Max Verstappen nyerte a fordulatos Spanyol Nagydíjat, nullázott Leclerc

GettyImages-1398650231
2022.05.22. 16:44
A címvédő Max Verstappen győzelmével zárult a 2022-es Spanyol Nagydíj, a holland mellett mexikói csapattársa, Sergio Pérez és mercedeses George Russell állhatott fel még a dobogóra. Charles Leclerc az élről esett ki technikai hiba miatt a Ferrarival.

A hétvége eddigi menete alapján egy újabb Ferrari–Red Bull-, vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy Leclerc–Verstappen-csatát várhattunk a 2022-es Spanyol Nagydíjon, azonban hiába a két éllovas szerezte meg az első rajtsort a szombati időmérőn, a vasárnapi küzdelembe, úgy nézett ki, idén először a Mercedesnek is lesz beleszólása, ugyanis a németek, ahogy a legtöbb csapat, komoly fejlesztésekkel érkeztek a katalán pályára, és ezek a jelek szerint be is váltak. Az F1 gumiszállítója, a Pirelli a legkeményebb keverékeket, a C1-C2-C3-as abroncsokat hozta el ide a csapatoknak, ugyanis a spanyol aszfaltcsík nagyon érdes felületű, szinte radírozza a gumikat, és ehhez hozzá kell még adnunk a magas hőmérsékletet is. Éppen ezért kétkiállásos versenyt jósolt a Pirelli, ami bővítette az alakulatok taktikai mozgásterét.

Remek időmérőt teljesített a Q3-ban egy hiba miatt csak egyszer próbálkozó, pole-t szerző Charles Leclerc, míg a címvédőt, Max Verstappent technikai hiba hátráltatta, egészen pontosan nem működött az állítható hátsó szárny az autóján, így a holland esélytelen volt az első helyre. Carlos Sainz a harmadik rajtkockából kezdhette meg hazai versenyét, míg George Russell bízhatott a javuló Mercedesben, ahogy csapattársa, Lewis Hamilton is. Érdemes megemlíteni a két Haast is, hiszen Kevin Magnussen és életében először Mick Schumacher is bejutott az időmérő utolsó szakaszába, holott egyedül az amerikai csapat nem hozott semmilyen fejlesztést a Spanyol Nagydíjra.

A rajt után Leclerc megtartotta a vezetést, Sainz viszont pocsékul indult, a spanyol két helyet bukott, míg hátrébb Hamilton Magnussennel ért össze, a hétszeres világbajnok és a dán a mezőny végére esett vissza. A Haas azonban egy autóval így is jól állt, Schumacher ugyanis a hatodik helyen haladt. Az első körök után a Leclerc–Verstappen-duó szokás szerint kezdett elszakadni a mezőnytől, Russell a harmadik helyen már közel négy másodperccel volt lemaradva. A középmezőnyben Schumachert Bottas és Ocon is megelőzte, nem volt jó a német tempója.

A 7. körben Sainz ismét egyéni hibát vétett, a spanyol az ötödik helyről kicsúszott a sóderágyba, ám ki tudott evickélni onnan, de visszaesett a 11. helyig, sőt két körrel később Verstappen is elvesztette az uralmát az autója felett ugyanott, a négyes kanyarban, azonban ő is vissza tudott jönni, Leclerc ezzel nagy előnyre tett szert. A rádiózás szerint mind a két versenyzőt a szél tréfálta meg. A második helyet így Russell örökölte meg, nyakán a két Red Bull-lal.

Verstappen helyet cserélt Pérezzel, ám a hollandnak megint nem működött a DRS-e, ahogy az időmérőn sem, így nem tudta támadni Russellt. Közben az élen Leclerc már 10 mp-cel vezetett... Verstappen és Russell a 14. körben, egyszerre jött a bokszba közepes gumikért, de helycsere nem történt kettejük között. A címvédő tovább próbálkozott a Mercedes ellen, de nem működő állítható hátsó szárnya miatt borzasztóan nehéz dolga volt. A brit kitűnően védekezett az egyre frusztráltabban vezető Verstappen ellen, aki a rádión folyamatosan panaszkodott a DRS-probléma miatt, ami valamikor kinyílt, máskor viszont nem.

