A Forma-1 elfeledett tragédiája

2014.05.01. 00:59
1994. május 1-ről mindenki tudja, hogy akkor halt meg Ayrton Senna Imolában, de a legenda miatt arra kevesen emlékeznek, hogy április 30-án ugyanott Roland Ratzenberger vesztette életét. A legkevésbé ismert F1-es a legismertebb árnyékában halt meg, és maradt ott örökre.

Az 1994-es San Marinói Nagydíjról mindenkinek a háromszoros világbajnok Ayrton Senna tragikus halála jut eszébe. Az ő halálos balesete miatt az F1 történetének legsötétebb hétvégéje lett az az imolai három nap, melyen mindegyikre jutott egy-egy mellbevágó esemény - köztük az osztrák Roland Ratzenberger halála.

A pénteki szabadedzésen Rubens Barichello bukott nagyot a Jordannel, de szerencsésen megúszta: megdobta egy rázókő, majd a levegőben úszva csapódott a kerítésbe. A kocsi a tetején állt meg, a Jordan roncsa borzasztóan nézett ki, de a brazilnak csak a karja tört el.

Rubens Barichello pénteki szabadedzés balesete (1994)

A pilóták szerencséje itt kifogyott. A vasárnapi futamon Senna három olyan sérülést is szenvedett balesete során, melyek egyenként végzetesek lettek volna, együtt végképp esélye sem volt a brazilnak a Williamsben. Ám előtte, szombaton történt egy másik halálos baleset is, az időmérőn.

Roland Ratzenberger

Ratzenberger nem volt nagy név az autósportban. 1960. július 4-én született, alig 3,5 hónappal Senna után, a pályafutásuk viszont nagyon különböző volt. Az osztrák csak 23 évesen kezdett versenyezni, ezért gyakran két évet letagadott a korából, hogy ne ijessze el az iránta érdeklődő csapatokat, mennyire idős.

A Brit Formula 3-ig hamar eljutott, ott aztán nem szerepelt jól, így túraautó-sorozatokban, a Le Mans-i 24 órás versenyen és japán formaautós sorozatokban indult a következő egy évtizedben. A legnagyobb lehetőségét is Japánban szerezte meg, amikor felfigyelt rá a Simtek Racing, mely öt futamra szóló szerződést kínált neki a Forma-1 1994-es idényére.

Az osztrák első futamára nem tudta kvalifikálni magát, a Csendes-óceáni Nagydíjon viszont célba ért - ha utolsóként is, de a 11. lett. Így érkezett Imolába, ahol nem volt jó a tempója. Csapata, a Simtek azt gyanította, hogy a fékjeivel lehet valami gond, így megkérték csapattársát, a háromszoros világbajnok ausztrál Jack Brabham fiát, Davidet, hogy menjen vele egy kört.

David szerint sem voltak jók a fékek, kicserélték azokat, így Ratzenberger edzésen 1-2 tizedre került a mezőnytől, ami remek eredmény volt az újonctól. Ezért is nyomta annyira a Simteknek az időmérőn. Az egyik körén aztán a rázókő kisebb kárt tett az első szárnyban, ám ahelyett, hogy kiment volna, hogy lecseréljék, tovább hajtott.

Ahogy a Villeneuve-kanyarhoz ért, a 300 km/h fölötti tempónak már nem tudott ellenállni a szárny, leszakadt, az osztrák pedig lassulás nélkül száguldott és csapódott a betonfalba. Senna a bokszban látta, ahogy Ratzenberger szörnyet halt a pályán, persze ezt akkor még nem tudhatta, így azonnal beült egy pályaautó sofőrje mellé, és a helyszínre sietett. Testközelből láthatta, ahogy az orvosi stáb a pilóta életéért küzd - mindhiába. Ratzenberger menthetetlen volt.

