Hitel nélkül kezdték építeni Balatonringet

2009.07.24. 15:22
A beruházás minden törvényi feltétele adott, de a Sedesa csoport még nem kapott hitelt a Magyar Fejlesztési Banktól. A magyar Moto GP-futamot jövő szeptemberre tervezik, a spanyolok nem vártak tovább, a költségvetés 30 százalékát kitevő saját tőkéjük terhére kezdtek hozzá a földmunkákhoz.

Pénteken 25 munkagép a durva tereprendezéssel megkezdte a sávolyi Balatonring földmunkáit, a spanyol kivitelező tervei szerint idén, még a tél beállta előtt el kell jutniuk az alapozás befejezéséig. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke, a projekt koordinátora elmondta, a befektető saját kockázatra kezdi el a nagyjából 90 millió eurós, 196 hektáros építkezést, a Magyar Fejlesztési Bankkal még augusztus közepéig-szeptemberig tárgyalnak a hitelről.

A Sedesa konzorcium 30 százalékos önerő mellett 70%-ban hitelből fogja megvalósítani a beruházást. Az eredeti tervek szerint feles arányban volt az önerő és a hitel, de időközben mintegy 10 százalékkal csökkent a beruházás költségvetése, a megdrágult hitel kamatterheire is hitelt kíván felvenni a beruházó, ez módosított az arányokon.

Suchman hangsúlyozta, az állam felelőssége volt az ügy kiemelt kezelése, és az engedélyek beszerzésének segítése, aminek eleget tett, a kivitelezés megkezdésének minden törvényi feltétele adott. A kivitelezőknek meg kell kezdeniük a munkát ahhoz, hogy a nemzetközi versenynaptárban jövő szeptemberre ütemezett gyorsaságimotoros-világbajnoki futamra elkészülhessen a pálya.

Ujhelyi István államtitkár mint a nemzeti turisztikai bizottság elnöke arról beszélt, a Balatonringen rendezendő világbajnoki futamok 2010-től szerepelnek a nemzetközi versenynaptárban, a pontos időpontot napokon belül, várhatóan még júliusban bejelentik, onnantól öt évig a verseny megrendezési joga Magyarországé. A pálya léte, csakúgy, mint a Hungaroringé, az államtitkár szerint megkérdőjelezhetetlen fontosságú.

Ujhelyi elmondta, a gazdasági válság miatt jóval szigorúbbá váltak a hitelfelvétel feltételei, ez okozta a késlekedést a projekt indításában. A befektetetők korábban nem kívánták elkezdeni az építkezést a hitel megszerzéséig, az idő szorítása miatt most mégis megtették, saját kockázatra, az önerő erejéig.

A befektetők lemondtak arról, hogy egyedi kormánydöntés alapján vissza nem térítendő támogatást kapjanak, egyebek közt munkahelyteremtés címén, helyette hitelt kértek. Az MFB a hitelígérvény elkészítését augusztus közepére ígérte – mondta az államtitkár.

A Balatonring megépítésének első fázisán hétfőtől még több, mintegy 40 munkagép végzi majd a földmunkákat, napi 10 ezer köbméter földet mozgatnak meg, a későbbiekben 80 gép dolgozik egyszerre a területen.

A Sedesa eddig mintegy hatmilliárd forintot költött a beruházásra (területvásárlás, előkészítés, a település csatornázása). A Magyar Nagydíjat eredetileg idén szeptemberben rendezték volna meg először a Balatonringen, ám az építő Share Capital és Sedesa csoport a gazdasági válságra hivatkozva március 11-én bejelentette, hogy a beruházás finanszírozásának megszervezése a vártnál több időt vesz igénybe, így 2009-ben nem lesz futam.