- Sport
- Forma-1
- formula-1
- austin gp
- amerikai nagydíj
- sprinthétvége
- charles leclerc
- max verstappen
- lewis hamilton
Verstappen kiMaxolta az Amerikai Nagydíjat: a sprint után a futamot is behúzta
További Forma-1 cikkek
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
- Hivatalos, a Red Bull lapátra tette Sergio Pérezt
A 2023-as Formula–1 naptár 18. állomása a Texas állambeli Austin, ahol többek között idén már ötödik alkalommal sprintfutammal egybekötött a hétvégi program. A rendhagyó, pénteki időmérőt – nem meglepetésre – Max Verstappen nyerte volna, azonban pályaelhagyás miatt törölték a körét, így csupán a hatodik pozícióból rajtolhatott a vasárnapi nagydíjon a holland. Így a Ferrari monacói pilótája, Charles Leclerc pályafutása során a 21. pole-pozíciót szerezte meg, ezzel már ő
a legtöbb rajtelsőséggel rendelkező F1-es, akinek nincs még világbajnoki címe.
Mögötte a bomba formában lévő 23 esztendős Lando Norris rajtolhatott a McLarennel, illetve a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton indult a második sorból. Meglepetésre a sokadik virágkorát élő Fernando Alonsonak a 17. helyről kellett startolnia, ami azért is érdekes, mert óriási csata folyik Hamilton és közte a vb-bronzért.
A kérdés az volt: felzárkózik a Ferrari a Mercedeshez, vagy nyílik az olló?
A verseny igen szoros a két együttes között, ugyanis az Amerikai Nagydíj előtt csupán 27 ponttal vezetett a német istálló a Ferrarival szemben. Charles Leclerc és Lewis Hamilton is magabiztosan autózott az egész hétvége során, hiszen a szabadedzésen és a sprintkvalifikáción is Verstappen mögött a monacói ért be másodikként, őt követte szorosan Hamilton. Továbbá Leclerc megnyerte a vasárnapi időmérőt, a brit pedig a harmadik legjobb kört autózta.
A szombati 19 körös sprintfutamon a friss háromszoros világbajnok Max Verstappen rajt-cél győzelmet aratott, igazi ellenfele pedig a rövid távú versenyen sem akadt. Itt azonban megfordult az eddigi állás: a holland mögött közel tíz másodperces hátránnyal, a brit Lewis Hamilton ért be és őt követte a 26 éves Charles Leclerc.
Kiderült: csupán 16 versenyző indul a rajtrácsról, ugyanis a két Aston Marton, és a két Haas-pilóta, tehát Fernando Alonso és Lance Stroll, valamint Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen a boxutcából indulnak.
A Red Bull mexikói pilótája, Sergio Pérez egész évben szenved és gyenge teljesítményt nyújt, az elmúlt három futamon csupán öt pontot tudott szerezni. Az, hogy csapattársa Max Verstappen sorra nyeri hatalmas fölénnyel a futamokat még nehezebb helyzetbe hozza Pérezt. Pletykák is felröppentek arról, hogy az osztrák istálló nem tartaná meg 2024-ben a 33 éves pilótát, vagy akár hamarosan bejelentheti visszavonulását az F1-ből.
Az Amerikai Nagydíj 1959-ben került be a Formula–1 naptárába, az évek folyamán más város rendezésében. Austin 2012 óta házigazdája a száguldó cirkusznak, a legtöbb elsőséggel Lewis Hamilton rendelkezik (6), a legutóbbi két verseny győztese pedig Max Verstappen volt.
Max Verstappen és Lewis Hamilton csatázott a győzelemért
A vasárnapi futam rajtján Charles Leclerc indíthatta el a versenyzést, mögötte Lando Norris és Lewis Hamilton mehetett. Azonban a McLaren-pilóta óriásit rajtolt, már az első kanyarban maga mögé utalta a monacóit, majd néhány kanyarral később kis híján össze is ütközött a két Ferrari. Verstappen rögtön javított egy pozíciót, és már az ötödik volt, miközben az F1-újonc Oscar Piastri négy helyet javított. A visszatérő ausztrál, Daniel Ricciardo tartani tudta a 13. helyét.
Az olasz együttes az eddig látottakkal ellentétben nem kezdett erősen: a hatodik körben már Hamilton is megelőzte Leclerct, csapattársa pedig Verstappen mögé került az ötödik pozícióba. Közben az élen Norris már több, mint három másodperces előnyre tett szert. Ocon a rajtot követően Piastrival ütközött, mindkettejük autója megsérült, így az ausztrál és a francia is idejekorán kiszállt a versenyből.
A táv egyharmadánál – meglepetésre – Max Verstappen kezdte meg a kerékcserék sorát, majd érkezett Norris, Sainz és Perez is. Charles Leclerc jól kezelte a gumijait, és egyelőre kiállás nélkül vezette a nagydíjat, a Norris, Verstappen, Hamilton trió pedig friss abroncsokon üldözte őt.
