Erre a sorrendre számítson az első F1-futamon

2015.03.04. 00:55
12 tesztnap végeztével felmértük, ki mire képes, mely csapatokra kell odafigyelni elől és hátul. A két vége meg is van, az egyik nem meglepő, a másik igen, de hogy közöttük mi lesz, az már kevésbé egyértelmű.
  1. nap az utolsó barcelonai teszten, új autó az STR-től
  2. nap, a Mercedes súlyos rekordot futott
  3. nap, a Force India-Mercedes elképesztő
  4. nap, Maldonado balesettel, Bottas élen zárt

Tippelt erősorrenndel és öt kérdéssel zártuk a második, és harangoztuk be az utolsó Forma 1-tesztet a múlt héten, így a hétvégén befejeződött F1-előszezon értékelését legegyszerűbb onnan folytatnunk.

Az már az első kétszer négy nap után kiderült, hogy nagyjából hogy állnak a dolgok, de maradt még kérdőjel a befejezésre is, és marad természetesen az első futamra is. A tesztekből kiindulni ugyanis sosem lehet 100 százalékos biztonsággal. Így készültünk az utolsó négy barcelonai napra:

1. Mercedes
2-4. Ferrari/Red Bull/Williams
5-6. Lotus/Toro Rosso
7. Sauber
8-9. McLaren/Force India

És ezekre vártuk a választ:

  1. Mennyivel van a Mercedes az RBR/Ferrari/Williams-hármas előtt?
  2. Mi lehet a pontos sorrend a fenti trió között?
  3. Mire képes a McLaren-Honda?
  4. Milyen lesz a Force India új autója?
  5. Mennyire valósak a Lotus körei?

Mekkora a Merci előnye?

Az tehát biztos volt, hogy a Merci a legjobb, ezt csak megerősítette a tesztzárásra az első két idővel, a leggyorsabb kört Nico Rosberg, a második leggyorsabbat Lewis Hamilton futotta. Ráadásul a leggyorsabb gumit, a szuperlágyat fel sem rakatták, így verték mintegy fél másodperccel a Williams-Mercedeseket. Ha hozzávesszük, hogy a szuperlágyban úgy fél-egy másodperc van még a lágyhoz képest, akkor a Mercedes előnye 7 tized-1 másodperc lehet a második legjobb kocsi előtt is.

De ez csak óvatos becslés, ráadásul úgy, hogy mindkét Mercedes-pilóta arra panaszkodott, hogy a legideálisabb beállításokat még nem is sikerült megtalálniuk. Barcelonában meglehetősen hűvös volt Ausztráliához képest, így várhatóan a Mercedes fórja növekedni fog.

Rossz hír az ellenfeleknek, hogy a világbajnok csapat megbízhatóságban is előre léphetett. Toto Wolff csapatfőnök ugyanis vasárnap elárulta a SkySportsnak, hogy egy, azaz egyetlen motorral csinálták végig a 12 napos tesztet. Voltak ugyan megingásaik, lerobbantak néha, és sok alkatrészt ki is cseréltek közben, de az alapmotor végig ugyanaz volt az összesen 1340 körükön, azaz 6121 kilométerükön.

Ez annyira hihetetlen, hogy felmerülhet bennünk, Wolff a nagyotmondással csak a riválisokat akarja idegesíteni, hiszen ez az egész szezon 20 versenyének összversenytávjánál is több. A péntekeket és a szombatokat (az edzéseket, időmérőket) az idényben viszont nem számoljuk a futamokhoz, és ha így nézzük, igaz lehet, amit Wolff állít.