A 22. körben az éllovas Leclerc is kijött a közepes abroncsokért, majd simán visszaállt az élre. Két körrel később Verstappennek végre kinyílt a DRS-e a célegyenesben, de Russell hősiesen védekezett, és maga mögött tartotta a címvédőt, aztán a következő körben megint csütörtököt mondott az állítható szárny. Gyönyörű csata volt kettejük között, a kérdés az volt, hogy mikor tudja végre Verstappen megelőzni a láthatóan lassabb Mercedest. Közben a viaskodó duóra Pérez is felzárkózott. Ekkor eljött a dráma! Az addig senkitől sem zavartatott, hibátlanul vezető Leclerc alatt lelassult a Ferrari, meghibásodott a monacói autója, aki ezzel idén először nullázott!

Óriási fordulat volt ez a versenyen, a vert helyzetben lévő Red Bull hirtelen ismét első számú esélyessé lépett elő. Verstappen kijött a bokszba friss gumikért, míg a pályán Pérez megelőzte Russellt. A mexikóinál jól működött a DRS, és a friss gumikkal simán megelőzte a britet a külső íven. A hét elejétől immáron háromszoros apuka jó tempót diktált az élen, míg Verstappent háromkiállásos taktikára állította a csapat. Nem sokkal később Pérez is kijött friss gumikért, így Verstappen átvette a vezetést. A holland a 45. körben teljesítette harmadik kiállását is, ezzel a címvédő vissza is jött Russell elé a második helyre, a futamot pedig Pérez vezette. A rádión azonban közölték vele, hogy Verstappen más taktikán van, és engedje el csapattársát. A 49. körben meg is történt a helycsere. Hamilton a peches kezdés után egészen a 4. helyig tört előre, ez is mutatja, hogy mennyit fejlődött a Mercedes a spanyol futamra. A futam elején még jól állt, ám végül pontszerző helyen kívülre került Mick Schumacher, nem tudta pontra, pontokra váltani a remek edzésteljesítményét a Haas. 

Végül Verstappen győzelmével zárult a 2022-es Spanyol Nagydíj, míg a kettős Red Bull-diadalról Pérez gondoskodott. A dobogó harmadik fokára pedig az egész futamon hősiesen harcoló Russell állhatott fel. Hamilton az utolsó körökben bukta a negyedik helyet, ugyanis elfogyott az üzemanyag az autójából, így Sainz elvette a hétszeres világbajnoktól a pozíciót.

Újabb sikerével a holland a pontversenyben átvette a vezetést, ahogyan a gyártóknál a Red Bull is letaszította az élről az újabb gyenge futamot záró Ferrarit.

A szezon a következő hétvégén a kultikus Monacói Nagydíjjal folytatódik.

A végeredmény, Spanyol Nagydíj, Barcelona (66 kör, 308,424 km, a pontszerzők):

  •  1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:37:20.475 óra
  •  2. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 13.072 másodperc hátrány
  •  3. George Russell (brit, Mercedes) 32.927 mp h.
  •  4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 45.208 mp h.
  •  5. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 54.534 mp h.
  •  6. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 59.976 mp h.
  •  7. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1:15.397 perc h.
  •  8. Lando Norris (brit, McLaren) 1:23.235 p h.
  •  9. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1 kör h.
  • 10. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 1 kör h.

leggyorsabb kör: Pérez (1:24.108 perc, 55. kör)

pole pozíció: Charles Leclerc (monacói, Ferrari)

A vb-pontversenyek állása 6 futam után (még 16 van hátra):

versenyzők:

  •  1. Verstappen 110 pont
  •  2. Leclerc 104
  •  3. Pérez 85
  •  4. Russell 74
  •  5. Sainz 65
  •  6. Hamilton 46
  •  7. Norris 39
  •  8. Bottas 38
  •  9. Ocon 30
  • 10. Kevin Magnussen (dán, Haas) 15
  • 11. Cunoda 11
  • 12. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 11
  • 13. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 6
  • 14. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 4
  • 15. Alonso 4
  • 16. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 3
  • 17. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 2
  • 18. Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 1

csapatok:

  •  1. Red Bull 195 pont
  •  2. Ferrari 169
  •  3. Mercedes 120
  •  4. McLaren 50
  •  5. Alfa Romeo 39
  •  6. Alpine 34
  •  7. Alpha Tauri 17
  •  8. Haas 15
  •  9. Aston Martin 6
  • 10. Williams 3

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép:  Mark Thompson / Getty Images)