Ami nem sikerült Hamiltonnak és Alonsónak, azt megcsinálták Norrisék

GettyImages-2188872157
2024.12.08. 15:31
Lando Norris nyerte meg a 2024-es Formula–1-es világbajnokság utolsó, Abu-dzabi Nagydíját, megelőzve a Ferrari duóját, Carlos Sainzot és Charles Leclerc-t, így 1998 után először nyerte meg a konstruktőri világbajnoki címet a McLaren.

Nem sok kérdőjel várt kiegyenesítésre az idény utolsó futamán, Max Verstappen már rég bebiztosította egyéni világbajnoki címét, de a konstruktőrök között még volt verseny a McLaren és a Ferrari között.

A 16 elsőséggel rekorder olaszok 2008, a nyolccal holtversenyben harmadik wokingiak pedig 1998 óta vártak az első győzelmükre. Érdekesség, hogy 2007-ben a McLaren két pilótája, Lewis Hamilton és Fernando Alonso (109-109) összesen több pontot szerzett (218), mint Kimi Räikkönen (110) és Felipe Massa (94) a Ferrarinál (204), előbbit a konstruktőri versenyből kizárták, így már 26 évre nyúlt a széria.

Most azonban nagyon jó esélye volt a McLarennek, hiszen túl azon, hogy 21 pontos előnnyel várta a zárást, Lando Norris az első, Oscar Piastri a második helyről indulhatott, miközben Charles Leclerc csak a mezőny végéről.

Lando Norris ezúttal jól kapta el a rajtot, de Verstappen kiforgatta Piastrit és saját magát is, az ausztrál az utolsó helyre esett ezzel vissza, az újraindítás után pedig Franco Colapintónak ment, pocsékul indult számára a verseny – mondjuk, a Valtteri Bottas által kilökött Sergio Péreznél még így is jobban.

Nem úgy Leclerc-nek, aki már rögvest a nyolcadik(!) helyre kapaszkodott a mezőny végéről, az egyedüliként keményen rajtoló Lewis Hamilton is szépen jött fel, és már a 12. helyen állt, miközben Norris, Sainz, Gasly, Russell, Hülkenberg, Alonso, Magnussen, Leclerc, Stroll, Lawson volt a pontszerzők sorrendje, Verstappen a 11. helyig csúszott.

A virtuális safety car után Russell máris Gaslyt támadta, de sikertelenül, és hosszú-hosszú körökön át nem is változott a helyzet.

Jöttek viszont sorban a büntetések, Verstappen, Bottas és Piastri is 10 másodperces bírságot kapott a balesetek okozásáért.

Leclerc a 8. körben már a 7. volt, Verstappen a 9. helyen haladt ekkor, két körrel később a monacói a hatodik helyet is átvette, miközben Hamilton a 13. körre ért a pontszerzők közé.

A vártnál jóval hamarabb, már a 14-15. körben kezdtek érkezni az első kerékcserékre, Gasly egyre kevésbé tudta tartani a gyorsan kopó gumikon Russellt, viszont Hülkenbergen kívül az élmezőnyből a többiek nem követték a példát.

Leclerc a 21. körben jött új keverékért, majd nem sokkal később Lawsont és Gaslyt is levadászva már megint a hatodik volt, miközben csapattársa, Carlos Sainz a 26. körben Verstappen elé jött vissza a harmadik helyre.

Russell is Gasly mögé ért vissza a kerékcsere után, és bár gyorsan megelőzte, már három másodperc volt a hátránya az alávágó Leclerc-hez képest, eldőlni látszottak a dobogós helyek: Norris, Sainz és Leclerc sorrendben.

A 30. körben Verstappen is letöltötte büntetését, és a 11. helyre jött vissza, majd Bottas öklelte fel Magnussent mindkettejük búcsúján.

A 35. körben utolsóként Hamilton is megkapta az új keveréket, az egész mezőnnyel ellentétben viszont ő a közepeseken vadászhatott a végjátékban, ami

Norris, Sainz, Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Verstappen, Albon sorrenddel indult.

