- Sport
- Forma-1
- f1
- formula-1
- lando norris
- oscar piastri
- mclaren
- charles leclerc
- carlos sainz
- ferrari
- max verstappen
- lewis hamilton
- fernando alonso
Ami nem sikerült Hamiltonnak és Alonsónak, azt megcsinálták Norrisék
További Forma-1 cikkek
Nem sok kérdőjel várt kiegyenesítésre az idény utolsó futamán, Max Verstappen már rég bebiztosította egyéni világbajnoki címét, de a konstruktőrök között még volt verseny a McLaren és a Ferrari között.
A 16 elsőséggel rekorder olaszok 2008, a nyolccal holtversenyben harmadik wokingiak pedig 1998 óta vártak az első győzelmükre. Érdekesség, hogy 2007-ben a McLaren két pilótája, Lewis Hamilton és Fernando Alonso (109-109) összesen több pontot szerzett (218), mint Kimi Räikkönen (110) és Felipe Massa (94) a Ferrarinál (204), előbbit a konstruktőri versenyből kizárták, így már 26 évre nyúlt a széria.
Most azonban nagyon jó esélye volt a McLarennek, hiszen túl azon, hogy 21 pontos előnnyel várta a zárást, Lando Norris az első, Oscar Piastri a második helyről indulhatott, miközben Charles Leclerc csak a mezőny végéről.
Lando Norris ezúttal jól kapta el a rajtot, de Verstappen kiforgatta Piastrit és saját magát is, az ausztrál az utolsó helyre esett ezzel vissza, az újraindítás után pedig Franco Colapintónak ment, pocsékul indult számára a verseny – mondjuk, a Valtteri Bottas által kilökött Sergio Péreznél még így is jobban.
Nem úgy Leclerc-nek, aki már rögvest a nyolcadik(!) helyre kapaszkodott a mezőny végéről, az egyedüliként keményen rajtoló Lewis Hamilton is szépen jött fel, és már a 12. helyen állt, miközben Norris, Sainz, Gasly, Russell, Hülkenberg, Alonso, Magnussen, Leclerc, Stroll, Lawson volt a pontszerzők sorrendje, Verstappen a 11. helyig csúszott.
A virtuális safety car után Russell máris Gaslyt támadta, de sikertelenül, és hosszú-hosszú körökön át nem is változott a helyzet.
Jöttek viszont sorban a büntetések, Verstappen, Bottas és Piastri is 10 másodperces bírságot kapott a balesetek okozásáért.
Leclerc a 8. körben már a 7. volt, Verstappen a 9. helyen haladt ekkor, két körrel később a monacói a hatodik helyet is átvette, miközben Hamilton a 13. körre ért a pontszerzők közé.
A vártnál jóval hamarabb, már a 14-15. körben kezdtek érkezni az első kerékcserékre, Gasly egyre kevésbé tudta tartani a gyorsan kopó gumikon Russellt, viszont Hülkenbergen kívül az élmezőnyből a többiek nem követték a példát.
Leclerc a 21. körben jött új keverékért, majd nem sokkal később Lawsont és Gaslyt is levadászva már megint a hatodik volt, miközben csapattársa, Carlos Sainz a 26. körben Verstappen elé jött vissza a harmadik helyre.
Russell is Gasly mögé ért vissza a kerékcsere után, és bár gyorsan megelőzte, már három másodperc volt a hátránya az alávágó Leclerc-hez képest, eldőlni látszottak a dobogós helyek: Norris, Sainz és Leclerc sorrendben.
A 30. körben Verstappen is letöltötte büntetését, és a 11. helyre jött vissza, majd Bottas öklelte fel Magnussent mindkettejük búcsúján.
A 35. körben utolsóként Hamilton is megkapta az új keveréket, az egész mezőnnyel ellentétben viszont ő a közepeseken vadászhatott a végjátékban, ami
Norris, Sainz, Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Verstappen, Albon sorrenddel indult.