A futam feléig tudta maga mögött tartani a mezőny a háromszoros világbajnokot, Verstappen egészen könnyen előzte meg a McLaren rutinos pilótáját. Hamilton 4 másodperces hátránnyal követette az élen haladókat. Sergio Pérez ekkor az ötödik helyen autózott, szendvicsben a Ferrari versenyzői között.
Lando Norris tempója azonban visszaesett, ezért a 35. körben második helyről, az élen haladók közül először újra kijött a boxba friss abroncsokért. Reagált a Red Bull, és rögtön kihívta a vezető Verstappent, hogy megtartsa a holland az előnyét, ami – a viszonylag lassú kerékcsere ellenére is – jó taktikai húzásnak bizonyult. Norris és Verstappen gumielőnyüket kihasználva gyorsan átjutottak a monacóin, és hamar visszakerültek az élre. Úgy tűnt: ez a verseny kettejük között fog eldőlni.
Fernando Alonso óriásit menetelt és áthámozta magát a mezőnyön, a verseny háromnegyedénél már a nyolcadik helyen menetelt Pérez mögött. A vb-rekorder Hamilton közben vérszemet kapott: úgy érezte akár a győzelmet is megcsípheti. A friss abroncsokkal sorra autózta a leggyorsabb köröket, és már csak három másodperc volt a hátránya honfitársával szemben tíz körrel a nagydíj vége előtt.
Az utolsó körökre kezdett Verstappen előnye fogyni, így a kérdés ekkor már csak az volt: ő szerzi meg karrierje 50. futamgyőzelmét, vagy Lewis Hamilton az idényben először, pályafutása során 104. alkalommal áll a dobogó legfelső fokán? A holland, ha nehezen és izzadságszagúan, de menedzselni tudta a fékhibát, és a 2023-as idény legnehezebb győzelmét szerezte meg, szűk két másodperces előnnyel.
Hamilton és Leclerc kizárása
Pár órával a futam után aztán hírt közölt az F1: az autók aljára szerelt úgynevezett kopólemez túlzott elhasználódása miatt kizárták a futamról és törölték annak végeredményéből Lewis Hamilton és Charles Leclerc eredményét. Előbbi a második helyet veszítette el, Leclerc hatodikként ért célba.
A következő versenyhétvége október 25 és 27 között kerül megrendezésre Mexikó fővárosában, Mexikóvárosban. Az Index élő közvetítéssel és verseny utáni összefoglalóval várja az olvasókat.
A futam percről percre közvetítését itt olvashatja!
Amerikai Nagydíj, Austin (56 kör, 308,405 km):
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:35:21.362 óra
kizárták Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 2.225 másodperc hátrány
2. Lando Norris (brit, McLaren) 10.730 mp h.
3. Carlos Sainz (spanyol, Ferrari) 15.134 mp h.
4. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 18.460 mp h.
kizárták Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 24.662 mp h.
5. George Russell (brit, Mercedes) 24.999 mp h.
6. Pierre Gasly (francia, Alpine) 47.996 mp h.
7. Lance Stroll (brit, Aston Martin) 48.696 mp h.
8. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 1:14.385 perc hátrány
9. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 1:26.714 p h.
10. Logan Sargeant (amerikai, Williams) 1:27.998 p h.
11. Nico Hülkenberg (német, Haas) 1:29.904 p h.
12. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) 1:38.601 p h.
13. Csou Kuan-jü (kínai, Alfa Romeo) 1 kör hátrány
14. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1 kör h.
15. Daniel Ricciardo (ausztrál, Alpha Tauri) 1 kör h.
leggyorsabb kör: Cunoda - 1:38.139 perc
pole pozíció: Leclerc
Kiestek:
Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 49. körben
Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 10
Esteban Ocon (francia, Alpine) 6
A vb-pontversenyek állása 18 futam után (még 4 van hátra)
versenyzők:
1. Verstappen 466 pont – már világbajnok
2. Pérez 240
3. Hamilton 201
4. Fernando Alonso 183
5. Sainz Jr. 171
6. Norris 159
7. Leclerc 151
8. Russell 143
9. Piastri 83
10. Gasly 56
11. Stroll 53
12. Ocon 44
13. Albon 25
14. Bottas 10
15. Hülkenberg 9
16. Cunoda 8
17. Csou 6
18. Magnussen 3
19. Liam Lawson (új-zélandi, Alpha Tauri) 2
20. Sargeant 1
21. Nyck De Vries (holland, Alpha Tauri) és Ricciardo 0
csapatok:
1. Red Bull 706 pont – már világbajnok
2. Mercedes 344
3. Ferrari 322
4. McLaren 242
5. Aston Martin 236
6. Alpine 100
7. Williams 26
8. Alfa Romeo 16
9. Haas 12
10. Alpha Tauri 10
(Borítókép: Max Verstappen. Fotó: Chris Graythen / Getty Images)