Egy látványos Hamilton, Alonso, Verstappen (csupán 13 vb-cím...) hármas csata után a spanyol járt rosszul, miközben a brit kapaszkodott felfelé, a 40. körben megelőzve Hülkenberget, és már Gasly után rongyolt, őt a 42.-ben utasította maga mögé, de Russell már 14 másodpercre volt ekkor tőle.

A 47. körre viszont már tíz alá kúszott a hátránya, Verstappen igyekezett követni őt, a holland is levadászta a korán cserélő duót, Piastri pedig a pontszerző helyekért küzdött nagyot ezekben a percekben.

A McLaren ausztrálja az 54. körben jött fel a 10. helyre, miközben Hamilton 3,5 másodpercre megközelítette csapattársát, akit az utolsó előtti körben ért utol, és az utolsó DRS-zónában végül meg is előzte, így negyedikként végzett – remek zárás volt ez a Mercedesnél, főleg a 16. rajthely után.

Az élen Norriséknál a két cserén kezdtek el gondolkodni, máskülönben semmi izgalom nem volt a futamában, és végül erre sem került sor, mivel enélkül is leszakította Sainzékat.

A Ferrari nagyot mentett, két dobogós hellyel búcsúztatta az idényt, de Norrisra nem volt ellenszer ezen a napon, így a McLaren nyerte meg a konstruktőri vb-címet, összességében kilencedik alkalommal, amivel a Ferrari (15) mögött már holtversenyben a második helyen áll a Williamsszel (9).

Ami tehát 1998 óta még Hamiltonnal és Alonsóval sem jött össze, most Norrisékkal már igen.

Végeredmény, Abu-Dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi (58 kör, 306,183 km, a pontszerzők):

  • 1. Lando Norris (brit, McLaren) 1:26:33.291 óra
  • 2. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 5.832 másodperc hátrány
  • 3. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 31.928 mp h.
  • 4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 36.483 mp h.
  • 5. George Russell (brit, Mercedes) 37.538 mp h.
  • 6. Max Verstappen (holland, Red Bull) 49.847 mp h.
  • 7. Pierre Gasly (francia, Alpine) 1:02.560 perc h.
  • 8. Nico Hülkenberg (német, Haas) 1:15.554 p h.
  • 9. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 1:22.373 p h.
  • 10. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 1:23.821 p h.

leggyorsabb kör: 1:25.637 perc (Kevin Magnussen, Haas, 57. kör)

pole pozíció: Norris

A vb-pontversenyek végeredménye 24 futam után:

versenyzők:

  • 1. Verstappen 437 pont
  • 2. Norris 374
  • 3. Leclerc 356
  • 4. Piastri 292
  • 5. Sainz 290
  • 6. Russell 245
  • 7. Hamilton 223
  • 8. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 152
  • 9. Alonso 70
  • 10. Gasly 42
  • 11. Hülkenberg 41
  • 12. Cunoda Juki (japán, RB) 30
  • 13. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 24
  • 14. Esteban Ocon (francia, Alpine) 23
  • 15. Kevin Magnussen (dán, Haas) 16
  • 16. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 12
  • 17. Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 12
  • 18. Oliver Bearman (brit, Ferrari/Haas) 7
  • 19. Franco Colapinto (argentin, Williams) 5
  • 20. Liam Lawson (új-zélandi, RB) 4
  • 21. Csou Kuan-jü (kínai, Sauber) 4
  • 22. Valtteri Bottas (finn, Sauber) 0
  • 23. Logan Sargeant (amerikai, Williams) 0
  • 24. Jack Doohan (ausztrál, Alpine) 0

csapatok:

  • 1. McLaren 666 pont
  • 2. Ferrari 652
  • 3. Red Bull 589
  • 4. Mercedes 468
  • 5. Aston Martin 94
  • 6. Alpine 65
  • 7. Haas 58
  • 8. RB 46
  • 9. Williams 17
  • 10. Sauber 4

(Borítókép: Zak Brown és Lando Norris 2024. december 8-án. Fotó:  Clive Mason / Getty Images )