Hiába van újra zöld zászló Jerezben, egyelőre üres a pálya. A Force India egy ideig biztosan nem megy ki, twitterük szerint még dolgoznak az autón, hogy mehessenek az első körre.
Still quiet on the track here in Jerez. Our crew preparing the car for our first run of the day #FeelTheForce
— Sahara Force India (@clubforce) January 28, 2014
Az év első Forma-1-es tesztnapja úgy alakult, ahogy várni lehetett: sok műszaki hiba, kevés kör jellemezte a keddet. Hamilton balesete, a Red Bull lassú és a McLaren még lassabb kezdése váratlan.
A Mercedes és a Red Bull bemutatójával kezdődött 2014 első Forma-1-es tesztnapja Jerezben. Előbbi a Ferrari kijelölte utat vette célba orrával, utóbbi viszont ötvözte a német és az olasz istálló, illetve a többi csapat megoldásait orrának kialakításánál.
A Merci azonnal bele is húzott, sokáig a leggyorsabb volt, és a legtöbb kört tette meg - lerobbanás nélkül -, ám kora délután Hamilton első szárnya nagy sebességnél elszállt, így az angol a gumifalban végezte. Mivel valószínűleg a hiba okára nem tudtak rájönni gyorsan, nem engedték vissza a pályára versenyzőjüket a kemény baleset után.
Rosszul kezdett a Ferrari, Kimi Raikkönen alatt mintegy öt kanyar után megállt az autó. Kétórányi javítás után visszajött, és a nap végéig ő futotta a legjobb kört és a leggyorsabb időt is.
Folyamatosan körözött a Toro Rossóval Jean-Eric Vergne, de lerobbanása megakasztotta, míg a Force Indiával induló Sergio Perez korai műszaki hibája miatt a végére jött bele, és jutott 11 körig, ami jónak mondható teljesítmény.
A csak késő délután kigurított Williams ugyanis hét kört tudott megtenni, bár Valterri Bottas harmadik ideje elismerendő.Perezt, Vergne-t és a sauberes Gutierrezt is megelőzte.
A Red Bull csak az utolsó, enyhén esős negyedórában küldte ki Sebastian Vettelt, és nem is ment gyorskört, míg a szintén későn bemutatott, igen furcsa orrkúppal ellátott Caterham mindössze egyet tudott fordulni az újonc Marcus Ericssonnal.
A McLaren viszont eddig sem jutott, az MP4-29-est egész nap nem sikerült beindítani különböző elektromos problémák miatt, így Jenson Button egész nap a boxban ragadt.
Szerdán a teszt tovább folytatódik, az autók maradnak, néhány pilóta változik, és feltehetően megérkezik a Marussia, ami csak kedden indult el angliai bázisáról Spanyolországba. A teszt eddigi jellemzője, hogy nagyon sok gond van a kocsikkal az új szabályok, főleg az új motorrendszer, a turbók és a kétféle energia-visszanyerő rendszer miatt: a KERS-et kiegészíti idéntől a kipufogógázok hőenergiáját hasznosító megoldás, és a kettőt együtt már ERS-nek (Energy Recovery Sytem), azaz szimplán E-visszanyerő rendszernek nevezik.
A nap végeredménye:
1 Raikkonen (Ferrari), 1m27.104s (31 kör)
2 Hamilton (Mercedes), 1m27.820s (18)
3 Bottas (Williams), 1m30.082s (7)
4 Perez (Force India), 1m33.161s (11)
5 Vergne (Toro Rosso), 1m36.530s (15)
6 Gutierrez (Sauber), 1m42.257s (7)
7 Vettel (Red Bull), idő nélkül (3)
8 Ericsson (Caterham), idő nélkül (1)
A mexikói negyediknek jött fel 1:33.161-es körrel. Az első napnak vége, Raikkönen a leggyorsabb és a legtöbb kört futotta.
Bottas visszajött a depóba, vélhetően mára befejezte, de semmi nem biztos, amíg az óra le nem pörög.
Bár még öt körnél sem jár, máris ment egy 1:30.082-t. Három másodperccel Raikkönen, bő kettővel Hamilton mögött.
Az utolsó 10 percre is várható esemény.