Egy látványos Hamilton, Alonso, Verstappen (csupán 13 vb-cím...) hármas csata után a spanyol járt rosszul, miközben a brit kapaszkodott felfelé, a 40. körben megelőzve Hülkenberget, és már Gasly után rongyolt, őt a 42.-ben utasította maga mögé, de Russell már 14 másodpercre volt ekkor tőle.
A 47. körre viszont már tíz alá kúszott a hátránya, Verstappen igyekezett követni őt, a holland is levadászta a korán cserélő duót, Piastri pedig a pontszerző helyekért küzdött nagyot ezekben a percekben.
A McLaren ausztrálja az 54. körben jött fel a 10. helyre, miközben Hamilton 3,5 másodpercre megközelítette csapattársát, akit az utolsó előtti körben ért utol, és az utolsó DRS-zónában végül meg is előzte, így negyedikként végzett – remek zárás volt ez a Mercedesnél, főleg a 16. rajthely után.
Az élen Norriséknál a két cserén kezdtek el gondolkodni, máskülönben semmi izgalom nem volt a futamában, és végül erre sem került sor, mivel enélkül is leszakította Sainzékat.
A Ferrari nagyot mentett, két dobogós hellyel búcsúztatta az idényt, de Norrisra nem volt ellenszer ezen a napon, így a McLaren nyerte meg a konstruktőri vb-címet, összességében kilencedik alkalommal, amivel a Ferrari (15) mögött már holtversenyben a második helyen áll a Williamsszel (9).
Ami tehát 1998 óta még Hamiltonnal és Alonsóval sem jött össze, most Norrisékkal már igen.
Végeredmény, Abu-Dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi (58 kör, 306,183 km, a pontszerzők):
- 1. Lando Norris (brit, McLaren) 1:26:33.291 óra
- 2. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 5.832 másodperc hátrány
- 3. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 31.928 mp h.
- 4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 36.483 mp h.
- 5. George Russell (brit, Mercedes) 37.538 mp h.
- 6. Max Verstappen (holland, Red Bull) 49.847 mp h.
- 7. Pierre Gasly (francia, Alpine) 1:02.560 perc h.
- 8. Nico Hülkenberg (német, Haas) 1:15.554 p h.
- 9. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 1:22.373 p h.
- 10. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 1:23.821 p h.
leggyorsabb kör: 1:25.637 perc (Kevin Magnussen, Haas, 57. kör)
pole pozíció: Norris
A vb-pontversenyek végeredménye 24 futam után:
versenyzők:
- 1. Verstappen 437 pont
- 2. Norris 374
- 3. Leclerc 356
- 4. Piastri 292
- 5. Sainz 290
- 6. Russell 245
- 7. Hamilton 223
- 8. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 152
- 9. Alonso 70
- 10. Gasly 42
- 11. Hülkenberg 41
- 12. Cunoda Juki (japán, RB) 30
- 13. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 24
- 14. Esteban Ocon (francia, Alpine) 23
- 15. Kevin Magnussen (dán, Haas) 16
- 16. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 12
- 17. Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 12
- 18. Oliver Bearman (brit, Ferrari/Haas) 7
- 19. Franco Colapinto (argentin, Williams) 5
- 20. Liam Lawson (új-zélandi, RB) 4
- 21. Csou Kuan-jü (kínai, Sauber) 4
- 22. Valtteri Bottas (finn, Sauber) 0
- 23. Logan Sargeant (amerikai, Williams) 0
- 24. Jack Doohan (ausztrál, Alpine) 0
csapatok:
- 1. McLaren 666 pont
- 2. Ferrari 652
- 3. Red Bull 589
- 4. Mercedes 468
- 5. Aston Martin 94
- 6. Alpine 65
- 7. Haas 58
- 8. RB 46
- 9. Williams 17
- 10. Sauber 4
(Borítókép: Zak Brown és Lando Norris 2024. december 8-án. Fotó: Clive Mason / Getty Images )