Második barcelonai teszt, február 26.-március 1., összesített időlista

 1.  Nico Rosberg      Mercedes              1m22.792s           2    S (lágy)
 2.  Lewis Hamilton    Mercedes              1m23.022s  +0.230s  3    S
 3.  Valtteri Bottas   Williams-Mercedes     1m23.063s  +0.271s  4    SS (szuperlágy)
 4.  Felipe Massa      Williams-Mercedes     1m23.262s  +0.470s  3    SS
 5.  Kimi Raikkonen    Ferrari               1m23.276s  +0.484s  3    SS
 6.  Sebastian Vettel  Ferrari               1m23.469s  +0.677s  4    SS
 7.  Felipe Nasr       Sauber-Ferrari        1m24.023s  +1.231s  4    SS
 8.  Carlos Sainz Jr   Toro Rosso-Renault    1m24.191s  +1.399s  3    SS
 9.  Romain Grosjean   Lotus-Mercedes        1m24.200s  +1.408s  3    SS
10.  Marcus Ericsson   Sauber-Ferrari        1m24.276s  +1.484s  1    SS
11.  Max Verstappen    Toro Rosso-Renault    1m24.527s  +1.735s  4    SS
12.  Daniel Ricciardo  Red Bull-Renault      1m24.638s  +1.846s  4    S
13.  Nico Hulkenberg   Force India-Mercedes  1m24.939s  +2.147s  3    SS
14.  Sergio Perez      Force India-Mercedes  1m25.113s  +2.321s  4    SS
15.  Kevin Magnussen   McLaren-Honda         1m25.225s  +2.433s  3    S
16.  Jenson Button     McLaren-Honda         1m25.327s  +2.535s  4    SS
17.  Daniil Kvyat      Red Bull-Renault      1m25.947s  +3.155s  1    M (közepes)
18.  Pastor Maldonado  Lotus-Mercedes        1m26.705s  +3.913s  2    S

(Az első hét idő az összbarcelonai tesztek első hét legjobb ideje is.)

Felvet persze egy fontos kérdést: nem lehetséges-e, hogy a Mercedes kvázi semmit nem módosított a tavalyi motorján, mivel tudta, hogy a fölénye így is óriási, és az engedélyezett fejlesztésekkel majd fokozatosan, szezon közben rukkol ki, attól is függően, mennyire tapadnak rá az üldözők.

Az utolsó 4 napon megtett táv

1. Sauber, 545 kör - 2,536 km
2. Ferrari, 488 - 2,271 km
3. Toro Rosso, 442 - 2,057 km
4. Williams, 384 - 1,787 km
5. Mercedes, 378 - 1,759 km
6. Lotus, 367 - 1,708 km
7. Force India, 365 - 1,699 km
8. Red Bull, 359 - 1,671 km
9. McLaren, 177 - 823 km

Mindent egybevetve - ahogy azt Hamilton is megerősítette -, a Mercedes jobb bőrben van, mint tavaly ilyenkor, a kérdés csak az, hogy Hamilton lesz a világbajnok újra, vagy Rosbergnek az idén sikerül őt megfosztania a címtől.

Hacsak év közben nem jön valamilyen gigafordulat.

Williams-Mercedes, Ferrari, Red Bull-Renault, melyik a gyorsabb?

Az első hely tehát elkelt, utána viszont már sokkal nehezebb megmondani, hogy ki a második.

A Williams úgy ment neki az utolsó gyakorlásnak, hogy megmutatja, mit tud. És meg is mutatta: a harmadik és a negyedik legjobb időt tudja a Ferrarik előtt. Impresszív volt Valtteri Bottas és Felipe Massa teljesítménye, és mintha mind a Ferrari, mind a Red Bull megtorpant volna kicsit.

Azt feltételezzük, az olaszok tényleg nem tudtak feljebb kapcsolni a remek kezdés után, de az RBR-nél erre már nem vennénk mérget. A Red Bull mindig is szeretett titkolózni, és a tavalyi katasztrofális előidénye után az egyik kocsija ott volt a dobogón Ausztráliában, még ha pár hónap múlva utólag ki is zárták.

Most összehasonlíthatatlanul jobb kondiban vannak, és valószínűleg arra számítanak, hogy Melbourne-re a Renault hozza a tavalyi lépést, és ismét rendben lesznek. Győzelemben nem reménykedhetnek, de abban igen, hogy a Williamset és - mindenképp - a Ferrarit lenyomják.

