További Forma-1 cikkek
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
- Hivatalos, a Red Bull lapátra tette Sergio Pérezt
A hét elején jelölte ki a FIA a Mercedes–Pirelli-tesztbotrány tárgyalásának időpontját: a Forma-1-es csapat és a gumiszállító június 20-án, jövő csütörtökön áll az autós szövetség Nemzetközi Bírósága elé.
Az ügy Monacóban indult, amikor a Red Bull és a Ferrari tudomást szerzett arról, hogy a Mercedes és a Pirelli május 15. és 17. között Barcelonában titkos gyakorlást tartott. A két rivális nyomban fel is jelentette a németeket.
Az elsőrendű vádlott természetesen a Mercedes, ami a FIA szerint megszegte az F1-szabályokat, szezon közben tesztelt az idei autójával, miközben csak tavalyelőttivel lehetne. A nem hivatalos tárgyalás már tulajdonképpen múlt pénteken, a Kanadai Nagydíjon elkezdődött, amikor a Pirelli-sportigazgató Paul Hembery ügyvédei tanácsára nem jelent meg a hivatalos, szokásos hétvégét felvezető sajtótájékoztatón.
Ott volt viszont Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke, aki konkrétan felvállalta: a teszt az ő személyes döntése volt, arra viszont, hogy mi sarkallta erre, annyit mondott, hogy megfelelő indoka van rá, amit a bíróságon majd ki is fog fejteni, ám addig nem árul el semmit.
Azt az információt, hogy a FIA-tól kapott megerősítést a teszthez, nem kommentálta. Azt modnta, annak viszont kifejezetten örül, hogy ország-világ előtt tisztázhatja majd csapatát, mert biztos abban, hogy semmi szabálytalan dolgot nem követtek el. Nem hallottunk viszont még olyat, aki ezzel egyetértene.
„Túl sok az ellentmondás az ügyben, de ahogy folyamatosan kezdenek kiderülni a dolgok, egyre egyértelműbb, hogy tilosban jártak, ebben biztos vagyok. Nem véletlenül zörög a haraszt” – hangzik Wéber Gábor MTVA-F1-szakkommentátor-autóversenyző véleménye.
A Mercedes állítja, itt semmi nem volt titkos, ám már ez is több ponton támadható. „Nem volt titkos, de azért csak nem a futam utáni másnap kezdtek körözni, hanem vártak három napot, és a pályát sem lehetett egyszerűen megközelíteni a teszt alatt”.
A FIA-nak mellékes, hogy a Mercedes mennyit nyert a teszttel, azt fogja vizsgálni, megszegte-e a szabályban leírtakat vagy sem. Nem elhanyagolható viszont, amit már mi is pedzegettünk: mit és mennyit nyerhetett az istálló.
„Előnyt akartak szerezni, és szereztek is, hiszen a gumikon kívül minden mást is kipróbálhattak. Már csupán azzal, hogy mentek az autóval, ráadásul 1000 kilométert, értékes információkhoz juthattak a mérnökök, a pilóták, mindenki. Monacóban már látszott, hogy a gumikkal mintha kevesebb gondjuk lenne, Kanadában ez az érzés erősödött, de azért meg kell várnunk Silverstone-t, hogy kimondhassuk, tényleg megoldották a gumigondjaikat” – mondja Wéber.
A motivációt sem kell nagyon kutatni, bár a két fél más-más, a Pirelli jóval összetettebb indok alapján lépte át a határt.
„Az okokról annyit, hogy a Mercedesnek egyértelműen kellett valamit kezdenie a helyzettel, mert versenyen szenvedtek a gumikkal. A Pirelli már bonyolultabb kérdés. Ugye tárgyalásban vannak a Forma-1-es szerződésük meghosszabbításáról, ez sem megy simán, ráadásul voltak a felületleválásos esetek, amik nem tettek jót a Pirelli arculatának. Jelenleg viszont azt sem engedik nekik, hogy azokat a hibákat megoldják, erősített gumijukat Silverstone-ban sem vethetik be. Se hosszabbítás, se feljavítás nincs, elképzelhetőnek tartom, hogy egyszerűen berágtak - lehet, hogy nem is maradhatunk az F1-ben, folyamatosan kapjuk a negatív kritikát, akkor meg legalább a saját hírnevünkre káros dolgot oldjuk meg valahogy. A Mercedes-teszt kapóra jött nekik ehhez, és kihasználták”.
A FIA elméletileg csak a Mercedest ítélheti el az ügyben, ám a Pirelli sincs teljes biztonságban. A cég mossa kezeit, azt mondja, az F1-szerződésében benne van, hogy bármikor tesztelhet 1000 kilométert, a többit meg elintézi azzal, hogy a versenycsapatra tartozik, hogy milyen autót hoz: nekik az mindegy, ők felteszik a gumikat, aztán lehet menni. Ezzel egybevágva a Red Bull és a Ferrari is igyekszik hangsúlyozni, neki csak a Mercedesszel van baja, a Pirellivel semmi, sőt, megértik, hogy ők többet akartak megtudni saját termékeikről.
Csakhogy ez nem ilyen egyszerű, azt lehet feltételezni, a FIA szerint a Pirelli is saras, mert hozzájárult a nyilvánvalóan szabálytalan gyakorláshoz, amiről tudnia kellett, hogy tilos.
„Az egész gyakorlás sem szabályos, sem etikus nem volt, nem is véletlen, hogy Hembery Montrealban már nem is jelent meg a sajtótájékoztatón” – fűzte ehhez Wéber, és itt kell felelevenítenünk egy 2006-os, elfeledett ügyet. Akkor a Török GP-n Ciprus török kormányzója adta át a díjakat a dobogón a győzteseknek, ám a FIA hamar rájött, ilyen politikai pozíció hivatalosan nincs. Ciprus megosztva görög-török fennhatóság alatt áll, vagyis a futam szervezői olyan pozíciót legitimizáltak, ami nem létezik, politikai botrányt okoztak, amibe a Forma-1-et is belekeverték. Felmerült, hogy Isztambultól elveszik a futamot, végül 5 millió dolláros bírságot – tulajdonképpen kártérítést – kellett fizetniük a szervezőknek a FIA-kasszába.
A Pirellivel szemben tehát a pénzbírság az elképzelhető legkomolyabb büntetés, de mit kaphat a Mercedes? A figyelmeztetéstől az eltiltásig mindent.
„Mindenképp büntetném a Mercedest, a pénzbírság egyértelmű, és mivel bármit kaphatnak, valamilyen kreatív büntetést tartanék megfelelőnek. Például amennyit teszteltek, vagyis 1000 kilométerig ne vehessenek részt a nagydíjak pénteki szabadedzésein. Ki lehetne számolni, hogy átlagban mennyit megy egy csapat pénteken, eszerint kellene kihagyniuk a pénteki napokat” – vetette fel szakértőnk.
És hogy mire készülhetünk csütörtökön? „A Mercedes továbbra is állítja, hogy komoly oka és engedélye volt a tesztre, ám mindenki titokzatoskodik, Ross Brawn sem árulja el, kitől kapták a különengedélyt. Azt hiszem, ha valamilyen egyértelműen meggyőző indokuk lenne maguk mellett, azzal már előrukkoltak volna”.