A TikTok lehet a Microsoft kulcsa a jövőhöz
További Tech-Tudomány cikkek
Szűk egy hónap telt el azóta, hogy Mike Pompeo amerikai külügyminiszter azt nyilatkozta, az amerikai kormány adatvédelmi aggályokra hivatkozva betiltaná az Egyesült Államokban a TikTok nevű kínai videómegosztó alkalmazást. Donald Trump elnök múlt pénteken valóra is váltotta a fenyegetést: bejelentette, hogy már másnap aláírja az alkalmazás amerikai betiltásáról szóló dekrétumot. Ekkor úgy tűnt, hogy India után Amerikában is elérhetetlenné válik majd az alkalmazás, de az elmúlt időszak eseményeinek fényében talán annyira nem meglepő módon végül egy újabb fordulat következett az ügyben,
a Microsoft ugyanis megerősítette a pletykákat, melyek szerint tárgyalásokat folytatnak a TikTok felvásárlásáról.
Ebbe a folyamatba ráadásul a korábban egy ilyen ügyletet elutasító Trumpot is bevonták, aki a jelek szerint teljes pálforduláson ment át, és hétfőn már arról beszélt, hogy nemhogy nem bánja, de támogatja is azt, hogy a Microsoft felvásárolja a videómegosztót – feltéve, hogy szeptember 15-ig sikerül nyélbe ütni az üzletet. Ez elsőre talán nem tűnik annyira érdekesnek, a cégóriás azonban elég szorult helyzetbe került, bő egy hónap alatt kell ugyanis lezavarnia egy rendkívül bonyolult ügyletet, amivel hatalmasat is nyerhet, és ha sikerrel jár, azzal az elnökválasztási hajrában nagyot lökhet Trump szekerén is.
Adatok a középpontban
Mielőtt végigvennénk, pontosan mit nyerhet a Microsoft a TikTok megszerzésével, mindenképpen érdemes kiemelni azt, hogy a cég terveinek középpontjában azért mégiscsak a személyes adatok állnak. A TikTok-botrány azért robbant ki, mert az amerikai vezetés szentül hiszi, hogy az app nemzetbiztonsági kockázatot jelent, és félnek attól, hogy a kínai tulajdonú cég ellopja a felhasználók adatait és azokat tovább is adja a kínai kormánynak. Az, hogy az ettől való félelem megalapozott-e, egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint amilyennek a Trump-adminisztráció láttatni szeretné, de akár az USA elnökének sértettsége, akár valódi fenyegetés áll a háttérben, az biztos, hogy a TikTok betiltása a Huawei-botrány után elindítaná (más nézetek szerint eszkalálná) a 21. század nagy technológiai hidegháborúját.
A cég amerikai, kanadai, ausztráliai és új-zélandi működtetési jogainak felvásárlása jóval kellemesebb megoldásnak tűnik, ez azonban csak akkor lehet reális lehetőség, ha sikerül garantálni az adatok megfelelő védelmét. Ezzel a Microsoft is tisztában van, a tárgyalásokat megerősítő blogposztban külön ki is emelték az adatvédelem fontosságát. Egészen pontosan úgy fogalmaztak, hogy
- garantálnák, hogy a TikTok amerikai felhasználóinak személyes adatai átkerülnek az Egyesült Államokba, és ott is maradnak,
- emellett pedig gondoskodnának a jelenleg külföldön tárolt adatok átviteléről, és a külső szerverekről való törléséről is.
Ez az adathalmaz persze nem egy szerveren porosodna az idők végezetéig, a Microsoft egy rakás különféle módon tudná felhasználni, pontosan úgy, ahogy az Xbox Live által begyűjtött adatokkal is teszik. Az online játékos szolgáltatást beépítették többek közt a Microsoft Researchbe, így hozzájárult szoftveres és hardveres projektek kialakításához, a felhasználásra vonatkozó adatok pedig a fejlesztőknek és a cégnek is sokat segítettek abban, hogy megértsék, hogy használják az emberek az Xboxot. A Kinect használatára vonatkozó adatok például nagyban hozzájárultak a kiterjesztett valóságra fókuszáló HoloLens megtervezésében és tökéletesítésében is.
A TikTokból származó adatok ráadásul pont egy olyan rést segítenének betömni, amivel a Microsoft hosszú ideje kínlódik már. A cég bőven eleget tud arról, hogy üzleti oldalon hogyan használják a szoftvereit, az elmúlt években viszont rendre kudarcot vallottak, amikor felhasználói oldalon próbáltak meg nagyot alkotni – elég csak az imént emlegetett xboxos kiegészítőre, a Kinectre , az Android és az iOS riválisának szánt Windows Phone-ra , vagy a júniusban bezárt streaming platformra, a Mixerre gondolni. Így aztán a Google-lel és a Facebookkal ellentétben nagyjából fogalmuk sincs arról, hogy hogyan viselkednek ma a fogyasztók, főleg a fiatalok. Ez pedig különösen fontos egy olyan korban, amikor egy amerikai fiatal simán felnőhet úgy, hogy egyáltalán nem találkozik semmilyen microsoftos szolgáltatással.
