8 ok, amiért győzni tudott a Ferrari

2015.04.05. 09:32
2013 májusa óta nem nyert futamot a Forma-1-ben a Ferrari, egészen Malajziáig. A tavaly negyedik legjobb csapatból pár hónap alatt másodikat varázsoltak, erre sem ők, sem az ellenfelek nem számítottak. Mi áll a siker mögött?

Nem jött össze a zsinórban 10 győzelem a a Mercedesnek, a Ferrari ugyanis váratlanul legyőzte Malajziában. Sebastian Vettel az első futamon még fél percet kapott az ezüst autóktól, és harmadik lett, két héttel később viszont egész simán megverte őket. A Mercedest, de a Ferrarit is sokkolta a győzelme, erre sem a németeknél, sem az olaszoknál nem számítottak.

Mi vezethetett a történtekhez? Pontokba szedtük.

  • 1. A meleg

Malajzia a szezon legforróbb versenye, a szabadedzéseken 60 foknál is melegebb volt az aszfalt, ennyire tavaly egyetlen nagydíjon sem hevült fel. 2014-ben a Mercit háromszor verték meg, mindháromszor a Red Bull-Renault és mindháromszor Daniel Ricciardo. Először Kanadában, június közepén, egy igen meleg napon, amikor mindkét Mercedes technikai gondokkal küzdött, lelassult, Hamilton ki is esett. Másodszor a Hungaroringen, ahol ugyan esett is, de a futam harmadától már rendesen tűzött a nap. Harmadszor Spában, ahol kellemes idő volt, és Ricciardo valószínűleg sosem nyer, ha a Hamilton és Rosberg nem ütközik össze. A Mercedes-turbó fantasztikusan erős, de az achilleszsarka a megbízhatósága volt tavaly, ami melegben csapott le rá leggyakrabban. A forróság ezúttal is megviselhette őket, bár konkrét műszaki gondja egyik autónak sem volt.

  • 2. A Merci elbízta magát

Ahogy írtuk a futam napján, a Mercedes elszokott attól, hogy meg kell szenvednie a győzelmekért, hiszen az előző kilenc minden megerőltetés nélkül jött össze valamelyik pilótájával. Mivel Ausztráliában is tökéletesen kezdtek, óriási fölénnyel, ilyenkor akaratlanul is előjöhet némi könnyelműség. Az biztos, hogy Vettel kétszer, a Mercedesek háromszor álltak meg kereket cserélni, és ez most már nem fért bele nekik. Kétkiállásos taktikával Hamilton megverhette volna Vettelt, mert előtte volt a pályán, ám ő és Rosberg csak egymásra figyelt, és a csapatvezetők is csak a saját autóikkal foglalkoztak. Közben pedig Vettel úgy meglógott, hogy nem sikerült befogni eltérő stratégiája miatt. Legalább az egyik kocsijukkal lefedezhették volna Vettelt, nem törődtek vele, aztán pedig már nem volt visszaút.

  • 3. A Ferrari-staff átszervezése

A kerékkötő embert, Stefano Domenicali csapatfőnököt már az előző elnök, Luca Di Montezemolo menesztette egy évvel ezelőtt, de ő sem úszhatta meg a 7 éve tartó nyeretlenséget, és októberben neki is mennie kellett a Ferrari éléről, mintegy 25 év után. Az új elnök, Sergio Marchionne aztán szintén csapatfőnököt cserélt, és ezzel párhuzamosan kirúgott egy sor évek óta alulteljesítő mérnököt, akik helyett új, elismert szakembereket igazolt. Az ő csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene igazi telitalálatnak tűnik, közel 30 éve a Forma-1-ben és a Ferrari mellett van, mindenkit ismer az istállónál, és az F1-ben is. Hiába topmenedzser, türelmes, semmiféle túlzott elvárást nem tett az embereire, két futamgyőzelmet jelölt meg idénre, egy már meg is van. 

