- Sport
- Forma-1
- f1
- formula-1
- red bull
- max verstappen
- ferrari
- mercedes
- austin
- texas
- amerikai nagydíj
- dietrich mateschitz
A tragédia árnyékában: Carlos Sainz nyerte az austini időmérőt
További Forma-1 cikkek
- Verstappen Ruandában vette át a világbajnoki trófeát, Micheliszt és Kisst is díjazták
- Fernando Alonso harmadik világbajnoki címről álmodik
- Michael Schumacher zsarolói közül ketten is bűnösnek vallották magukat
- Verstappen újabb címvédésére és Pérez F1-ben maradására sem érdemes most fogadni
- Afrikában teljesíti a rá kiszabott közmunkát a négyszeres világbajnok Max Verstappen
Az Amerikai Nagydíj jubilál az F1 idei szezonjában. Az austini Texasban tizedik alkalommal rendeznek Formula–1-es versenyhétvégét, ami valljuk be, már nem sok izgalmat tartogat, legalábbis ami az egyéni világbajnoki cím sorsát illeti. Max Verstappen két hete Japánban, a Honda hazájában kétszeres világbajnokká avanzsált. A futam olyannyira kaotikusra sikerült, hogy a versenytáv mindössze 55 százalékát sikerült teljesítenie a mezőnynek, ami után mentek is a találgatások a szabálykönyv szerinti teljes pontozás jogosságáról, ami lehetővé tette, hogy Verstappen ismét világbajnok legyen. A döntés megmásíthatatlan, a szabálykönyv értelmében a holland megvédte a címét és nyomás nélkül teljesíthet Austinban.
A Red Bullnak azonban még hajtania kell, ugyanis a konstruktőri világbajnoki cím még nincs a zsebükben, ennek ellenére a pénteki szabadedzéseken nem hajtották túl a pilótáikat. Az első két gyakorlást fölényesen a ferrarisok vitték el, a harmadik szabadedzésen azonban már Max Verstappen volt a leggyorsabb.
A napokban az FIA által is megerősítésre került, hogy a Red Bull valóban megszegte a tavaly költségvetési limitet, ami nem maradhat szankció nélkül. Az sem kizárt, hogy Verstappent megfosztják a tavalyi egyéni világbajnoki címétől, de ez a legrosszabb forgatókönyvek egyike. Még a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolf is kijelentette, hogy nem lenne igazságos elvenni Max Verstappen tavalyi bajnoki címét, azonban a szabálysértéseket mindenképp súlyozni, szankcionálni kell.
Az időmérő előtt nem sokkal szomorú hírt közölt a Red Bull: hosszan tartó betegség után, 78 esztendős korában elhunyt Dietrich Mateschitz, a Red Bull alapítója és igazgatója.
Red Bull has announced that company founder, Dietrich Mateschitz, has passed away at the age of 78.
— Autosport (@autosport) October 22, 2022
Mateschitz bought the Jaguar team in late 2004 and renamed it Red Bull Racing. He helped drive his team around from midfielders to world champions in just 6 seasons. pic.twitter.com/TJBuBq8bx0
Különleges ember volt, rengeteg mindent tett az emberekért, különböző sportágakért. Hálásak vagyunk, hogy anno lehetőséget adott nekünk. Minden tiszteletem az övé, hihetetlen erőt sugárzott, a személyisége megismételhetetlen
– mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.
Q1
Az austini időmérő kezdetére jelentősen megerősödött a szél. A harmadik szabadedzésen még csak 13 km/h szélerősség volt mérhető, ez a kvalifikációra 24 km/h-ra emelkedett. A mezőny a gyors körök futását azonban teljesen ideális hőmérsékleti körülmények között kezdhette meg, az eső érkezése is szinte kizárt volt az előrejelzések szerint.
Az élmenők sokáig vártak, hogy tisztuljanak a körülmények a pályán. Charles Leclerc a tizedik perc környékén 1:35.795-ös idővel állt az élre, ami a hétvége eddigi leggyorsabb idejét is jelentette. Sainz űridőt futott, Leclerc idejét fél másodperccel javította meg, így a spanyol vette át a vezetést, amivel meg is nyerte az első etapot.