A világbajnok a végére hagyta, ahogy a Force India is az első gyorskörét.
Vagyis a napnak gyakorlatilag vége. 20 perc maradt még az ötórai zárásig. Az esős napot péntekre tervezték, ha addig nem esik, fellocsolják a pályát.
Az eső ellenére most jött ki először a Red Bull Vettellel, és a Force Indiát sem zavarja a víz, kiküldték Sergio Perezt.
Az állás mindenesetre sokat nem fog változni:
1 Raikkonen, 1m27.104s (31 kör)
2 Hamilton, 1m27.820s (18)
3 Vergne, 1m36.530s (15)
4 Gutierrez, 1m42.257s (7)
5 Perez, idő nélkül (4)
6 Bottas, idő nélkül (2)
7 Ericsson, idő nélkül (1)
Van viszont még szűk félóra, belefér még pár kör.
1:27.9 a jubileumi forduló. Bottas visszament a depóba.
A finnek kezd beindulni a dolog a Ferrarival, most épp a nap 3. leggyorsabb körét futotta. Övé az 1. és a 2. idő is.
A williamses még nagyon az elején jár a munkának az új autóval.
A McLaren talán kijön ma egy körre, a Red Bull nem valószínű.
Egész tisztességes körmennyiséggel zárhat az időlista élén. A nap eleji első körös lerobbanásra már senki nem emlékszik.
De kört legalább igen, így állunk 45 perccel zárás előtt:
1. Ferrari, 24 kör
2. Mercedes, 18
3. Toro Rosso, 15
4. Sauber, 7
5. Force India, 4
=6. Caterham és Williams, 1
Száguld a Force India, hamarosan lehet, hogy gyorsköre is lesz.
And here she is!! Hope you like her! #FW36 #Jerez pic.twitter.com/2bivKvH0Ke
— Williams F1 Team (@WilliamsF1Team) January 28, 2014
Bottas kivitte a sötétkék FW36-ost, ami pont olyan, mint a múlt héten kiadott rajzon. Raikkönen folytatja, már kétszer volt kint egy gyors boxlátogatáson, majd ment is vissza újra.
Már 20 körnél jár, és egy rövid boxlátogatás után folytatja a körözést.
1:27.104, és a Ferrari már a napi körökben is beérte a Mercedest.
1:27.427-tel a ferrarisé a nap legjobb ideje, pár tizeddel veri Lewis Hamiltont. És van még egy bő órája javítani.
1:28.686 az új egyéni legjobbja, másodpercen belülre került Hamiltonhoz képest.
Sergio Perez délelőtti, balul sikerült köre után úgy döntött, megpróbálkozik egy második körrel, de nem jutott el a boxutca végéig sem. Kimi Raikkönen viszont igen, újra Ferrari a jerezi aszfalton. Ha eléri a napi 20 kört, megnyeri a megbízhatósági versenyt.
Mehetnek az autók, folytatódhat a körözés.
A Toro Rosso megállt a pályán, piros zászló, megy a mentés. Vergne szinte biztosan nem lesz a nap sztahanovistája.
Öt kör kell neki a nap legtöbb köréhez. 14-ről indul.
A Red Bullt és Vettelt, a McLarent és Buttont, a Williamset és Bottast.
Hamilton vezet még mindig 18 körrel, a finnek 14 van, Vergne-nek szintén annyi. A nap végére összesen ha meglesz a 100 kör, az nagyon jó. Egy éve 647 kör volt az első napon.
És csak 2 tizedre van eddigi legjobbjától.
El is jutott a kör végéig. Raikkönen váltotta a svédet a pályán.
A csapat pilótája már twittelt egy fotót a kocsiról. Tényleg, amikor az Alien kijön a száján.
CT04です。 頑張るそうなのでよろしくお願いします。 pic.twitter.com/OsJ4iMabNQ
— KAMUI KOBAYASHI (@kamui_kobayashi) January 28, 2014
Az Autosportnak megerősítették, hogy gondok vannak az új autóval. Elektromos és hidraulikai problémák miatt arra hajtanak, hogy a nap végén egy körre meg tudják mutatni az MP4-29-est. Jenson Button érzéseit nem ismerjük.
A nap legszorgalmasabb embere a Toro Rosso-pilóta.