Salamon
12 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Érdemes volt kockulni

2008.09.01. 10:35
Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a videojátékok legrangosabb világversenyét, a World Cyber Gamest. A magyarországi selejtezõt vasárnap tartották a Jövõ Házában, ahol megválasztották a geekek szépét is, egy hetedikes kissrác pedig mindenkit földbe alázott Guitar Heróban.

Videojátékot sportnak nevezni kicsit meredek dolog: elsõre nem tûnik összehasonlítható eredménynek egy atléta maratonfutása azzal, ha egy monitor elõtt görnyedõ, jó eséllyel kövér és albínószínû gyerek tíz fejlövést csinál egymás után Counter Strike-ban. Pedig a játékversenyeken cybersportnak (esetleg esportnak) nevezik a videojátékokat – vagy ha úgy tetszik, sportágakat –, amiben a játékosok megmérkõznek, mert egy kiemelkedõ teljesítmény eléréséhez a versenyzõknek ugyanúgy felkészülniük és edzeniük kell, mint a sportolóknak. Egy 100 százalékosra játszott Guitar Hero-dal kemény hónapok ínhüvelygyötrõ munkájáról tanúskodik. Ebben az értelemben a játékbajnokságok valóban a sportversenyekre emlékeztetnek, legfeljebb a doppingszerek megmaradnak az energiaitalok szintjén (bár amióta teszteltük a gamerviagrát, ebben sem vagyunk biztosak).

A cybersportok legjelentõsebb versenye a World Cyber Games (WCG), amit 2001 óta rendeznek meg. Három éve San Franciscóban, tavalyelõtt Szingapúrban, tavaly Seattle-ben volt a döntõ, idén novemberben Kölnben mérik össze reflexeiket a világ legjobb játékosai. Mint minden évben, 2008-ban is megrendezték a WCG magyarországi válogatóversenyét: augusztus utolsó napján a Jövõ Házában küzdöttek meg hazánk klikkelõbajnokai és kontrollervirtuózai.

Nézegessen kiskorú gitárbajnokokat a galériában!

Újra CS nélkül

Tavaly is ez a helyszín adott otthont az eseménynek, de úgy tûnik, a magyar WCG kezdi kinõni az amúgy nem kicsi csarnokot. 2007-ben legfeljebb négyezren voltak a selejtezõn, idén nagyjából nyolcezren jöttek el, mondja Hadházi Dániel, a szervezõ IDG Hungary Kft. munkatársa. A látogatószám tehát megduplázódott, a szubkultúra szépen vastagszik és veszíti el a szub- elõtagot, ami egyébként természetes jelenség lenne, de a WCG-n kicsit meglepõ. Elvégre a verseny a hardcore játékosok LAN-partijaiból nõtt ki, és amíg világ a világ, mindig a hardcore réteg lesz a legjobb bármilyen játékban: nem azok az alkalmi játékosok, akik hetente vagy havonta veszik elõ a konzolt, hanem a napi több órát gyakorló fanatikusok.

Az alfageekek mellett mégis szép számmal vannak a teremben olyan látogatók, akik nem mûértõk, de a WCG legnagyobb erénye azért mégis az, hogy egy fedél alá hozza a sok kicsi diaszpórát. A fesztiváljelleggel színpadokra osztott csarnok kisebb helyszínein három stratégiai játék, a Starcraft, a Command & Conquer 3: Kane's Wrath (CnC) és a Warcraft III: The Frozen Throne legjobbjai feszülnek egymásnak, illetve a Fifa 08 labdarúgói mutatják meg, hogy mit ér a virtuális foci, ha magyar. E négy versenyszám ismerõs tavalyról, de az ötödik játék, a Guitar Hero III nevû gitárszimulátor újdonság a WCG-n. Nem meglepõ újdonság: a zenészjátékok döbbenetes sikert értek el az elmúlt években a játékiparban, és a Guitar Herónak itthon is kezd kialakulni a rajongótábora. A közönségbõl több mint hetvenen neveznek be a versenyre, a tét természetesen a kijutás a világbajnokságra. Az öt versenyszám gyõzteseit ugyanis a fõszponzor Samsung kiviszi Kölnbe.

Fájó pont, hogy akárcsak tavaly, idén sincs belsõnézetes lövöldözõs játék, vagyis fps a versenyszámok között. Bár a világbajnokságon a Counter-Strike élmezõnye is összecsap majd, a világviszonylatban sem rossz magyar játékosok legfeljebb nézõi lehetnek a küzdelemnek. Hadházi szerint azért, mert a sajtóval nehéz itthon elfogadtatni ezt az erõszakos mûfajt, de sokkal valószínûbb az a magyarázat, amit a counterstrike-osok bõ egy héttel ezelõtti ellenversenyén, a Budapest eSport Cupon hallottunk: egyszerûen túl drága lett volna indítani a magyarokat. A Counter-Strike ugyanis csapatjáték, és a többi versenyszámmal ellentétben a szponzornak nem egy embert, hanem egy egész nyertes csapatot kellett volna kiutaztatnia és beneveznie.

