Verstappen ütközött Hamiltonnal, Piastri történelmi sikert ért el a Hungaroringen
További Forma-1 cikkek
- A Cadillac csak a kezdet, rövidesen 12 csapatosra is bővülhet az F1 mezőnye
- A Red Bullnál előkészítették a selyemzsinórt, félreérthetetlen utalást tett a csapatfőnök
- Az utolsó futam előtt pilótacserét húztak meg az F1-es istállónál
- Az F1 korábbi ura eladásra kínálja 150 milliárdot érő autógyűjteményét
- Max Verstappen megkoronázta vb-címét: a kaotikus Katari Nagydíjon is a dobogó tetejére állt
Vasárnap ismét több tízezer szurkoló látogatott ki a Hungaroringre, már reggel bedugult az M3-as autópálya Mogyoród irányába. A legbizakodóbbak a McLaren szurkolói lehettek, Lando Norrisék ugyanis egész hétvégén gyorsak voltak, az időmérő edzésen pedig kibérelték maguknak az első rajtsort a vasárnapi futamra – Max Verstappen, mondjuk, közel volt hozzájuk, de csak a harmadik lett.
A Red Bull ezen a hétvégén vetette be új fejlesztési csomagját, ami beválni látszott, bár Sergio Pérez a magyar pályán is nagy lemaradásban volt csapattársához képest, az időmérőn pedig összetörte az autóját – amennyiben igazak a pletykák, a nyári szünetben Christian Hornerék megköszönhetik neki az eddigi hozzájárulását a sikerekhez.
A Mercedes az előző két versenyt megnyerte, de a Magyar Nagydíj időmérőjén óriásit betlizett a csapat, Toto Wolff csapatfőnök rendkívül mérgesen nyilatkozott a Q3 után. Lewis Hamilton valahogy elverekedte magát a harmadik szakaszig, de ott nem tudott csodát tenni. Utána azt mondta, hogy sikerült jól beállítani az autót, a gond az, hogy amikor beüt a kánikula, veszítenek a teljesítményükből, a magas pályahőmérséklet egyszerűen nem kedvez a koncepciójuknak.
Cunoda balesete után az FIA változtatást hajtott végre az 5-ös kanyarnál
A Ferrari nagy reményekkel érkezett Magyarországra, az olaszok abban bíztak, hogy jól mennek majd, hiszen a Hungaroringhez karakterisztikájában hasonlító monacói pályán Charles Leclerc nyerni tudott. Az első szabadedzés még jól is nézett ki, aztán Leclerc eldobta az autóját, ami nem tett jót az önbizalmának. Utána a többiek feljebb tekerték a motort, így a Scuderia pilótáinak esélyük sem volt a pole-ra, a kvalifikáció után már arról beszéltek, hogy normál körülmények között a dobogó is elérhetetlen nekik.
A futam előtt történt egy fontos változás: miután Cunoda Júki (RB) a falnak csapódott az időmérő végén, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a rajt előtt módosítást hajtott végre a Hungaroringen az 5-ös kanyar kijáratánál. Az intézkedés nyomán az érintett részen sóderágy váltotta fel a műfüves szakasz utolsó négy méterét.
Piastri állt az élre a rajt után, Verstappen engedett a csapat kérésének
A rajt után Norris, Piastri és Verstappen egyszerre ért az egyes kanyar féktávjához, a holland lement a pályáról, hogy elkerülje az ütközést. Piastri vette át a vezetést, Norris néhány pillanatra visszaesett a negyedik helyre, aztán megelőzte Hamiltont, Verstappenre pedig rászóltak, hogy engedje el a britet, hogy ne induljon vizsgálat ellene.
„Oké, szóval akkor csak úgy leszoríthatod az embereket a pályáról?” – kérdezett vissza dühösen a holland, aki végül eleget tett a Red Bull kérésének.
Az első hármast Hamilton és a két Ferrari követte. A 17. helyről induló Russell nyolc kör alatt feljött a tizedik helyre, és Pérez is szépen lépegetett előre, majd ők ketten egymásra találtak, mert a kilencedik Valtteri Bottas a lassabb Kick-Sauberrel megtorpanásra kényszerítette a Mercedest.
A mezőnyből Lance Stroll tudta a legtovább életben tartani a lágy gumikat, csak a 14. körben ment be a bokszba friss gumikért. Közben Hamilton megközelítette Verstappent, aki nem tudta tartani a lépést a McLarenekkel. Csata viszont nem alakult ki, mert a hétszeres világbajnokot kihívta kerékcserére a Mercedes.
Érintethetetlenek voltak a McLarenek
A 18. körben Verstappen a fékjeire panaszkodott, nem először a hétvégén. A 20. körben így is átvette a vezetést, miután Piastri és Norris is friss abroncsokra váltott, de persze mindenki tudta, hogy hamarosan a holland is kimegy a bokszba. Így is lett, majd Hamilton mögé jött vissza a pályára, tehát veszített egy pozíciót.
Pár pillanat erejéig még Leclerc is vezette a versenyt, de már annyira kopottak voltak a gumijai, hogy muszáj volt kihívni őt a bokszba. A 28. körben egy előzést, vagyis inkább kikerülést láttunk, Sainz ment el a célegyenesben Cunoda mellett nyitott szárnnyal.
Mögöttük Nico Hülkenberget előbb Alonso, majd Stroll is megelőzte, csúszott hátra a német a Haasszal. Az élen a McLarenek kézben tartották a versenyt, úgy vezettek nagyon simán, hogy közben a gumikat is óvni tudták.
