3-as metró: bukhat a teljes felújítás
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
- Kiderült: 30 százalékkal drágább ajánlatok jöttek a metrófelújításra.
- A kormány fenyegetőzik, hogy nem ad több pénzt.
- A nemzeti fejlesztési minisztérium szerint eleve rosszul írták ki a tendereket.
- A friss közbeszerzési cég főnökét Tarlós egyszer már majdnem kirúgta.
- A háttérembereknek is köze lehet a dráguláshoz.
- A beruházás lefelezése veszélyezteti az uniós és a kormányzati forrásokat, akár bebukhat az egész projekt.
Ha kiemelik a metrófelújításból az utaskomfort-növelő, akadálymentesítő elemeket, Brüsszel nem fogja támogatni a 3-as metró felújítását, és a kormányzati támogatás is bizonytalanná válhat. (A legutóbbi állás szerint uniós ígéret van a teljes, 137,5 milliárd forintos költség 60 százalékos támogatására.) Így reagáltak megkérdezett szakemberek arra a városházi ötletre, hogy a felmerült többletköltségek miatt lefeleznék a beruházást: csak a síneket és kocsikat újítanák fel, az állomásokat nem.
Az ügyben kerestük Tarlós István főpolgármestert is, aki viszont csak a pénteki tájékoztatóján hajlandó nyilatkozni.
Milyen többletköltségek?
Mint arról beszámoltunk, a 3-as metró felújításának költségeire több mérnöki becslés is született. A különböző elemek (például liftek) beszámításával egészen 160-180 milliárdosra szökött fel a becsült költség, az eredeti 120 milliárdos becsléshez képest. A kompromisszum az lett, hogy faragtak a műszaki tartalomból (liftek például nem lesznek), és emeltek a kereten is, így a felújításra végül 137,5 milliárd forint uniós és kormányzati keret lett.
Nemrég megjelentek a három szakaszra (déli, középső, északi) bontott metrófelújítás kivitelezői tenderei, és befutottak az első szakaszra az ajánlatok is. Információink szerint a kivitelező cégek 30 százalékkal magasabb árajánlatokat adtak az eredetileg becsülthöz képest.
Az biztos, hogy ilyen árra nem lesz elég az erre szánt 137,5 milliárd forintos keret, de a fejlesztési minisztérium legutóbbi, a BKV igazgatójának írt levelében világossá tette:
A magasabb árat többen többféleképpen magyarázzák.
Rosszul írták ki a pályázatokat?
A fejlesztési minisztérium már az év elején levélben jelezte a fővárosnak, hogy baj lesz, mert az ajánlattevőknek konkrét, végleges kiviteli tervek helyett stratégia alapján kell árajánlatot adni, ami rengeteg kérdést generál (információink szerint csak az egyik induló ötezer kérdést tett fel), viták lesznek, és megnövekednek menet közben a költségek. Jelezték előre, hogy a várható követeléseket minimalizálni kell, írják ki máshogy a pályázatot.
Az sem volt szerencsés, hogy a tendert a fővárosi önkormányzat külön közbeszerzésekre gründolt új cége, a Közbeszerzési Kft. vette át a BKV-tól. A tenderkiírás különböző okok miatt elhúzódott, ami pályázatot végül kiírtak (automata vezérlőrendszerek és diszpécserrendszerekre), azt már vissza is vonták. Tarlós István már kirúgással fenyegette a Közbeszerzési Kft. vezetőjét, ha nem jelennek meg időben a pályázatok, amikor a határidő lejárta előtt valamivel a kft mégis megjelentette a tendereket.
A Közbeszerzési Kft. körüli háló
A fővárosi önkormányzat és összes intézményének közbeszerzéseit egy kézbe összpontosító Közbeszerzési Kft-nek idén kellett volna munkába lendülnie. Nyáron szétküldték szerződéstervezeteiket a fővárosi közműcégeknek, amiből rögtön nagy lázongás lett, mert a szerződés hátrányos szerződésbe kényszerítené őket.
Többen attól tartottak, hogy az egyik legerősebb kormányközeli gazdasági érdekcsoport a kft.-n keresztül ráteheti a kezét az évi 300 milliárdos közbeszerzési keretre. Megnyugtató alkura azóta sem került sor, a közműcégek közbeszerzései leálltak, nagyrészt jövőre tolódtak. Szinte csak a 3-as metró tendere jelent meg.