Érzésbõl játszani

A versenyek párhuzamosan folynak, de a Starcraft-döntõt semmi pénzért nem hagynám ki. A játék több mint tíz éve jelent meg, akkor nagyon rákattantam, és ha ez nem így történt volna, valószínûleg semmit nem értenék a WCG-s kommentátor közvetítésébõl. Miközben ugyanis a színpadon a tavalyi gyõztes, Ace védi meg a címét, olyan frázisok röpködnek, mint a "küldi a probe-ját, pylonal indít, közben Ace tizenkét-poolozik" vagy a "cannonokat tesz le, nehogy lemutázzák". Kicsit tényleg olyan ez, mint a sport: aki nem ismeri a rögbi szabályait és szakkifejezéseit, ne nézzen rögbimeccset, mert csak azt látja, hogy tagbaszakadt férfiak taszigálják egymást a gyepen.

Ace-ék egy profi koreai pályán játszanak, amit azért fontos megjegyezni, mert a játéknak sehol nincs akkora kultusza, mint Dél-Koreában. Az elsõ meccs percek alatt véget ér. Ace az alienszerû zergekkel játszik, míg ellenfele a lassabb protossokkal – az elõbbiek gyorsabban fejlõdnek a játék elején és Ace ezt használja ki. Gyors és szapora zerglingjeivel lefutja az ellenséges bázis erõs, de lassabb védõit, ledarálja az ott építkezõ munkásokat, az ellenfél pedig a munkások elvesztésével olyan hátrányba kerül, hogy inkább beírja a "gg", vagyis "good game" üzenetet, majd kilép – ez nagyjából annak felel meg, mint amikor egy sakkpartiban valaki eldönti a királyát. A második meccs már állóháborúvá fajul, de Ace végül azt is megnyeri, valószínûleg a WCG-válogatók történetében utoljára. Jövõre ugyanis jön a Starcraft 2, és minden bizonnyal átveszi majd a Starcraft helyét a világversenyen. Furcsa, de a 17 éves Ace-t (a polgári életben: Váczi Valentin) nem érdekli a második rész, azt mondja, õ az elsõvel akar napi két-három órát játszani, mint eddig.

A másik nagy címvédés a CnC-meccsen történik: Gorky, a tavalyi gyõztes újra nyer. Ő 21 éves korával igazi veterán a mezõnyben, már negyedszer jut ki a világversenyre. Az elsõ két alkalommal Starcraftben volt a legjobb, tavaly CnC-ben – mint mondja, azért váltott, mert tavaly Starcraftben csak magyar bajnokot hirdettek, de a WCG-re nem vitték ki a gyõztest. Így Gorky inkább megtanult egy új játékot és abban iskolázott le mindenkit. "Reflex kell, taktikai érzék, meg tudni kell a másik fejével gondolkodni" – adja meg a gyorstalpalót a stratégiai játékokhoz. Gorky egyébként Zentai Györgyként 17 éve sakkozik, többször volt magyar korcsoportos bajnok, egyszer pedig második a sakk-eb-n. Mint mondja, a variációk gyors átgondolását, a gyors reagálást a sakkból vitte a játékstílusába. "Egyébként sokszor azt sem tudom, mennyibe kerül vagy mennyi életerõpontot sebez egy egység, inkább érzésbõl játszom" – teszi hozzá. Ja, úgy könnyû.

A cybersportok Egerszegije

A Warcraft III-meccset is a tavalyi gyõztes, DNA nyeri, Fifa 08-ban pedig a Gabu mûvésznevû játékos végez trónfosztást, de ekkor éppen a Guitar Hero III döntõjén szurkolok kollégámnak, Bluminak, aki a legjobb tizenhat közé jut. A legjobb nyolcba már nem jut tovább: bár 98 százalékos teljesítménye hard fokozaton remek eredmény, a nála legalább egy tízessel, de talán inkább egy húszassal fiatalabb ellenfele 100 százalékra játssza a dalt, azaz egyetlen hibát sem vét, a gitárkontrolleren pontosan ütemre nyomkodja a képernyõn száguldó színes bigyóknak megfelelõ gombokat. Aztán színpadra lép Murai Bence, egy megszeppent kisfiú túlméretezett baseballsapkával a fején, és rezzenéstelen arccal a földbe alázza a megkopott ízületû 16-17 éveseket. Szinte csak 100 százalékra játssza a számokat, magabiztosan nyeri a bajnokságot, mint Egerszegi Krisztina Szöulban. Bence még általános iskolás, most megy csak nyolcadikba, úgyhogy szülõi kísérettel utazik majd a Kölni vb-re. Mint apukája elmondja, négyes-ötös tanuló, és egyébként nincs zenei képzettsége.

