Soha nem lesznek már háromautós F1-csapatok
További Forma-1 cikkek
-
Fennállása legnagyobb főszponzori szerződését kötötte meg a legendás F1-istálló
- Hamilton biztatóan kezdett a Ferrarinál, gyorsabb volt Leclerc-nél
- 2025 – az év, amikor a káromkodás dönthet a F1 bajnoki címéről
- Lewis Hamilton életében először magára öltötte a Ferrari overallját
- Történelem az F1-ben: első alkalommal lesz női versenymérnöke az egyik pilótának
Toto Wolff, a Mercedes F1-csapat főnöke szeptemberben hozta elő újra az ötletet, hogy az F1-csapatok indíthassanak egy harmadik autót a fiatal pilóták segítésére. A terv szerint a plusz autóba csak olyan pilóta ülhetne be, akinek két évnél kevesebb F1-tapasztalattal rendelkezik.
Az elképzeléssel nem Wolff állt elő, periodikusan fel-felbukkant, volt már erről szó 2009-ben, 2014-ben, aztán 2015-ben is, majd most újra leporolták a mindig picit más mutációban előkerülő bővítést.
Wolff motivációja persze nem karitatív célú, egyértelműen azért jött elő a kérdés, mert a Mercedesnek több pilótája van, mint amennyit el tud helyezni. A jelenlegi Force India-pilótát Esteban Ocont nyíltan azért utasította vissza a McLaren, mert a Mercedeshez kötődik, a korábbi F1-, mostani DTM-versenyző Pascal Wehrleint azért engedték el a Mercedes kötelékéből, hogy talán azon kívül jobb helyet találjon magának, de még így is ott van nekik Lewis Hamilton és Valtteri Bottas mellé a már említett Ocon, illetve az F2-pontversenyt vezető George Russell.
Ez egyébként nem egyedül a Mercedes problémája. A McLaren lépéskényszerben volt, annyian érdeklődtek Lando Norris iránt, hogy talán idő előtt ki kellett vágniuk az egyébként tényleg nem valami meggyőző Stoffel Vandoorne-t, de a Ferrarinak is jól jött volna még egy autó, hogy megtarthassák Kimi Räikkönent, miközben Charles Leclercet is Ferrariba teszik.
![GettyImages-1025844774](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2097/20976/209761/20976126_fa671cf46ec605ece6a5844a9c1c7265_wm.jpg)
Wolff plusz érvként felhozta, hogy egy harmadik autó indítása olcsóbb megoldás, mint egy fiókcsapat futtatása (mint a Red Bull és a Toro Rosso esetében), de ez sem hatotta meg a rivális istállókat, még csak napirendre sem került a kérdés a szerdai F1 stratégiai ülésen. Pedig az F1-versenyigazgató Charlie Whiting nyíltan támogatta a tervet.
"Érdekes felvetés, de a gyakorlatban egy háromautós csapat elég bonyolult lenne, elég csak a kerékcserére gondolni. Ha elkezd az ember túllépni a terven, akkor csak az összetett problémát látja, és azt sem hiszem, hogy a mezőny közepéhez tartozó csapatok nagyon boldogak lennének a bővítéssel" – mondta Red Bull-főnök Christian Horner.
A McLaren-elnök Zak Brown nem zárkózott el egyből a bővítéstől, de osztozott Horner véleményében a bonyolult megvalósítás kapcsán. Claire Williams, a Williams csapatfőnöke viszont határozottan elutasította a dolgot.
Whiting fő problémaként a pontszerző helyek kisajátítását látta. "Ha van egy domináns csapat, mindenki más már csak a negyedik helyért harcolhat, nem a dobogóért. Ha van három domináns csapat, a tizedik helyért megy majd a nagy harc."
A versenyigazgató már csak azért is állt be az ötlet mögé, mert az nem ördögtől való. A GP3-ban minden csapat három autóval indul, a 2019-től induló nemzetközi F3-bajnokságban is háromautós csapatok lesznek, mert gazdaságilag jobban megéri a három autó, nem 50 százalékkal dobja meg a csapat költségeit a kétautós felálláshoz képest.
Az F1 szerdai, stratégiai ülésén végül napirendi pontra sem került a kérdés, úgyhogy jó eséllyel elsikkad, egészen addig, amíg valaki 1-2 éven belül újra elő nem kaparja.