Az élcsapatokat bünteti a Forma-1 forradalmi terve
További Forma-1 cikkek
- Igaz volt a pletyka, az F1 korszakos zsenije elhagyja a Red Bullt
- 30 éve halt meg Ayrton Senna, minden idők egyik legkarizmatikusabb Formula–1-es versenyzője
- Már a héten távozhat az F1-legenda a Red Bull istállótól
- Csapatot vált a Formula–1 népszerű pilótája, később a gyári Audi versenyzője lesz
- A Red Bull Racing kulcsfigurája mégis távozhat a csapatfőnök szexuális zaklatási ügye miatt
A Forma-1-es csapatok megállapodtak a következő években érvényes költséghatárokról: ezek szerint 2021-ben 145 millió dollár lesz az éves elkölthető keret, 2022-ben még kevesebb, 140 millió, a 2023-25-ös időszakban pedig további 5 millió dollárral csökken a felső határ, írja a BBC. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalosan még bólintott rá a csapatok megállapodására, de a BBC cikke szerint ez már csak formalitás, jövő héten kerül sor rá. A költségvetési sapka a versenyek számának változásával módosulhat; plusz versenyenként egymillió dollárral nő a keret, és fordítva.
Korábban 175 millió dolláros költséghatárt terveztek 2021-re a csapatok, de közbe szólt a koronavírus-járvány, a kedvezőtlen gazdasági kilátások miatt még fontosabbá vált a költségek radikális csökkentése. Zak Brown, a McLaren csapatfőnöke néhány hónapja arról beszélt, hogy ha nem lép időben az F1, akár 3-4 csapat is csődbe mehet, ami az egész sportág jövőjét veszélyeztetné. A tervnek voltak ellenzői, a Ferrari például nem akart 150 millió alá menni. Az olasz csapat azzal érvelt, hogy a kiadások visszavágása több száz munkahely megszűnésével járja. A BBC forrásai szerint végül a Ferrari is belátta a változtatás szükségességét.
Korábban szintén a spórolás jegyében állapodtak meg arról, hogy a 2021-re tervezett nagy szabályváltoztatási csomag bevezetését egy évvel elhalasztják, illetve jövőre is a 2020-ra kifejlesztett autóikat használják.
Más területeken is fontos változások jönnek, amelyektől azt várják, hogy kiegyenlítettebb lesz a világbajnokság. Az előző évi világbajnokság végeredménye alapján szabályozzák a szélcsatorna és a számítógépes modellezés használatát: minél előrébb végez a bajnokságban az adott csapat, annál kevesebbet fejlesztheti jövő évi versenyautóját. 2022-ben az első a meghatározott kvóta 90 százalékát használhatja, míg az utolsó a 112,5 százalékát. 2022 után még szigorúbb lesz a korlátozás, a kvóta 70 százalékát használhatja a világbajnok csapat, utána helyezésenként 5 százalékkal emelkedik az arány.
A csomag része lesz, hogy a top csapatok levonhatják a költségvetési limitjükből a kisebb csapatok számára értékesített alkatrészek becsült értékét. A próbapadokon töltött órák számát is korlátozni fogják, ami a motorfejlesztés miatt fontos, illetve limitálva lesz, hogy hány fejlesztési lépcsőt vehetnek be a csapatok a szezon során.
A koronavírus-járvány miatt három futamot töröltek, hetet pedig elhalasztottak az idei versenyek közül. A jelenlegi állás szerint a 2020-as bajnokság július elején, az Osztrák Nagydíjjal kezdődhet, elképzelhető, hogy rögtön két versennyel. A Brit Nagydíj sorsa bizonytalan, ezért a Magyar Nagydíj is duplázhat.