Eszerint azt mondanánk, hogy a Mercedes mögött a sorrend:

  • Williams-Mercedes
  • Red Bull-Renault
  • Ferrari

De a különbség nem lehet nagy köztük.

A 12 tesztnap össztávja

1. Rosberg, 759 kör - 3,463 km
2. Nasr, 649 - 2,976 km
3. Verstappen, 617 - 2,834 km
4. Vettel, 602 - 2,768 km
5. Ericsson, 596 - 2,732 km
6. Sainz Jr, 589 - 2,700 km
7. Raikkönen, 580 - 2,655 km
8. Hamilton, 533 - 2,434 km
9. Massa, 492 - 2,258 km
10. Bottas, 491 - 2,255 km
11. Ricciardo, 486 - 2,243 km
12. Maldonado, 486 - 2,231 km
13. Kvjat, 457 - 2,109 km
14. Grosjean, 355 - 1,640 km
15. Perez, 285 - 1,327 km
16. Hulkenberg, 271 - 1,262 km
17. Button, 224 - 1,033 km
18. Wehrlein, 161 - 749 km
19. Alonso, 117 - 536 km
20. Wolff, 86 - 400 km
21. Palmer, 77 - 358 km
22. Magnussen, 39 - 182 km

Meg kell jegyeznünk, hogy a Toro Rosso-Renault Barcelonában a végére egészen belejött, és Carlos Sainz Jr., de még inkább a 17 éves Max Verstappen talán beférkőzhet a legjobbak közé, ha nem is a nyitónagydíjon, de fokozatosan, ahogy az újoncok rutint szereznek.

Mit tud a McLaren-Honda?

A kérdés akár provokatívnak is tűnhet, mert konkrétan semmit sem fejlődtek az utolsó héten. A különböző technikai gondok miatt ugyanúgy döcögött a kocsi, bár Jenson Buttonnak akadt egy 101 körös napja. Meg kettő olyan, amikor kvázi semmi értékelhetőt nem volt képes csinálni.

A titokzatos tesztbalesetéből lábadozó Fernando Alonso helyett szombaton Kevin Magnussen tartalékpilóta vezetett, ő meglehetősen elégedett volt a tapasztaltakkal a tavalyi autóhoz képest, bár az a szűk 40 köre, amit ment, nem sokkal kecsegtet. Élesben javíthat, Alonsót ugyanis eltiltották a nyitófutamtól.

Melbourne-ben ne lepődjön meg senki, ha a McLaren-Hondák az utolsók között lesznek, a gyors feltámadás most nem valószínű. Főleg, hogy Eric Boullier McLaren-igazgató is elismerte, hogy a kocsi valószínűleg csak az első európai futamra, az ötödik GP-re, májusra áll össze.

Milyen a Force India-Mercedes?

Meglepő módon egészen megbízható. Annak ellenére, hogy a többi autó után csak egy hónappal készült el, és hogy először péntek délben ment pályára, a két és fél nap alatt egyszer sem robbant le, sőt, semmi gond nem volt vele. Nico Hülkenberg és Sergio Perez egészen elképesztő, 365 kört, mintegy 1600 kilométert tett meg vele, ez több, mint amit négy nap alatt a McLaren és a Red Bull összehozott, és alig kevesebb, mint a Williams, a Mercedes és a Lotus négynapos teljesítménye.

Hülkenbergnek is leesett az álla, még ha a köridőkben nem is voltak túl meggyőzőek. Majdnem 10 tesztnappal vannak lemaradva a többiektől, ami több ezer kilométert jelent, ám a kocsi korai formáját látva képesek lehetnek felzárkózni, és már Ausztráliában nagyot ugorhatnak előre.