Roland Ratzenberger tragikus balesete Imolában

Brabham így emlékezett vissza csapattársárára és a tragédiára: „Sajnos az élet ilyen. Az embereket jobban vonzotta Senna, mint Roland, kivéve persze azokat, akik nagyon közel álltak hozzá. Ők másképp látták, de a Forma-1 rajongóinak szívét Senna tragédiája érintette meg. Természetes, hogy rá gondolnak és emlékeznek többet. De mindkét pilóta áldozata és ajándéka volt az, ami utána következett. Az ő haláluk sokkal biztonságosabbá tette ezt a sportot a világon mindenki számára.”

Az ausztrál azt is elmondta, hogy leginkább Ratzenberger mosolya maradt meg az emlékezetében. „Amikor a mosolyát említem, arra gondolok, hogy akkoriban úgy igazán élvezte az életet. Jóképű fickó volt, imádták a nők. Erős volt, önbizalommal teli, kisportolt. Az autóversenyző tökéletes mintája.”

158467827
Fotó: Rainer W. Schlegelmilch

A brit Anthony Reid, aki Jápánban versenyzett együtt Ratzenbergerrel, viszont egy elképesztő történetet osztott meg Matthew Waltherttel a 20 éve elhunyt osztrák pilótáról, akinek lényegében az életét köszönhette.

A két versenyző a japán Formula 3-ban és 3000-ben indult együtt, ott barátkoztak össze. Reid 1992-ben megnyerte a Formula 3-as sorozatot, így lehetősége volt, hogy egy Formula 3000-es kocsit teszteljen Fujiban - Ratzenbergerrel együtt.

Ez volt életem nagy lehetősége, bizonyítani akartam, de túllőttem a célon. A 100 R nevű kanyarba mentem be, ami egy nagyon gyors kanyar, ha minden rendben megy, az ember 240-260-as tempóval is tud ott menni.

Épp a kanyar közepén jártam, amikor megcsúszott az autó, és elkezdett forogni alattam. Olyan erővel csapódtam a korlátnak, hogy lerepült a sisakom, az autó pedig jó 7,5 méter magasba repült, majd fejre fordulva zuhant le. Mivel nem volt rajtam a sisak, nagyjából 240 km/h-val súrolta a fejem az aszfaltot, minden csupa vér volt.

Reid mögött haladt közvetlenül Ratzenberger, aki a brazil Paulo Carcascival együtt azonnal megállt segíteni. A brit pilóta beszámolója szerint a pályamunkások nem is mozdultak a baleset után, mindenki meg volt győződve arról, hogy nem élhette túl az ütközést, de a két pilóta kihúzta a sérültet a roncsból, és orvosért integetett. Reid csak a kórházba félúton tért magához.

Amikor életét vesztette Imolában, megírtam a történetemet Roland szüleinek, hogy tudják, hogy mentette meg a fiuk az életemet.

A brit pilóta felépült a balesetből, 1993-ban együtt versenyzett Ratzenbergerrel a japán F3000-ben, többé viszont már nem találkoztak az 1994. április 30-i tragédiáig.

1994 a horror éve volt

A tragikus imolai futam után nem egy pillanat alatt lett jóval biztonságosabb a Forma-1, a következő hetek újabb borzasztó baleseteket hoztak. Ratzenberger halála az első volt 12 év után F1-versenyen, rá egy nappal Senna halálos balesete pedig a mai napig - szerencsére - az utolsó.

Egy versennyel később Karl Wendlinger ütközött a falba nagy sebességgel Monacóban. A versenybírók és az orvosok gyors közbeavatkozásán múlt az élete, de így is 19 napig volt kómában az osztrák. Pár nappal később az imolai rajtbalesetben is részes Pedro Lamy egy teszten mindkét lábát és egy karját törte el Silverstone-ban.

Egy hétre rá Ratzenberger utódja a Simteknél, Andrea Montermini bontotta le a kocsija elejét Barcelonában - a lábai szabadon lógtak ki a kasztniból, de komolyabb baj nélkül úszta meg az esetet.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport