már a kocsin. Viszont épp emiatt is akad a gépben nagy fejlődési potenciál, év közben előre tudnak jönni, és Maldonado, mint Hülkenberg, bekavarhat elöl, ha kijön neki a lépés. Valterri Bottas érkezése erősítés" - állítja Wéber.

Ők is ott lesznek, csak hátrébb

„A Toro Rossónál sok mindent átterveztek az autón, ki kell, hogy ismerjék. Daniel Ricciardo is mondta, hogy idő kell nekik. A középmezőny végére várom őket, de csak pártizedes lemaradással. Év közben felzárkózhatna."

„A Caterham képtelen feljönni, idén ráadásul még a pilótáik is tapasztalatlanok. Még mindig messze vannak a Toro Rossótól, és már kezdik nem érteni, hogy miért nem képesek előrébb lépni. Elméletileg már a középmezőny végét kellene ostromolniuk, ám erről szó sincs."

„A Marussia Bianchival megveri a Caterhamet szerintem. Az autó olyan, mintha fejszével tervezték volna, de így is vezethetőbbnek tűnik a Caterhamnél, ami az egyetlen riválisa."