A 12 nap csapatonként

1. Mercedes, 1,340 k. - 6,121 km
2. Sauber, 1,245 - 5,709 km
3. Toro Rosso, 1,206 - 5,534 km
4. Ferrari, 1,182 - 5,423 km
5. Williams, 1,069 - 4,913 km
6. Red Bull, 943 - 4,352 km
7. Lotus, 918 - 4,230 km
8. Force India, 669 - 3,114 km
9. McLaren, 380 - 1,751 km

Riasztó viszont az istálló anyagi helyzete. A második kasztni még el sem készült, Bernie Ecclestone fog nekik pénzt adni, hogy eljussanak Melbourne-be. Ezt tekintve még hihetetlenebb, amit elértek.

Ha van csapat, amitől bármi váratlan elképzelhető az első futamokon, az a Force India, és előlegezzük meg neki a bizalmat, lejjebb a csapatsorrendnél simán a középmezőnybe tesszük.

Hol tart a Lotus-Mercedes?

Az első két teszt alapján úgy tűnt, nagyon jól haladnak, megújultak tavalyhoz képest, és bár fenntartásokkal kezeltük a kevés benzines, szuperlágy gumis bravúrköreiket, úgy látszott, megindultak fölfelé. Ennek aztán alávágott az utolsó négy nap, amin sok technikai gondjuk akadt, ami Pastor Maldonado utolsó napi, fékhiba miatt történt balesetében csúcsosodott ki.

A venezuelai utolsóként végzett az időlistán, és noha Romain Grosjean tizedik helye biztató, de a realitás egyértelműen azt sugallja, hogy a mezőny vége felé lesznek, valahol a Sauber és a McLaren-Honda előtt, de a Toro Rosso mögött. Ami persze 2014-hez képest egyáltalán nem rossz, jó alap a felzárkózás megkezdéséhez.

A fentiek alapján erősorrendtipp az első futamra

  1. Mercedes
  2. Williams-Mercedes
  3. Red Bull-renault
  4. Ferrari
  5. Toro Rosso-Renault
  6. Force India-Mercedes
  7. Lotus-Mercedes
  8. Sauber-Ferrari
  9. McLaren-Honda

Milyen passzban vannak a versenyzők?

Fernando Alonso rosszban, kedden derült ki, hogy a tesztbalesetének utóhatásai miatt nem indulhat az első futamon, Ausztráliában, jövő hétvégén. Kevin Magnussen lesz helyette, aki már szombaton beugrott helyette a McLarenbe tesztelni. Buttonra így elég sok hárul majd, a dántól egy nap teszteléssel sokat várni nem lehet. Persze az autótól sem, ez leveszi róluk a terhet.

Az élen Rosberg egyértelműen kedvezőbb előszezonon van túl, mint Hamilton, ahogy mondta, tökéletesen felkészült. Gyorsabb volt, többet ment, kevesebb műszaki gondja akadt. Persze így volt ez tavaly is, és a végén Hamilton győzött.

A 12 nap motoronként

1. Mercedes, 3,996 k.-18,378 km
2. Ferrari, 2,427 - 11,132 km
3. Renault, 2,149 - 9,886 km
4. Honda, 380 - 1,751 km

Merci - 4 csapat

Ferrari - 2 csapat

Renault - 2 csapat

Honda - 1 csapat

A Red Bullnál a tapasztaltabb Ricciardo természetesen a 20 éves orosz Kvjat előtt áll, ahogy Verstappen is előzi Carlos Sainz Jr-t a Toro Rossónál.

A Ferrarinál nagyjából fifti-fifti a helyzet Kimi Raikkönen és Vettel között, a Williamsnél viszont Bottas idén megszilárdíthatja a helyét Massával szemben, és ezt is fogja tenni.

A Lotusnál egy versenyképesebb kocsival ki kellene jönnie, hogy Grosjean jobb Maldonadónál, ez már a napokban is látszott. A Saubernél Felipe Nasr újoncként is ügyesebb Marcus Ericssonnál, míg a Force Indiánál annyira keveset vezettek az emberek, hogy nem érdemes ilyenen gondolkozni.