TikTok, a piros hetes
A Microsoft csúnyán lemaradt a mobilforradalomról, és ezen a téren hosszú ideje csak lohol a versenytársai után. A TikTokkal viszont garantálhatnák, hogy nem maradnak le teljesen egy egész generációról. A videómegosztó egy csapásra tinédzserek tízmillióit csatornázná be a céghez, akik nemcsak videónézésre, hanem tartalomkészítésre is használják az alkalmazást. Ez szintén nagyon fontos lehet, a Windowsba ugyanis hiába került be évekkel ezelőtt a Story Remix nevű videószerkesztő, aligha van fiatal, aki ezt választaná a mobilon elérhető TikTok helyett, ha rövid videókat akar megosztani a haverjaival.
A cég ezt a kapcsolatot a saját termékeinek reklámozásával is ki tudná használni, sőt, akár a Google játékstreamerével, a Stadiával is felvehetné a versenyt. A Google-nek nem titkolt célja az, hogy összefűzze a YouTube-bal a felhő alapú rendszerét, ez a házasság pedig ideális esetben azt eredményezné, hogy egy gameplay-videó megnézése után az ember egy gombnyomással tolhatná is a játékot a böngészőjében. Ilyen felhő alapú rendszere a Microsoftnak is van az xCloud képében, a Mixer bezárásával azonban elvesztették a saját segédplatformjukat, és kénytelenek voltak megállapodni a Facebook Gaminggel a szolgáltatás jövőjének érdekében. A TikTok birtokában erre nem igazán lenne szükség, egyáltalán nem nehéz elképzelni azt, hogy valaki itt nézzen meg egy Call of Duty-videót, aztán innen lépjen tovább magára a játékra.
A Microsoft emellett a mesterséges intelligenciában és a kiterjesztett valóságban is szívesen hódítana, nem meglepő módon pedig ezen a téren is rengeteget nyerhetnének a TikTokkal:
- előbbi esetben egyrészt azért, mert rengeteg felhasználót kapnának a saját MI-eszközeik teszteléséhez, másrészt pedig mert a TikTokban eleve van mesterséges intelligenciára alapuló arcfelismerés a filterekhez, illetve az ajánlásokat is egy ilyen rendszer végzi;
- utóbbinál pedig egy hatalmas játszóteret kapnának a kísérletezéshez, ami eddig nagyjából a HoloLensre, a kevert valóságban utazó headsetekre és a mobilra megjelent Minecraft Earthre szorítkozott.
A rendkívül fontos adatok mellett persze azt sem szabad elfelejteni, hogy ha Microsoft sikerrel jár, azzal egy csapásra a Facebook és a YouTube közvetlen riválisává teheti a TikTokot. A már most is a Snapchat, az Instagram és a Facebook babérjaira törő platform jelen állás szerint a közeljövő legnépszerűbb közösségi médiája, a cég pedig a megszerzésével a rég halott MSN Soapbox videómegosztó és a három éve kivégzett Socl nevű közösségi oldal kudarca után végre kapna egy ászt a kezébe.
Nyolcdimenziós sakk
Az tehát egyértelmű, hogy a Microsoft rengeteget nyerhetne azon, ha sikerülne megkaparintania a TikTokot a kínai ByteDance vállalatcsoporttól, a realitások talaján maradva azonban egyelőre nem igazán látszik, hogy pontosan mit tudnak tenni ennek érdekében. A cég blogbejegyzéséből nem derült ki, hogy megváltozna-e az alkalmazás, ahogy az sem, hogy miért szorítkoznának a TikTok üzemeltetésénél az Egyesült Államokra, Kanadára, Új-Zélandra és Ausztráliára. Pedig ez elég fontos kérdés, ebben a felállásban ugyanis elképzelhető lenne, hogy Ázsiában és Európában más lenne az alkalmazás, mint az említett országokban. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy miért nem került bele ebbe a körbe Nagy-Britannia, dacára annak, hogy a szintén angolszász ország még hírszerzési szövetségben is áll az Egyesült Államokkal a Five Eyes révén.