Összejött a Hamilton–Verstappen-csata
A 33. körben Verstappen ráesett Hamilton hátsó szárnyára, aki minden rutinját bevetve védekezett. A 35. körben a vb-címvédő a kettes kanyarban próbált előzni, de túl vakmerő volt, és lecsúszott a pályáról. Majd újra a fékjeire panaszkodott.
Eközben a két Ferrari a senki földjén autózott az ötödik és hatodik helyen. Leclerc volt előrébb, és csak azért tudta megközelíteni Verstappent, mert a Red Bull versenyzője Hamilton miatt nem tudott gyorsabb lenni. Sainz viszont távol volt a csapattársától, a mögötte jövő Pérez hátránya pedig már több mint fél perc volt a verseny felénél.
A 41. körben Hamilton és Leclerc is bement a bokszba kereket cserélni, így a holland fellélegezhetett. Az élen Piastri kicsit elbóbiskolt, egy hiba miatt lecsúszott a pályáról a 11-es kanyar után, de nem sérült meg az autója, Norris viszont így meg tudta közelíteni az ausztrált.
Hirtelen feszült helyzetben találta magát a McLaren bokszfala
A 46. körben Norris friss abroncsokat kapott, de aztán az egyes kanyarban rögtön elfékezte a jobb első gumiját. Egy körrel később Piastri is kiment a bokszba, de nem tudott Norris elé visszajönni, helycsere történt az élen.
Piastri biztos nem örült annak, hogy a csapat nem őt hozta előbb, Norris meg annak nem örült, hogy a csapat vissza akarta adni az ausztrálnak az első helyet. Nem látszott, hogy jöhetne össze a csere.
Közben Verstappen összeveszett a csapatával, mondták neki, hogy mit kellene tennie, erre visszaszólt: „Hagyjatok békén, próbálom menteni a menthetőt ezen a futamon!” – üvöltötte a rádióba.
Az 57. körben Verstappen feljött a negyedik helyre, miután a DRS segítségével elment Leclerc mellett a célegyenesben. Az élen egyre feszültebb lett a helyzet, Norris nem akarta visszaadni az első helyet, mert úgy érezte, hogy a stratégiai szerencse most az ő pártját fogta. A McLaren akkor még nem adott határozott utasítást Norrisnak, aki nem lassított le, és növelte az előnyét az élen haladva.
Verstappennél elfogyott a türelem, Norris lemondott a győzelemről
A 63. körben Verstappen váratlanul bevetődött Hamilton mellé az egyes kanyarban, összeütköztek, majd a Red Bull félig a levegőbe repült. A koccanás miatt Leclerc visszaszerezte a negyedik helyet, Hamilton pedig maradt a harmadik.
A McLaren aztán meghozta a döntést, arra kérte Norrist, hogy lassítson le. Ő így is tett, a 68. kör elején szinte megállt, így Piastri elhúzott mellette. A harmadik helyet Lewis Hamilton szerezte meg, nem sérült meg túlságosan a kocsija, miután Verstappen eltalálta őt hátulról. Ezzel behúzta a 200. dobogós helyezését a sorozatban.
Több pilóta is a Hungaroringen aratta az első F1-es győzelmét. Most megmutatjuk, hogy kik érték el ezt a fontos mérföldkövet hazánkban:
- Damon Hill (1993)
- Fernando Alonso (2003)
- Jenson Button (2006)
- Heikki Kovalainen (2008)
- Esteban Ocon (2021)
- Oscar Piastri (2024)
Norris tavaly összetörte a súlyos milliókat érő Herendi porcelánt, most ügyelt rá, hogy ez ne történjen meg, biztonságos helyre tette a trófeát, mielőtt pezsgővel terítette be a többieket.
Még egy érdekes statisztikai adat a végére: a 23 éves Oscar Piastri a hetedik különböző futamgyőztes ebben a szezonban.
Formula–1
2024-es Magyar Nagydíj (70 kör)
A végeredmény
- Oscar Piastri (McLaren) – 1:38:01.989 óra
- Lando Norris (McLaren)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- Max Verstappen (Red Bull)
- Carlos Sainz (Ferrari)
- Sergio Pérez (Red Bull)
- George Russell (Mercedes)
- Cunoda Júki (RB)
- Lance Stroll (Aston Martin)
- Fernando Alonso (Aston Martin)
- Daniel Ricciardo (RB)
- Nico Hülkenberg (Haas)
- Alexander Albon (Williams)
- Kevin Magnussen (Haas)
- Valtteri Bottas (Kick-Sauber)
- Logan Sargeant (Williams)
- Esteban Ocon (Alpine)
- Csou Kuan-jü (Kick-Sauber)
Feladta:
- Pierre Gasly (Alpine, műszaki probléma)
A vb-pontversenyek állása 13 futam után (még 11 van hátra):
Versenyzők:
- Verstappen 265 pont
- Norris 189
- Leclerc 162
- Sainz 154
- Piastri 149
- Hamilton 125
- Pérez 124
- Russell 116
- Alonso 45
- Stroll 24
- Hülkenberg 22
- Cunoda 22
- Ricciardo 11
- Oliver Bearman (Ferrari) 6
- Gasly 6
- Magnussen 5
- Albon 4
- Ocon 3
- Csou 0
- Sargeant 0
- Bottas 0
Konstruktőrök:
- Red Bull 389 pont
- McLaren 338
- Ferrari 322
- Mercedes 241
- Aston Martin 69
- RB 33
- Haas 27
- Alpine 9
- Williams 4
- Sauber 0
(Borítókép: Oscar Piastri a F1-es Magyar Nagydíjon a Hungaroringen 2024. július 21-én Budapesten. Fotó: Kaszás Tamás / Index)