  1. Az év szívása: kirúgták a Ferrari csapatfőnökét
  2. Újabb mérnökét rúgta ki a Ferrari
  3. Angolokból építik Vettel új Ferrari-csapatát
  4. A világbajnok mérnökét hozta el a Ferrari
Mattia Binotto CEO, James Allison, Raikkönen, Arrivabene, Vettel, Simone Resta fődizájner-helyettes
Mattia Binotto CEO, James Allison, Raikkönen, Arrivabene, Vettel, Simone Resta fődizájner-helyettes
  • 4. Alonso távozása, Vettel érkezése

A spanyol tavaly nyáron biztos volt benne, a Ferrarival pár éven belül nem lehet világbajnok, ezért váltott, és átment a McLaren-Hondához. Helyére Sebastian Vettelt nézték ki már évekkel ezelőtt, és most adódott az alkalom, hogy megszerezzék. Vettel új tüzet vitt a csapatba, példaképe Michael Schumacher, így ő egy igazi Ferrari-rajongó. Minden energiáját a csapatnak szenteli, élvezi, hogy Ferrarit vezethet.

  1. Vettel elmondta, miért illik tökéletesen a Ferrarihoz
  2. Vettel szerelmes a Ferrariba, és szavait hallva a Ferrari is beleszeret
  • 5. A Ferrari pilótakettőse

Tavaly Kimi Raikkönen élete leggyengébb F1-szezonját teljesítette, egyáltalán nem feküdt neki a 2014-es Ferrari, mint ahogy Vettelnek sem tetszett a múlt évi Red Bull-Renault. Raikkönen és Alonso vezetési stílusa nagyon különbözött, Vettelé és Raikkönené viszont hasonlít, így az autót ugyanabba az irányba fejlesztik. Nem kell nekik alkalmazkodni a kocsihoz, és az istállónak sem kell kétfelé figyelnie a fejlesztésekkel.

  1. A tökéletes furcsa pár
  2. Kimi Raikkönen az autó alá ment
  • 6. James Allison

A Ferrari technikai igazgatója tervezőmérnök, 25 éve dizájner a Forma-1-ben. Nem első időszakát tölti az F1-ben a Ferrarinál, dolgozott már az olaszoknál, nem is keveset, öt évet. Még érdekesebb, hogy mikor: 2000 és 2004 között, amikor Michael Schumacherrel zsinórban öt világbajnokságot nyertek, benne volt a keze az összes vb-győztes Ferrariban. 2005-ben visszament a Renault-hoz helyettes technikai igazgatónak, és ki szakította meg Schumacher és a Ferrari sorozatát? Alonso és a Renault, amit Allison tervezett és fejlesztett. Egy év múlva újra megverték a Ferrarit. Allison 2013 nyarán, az augusztusi nyári szünetben tért vissza a Ferrarihoz, a 2014-es kocsiba még nem volt teljes beleszólása, az idei viszont már az ő munkája, illetve az ő irányításával készült. Visszaszerzése technikailag mindennek az alapja, ami a kasztnit érinti.

  • 7. A Ferrari-motor

Tavaly még a Renault is jobb volt nála, a Mercedesszel semmiben nem vehette fel a versenyt, de a folyamatos és ésszerű fejlesztésnek köszönhetően a franciákét már lehagyta, és a Mercihez is közelebb került. Míg a Renault elkövette azt a hibát, hogy túl nagyot akart ugrani túl rövid idő alatt, a Ferrari inkább csak annyi előrelépést vállalt be, amit képes teljesíteni. Az eredmény látható: megbízható és sokkal erősebb a motor, mint a tavalyi. És még javulni fog évközben.

  • 8. A pénz

Ami valahol nyilvánvaló, a Ferrarinál mindig annyi van, amennyi kell. De a pénz mindennek a forrása, mert például a Williams-Mercedes jóval a Ferrari előtt járt múlt novemberben, jobb alapokról is indul, mivel a legmenőbb Merci-motort kapja, mégse sikerült feljebb lépnie, sőt, a Ferrari már egyértelműen előtte jár. Allison megszerzéséhez és a többi mérnök leigazolásához, nem beszélve Vettel érkezéséről, mindhez pénz kellett. A Williams ilyen embereket nem engedhet meg magának, és az alkatrészekre sem költhet ennyit.

A Ferrari elveheti a világbajnokságot a Mercedestől idén?

Valószínűleg nem, legalábbis az megaszenzáció lenne. A Merci még fölényben kell, hogy legyen, és össze is fogja kapni magát, de most már a Ferrari az, ami a legesélyesebb arra, hogy alkalmanként megfogja, illetve hosszabb távon legyőzze a tavaly 19-ből 16 futamot megnyerő csapatot.