További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Érdekes cikkel jelentkezett az F1-kocsik, illetve annak belső részleteinek tervezésében jártas Giorgio Piola rajzaival a Motorsport, majd a Forma-1 hivatalos honlapja is: az olasz szakember képeinek segítségével azt vizsgáltál, hogy miért van Sebastian Vettel kormányán egy titokzatos plusz fül, ami a csapattárs Kimi Räikkönenén nincs.
Kezdjük egyből ott, hogy az nem számít különlegesnek, ha két csapattárs eltérő kormányt használ, hiszen másképp szokták meg a dolgokat, bizonyos kapcsolók máshol esnek nekik jobban kézre, egyes dolgokat pedig máshol szeretnek állítani. Ezért volt például tavaly eltérő a két Ferrari kormányának hátsó része is, Vettel ugyanis a két ujjal kezelhető kuplungot preferálta, majd a szezon későbbi felében váltott olyan elrendezésre, amit Räikkönen is használt, mert végül a németnek sem jött be.
Az F1-honlap cikkében inkább Vettel (és Lewis Hamilton) kormányának evolúciójára fókuszálnak, a motorsportos elemzés viszont megkapargatja azt is, mire szolgálhat a fül, még ha biztos megfejtésre nem is jut.
A plusz fül a Bahreini Nagydíj időmérőjén tűnt fel, amikor Vettel a leintés után a célegyenesben megállt az interjúkra. A Ferrari szerette volna eltitkolni az újítást, és érthető módon annak leleplezése óta sem árult el semmit annak szerepéről, csak annyit cáfolt a Motorsportnak egy Ferrari-közeli forrásuk, hogy nem a kipufogógázokat tereli jobb irányba a kanyarban egy változtatható motormóddal, ahogy azt a legtöbben sejtették az újításról. Az FIA is árgus szemekkel figyeli a csapatoknál, hogy ne legyen ilyen, Vettel plusz kormányfüle viszont legális az FIA szerint, tehát semmi szabálytalant nem csinál vele a Ferrari.
Hogy egyébként hogyan is működne az FIA által tiltott funckió, arra a Motor Sport Magazine szakírója, Mark Hughes a Kínai Nagydíjról írt beszámolójában mutatott rá, amikor kiemelte, hogy több csapatnál is látta, ahogy a kipufogógáz úgy ment el a hátsó szárny alatt, mintha kötelező lett volna. Mivel a szárnyak alatt és fölött áramló levegő nyomásának különbsége adja a leszorítóerőt, egy ilyen plusz rendszer hatalmas előnyt jelenthet bármelyik csapatnak. Sőt, a levegőáramlás fenntartható akár akkor is, amikor a pilóta nem lép a gázpedálra – tehát mondjuk a kanyarban, kigyorsítás előtt –, ha egy kapcsolóval a tárolt elektromos energiát felhasználva felpörgetik a turbót, ami beindítja a légmozgást akkor is, amikor a motor nem pörög.
Az elhelyezkedése és formája alapján a Motorsport úgy sejti, hogy kanyar közbeni változtatás lehet a funkciója, vagy a differenciálművet, vagy a motormódot, vagy az energiafelhasználást lehet állítani vele,
már csak azért is, mert van rajta egy tekerő kapcsoló, tehát nem simán ki-, bekapcsoló szerepe van.
Biztos megoldásra ők sem jutottak, csak annyit lehet tudni, hogy óriási előnyt nem jelent, Räikkönen ugyanis enélkül is alig volt lassabb Vettelnél, a kínai időmérőn például csak 87 ezredmásodperc volt csak a két Ferrari között. Az azeri nagydíj pole-ját pedig meg is szerezhette volna a finn.
Persze az is lehet, hogy simán egy olyan tekerhető kapcsolóról van szó, ami Räikkönennél a kormány elején van, Vettel viszont valamiért azt szerette volna, ha a kormány hátoldalán, egy plusz fülre kerül - egyelőre ez a legésszerűbb magyarázat.
Ennek ellenére érdekes lesz figyelni a jövőben, hogy hasonló fül megjelenik-e Räikkönen, vagy valamelyik rivális kormányán. Már persze, ha a többi csapat rájön, mi is ez a fül.