A gyõztesek

Starcraft: Ace
Command & Conquer 3: Gorky
Warcraft 3: DNA
Guitar Hero III: Murai Bence
Fifa 08: Gabu

World Cyber Girls:
Elsõ helyezett: Páll Zsófia
Második helyezett: Bors Anita
Harmadik helyezett: Nagy Zsófia
Közönségdíj: Szemczy Alexandra

A versenyzõk mellett természetesen a nézõk is játszhatnak, a Microsoft több mint ötven Xbox 360 konzollal vonult ki, de pc-s lövöldözõs játékokban (Quake III, Unreal Tournament 3) és mobiljátékban is meg lehet mérkõzni, a Virtuális Red Bull Air Race-en pedig egy tihanyi pályán tanulom meg, hogy nagyjából harminc másodpercig tudnék a levegõben tartani egy mûrepülõgépet. Lehet még pontgyûjtõjátékban tárgynyereményeket cápázni, fotózkodni FHM-es címlaplányokkal, a celebvilágot pedig a kissé unott Majka és Kustánczi Lia képviselik.

Mindez sokkal gördülékenyebben zajlik, mint tavaly, nincsenek akkora csúszások. Érezhetõen jobb a szervezés, és a színpadokon amatõrökhöz képest jó és hiteles (értsd: a magyar játékkultúrából érkezõ) mûsorvezetõk vezénylik le a programokat. A tökéletestõl azért még messze van a magyar WCG, már csak a hely miatt is: az egyes színpadoknak egymást kell túlkiabálniuk a Jövõ Házában, a Guitar Hero III döntõje alatt pedig a nap éppen rásüt a kivetítõre, így alig látni valamit a versenybõl. És a nap egyik fénypontja, World Cyber Girls, vagyis a legszebb játékos lány megválasztása sem megy zökkenõmentesen.

Játékos lányok a galériában - kattintson!

Geekek szépe

Olyan szépségverseny ez, ahol a zsûri csak 50 százalékban értékeli a lányok kinézetét, a pontok másik felét játékokkal kapcsolatos feladatokon lehet megszerezni. A hölgyeknek a bikinis felvonulás elõtt meg kell mérkõzniük egymás ellen Guitar Hero III-ban (itt jön az elsõ kisebb szervezõi bénázás a számok kiválasztásakor), majd kvízkérdésekre kell válaszolniuk. Ez utóbbi forduló a tavalyi verseny legkínosabb félórája volt, a kérdéseket ugyanis a forduló elõtti percekben írták rohammunkában, a szervezõk még engem is bevontak, hogy találjak ki néhány kérdést. Most már elõre megírt kérdésekkel készültek, de a kérdések nehézségének összehangolásán még lehetne dolgozni. Elõfordul, hogy több válasz is jó, a lehetséges válaszok felsorolásánál pedig idétlen jópofizások segítenek egyik-másik versenyzõnek (elég könnyû rájönni, hogy a PDA és a PMA közti különbséget firtató kérdés válaszai közül a "PMA-juk csak a lányoknak van" hibás).

A mezõny egyébként nem rossz, a geek szépségkirálynõ-jelöltek között nincsenek olyan zsiráfnyakú, mûanyagmosolyú borzalmak, mint egyik-másik magyar versenyen. Ugyan egyik lánynak sincs mondjuk modellgyakorlata és az alakjuk sem tökéletes, de helyesek és konyítanak valamit a játékokhoz. "Jobb a felhozatal idén, tavaly voltak olyan jelentkezõk, akik nem voltak igazi játékosok" – mondja Öchlsläger Kitti, az egyik visszatérõ versenyzõ. Neki van a legjobb alakja, de sem õ, sem az Index másik kedvence, a babaarcú Szemczy Alexandra nem jut fel a dobogóra (igaz, utóbbi megkapja a közönségdíjat).

Páll Zsófia nyer, akit mindenképpen az elsõ háromba vártunk, mivel hasonlít Mary-Louis Parkerre, ráadásul játéktémában verhetetlen. Így akárcsak tavaly, a geekek szépe a legnagyobb geek lesz, és Zsófi is látja, hogy ez döntött. "Volt miért kockulni" – fogalmaz. Az eredmény egyetlen szépséghibája, hogy Zsófi a Gamestar külsõse, a Gamestar pedig a szervezõ IDG lapja. A bundagyanút a gyõztes azzal hessegeti el, hogy nem volt gamestaros a zsûriben, de azért elég vicces, hogy Zsófi egyik nyereménye, hogy mostantól egy évig a Gamestar arca lesz.

A World Cyber Girls döntõje után négy koncert (The Trousers, Suburban Neon, Boogie Mamma és Sugarloaf) zárja a napot, kettõvel több, mint tavaly. Ez is jelzi, hogy bár a WCG még gyerekcipõben jár itthon, és bár ismertsége és elfogadottsága sem olyan, mint mondjuk Németországban, azért fejlõdik a rendezvény. Pár év múlva talán már nálunk is lesznek olyanok, akik szponzori támogatással megélnek abból, hogy játszanak – akárcsak a sportolók.