A kiesők végül Kevin Magnussen, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Mick Schumacher és Nicholas Latifi lettek.
Q2
Alexander Albon meglepetés-továbbjutóként futotta a jobbnál jobb köröket, a Q3 azonban álomszerű eredmény lett volna a Williams számára. Ennek ellenére nyolc perccel a Q2 vége előtt Albon az élre állt.
Russell hét perccel a vége előtt a Mercedesek legjobb idejével ugrott az élre. Majd Jött Verstappen és Leclerc. Végül a monacói bizonyult a leggyorsabbnak, 1:35.246-os idővel vette át a vezetést.
Mindenki próbált a lágy keverékekkel spórolni, mivel a futamon leginkább ezek a gumikeverékek kerülnek majd előtérbe, persze ha nem szakad le az ég, amire bizony van esély. Az időjárás-előrejelzések a szombati napon már 25% esélyt jósoltak a vasárnapi futamra.
Norris az utolsó utáni pillanatban mentette meg magát a kieséstől, a Q2-t végül Charles Leclerc húzta be.
A Q3-ba Alexander Albon, Sebastian Vettel, Pierre Gasly, Csou Kuan-jü és Cunoda Juki már nem jutott tovább.
Q3
A Ferrari új szettlágyakon küldte ki a pilótáit, a cél egyértelműen a pole pozíció megszerzésére volt. Verstappen ezzel szemben használt lágyakon kezdte meg a Q3-at. Leclerc nem aprózta el az első gyorsköreit, a monacói 1:34.624-el bekezdett és az élre repítette a Ferrarit, mögé csapattársa, majd Hamilton jött fel mindössze három tized lemaradással.
Az utolsó körökre többnyire használt gumikkal hajtottak pályára az élmenők, annak ellenére, hogy Charles Leclerc is hangsúlyzota, hogy nagyjából egy gyors körre optimálisak a piros oldalfalú lágy keverékek.
Charles Leclerc tovább javított az első helyen, de jött Carlos Sainz, aki olyan kört pakolt össze, amivel maga mögé utasította csapattársát, így a spanyol húzta be az austini időmérőt. Max Verstappen számottevően nem javított, de Leclerc büntetése miatt vasárnap így is a második rajtpozícióból várja a piros lámpák kialvását.
CARLOS SAINZ TAKES POLE!
— Formula 1 (@F1) October 22, 2022
He storms to his third pole in F1, with Leclerc second-fastest, and Verstappen third#USGP #F1 pic.twitter.com/xvwibxXxKy
Here's how things finished in Q3 at @COTA 👇
— Formula 1 (@F1) October 22, 2022
The grid will look a bit different to this, with grid penalties for Leclerc, Perez, Alonso and Zhou to come#USGP #F1 pic.twitter.com/FSAxvG1bjP
Az időmérő utáni interjúk
Carlos Sainz:
Nagyon élveztem a mai napot, nehéz volt ilyen széllökésekben gyors köröket teljesíteni. Egy jó kört hoztam össze a végén, kevés hibával, végre megint sikerült a pole pozció. A Red Bull szerintem erősebb versenykörülmények között, de mindent megteszünk holnap, hogy elöl maradjunk és megnyerjük a futamot.”
Charles Leclerc:
Folyamatosan változnak itt a viszonyok, a szél erőssége folyamatosan nőtt, nem volt könnyű dolgunk. Carlos megérdemelten szerezte meg a pole-t, persze nekem az a célom, hogy minél előbb az élmezőnyre zárkózzak holnap, mivel sajnos rajtbüntetésem lesz.”
Max Verstappen:
Szomorú hírt kaptunk ma, az egész sportnak nagy veszteség Dietrich, ő rengeteget tett a pályafutásomért. Az időmérőn próbáltunk mindent beleadni, ez erre volt most elég, de holnap van a verseny. A futamokon mindig jobbak vagyunk, izgalmas versenyt remélek holnapra.”
A hétvége programja vasárnap, magyar idő szerint 21.00-kor elrajtoló Amerikai Nagydíjjal zárul.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Mark Thompson/Getty Images)