Forrásaink attól tartottak, hogy a fővárosi közbeszerzések komplett kiszervezése egy külön cég kezébe egy politikai alku része, miszerint a főváros kiengedi kezéből az egyik legerősebb politikai-gazdasági érdekcsoportnak az érdemi gazdasági döntéseket. Az, hogy ez melyik érdekcsoport, a Válasz.hu világított rá: azt a kft.-t, amelybe a főváros összes közbeszerzését kiszervezték, a cégbíróság előtt Habony Árpád és Rogán Antal ügyvédi holdudvara képviseli. Sokak szerint az érdekcsoporthoz tartozik még Tombor András volt miniszterelnöki tanácsadó is.
Hogy szaladtak el a költségek?
BKV-s forrásaink szerint a BKV által leadott mérnöki költségbecslésekkel rendben volt minden, az ajánlati árak a fővárosi közbeszerzések mögött feltűnő háttéremberek miatt "szorozódtak fel".
Más forrásból ugyanakkor úgy tudni, hogy a költségek azért nőttek meg, mert a BKV részéről belepakoltak minden elemet, amit csak lehetett. Ráadásul a szerződéses feltételrendszert is olyan szigorúan alakították ki, hogy a kivitelezők önvédelemből beárazták az ebből fakadó esetleges többletköltségeket és kockázatokat.
Objektív piaci szemlélettel nézve az elmúlt évek gyakorlata sem kedvezett az olcsó metrófelújításnak: egyre kevesebb a szereplő, viszont sok a munka (például a vasúti beruházások). A kivitelező cégek nem éhesek a munkára, kedvezőbb pozícióból határozzák meg az árakat.
Mi lesz veled, 3-as metró?
A fővárost falhoz állították,
fogalmazott egy forrásunk az ügyben. Ilyen többletköltségekkel a felújítást nem tudja véghezvinni, a kormány pedig leszögezte, hogy onnan ne várjon több pénzt. Az uniós forrás is bizonytalan egyelőre csak egy szóbeli ígéret van a teljes költség 60 százalékának fedezésére. Ráadásul a metrópótlóbusz-tendert a napokban felfüggesztették. A főváros előtt most három lehetőség áll, ebből kell kiválasztani az egyiket a legkisebb rossz elve alapján.
- Tarlós-féle gordiuszi csomó-verzió. A megszellőztetett tervek alapján lefelezik a beruházást, a metróállomások felújítása kimarad. Ez többek szerint az összes (uniós, kormányzati) forrást nagyon erősen veszélyezteti, viszont kisebb pénzből, gyorsabban megoldható a rekonstrukció.
- Az eddigi nyílt közbeszerzési eljárást átfordítják egy tárgyalásos szakaszba, licittel lenyomva a kivitelezők árait. Ez az ötlet is veszélyezteti az uniós forrást, mivel sértheti a versenysemlegesség elvét, és esetleges fellebbezésekkel elhúzhatja a beruházást.
- Megpróbálják szakaszolni a felújítást. Megcsinálják azt a középső, legrégebbi, mély vezetésű szakaszt, amivel a legnagyobb gond van (Nagyvárad tér-Dózsa György út vagy Árpád híd között), a többi szakasz befejezését pedig kötelezettséget vállalva eltolják a jövőbe, egy esetleges negyedik szakasszal (a káposztásmegyeri meghosszabbítással) kiegészítve.
Az biztosnak tűnik, hogy az eredeti, faltól-falig tervezett 3-as metró felújítást bebukta Budapest. És az is egyre valószínűbb, hogy a munka elkezdése is tovább csúszik.
Frissítés: A metrópótlóbusz-tender közbeszerzési vizsgálata is 10 nappal hosszabbodik
Tíz nappal meghosszabbította a metrópótlóbusz-tender vizsgálatának határidejét a Közbeszerzési Döntőbizottság. A vizsgálatot, mint arról beszámoltunk, Seszták Miklós fejlesztési miniszter kezdeményezte, válaszol a BKK gyakorlatilag tiltott befolyásolási kísérlettel gyanúsította meg.