Az sem mindegy, hogy a cég miként üzemelteti a TikTokot, ha sikerül megvennie, de ezen a téren persze nem biztos, hogy kell aggódni, a céget hat éve elég sikeresen irányító Satya Nadella ugyanis a korábbi nagyobb profilú üzletek esetében is jól játszotta ki a lapjait:
- a vezérigazgató egyik első lépése volt például a Minecraftot fejlesztő Mojang megvétele, ami többek közt azért is volt akkora siker, mert a stúdiót a felvásárlás után is hagyták függetlenül dolgozni;
- hasonlóan alakult a méregdrágán megvett, és a portfóliójukba is passzoló LinkedIn megszerzése is, amivel vállalati szinten még jobban sikerült bebetonozniuk az Office-t;
- vagy ott van a két éve megvásárolt GitHub, ami szintén önállóan működhet, a Microsoft azonban értékes adatokat nyer vele, melyek segítségével megértheti, hogyan reagálnak a szoftverfejlesztők a felhasználók igényeire.
A cég láthatóan nem akar ismét abba a hibába esni, mint a Skype és a Nokia esetében, amiket agresszíven és sikertelenül próbált integrálni. Ebből pedig egyenesen következik, hogy ha a Microsoft sikerrel jár, akkor minden bizonnyal a TikTok is külön entitásként működik majd. Ebben az esetben ráadásul a moderáció kérdése is bejön a képletbe, ami ugyancsak jó ok arra, hogy a Microsoft ne akarjon belefolyni az alkalmazás ügyeibe. Ebben a tekintetben egyébként van értelme annak, hogy csak angolszász országokra akarnak fókuszálni, a közös nyelv miatt ugyanis jóval kevesebbet kell majd bajlódni a tartalmak gyomlálásával.
Mindenesetre akármi is történik, az biztos, hogy elég különös folyamatról van szó, hiszen az amerikai kormány éppen most akarta betiltani a TikTokot, és egyébként is hetek óta kampányol már a platform ellen. A Microsoft ráadásul általában nem is szokta kommunikálni a folyamatban lévő vásárlásait, az pedig, hogy a blogposztjukban külön említik Trumpot, arra is utalhat, hogy az elnök szövetségeseinek nyomására hozták nyilvánosságra az egészet.
Hasonlóan fontos problémának tűnik az is, hogy a Microsoft azzal, hogy csak bizonyos országokra vonatkozóan vásárolná meg a TikTok üzemeltetését, olyasmit akar megvalósítani, amit még soha senki nem próbált meg. Az a fentiek alapján is egyértelmű, hogy egy közösségi platform regionális alapú feldarabolása rengeteg macerával jár, de ha sikerül is véghezvinni, egy elég furcsa képződmény lesz a végeredmény, ami pénzügyi szempontból nem is biztos, hogy rentábilis lesz majd. Az persze egyértelmű, hogy a jelenlegi helyzetben, főleg Trump részvétele miatt nem reális, hogy más országokra is kiterjedjen az üzlet,
és míg az elnöknek ennyi is bőven elég lehet, a Microsoft szempontjából korántsem ez a helyzet.
Ugyan a TikTok főhadiszállása Kaliforniában van, a felhasználóinak döntő része Európában és Ázsiában él, vagyis a cég nagyjából a platform egyharmadát venné meg, ez pedig jóval nagyobb baj, mit amilyennek elsőre tűnik. Ha a cél az, hogy a TikTokot elszakítsák Kínától, az lényegében azt jelenti, hogy két külön alkalmazás jönne létre, ami a felhasználókat, a hirdetőket és a fejlesztőket is negatívan érintené. A Microsoft számára elég költséges is lenne a dolog, a regionális piac pedig kisebb közönséggel és alacsonyabb bevétellel is járna, ráadásul úgy, hogy nem is nagyon lehet hova terjeszkedni, hiszen mindenhol máshol a ByteDance birtokolja a TikTokot.
Éppen emiatt a cég öröme akkor sem lehet felhőtlen, ha sikerül tető alá hozniuk az üzletet, az elnök ugyanis ezek után joggal kérkedhet majd azzal, hogy az ő hathatós közreműködésével sikerült ártalmatlanítani a kínaiak egyik legveszélyesebb méregfogát a techvilágban. Trump a hétvégén egyébként egy kicsivel még jobban összekuszálta a szálakat, kijelentette ugyanis, hogy az Egyesült Államoknak meg kellene kapnia a vételár nagy százalékát, mert ők teszik lehetővé az üzletet. Az elnök kérése elég bizarr, a kormánynak ugyanis alapvetően semmilyen jogalapja nincs ahhoz, hogy az államkincstáron keresztül megsarcoljon egy privát adásvételt, az azonban biztos, hogy jelenleg ennek ellenére is Amerika van lépéselőnyben. A következő hetekben persze garantáltan változni fog még a helyzet, de a Microsoftnak nincs sok ideje trükközni, így elképzelhető, hogy az egészen Donald Trump kaszálhat majd nagyot a végén.
Felhasznált cikkek
Why Microsoft wants TikTok (The Verge)
The biggest problem with Microsoft’s fractured TikTok deal (The Verge)
Microsoft to continue discussions on potential TikTok purchase in the United States (blogs.microsoft.com)
(Borítókép: Shutterstock)